'Bij schade heeft ander het altijd gedaan' Weer voor jaren beschermd tegen de elementen WERKEN 17 DE TELEFONISTE Waaruit bestaatje werk? „Het is heel breed. Ik ontvang klanten in het kantoor en neem de telefoon op. Verder doe ik de boekhouding voor het bedrijf en de verkoop van gebruikte au to-onderdelen." Elke week richten we op deze plek de schijnwerper op een telefoniste: vaak de eerste schakel tussen een be drijf en de buitenwereld. Vandaag: Ria van Veen van Autosloopbedrijf van Veen uit Middelburg. Hoe vaak rinkelt bij jou de telefoon? „Nou, gemiddeld zo'n 20 keer per uur. Veel mensen bellen voor een tweede hands onderdeel voor hun auto of voor een afspraak voor een onder houdsbeurt. En er wordt gebeld voor keuringen. We keuren personenauto's, maar ook campers. Maandag is altijd een drukke dag, maar ook op vrijdag en zaterdag is het druk bij ons." Welke vraag komt het meeste voor? Wat is je gekste telefoontje ooit? „Goh, dat kan ik zo een, twee, drie niet zeggen. Wat wel grappig is, is dat als mensen hier komen omdat ze schade hebben gereden het altijd de weder helft is die het gedaan heeft." Wanneer sta je met de mond vol tanden.? „Eigenlijk nooit. Ik doe dit nu tien jaar en op de meeste vragen van klanten kan ik zelf antwoord geven. En als het té technisch wordt dan roep ik gewoon een van de andere mensen uit het be drijf erbij. Ben jij het visitekaartje van het bedrijf? „Zeker. En dat betekent dat je altijd vriendelijk moet blijven en mensen rus tig hun verhaal moet laten doen." „Tja, er zijn niet echt vragen die er uit springen. Ik denk dat de meeste tele foontjes komen van mensen die op zoek zijn naar een bepaald onderdeel. En er bellen ook vaak mensen met klachten over hun auto." te Als schilder heb je eer van je werk. Ie ziet panden onder je handen opfleuren, geeft ze een eigen ge zicht, afgestemd op de wensen van de klant. Als je klaar bent is het gebouw voor jaren beschermd tegen de elementen. Het klinkt rustgevend, maar wat doet een schilder zoal? Sjaak Marijs van Iwaar- den Schilders uit Krabbendijke vertelt. 7.15 uur Als schilder werk je nauw samen met de stuka door en de timmerman, maar je moet ook reke ning houden met de planning van bijvoorbeeld de loodgieter. We beginnen de dag samen met koffie en we maken een werkindeling. 7.30 uur Op de werklocatie hebben we een aparte ruimte voor onze materialen en het gereedschap. Ieder een weet precies wat er verwacht wordt en wat hij of zij nodig heeft. Als voorman schilder ik mee, maar ik heb ook meerdere keren op een dag contact met de project leider en ga naar andere locaties om de werkzaam heden af te stemmen. Tussendoor kan ik een spoedklus regelen of materiaal direct aanvullen. Aan het einde van de dag maak ik de planning voor de volgende dag en geef aan het kantoor door wat er eventueel bijbesteld moet worden. Ruim voor we een opdracht aannemen overleg gen we op het kantoor in Krabbendijke met de projectleider wat er moet gebeuren. We halen de bouwtekeningen erbij, kleurstalen en we bepalen de afwerkstaat. Ook gaan we op de locatie kijken of er eventueel obstakels zijn, of er steigers moe ten komen enzovoort. Dan maken we een plan ning hoeveel en welke mensen we nodig hebben. ZATERDAG 5 APRIL 2014 r is vakbekwaam en snel Sjaak Marijs: „Schilde ren is een mooi vak, maar het is wel hard werken". foto's Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 17