W® 1 5 Roden niet slechter af na sluiting Cordis In Genk is de klap nog niet verwerkt VERDIEPING 11 «pas» Het rommelde binnen het be drijf, maar de sluiting van Cordis in Roden kwam in 2008 voor de ruim zeshon derd medewerkers toch nog onverwacht. De producent van medische producten als katheters en stents maakte immers winst. Maar de cijfers waren voor de Amerikaanse eigenaar Johnson Johnson niet goed genoeg. De volledige productie werd overgeplaatst naar het goedkopere Mexico, de researchafdeling verkaste naar de Verenigde Staten. Werkloos in Noord-Drenthe klinkt be hoorlijk kansloos, maar de schijn bedriegt. Inmiddels heeft 92 procent van de ontsla gen Cordis-medewerkers een nieuwe baan gevonden. „Dat is heel hoog, zeker in tij den van crisis", zegt Jan Degenhart, tot de sluiting manager training en development bij Cordis. Met een groep collega's besloot hij onder de naam Springboard te vechten voor de kansen. Want die waren er duide lijk. „We hebben studie gedaan naar mas sasluitingen in het buitenland, naar dra ma's en successen. Een succes werd het meestal in regio's waar de kennis werd vastgehouden", legt Degenhart uit. Daar door kan een sector juist weer tot bloei ko men. Dat vasthouden van in dit geval hoogwaardige medische technologie doe je door werknemers in contact te brengen met bedrijven in de regio. Medische bedrij ven en instellingen, maar ook ondernemin gen die in andere sectoren actief zijn, zo als de voedingstechnologie. Maar het werkte ook andersom: het plotse ling grote aanbod van Cordis-personeel deed bedrijven besluiten te gaan investe ren in medische technologie. Daarnaast begonnen medewerkers, onder steund door Springboard, in totaal elf be drijfjes voor de productie van nieuwe me dische producten. De meeste hebben een plek gekregen in het voormalige gebouw van Cordis, dat is omgedoopt in Health Park North. Roden wist zo, financieel on dersteund door gemeente en provincie, een relatief belangrijke plaats te blijven op het gebied van medische technologie. „Een buitenlands bedrijf is zelfs naar Ro den verhuisd, vanwege de aanwezige be drijven", vertelt Degenhart. Het waren overigens niet alleen maar hoogopgeleide mensen die werkten bij Cordis. Ongeveer de helft had een lbo-di- ploma of lager. Dankzij eerdere bedrijfsop leidingen en een aanvullende studie van drie maanden konden de meesten een mbo-diploma halen. ok de Belgische premier Elio m di Rupo klapte, nadat Merye- me Kitir op 25 oktober 2012 W het federaal parlement had toegesproken. In een emotio neel betoog riep Kitir, sp.a-Kamerlid én Ford-medewerkster, de regering op zich maximaal in te spannen voor haar 4.500 collega's bij Ford Genk. Die kregen een dag eerder te horen dat hun fabriek in 2014 de deuren zou sluiten. Voor nog eens 5 500 werknemers van toeleveranciers betekende die mededeling ook einde verhaal. Het nieuws kwam voor de werknemers in Belgisch Limburg als een donderslag bij heldere hemel. De situatie was wel enigs zins te vergelijken met die van Philip Mor ris in Bergen op Zoom. Er lag een verse cao, waar zowel bonden als werkgever de handtekening onder hadden gezet. „Daarin was onder meer afgesproken dat de werk nemers werkzekerheid tot 2020 zouden hebben, in ruil voor 12 procent minder loon", zegt Kitir. De enorme woede die de jobstijding van de Ford-directie bij de werknemers veroor zaakte, bemoeilijkte de gesprekken over een sociaal plan. Liefst vijf maanden werd er gestaakt in de fabriek. Er werd wel ge werkt, maar er rolde geen enkele Ford S-Max, Mondeo of Galaxy van de band. Inmiddels is duidelijk dat de fabriek eind dit jaar dichtgaat. De productie wordt dan naar Valencia verplaatst. Kitir: „Het is een drama voor de provincie. We hadden net de klap van de sluiting van de mijnen verwerkt. Deze sluiting werpt ons weer tien jaar terug." Gelukkig heeft de Belgische overheid Ki- tirs oproep ter harte genomen. Er ligt een actieplan. Werknemers krijgen allemaal persoonlijke begeleiding, om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toe komst. Het onderwijs in Belgisch Limburg kan investeringen tegemoet zien, net als het openbaar vervoer. Effect daarvan moet zijn dat werknemers op de lange termijn beter geschoold op banenjacht kunnen, en dat ze die baan ook buiten Belgisch Lim burg zoeken. Kitir is tevreden met de maat regelen. „Maar ik ben pas echt tevreden als er voor iedereen een andere job is." Van de 4.500 werknemers in de Ford-fa briek zijn er inmiddels 350 vertrokken. De overige arbeiders weten dat het na 2014 voorbij is. „Er komen wel wat banen bij in de regio. Zo opent er een Ikea, daar kunnen 300 mensen werken. Ook komt er een ge vangenis. Maar niet iedereen zal meteen werk vinden, dat is de realiteit." ZATERDAG 5 APRIL 2014 altij d het einde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11