Overheid en banken in verstikkende omhelzing Een bankenunie is prachtig. Maar er is meer nodig om crises te voorkomen. SPECTRUM 15 antwoord geeft op de vraag waar het schaatsen nu staat. Daaruit komt een visie die aangeeft wat de sport nodig heeft om zich gezond verder te ont wikkelen. Met een uiteindelijk plan van aanpak zullen nationale bonden aan de slag moeten om mensen weer aan het schaatsen te krijgen. En de ISU zal een sterke internationale ka lender moeten ontwikkelen. Tot die tijd zal iedere verandering ge rommel in de marge zijn, zal je als sport wegzakken in de evolutiestrijd en moet je uitkijken niet de dodo van de Winterspelen te worden. Wanneer ik hier nu roep welke onderdelen van het schaatsen wel en welke niet moe ten worden ontwikkeld, maak ik een fout. Het is misschien leuk om mijn 66 EU moet hard ingrijpen in de regels die stimuleren dat banken staatsobligaties kopen Het is weinigen opgeval len en het raakte volle dig ondergesneeuwd door al het mediage weld over de verkiézin- gen en de uitspraken van Wilders: het akkoord dat Eurogroepvoorzitter Dijs- selbloem vorige week afsloot met het Europees Parlement over de banken unie. Zo gaat dat wel vaker bij histori sche besluiten in Brussel. Ze zijn het resultaat van ellenlange onderhande lingen achter gesloten deuren, zijn verdomd technisch en daarom vol strekt oninteressant voor een pakken de krantenkop. Toch doet dat het akkoord geen recht. Het was wellicht het meest hoopge vende besluit dat de laatste jaren in Brussel genomen is. Want terwijl Eu ropa opkrabbelt uit de modder van de crisis is nu een eerste belangrijke stap gezet om een volgende crisis te voor komen. 28 landen laten zien dat ze be reid zijn om samen te werken aan nieuwe spelregels. De bankenunie zorgt ervoor dat de financiële instellin gen weerbaarder worden doordat ze simpelweg meer geld in kas hebben. Ook staan banken voor elkaar garant zodat er niet aangeklopt hoeft te wor den bij de belastingbetaler. De beleg ger en de aandeelhouder die namens de bank het risico nemen, lopen het daadwerkelijke risico. Dat werd hoog tijd. Niet om beleggers en bankiers te pesten maar omdat de spelregels die de markt in de greep ho ren te houden niet functioneerden. Een wankelende financiële sector kan hele landen destabiliseren. Voortaan betalen de eigenaren van die banken zelf: geen bail-out, maar bail-in. Dat is een cruciale stap voor de hele samen leving: perverse prikkels die ten grondslag lagen aan de crisis worden ontmanteld. De financiële crisis kon omslaan in een economische crisis doordat ban ken en overheden niets anders kon den dan elkaar vasthouden. Dat kende twee kanten. Ten eerste konden over heden weinig anders dan bijspringen met miljardeninjecties om spaargel den te waarborgen. Ten tweede wer den banken getroffen door oplopende problemen in de overheidsfinanciën. Overal zagen banken en pensioen fondsen beleggiftgen verdampen toen bijvoorbeeld de waarde van Griekse staatsobligaties tot nagenoeg nul gere duceerd werd. Om een nieuwe crisis te voorkomen is een bankenunie alleen niet voldoen de. De gezamenlijke bereidheid die landen nu tonen, moeten we benut ten om een volgende stap te zetten. De banken zijn de afgelopen jaren ver slaafd geraakt aan staatsobligaties. Een steeds groter gedeelte van wat ze uitlenen gaat naar overheden. Als lan den in financiële problemen komen, trekken ze banken weer onder water. Daarnaast gaan de investeringen in staatsobligaties ten koste van de kre dietverlening aan mkb-bedrijven en huishoudens. Sinds de start van de cri sis in 2008 is de omvang van staats obligaties op de Europese bankbalan- sen explosief gegroeid. De investerin gen in bedrijven en huishoudens lie pen terug. Probeer nog maar eens geld los te krijgen voor een onderne ming of een huis. Waarom doen ban ken dat? Dat heeft twee hoofdrede nen. Allereerst hoeven banken nu geen ka pitaal aan te houden voor de leningen die zij aan overheden verstrekken. Fi nanciële regelgeving behandelt staats obligaties als een risicovrije beleg ging, terwijl de Europese schuldencri sis juist laat zien dat ze dat niet zijn. Het Zwitserse UBS ging bijna ten on der door de vele Griekse staatsobliga ties. Met dit in het achterhoofd is er geen enkele reden waarom staatsobli gaties anders zouden moeten worden behandeld dan normale activa. Dat be tekent dat banken, net als voor de an dere leningen die zij verstrekken, kapi taal moeten aanhouden op basis van de kans op wanbetaling. Ten tweede worden staatsobligaties in de regels gezien als liquide activa van de hoogste kwaliteit, waardoor banken worden gestimuleerd om extra obligaties op te kopen. De crisis heeft bewezen dat obligaties niet al tijd liquide zijn: de afgelopen jaren kon je Griekse, Ierse en Portugese obli gaties maar moeilijk kwijt. Om die re den zouden niet alle staatsobligaties meer als meest liquide activaklasse moeten worden bestempeld. Slechte obligaties zijn als een koophuis in een spookdorp: je komt er nooit vanaf. Het is nu tijd om banken te dwingen zich onafhankelijk te maken van in stortende overheden in de toekomst. Want om het profijt voor aandeelhou ders en beleggers zo hoog mogelijk te houden - en daarmee ook de eigen bo nussen - vergrijpen banken zich nu aan juridisch risicoloze staatsobliga ties. Banken verzetten zich tegen aanpas sing van de regels om het belang van markten te laten prevaleren boven het belang van mensen. Aandeelhouders en beleggers boven spaarders en belas tingbetalers: hier zijn dus extra spelre gels noodzakelijk. Dat vereist een vol gende stap in Europa: hard ingrijpen in de huidige regels die stimuleren dat banken staatsobligaties kopen. Dagdromers die meer regelgeving niet noodzakelijk vinden en doemden kers die samenwerking in Europa als bedreiging zien zullen overtuigd moe ten worden. Alleen zo komen overheden en ban ken uit hun verstikkende omhelzing. Bovendien dwingt dat banken zich weer te richten op hun kerntaak: geld lenen en uitlenen aan bedrijven en huishoudens, het dienen van de belan gen van spaarders. Een mooi debat voor de komende Europese verkiezin gen! ZATERDAG 5 APRIL 2014 '4 Paul Tang (foto boven) is een econoom en po liticus. Hij is lijsttrekker van de PvdA bij de komende Euro pese verkiezin gen. Hij was ja renlang Tweede Kamerlid voor die zelfde par tij. Henk Nijboer is nog altijd lid van de Tweede Kamerfractie van de Partij van de Arbeid en is financieel woordvoerder. door Paul Tang en Henk Nijboer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 71