-Oleuke boodschap 7 0 <D CONSUMENT 21 Kinderen gooien een lichte frisbee Scrubben voor het zelfbruinen Heerlijke sinaasappel van chocolade Doe een doos vol Happy Soeks cadeau Het verhaal begint, zoals bijna elke successtory: met tegenslag. Na de breuk met zijn geliefde bleef architec tuurstudent Rem Koolhaas achter met een gebroken hart. In een allerlaatste po ging het meisje van zijn dromen terug te winnen, ontwierp hij een schoen voor haar. Met dat ontwerp studeerde hij af en legde hij de basis voor United Nude (UN), waarmee hij vanuit het Chinese Guanzhou de wereld verovert. Bij de schoenenjunks is deze anekdote na tuurlijk al bekend. „Maar het blijft leuk om te vertellen", ervaart Rem. D. Koolhaas. De D. in zijn naam staat voor Dirk en onder scheidt hem van zijn oom en naamgenoot:- de Rotterdamse architect die onder meer het Lucent Danstheater in Den Haag en de Kunsthal in Rotterdam ontwierp. „Natuur lijk is een liefdesrelaas perfect marketingge- reedschap. Daarom gebruiken we het ook. Maar het is wel waar. Er zijn ook merken die zoiets verzinnen." Die allereerste bijzondere schoen, met tra nen gemaakt, doopte hij Möbius. Het ont werp is een interpretatie van de fameuze Barcelona-stoel, die Mies van der Rohe ont wierp voor de wereldtentoonstelling in Bar celona in 1929. Al net zo'n klassieker als de Möbius nu ook is. Elf jaar geleden stond de eerste Möbius in de etalage. De schoen is vrijwel één geheel. Een reep leer vormt de zool, de loopzooi én de opengewerkte hak. Een doorlopende vorm, dus. Die liefdesrela tie hield wel op („Zij wilde andere dingen dan ik, maar we zijn nog steeds be vriend."), maar zijn ontwikkeling niet. An no 2014 zijn er elf United Nude Stores ver deeld over de wereldbol. Daarnaast wordt het merk verkocht door honderden (inter netwinkels. Toch wil Koolhaas UN niet uitsluitend als modelabel uitbreiden. Een designmerk, dat typeert United Nude beter, vindt hij. „Ei genlijk zie ik mezelf niet als schoenenont werper. Ik ben meer een 'brand builder'. Zo zou ik me ook nooit enkel willen toeleg gen op architectuur. Wat me in dat vak nooit heeft aangesproken, is dat gebrek aan vrijheid. Je moet je aan zoveel regels hou den en ook nog eens aan de eisen van de opdrachtgever voldoen. Ik heb ruimte no dig. Aan de andere kant: misschien ben ik gewoon eigengereid." Hoe je hem ook wilt typeren, de wereld ligt wel aan de voeten van de man die het prototype van zijn eerste schoen met kar ton vouwde. Niet dat hij nu met hautaine blik rondloopt. Hij beseft terdege dat hij zijn succes ook aan anderen heeft te dan ken. Aan Galahad Clark, bijvoorbeeld, lid van de vermaarde Engelse schoenenfami lie. Met hem richtte hij in 2001 United Nu de op. Vanuit China werd toen aan de eer ste productielijn gewerkt. „Ik kon kiezen: straatarm verder werken in Londen of iets minder arm in China. Na de Möbius volgden andere spraakma kende modellen. Zoals de serie Eamz, waar bij hij opnieuw geïnspireerd raakte door Rem D. Koolhaas, grondlegger van United Nude, ontwerpt schoenen voor mensen met oog voor originaliteit. Vanuit Guangzhou wil hij de wereld veroveren met zijn design. een stoel: een klassieker van Charles en Ray Eames. „Toevallig stond die op de ka mer waar ik toen verbleef." De hak van de Eamz (verkrijgbaar als pump en laars) is ge rust iconisch te noemen. „Je hoeft geen ar chitect te zijn om zo'n hak te kunnen ont wikkelen. Je moet wel de gave hebben om de wereld om je heen te vertalen in iets nieuws." En vernieuwend is United Nude. Zeker in de beginperiode viel dat op. „We waren ab soluut baanbrekend", blikt de creatief direc teur van UN terug. „Daarom is het gelukt een plek te veroveren. Wij werkten op een manier die binnen het vakgebied onbe kend is. We hielden ons niet aan de regels van de schoenenindustrie om de simpele reden dat we die niet kenden. Die originali teit en puurheid zijn ons visitekaartje ge worden." Koolhaas durft vast te houden wat tgoed is. Daarom blijven de aanspre kende - en vooral tijdloze - ontwer pen in de UN-col- lectie. Zo zien we ook dit voorjaar de Möbius en de Eamz weer