Op zes plekken rond de
Oosterschelde is het werk
aan de dijken weer
begonnen. De zeewering
wordt voorzien van een
stevigere steenbekleding.
Nog één jaar en dan zit deze
megaklus er op.
12 SPECTRUM
reportage
strandje voor restaurant Katseveer is
deels van de kant af tot een berg om
hoog geduwd. Het fungeert als een
damwand, hoewel niet echt water
dicht. In het dal tussen dijk en wand
krauwt een hydraulische gele arm de
brokken Haringmanblokken bij el
kaar. Het 'puin' komt van een vorig
karwei en kan zo prima worden herge
bruikt, legt Moeliker uit. De brokken
worden verspreid over de vaste onder
grond die al onder het zand lag en ver
volgens met gietasfalt tot een stevig
geheel gesmeed. „Op 2 mei ligt het
strandje weer terug en zie je er niets
meer van", vertelt de projectleider.
Het stuk dijk voorbij het restaurant
krijgt weer een andere aankleding: be-
tonzuilen van 30 centimeter dik. En
het gedeelte verderop richting het
schorretje wordt tot de hoogwaterlijn
voorzien van een laag breuksteen inge
goten met gietasfalt, afgestrooid met
lavasteen om de aangroei van wier te
bevorderen. Boven de hoogwaterlijn
komen ook weer de betonzuiltjes. „Zo
wordt voor ieder deeltraject maat
werk geleverd."
De nieuwe sterke materialen vervan
gen oude lichtere (Vilvoordse en
Doornikse) steensoorten, waarmee de
Wester- en Oosterscheldedijken gro
tendeels waren bekleed. Daarmee ver-
Dankzij slim
aanbesteden komen
we uit op zo'n 750
miljoen euro
Zeventien jaar en 285
kilometer verder is
de klus bijna ge
klaard. De komende
maanden wordt de
steenbekleding van
zes dijkvakken aan
de Oosterschelde aangepakt. In 2015
volgen de laatste zes stukken en komt
het totaal op 325 kilometer. Dan zijn
de dijken rond de Wester- en Ooster
schelde weer op en top voorbereid
om een superstorm te doorstaan, die
Zeeland statistisch eens in de vierdui
zend jaar zou kunnen bedreigen.
„Om je gelijk maar even gerust te stel
len wat dat betekent", zegt adviseur
omgevingszaken Anneke McGovern
van Projectbureau Zeeweringen, „de
storm van 1953 was er één van het kali
ber dat eens in de 250 jaar voorkomt.
„Hoe zich dit precies verhoudt tot de
recente berekeningen van de zeespie
gelstijging weet ik niet, maar we kun
nen gerust stellen dat onze dijken de
eerstkomende vijftig jaar weer een
flink stootje kunnen hebben." Het on
derhoud en beheer van de dijken
blijft verder een verantwoordelijkheid
van het waterschap.
Even terug naar waar het allemaal be
gon. In de jaren negentig bleek dat de
steenbekleding van veel dijken niet
meer voldeed aan de nieuwste veilig
heidseisen. Het materiaal was te licht.
Er zou volgens de normberekeningen
slechts een pittige storm met zware
golfaanvallen nodig zijn om de beton
blokken of stenen te doen losslaan.
Niet dat er ooit acuut gevaar was, al
dus McGovern. Dat is ook niet geble
ken tijdens het werk zelf, beaamt pro
jectleider Christian Moeliker. Maar de
veiligheidsnormen waren nu eenmaal
scherper gesteld en dus moest de boel
drastisch op de schop. Projectbureau
Zeeweringen werd opgericht (1997)
en van Rijkswege belast met de uit
voering. Begrote kosten: ruim 900 mil
joen euro. „Daar blijven we onder",
glimlacht McGovern. „Dankzij op
maat ontwerpen en aanbestedings
voordeel komen we uit op zo'n 750
miljoen euro. Bovendien zijn we
steeds binnen de planning gebleven.
Daar mogen we best trots op zijn." De
afsluiting van het project komt overi
gens ook vroeger dan gedacht. Aan
vankelijk stond de afronding op dé ka
lender van 2019. „Maar we hebben in
2006 een versnelling opgelegd gekre
gen door de minister."
Moeliker heeft de afgelopen jaren een
groot aantal dijkvakken helpen verste
vigen. Nu is hij projectleider van het
werk aan de Zandkreekdam en het
westelijk deel van de Wilhelminapol-
der, een stuk van vijf kilometer lang.
Op 1 april eindigde formeel het storm
seizoen en werden de graafmachines
weer losgelaten op het talud. Het
Burghste
Kföbbenkteekdai»
Zietikzee
Tholers
Kom aan de dijken en
door Marcel Modde
De laatste dijkvakken die nog worden versterkt binnen het in 1997 begonnen project. Een strook bij Hans-
weert is later nog voor 2015 aan dit overzicht van Projectbureau Zeeweringen toegevoegd.
Gjeltema
Christian Moeliker, projectleider van de dijkwerken aan de Zandkreekdam. foto Dirk-Jan