I II II 11 11 MlïïèmmlrLM ïlèmM II Lijstduwer jÉr !r 4 BINNENLAND PRORAIL analyse Het vertrek van de directeur bij ProRail, maakt de weg vrij voor samenwerking met NS. k I 599,- TOMMY WIERINCA EP Vorige week ont ving ik een aardige brief van Marian ne Thieme, geda teerd op woensdag 26 maart. Ze schreef dat ze in mijn boekenweekgeschenk compassie met het leven en lij den van proef- en productiedie- ren had bespeurd - vandaar haar vraag of ik lijstduwer wil de worden van de Partij voor de Dieren bij de Europese ver kiezingen. Marianne Thieme wilde niet alleen mijn boek, ze wilde ook mijn vlees. Een andere symboolkandidaat op haar lijst was John Coetzee. Ik wist waarom ze hem zo ex pliciet noemde: de eerbied waardige Coetzee was in een Zo ben je lijstduwer, zo lig je er alweer uit Zonder toelichting. Het is een meedogenloos bedrijf, de politiek, ook voor lijstduwers wortel veranderd, ze hield hem mij lokkend voor. Op 8 april moest de kandidaten lijst bij de kiesraad worden in geleverd, schreef ze, zodat ik meende er nog een nachtje over te kunnen slapen. Gedu rende het weekeinde speelde ik met het idee, zelfs fantaseer de ik erover om met voorkeurs stemmen gekozen te worden (omdat, zoals vaker gezegd, ij- delheid een tbs'er is die soms ontsnapt) en een nieuw leven te beginnen in Brussel. Spiele rei. Maar een antwoord was al niet meer nodig want op maan dagmorgen las ik in de krant dat A.F.Th, van der Heijden lijstduwer was geworden van de Partij voor de Dieren. Zo ben je lijstduwer, zo lig je er al weer uit. Zonder toelichting. Het is een meedogenloos be drijf, de politiek, ook voor lijst duwers. Niet alleen Van der Heijden fi gureerde op de lijst, ook voor Jan Siebelink was een plaatsje ingeruimd. Marianne Thieme had flink gewinkeld bij mijn uitgeverij. Het leek erop dat ze De Bezige Bij had verward met een belangenvereniging voor bedreigde vliesvleugeli- gen. Ik begreep de aanwezigheid van Jan Siebelink op de lijst, hij is een zachtmoedige man die nooit zijn honden slaat, maar het verband tussen Van der Heijden en de Partij voor de Dieren ontging me. Het moet enkel zijn literaire gewicht zijn geweest. Op hetzelfde moment waarop Marianne Thieme haar briefje aan mij schreef, belde even ver derop Mark Rutte met het Jeugdjournaal. Of hij in de uit zending kon komen om de al lochtone kinderen van Neder land gerust te stellen. Ze hoef den niet bang te zijn om te wor den uitgezet. Rutte en staatsse cretaris Teeven spelen good, cop, bad cop, want precies een dag la ter maakten cijfers van de Inter national Detention Coalition duidelijk dat er na Nederland alleen in Malta meer kinderen in vreemdelingendetentie ver blijven. En dat terwijl Malta zich in het hart van de vluchte lingenstromen bevindt en Nederland aan de periferie. Geert Wilders had gelijk toen hij Ruttes geruststelling van bange kinderen walgelijk noemde. In de film Wallstreet sprak Gor don Gekko de beroemde woor den: 'Hebzucht is goed'. Aan het Binnenhof verhaspelen Mark Rutte en Marianne Thie me die uitspraak tot 'Opportu nisme is goed'. Op hetzelfde moment, elk op zijn eigen ter rein. UTRECHT - Ze was helder vlak na haar aanstelling als president-di recteur bij spoorbeheerder Pro- Rail. Onder haar leiding zou het aantal verwijtbare storingen op het spoor in 2015 worden terugge drongen naar 'nul', beloofde Ma rion Gout in 2011. Drie jaar later kondigt ze haar vertrek aan, en zijn storingen nog altijd aan de or de van de dag. Het vertrek van Gout komt voor insiders niet als een verrassing. In Haagse kringen is de steun voor de ProRaildirectrice al langer ver dampt, vooral omdat Gout een sta-in-de-weg is voor intensieve re samenwerking tussen de spoor beheerder en de NS. Begin dit jaar lekt via de Volkskrant een brief uit van een topadviseur die vindt dat de scheiding tussen ProRail en NS moet verdwijnen. De directie van de spoorbeheerder wil vooral de eigen positie veiligstellen door samenwerking tegen te houden, denkt de adviseur. Het advies is onder druk van ProRail buiten een rapport gehouden. Het is voor vakbond FNV de drup pel die de emmer doet overlopen. De