W® 1 5
Roden niet slechter
af na sluiting Cordis
In Genk is de klap
nog niet verwerkt
VERDIEPING 11
«pas»
Het rommelde binnen het be
drijf, maar de sluiting van
Cordis in Roden kwam in
2008 voor de ruim zeshon
derd medewerkers toch nog
onverwacht. De producent van medische
producten als katheters en stents maakte
immers winst. Maar de cijfers waren voor
de Amerikaanse eigenaar Johnson
Johnson niet goed genoeg. De volledige
productie werd overgeplaatst naar het
goedkopere Mexico, de researchafdeling
verkaste naar de Verenigde Staten.
Werkloos in Noord-Drenthe klinkt be
hoorlijk kansloos, maar de schijn bedriegt.
Inmiddels heeft 92 procent van de ontsla
gen Cordis-medewerkers een nieuwe baan
gevonden. „Dat is heel hoog, zeker in tij
den van crisis", zegt Jan Degenhart, tot de
sluiting manager training en development
bij Cordis. Met een groep collega's besloot
hij onder de naam Springboard te vechten
voor de kansen. Want die waren er duide
lijk. „We hebben studie gedaan naar mas
sasluitingen in het buitenland, naar dra
ma's en successen. Een succes werd het
meestal in regio's waar de kennis werd
vastgehouden", legt Degenhart uit. Daar
door kan een sector juist weer tot bloei ko
men. Dat vasthouden van in dit geval
hoogwaardige medische technologie doe
je door werknemers in contact te brengen
met bedrijven in de regio. Medische bedrij
ven en instellingen, maar ook ondernemin
gen die in andere sectoren actief zijn, zo
als de voedingstechnologie.
Maar het werkte ook andersom: het plotse
ling grote aanbod van Cordis-personeel
deed bedrijven besluiten te gaan investe
ren in medische technologie.
Daarnaast begonnen medewerkers, onder
steund door Springboard, in totaal elf be
drijfjes voor de productie van nieuwe me
dische producten. De meeste hebben een
plek gekregen in het voormalige gebouw
van Cordis, dat is omgedoopt in Health
Park North. Roden wist zo, financieel on
dersteund door gemeente en provincie,
een relatief belangrijke plaats te blijven op
het gebied van medische technologie.
„Een buitenlands bedrijf is zelfs naar Ro
den verhuisd, vanwege de aanwezige be
drijven", vertelt Degenhart.
Het waren overigens niet alleen maar
hoogopgeleide mensen die werkten bij
Cordis. Ongeveer de helft had een lbo-di-
ploma of lager. Dankzij eerdere bedrijfsop
leidingen en een aanvullende studie van
drie maanden konden de meesten een
mbo-diploma halen.
ok de Belgische premier Elio
m di Rupo klapte, nadat Merye-
me Kitir op 25 oktober 2012
W het federaal parlement had
toegesproken. In een emotio
neel betoog riep Kitir, sp.a-Kamerlid én
Ford-medewerkster, de regering op zich
maximaal in te spannen voor haar 4.500
collega's bij Ford Genk. Die kregen een dag
eerder te horen dat hun fabriek in 2014 de
deuren zou sluiten. Voor nog eens 5 500
werknemers van toeleveranciers betekende
die mededeling ook einde verhaal.
Het nieuws kwam voor de werknemers in
Belgisch Limburg als een donderslag bij
heldere hemel. De situatie was wel enigs
zins te vergelijken met die van Philip Mor
ris in Bergen op Zoom. Er lag een verse
cao, waar zowel bonden als werkgever de
handtekening onder hadden gezet. „Daarin
was onder meer afgesproken dat de werk
nemers werkzekerheid tot 2020 zouden
hebben, in ruil voor 12 procent minder
loon", zegt Kitir.
De enorme woede die de jobstijding van
de Ford-directie bij de werknemers veroor
zaakte, bemoeilijkte de gesprekken over
een sociaal plan. Liefst vijf maanden werd
er gestaakt in de fabriek. Er werd wel ge
werkt, maar er rolde geen enkele Ford
S-Max, Mondeo of Galaxy van de band.
Inmiddels is duidelijk dat de fabriek eind
dit jaar dichtgaat. De productie wordt dan
naar Valencia verplaatst.
Kitir: „Het is een drama voor de provincie.
We hadden net de klap van de sluiting van
de mijnen verwerkt. Deze sluiting werpt
ons weer tien jaar terug."
Gelukkig heeft de Belgische overheid Ki-
tirs oproep ter harte genomen. Er ligt een
actieplan. Werknemers krijgen allemaal
persoonlijke begeleiding, om hen zo goed
mogelijk voor te bereiden op hun toe
komst. Het onderwijs in Belgisch Limburg
kan investeringen tegemoet zien, net als
het openbaar vervoer. Effect daarvan moet
zijn dat werknemers op de lange termijn
beter geschoold op banenjacht kunnen, en
dat ze die baan ook buiten Belgisch Lim
burg zoeken. Kitir is tevreden met de maat
regelen. „Maar ik ben pas echt tevreden als
er voor iedereen een andere job is."
Van de 4.500 werknemers in de Ford-fa
briek zijn er inmiddels 350 vertrokken. De
overige arbeiders weten dat het na 2014
voorbij is. „Er komen wel wat banen bij in
de regio. Zo opent er een Ikea, daar kunnen
300 mensen werken. Ook komt er een ge
vangenis. Maar niet iedereen zal meteen
werk vinden, dat is de realiteit."
ZATERDAG 5 APRIL 2014
altij d het einde