I
II
II
11
11
MlïïèmmlrLM ïlèmM
II
Lijstduwer
jÉr !r
4 BINNENLAND
PRORAIL
analyse Het vertrek van de
directeur bij ProRail, maakt de weg
vrij voor samenwerking met NS.
k I
599,-
TOMMY WIERINCA
EP
Vorige week ont
ving ik een aardige
brief van Marian
ne Thieme, geda
teerd op woensdag
26 maart. Ze schreef dat ze in
mijn boekenweekgeschenk
compassie met het leven en lij
den van proef- en productiedie-
ren had bespeurd - vandaar
haar vraag of ik lijstduwer wil
de worden van de Partij voor
de Dieren bij de Europese ver
kiezingen. Marianne Thieme
wilde niet alleen mijn boek, ze
wilde ook mijn vlees.
Een andere symboolkandidaat
op haar lijst was John Coetzee.
Ik wist waarom ze hem zo ex
pliciet noemde: de eerbied
waardige Coetzee was in een
Zo ben je
lijstduwer, zo lig
je er alweer uit
Zonder
toelichting.
Het is een
meedogenloos
bedrijf, de
politiek, ook voor
lijstduwers
wortel veranderd, ze hield
hem mij lokkend voor.
Op 8 april moest de kandidaten
lijst bij de kiesraad worden in
geleverd, schreef ze, zodat ik
meende er nog een nachtje
over te kunnen slapen. Gedu
rende het weekeinde speelde
ik met het idee, zelfs fantaseer
de ik erover om met voorkeurs
stemmen gekozen te worden
(omdat, zoals vaker gezegd, ij-
delheid een tbs'er is die soms
ontsnapt) en een nieuw leven
te beginnen in Brussel. Spiele
rei. Maar een antwoord was al
niet meer nodig want op maan
dagmorgen las ik in de krant
dat A.F.Th, van der Heijden
lijstduwer was geworden van
de Partij voor de Dieren. Zo
ben je lijstduwer, zo lig je er al
weer uit. Zonder toelichting.
Het is een meedogenloos be
drijf, de politiek, ook voor lijst
duwers.
Niet alleen Van der Heijden fi
gureerde op de lijst, ook voor
Jan Siebelink was een plaatsje
ingeruimd. Marianne Thieme
had flink gewinkeld bij mijn
uitgeverij. Het leek erop dat
ze De Bezige Bij had verward
met een belangenvereniging
voor bedreigde vliesvleugeli-
gen.
Ik begreep de aanwezigheid
van Jan Siebelink op de lijst, hij
is een zachtmoedige man die
nooit zijn honden slaat, maar
het verband tussen Van der
Heijden en de Partij voor de
Dieren ontging me. Het moet
enkel zijn literaire gewicht zijn
geweest.
Op hetzelfde moment waarop
Marianne Thieme haar briefje
aan mij schreef, belde even ver
derop Mark Rutte met het
Jeugdjournaal. Of hij in de uit
zending kon komen om de al
lochtone kinderen van Neder
land gerust te stellen. Ze hoef
den niet bang te zijn om te wor
den uitgezet. Rutte en staatsse
cretaris Teeven spelen good, cop,
bad cop, want precies een dag la
ter maakten cijfers van de Inter
national Detention Coalition
duidelijk dat er na Nederland
alleen in Malta meer kinderen
in vreemdelingendetentie ver
blijven. En dat terwijl Malta
zich in het hart van de vluchte
lingenstromen bevindt en
Nederland aan de periferie.
Geert Wilders had gelijk toen
hij Ruttes geruststelling van
bange kinderen walgelijk
noemde.
In de film Wallstreet sprak Gor
don Gekko de beroemde woor
den: 'Hebzucht is goed'. Aan
het Binnenhof verhaspelen
Mark Rutte en Marianne Thie
me die uitspraak tot 'Opportu
nisme is goed'. Op hetzelfde
moment, elk op zijn eigen ter
rein.
UTRECHT - Ze was helder vlak na
haar aanstelling als president-di
recteur bij spoorbeheerder Pro-
Rail. Onder haar leiding zou het
aantal verwijtbare storingen op
het spoor in 2015 worden terugge
drongen naar 'nul', beloofde Ma
rion Gout in 2011. Drie jaar later
kondigt ze haar vertrek aan, en
zijn storingen nog altijd aan de or
de van de dag.
Het vertrek van Gout komt voor
insiders niet als een verrassing. In
Haagse kringen is de steun voor
de ProRaildirectrice al langer ver
dampt, vooral omdat Gout een
sta-in-de-weg is voor intensieve
re samenwerking tussen de spoor
beheerder en de NS. Begin dit jaar
lekt via de Volkskrant een brief uit
van een topadviseur die vindt dat
de scheiding tussen ProRail en
NS moet verdwijnen. De directie
van de spoorbeheerder wil vooral
de eigen positie veiligstellen door
samenwerking tegen te houden,
denkt de adviseur. Het advies is
onder druk van ProRail buiten
een rapport gehouden.