terug. De schoenen van Koolhaas onder scheiden zich van alle andere mer ken. En wel zo dui delijk, dat ze op hun eigen manier de identiteit van de draagster benadruk ken. „Met onze schoenen laat je zien dat je oog voor originaliteit hebt." In Guanzhou, waar hij met zijn Chine se vrouw en drie kinderen woont, voedt hij zich onder meer met de kracht van een volk dat van hard werken houdt. „Hier heerst een ongelooflijke energie. Die hele mentaliteit past goed bij het entrepreneur schap." Er wordt daar gewerkt aan nog meer schoenen. „Betaalbare ontwerpen, ge baseerd op nieuwe technieken en construc ties, en gemaakt van verrassende materia len." Samenwerken met andere ontwerpers, zo als bij de 3D-geprinte schoenen van Iris van Herpen, past daarbij. „Begin maart lie ten we op de catwalk in Parijs zien hoe je elkaar kunt versterken. Samenwerken past helemaal in de tijdsgeest." Het lijkt allemaal niet op te kunnen. Beseft Rem D. Koolhaas dat ook? „In een filosofi sche bui kan ik me wel eens afvragen of de wereld mijn werk wel nodig heeft. Design is toch luxe. Had ik niet aardbevingsbesten- dige scholen moeten gaan ontwerpen voor landen als de Filippijnen? Mijn geweten kan wel eens opspelen. Aan de andere kant maak ik mensen gelukkig en laat ik ze ge nieten van mooie dingen." Schoenen eu.rituals.com www.frisbeewinkel.nl www.fonq.nl www.thevillageshop.nl maken zonder door Nancy Ubert Van boven naar beneden: herenschoen van United Nude, voorjaar 2014; Rem D. Koolhaas; Mobius, voorjaar 2014; Web, voorjaar 2014. foto's Spice PR reageren? consumer! ment@depersdienst.nl MAANDAG 7 APRIL 2014 In de aanloop naar Pasen vliegen de chocoladecreaties ons om de oren, van hazen tot de onvermijdelijke cho colade paaseieren. Van piepklein tot schoenendoosformaat; aan chocolade valt niet te ontkomen. Probeer ook eens een delicatesse die in Engeland heel gewoon is, maar in ons land he laas een zeldzaamheid: de Terry's Cho colate Orange. Die is precies wat er op staat, namelijk een bol van partjes melkchocolade met sinaasappelsmaak (3,95 euro). De partjes laten zich mak kelijk lospeuteren zodat je kunt uitde len van je Chocolate Orange. Maar voor je het weet, heb je het ding hele maal zelf opgesnoept. Cadeautjes uitzoeken kan een hoofd brekende bezigheid zijn. De gouden tip voor wie alles al heeft, is natuurlijk een paar sokken. Wees dan niet flauw en geef er dan maar gelijk vier paar te gelijk. Erg vrolijk worden we van de Happy Soeks: een doos vol leuk ont worpen sokken die geschikt zijn voor mannen en vrouwen. Met stippen, strepen en sterren kunnen ze op iede re gewenste manier worden gecombi neerd. De sokken, verpakt in een mooie giftbox, kosten 29,95 per set van 4. Ze zijn makkelijk wasbaar en ge maakt van een stevige katoen/polyamide/elasthan-mix. De sokken zijn geschikt voor maat 36-40. De rokken en jurken kunnen weer aan, maar die bleke winterbenen eron der kunnen wel een kleurtje gebrui ken. Een veilige manier van bruin wor den is een zelfbruiner. Die werkt niet goed als je je benen niet eerst goed K gescrubd hebt. Gebruik bijvoorbeeld Fortune, een zachte scrub douche crème van Rituals (10 euro). De crème combineert een mild reinigen de body scrub met een verzorgende crème. De speciale combinatie verwij dert op milde wijze dode huidcellen, waardoor de zelfbruiner gelijkmatiger kan worden opgebracht. Maar ook zonder dat je bruin wilt worden, is een zachte huid een groot plezier. Nu het voorjaar is, kunnen kinderen extra veel buiten spelen. Een leuke en uitdagende bezigheid is frisbee gooien. Je leert het zo en het hele ge zin kan er aan meedoen. Frisbees voor volwassenen zijn vaak te zwaar voor kinderen. Daarom ontwikkelde Hans Krens, frisbeetrainer en bondscoach van het nationaal jeugdteam, samen met Daredevil Discs een junior-exem plaar. De Ultimate Disc Rose (10,25 euro) weegt 140 gram en is geschikt voor kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Je kunt ermee deelnemen aan wedstrijden, maar de disc doet het natuurlijk ook prima in het park of op het strand.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 21