SPECTRUM 13
dwijnt ook een stukje Zeeuwse cul
tuurhistorie. Op dijken bij Wissenker-
ke, Walsoorden en Ouwerkerk reali
seerde het projectbureau om die re
den museumglooiingen met vrijko
mend materiaal; een bonte verzame
ling van alles wat lokaal door de eeu
wen heen is gebruikt voor dijkbekle-
ding, tot aan dakpannen toe. Primair
heeft die historische bedekking geen
functie meer, benadrukt communica
tieadviseur Esther van Deutekom.
Het ligt op delen van de dijk waar
hooguit lichte golfbelasting is, óf er
gaat een sterkere bekleding onder
schuil.
Volgens Van Deutekom is het project
bureau uitermate kien op behoud van
historische en ecologische waarden in
de gebieden waar wordt gewerkt. Eén
van de andere dijkvakken die dit jaar
worden aangepakt, is dat bij het
Schouwse Burghsluis. De kruin van
de dijk gaat getooid met monumenta
le Muraltmuurtjes. Die worden inge
pakt om beschadiging te voorkomen.
„Daar werken we overheen." Het ver
dronken dorp in de Oosterschelde pal
voor de eenzame Plompe Toren,
wordt eveneens ongemoeid gelaten.
Van Deutekom: „We komen niet ver
der dan de huidige dijk en vervangen
alleen de bestaande steenbekleding."
«je mag het werk niet
op één piek
concentreren, dus moet
je de inzet verspreiden
Aan een project gaat zo'n drie jaar
voorbereiding vooraf. Niets wordt aan
het toeval overgelaten. Een heel team
van ontwerpers tot ecologen en tech
neuten bestudeert nauwgezet wat ter
plekke kan, mag en nodig is. De vaste
kern medewerkers van het projectbu
reau beslaat ongeveer veertig mensen.
Daarnaast is er een veelvoud aan
grondwerkers, steenzetters en ander
extern ingehuurd personeel actief. Al
met al zijn de dijkwerken door de ja
ren heen goed geweest voor honder
den arbeidsplaatsen, rekenen McGo-
vern en Moeliker voorzichtig door.
Jaarlijks worden van april tot novem
ber vijf tot zes dijkvakken onderhan
den genomen. De Oosterschelde is
wat dat betreft een lastig gebied, zegt
McGovern. „Je mag het werk niet op
één plek concentreren, dus moet je de
inzet verspreiden. Dat vergt een hele
strakke planning. Die regel houdt ver
band met de verstoring van de na
tuur. Er moet altijd een plekje zijn
waar vogels kunnen broeden of foura-
geren." Die aanpak stuit nogal eens
op onbegrip van omwonenden. „Ze
vragen zich af waarom we zo'n stuk
niet in één keer doen en nog een keer
terug moeten komen. Zitten ze twee
keer met omleidingen en beperkin
gen van het gebruik. Nou, daarom
dus!"
Het projectbureau probeert de omwo
nenden in een werkgebied van zoveel
mogelijk informatie te voorzien over
de tijdelijke overlast die kan worden
ervaren. Dat gebeurt onder meer door
het verspreiden van folders en thema
kranten. Daarnaast kunnen bewoners
zich abonneren op een digitale
nieuwsbrief voor de meest recente
ontwikkelingen in hun achtertuin.
Van Deutekom hamert nog maar eens
op het veiligheidsbelang van een weg-
afzetting. Dat fietsers en wandelaars
domweg een hek opzij zetten en zich
zo soms zelfs tussen het zware werk
verkeer mengen, vindt ze onbegrijpe
lijk. „En dat zijn zeker geen uitzonde
ringen!"
McGovern zegt dat altijd wordt gepro
beerd zoveel mogelijk rekening te hou
den met de vaste gebruikers. Zo
wordt bij het werk bij Moggershil op
Tholen speciaal een veilige doorgang
gecreëerd voor pierenspitters. En de
pierenspitters die hun stekkie hebben
bij gemaal De Noord bij Stavenisse,
moeten zich even melden bij de aan
nemer. „Dan krijgen ze een hesje en
kunnen ze doorlopen." Maar ook aan
andere belanghebbenden wordt ge
dacht. Bij het materiaaldepot voor de
Krabbenkreekdam aan de Del Campo-
weg op Tholen, worden schermen ge
zet. Die moeten de beschermde rug-
streeppad van het werk weghouden.
De omwonenden krijgen er ook wat
voor terug. Lange stukken verhard on-
derhoudspad zijn al opengesteld voor
fietsers, vissers vinden her en der een
plateautje, zwemmers trappen tot aan
de waterkant en romantici soms zelfs
een picknickplek op een strekdam.
McGovern: „Als we daar toch bezig
zijn en het verzoek komt van een ge
meente of het waterschap..."
ZATERDAG 5 APRIL 2014
je komt aan Zeeland
Een groot stuk van het strand bij de Zandkreekdam is van de Haringmanblokken afgegraven, zodat de dijk
van een extra stevige toplaag kan worden voorzien.
Vorig jaar werd de dijk langs het Havenkanaal bij Zierikzee verstevigd, foto Projectbureau Zeeweringen