Het is voor vakbond FNV de drup
pel die de emmer doet overlopen.
De bond roept Gout in januari op
te vertrekken. Ook reizigersorgani
satie Rover wil van Gout af, om
dat ze totaal geen zicht heeft op
de problemen op het spoor.
Ook de inspectie heeft kritiek.
ProRail besteedt al het onder
houd uit en weet totaal niet hoe
het spoor er werkelijk bij ligt,
blijkt uit een onderzoek. Gout pa
reert die kritiek in februari in de
ze krant. Het inspectierapport is
verouderd, stelt ze in een inter
view. Om te laten zien dat veilig
heid in haar ogen de hoogste prio
riteit heeft, toont ze een pasje.
Het bewijs dat ze, net als het per
soneel buiten, de verplichte veilig
heidscursus heeft gevolgd. Im
mers: de directie moet het samen
met de 4500 ProRailmedewerkers
doen, wil ze maar benadrukken.
Er is echter geen klik met de me
dewerkers, melden mensen die re
gelmatig met Gout te maken had
den. Dat valt haar overigens niet
helemaal aan te rekenen. De
spoorwereld is conservatief. De
techneuten hebben hart voor het
spoor en hebben lak aan manage
ment-types. Zeker als die, zoals
bij Gout het geval is, de 'spoor
taal' niet spreken.
Met haar aankondiging dat de ver
wijtbare storingen in 2015 verle
den tijd zijn, heeft Gout haar
hoofd vroegtijdig op het hakblok
gelegd. Het streven naar 'nul' is
mooi, maar niet realistisch. Vol
gens statistieken op de website rij-
dendetreinen.nl nam het aantal
storingen vorig jaar zelfs toe. Pro-
Rail erkent dat er sprake is van
een stijging, maar daarbij gaat het
om niet-verwijtbare storingen,
door bijvoorbeeld sneeuwval of
blikseminslagen, stelt het bedrijf.
Daar is een groei van 10 procent
te zien. Het aantal vermijdbare
storingen is juist met 10 procent
afgenomen sinds 2011, meldt Pro-
Rail. De overlast door storingen is
zelfs nog sterker afgenomen,
voegt het bedrijf daaraan toe. Dat
beeld bestrijdt Rover weer ten
stelligste. Storingen duren juist
langer, stelt die organisatie.
Meer storingen of juist minder,
het had Gout in normale omstan
digheden waarschijnlijk niet met
een de kop gekost. In de sector
weet iedereen dat effecten van
verbeteringen vaak pas na jaren
zichtbaar worden. De goederen
vervoerders zien zelfs een voor
zichtige verbetering op het gebied
van de storingen. Ze steken juist
een pluim op de hoed van Gout.
Het mag niet baten. Als de vak
bonden je niet meer pruimen en
de reizigersorganisatie je niet ziet
zitten, wordt het leven lastig voor
een directeur. Als vervolgens zo
wel het Rijk als de NS je lastig vin
den, omdat je samenwerking in
de weg staat, verlies je ook de
steun van je aandeelhouder en je
belangrijkste klant. De dagen van
een directeur zijn dan snel geteld.
In Den Haag kan nu de vlag uit.
Het vertrek van Gout is voor de
ministeries van Infrastructuur
(uitvoering) en Financiën (aan
deelhouder) de uitgelezen kans
om ProRail volledig naar hun
hand te zetten. Immers, naast
Gout bestaat het directieteam nog
slechts uit drie interimmers en
één bijna-pensionaris. De enige
aandeelhouder, het Rijk, heeft
een doorslaggevende stem bij be
noemingen. Dat maakt het simpel
om snel de vers gepresenteerde
kabinetsplannen uit te voeren: in
tensieve samenwerking tussen
Rijkswaterstaat, ProRail en NS.
8 dagen Zuid-engeland
Bournemouth
Devon en Cornwall
12 dagen
Dalmatische kust
10 dagen
eilanden en steden
van Kroatië
Vertrekdata:
28 april12,26 mei 9, 23 juni
7, 21 juli /etc.
12 dagen
rondreis Klassiek Italië
mmmammu»
15 dagen
Rondreis Griekenland
"Ifn
ih
Draagvlak voor
Gout verdampt
door Paul Bots
O
Directeur Marion Gout beloofde dat
het aantal verwijtbare storingen op
het spoor in 2015 op nul zou staan.
Daarmee legde ze vroegtijdig haar
eigen hoofd op het hakblok.
a
vertrekdata
21 april/S, 19 mei/
2,16, 30 juni/etc
I Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o. b. v.
I halfpension, comfortclass touringcar en afscheidsbuffet
v a. slechts W
«OA-ïifc.
Vertrekdata:
21 april/5,19 mei/
2,16, 30 juni /etc.
Vertrekdata:
14, 28 april 12, 26 mei
9,23 juni/etc.
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
Vertrekdata:
14 april/5, 26 mei/
16juni/etc.
Brochure en (0318) 58 09 58
boekingen: www_|30i(jerman.nl