bond roept Gout in januari op te vertrekken. Ook reizigersorgani satie Rover wil van Gout af, om dat ze totaal geen zicht heeft op de problemen op het spoor. Ook de inspectie heeft kritiek. ProRail besteedt al het onder houd uit en weet totaal niet hoe het spoor er werkelijk bij ligt, blijkt uit een onderzoek. Gout pa reert die kritiek in februari in de ze krant. Het inspectierapport is verouderd, stelt ze in een inter view. Om te laten zien dat veilig heid in haar ogen de hoogste prio riteit heeft, toont ze een pasje. Het bewijs dat ze, net als het per soneel buiten, de verplichte veilig heidscursus heeft gevolgd. Im mers: de directie moet het samen met de 4500 ProRailmedewerkers doen, wil ze maar benadrukken. Er is echter geen klik met de me dewerkers, melden mensen die re gelmatig met Gout te maken had den. Dat valt haar overigens niet helemaal aan te rekenen. De spoorwereld is conservatief. De techneuten hebben hart voor het spoor en hebben lak aan manage ment-types. Zeker als die, zoals bij Gout het geval is, de 'spoor taal' niet spreken. Met haar aankondiging dat de ver wijtbare storingen in 2015 verle den tijd zijn, heeft Gout haar hoofd vroegtijdig op het hakblok gelegd. Het streven naar 'nul' is mooi, maar niet realistisch. Vol gens statistieken op de website rij- dendetreinen.nl nam het aantal storingen vorig jaar zelfs toe. Pro- Rail erkent dat er sprake is van een stijging, maar daarbij gaat het om niet-verwijtbare storingen, door bijvoorbeeld sneeuwval of blikseminslagen, stelt het bedrijf. Daar is een groei van 10 procent te zien. Het aantal vermijdbare storingen is juist met 10 procent afgenomen sinds 2011, meldt Pro- Rail. De overlast door storingen is zelfs nog sterker afgenomen, voegt het bedrijf daaraan toe. Dat beeld bestrijdt Rover weer ten stelligste. Storingen duren juist langer, stelt die organisatie. Meer storingen of juist minder, het had Gout in normale omstan digheden waarschijnlijk niet met een de kop gekost. In de sector weet iedereen dat effecten van verbeteringen vaak pas na jaren zichtbaar worden. De goederen vervoerders zien zelfs een voor zichtige verbetering op het gebied van de storingen. Ze steken juist een pluim op de hoed van Gout. Het mag niet baten. Als de vak bonden je niet meer pruimen en de reizigersorganisatie je niet ziet zitten, wordt het leven lastig voor een directeur. Als vervolgens zo wel het Rijk als de NS je lastig vin den, omdat je samenwerking in de weg staat, verlies je ook de steun van je aandeelhouder en je belangrijkste klant. De dagen van een directeur zijn dan snel geteld. In Den Haag kan nu de vlag uit. Het vertrek van Gout is voor de ministeries van Infrastructuur (uitvoering) en Financiën (aan deelhouder) de uitgelezen kans om ProRail volledig naar hun hand te zetten. Immers, naast Gout bestaat het directieteam nog slechts uit drie interimmers en één bijna-pensionaris. De enige aandeelhouder, het Rijk, heeft een doorslaggevende stem bij be noemingen. Dat maakt het simpel om snel de vers gepresenteerde kabinetsplannen uit te voeren: in tensieve samenwerking tussen Rijkswaterstaat, ProRail en NS. 8 dagen Zuid-engeland Bournemouth Devon en Cornwall 12 dagen Dalmatische kust 10 dagen eilanden en steden van Kroatië Vertrekdata: 28 april12,26 mei 9, 23 juni 7, 21 juli /etc. 12 dagen rondreis Klassiek Italië mmmammu» 15 dagen Rondreis Griekenland "Ifn ih Draagvlak voor Gout verdampt door Paul Bots O Directeur Marion Gout beloofde dat het aantal verwijtbare storingen op het spoor in 2015 op nul zou staan. Daarmee legde ze vroegtijdig haar eigen hoofd op het hakblok. a vertrekdata 21 april/S, 19 mei/ 2,16, 30 juni/etc I Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o. b. v. I halfpension, comfortclass touringcar en afscheidsbuffet v a. slechts W «OA-ïifc. Vertrekdata: 21 april/5,19 mei/ 2,16, 30 juni /etc. Vertrekdata: 14, 28 april 12, 26 mei 9,23 juni/etc. Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! Vertrekdata: 14 april/5, 26 mei/ 16juni/etc. Brochure en (0318) 58 09 58 boekingen: www_|30i(jerman.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4