De driecilinder turbo
wordt breed ingezet
AUTO 15
Land Rover
werkt met Barbour
Citroen DS-soesjes
in de showroom
Airbag zit in een
motorjas verwerkt
Oog voor detail
bij miniatuurauto's
RIJTEST FIAT 500L LIVING
GADGETS
r'm'-]
NIEUW MOTOREN CITROEN EN PEUGEOT
FIAT 500L LIVING EN DE CONCURRENTEN
door Willem de Volder
Autofabrikanten geven
hun modellen steeds
vaker kleinere moto
ren. Minder cilinders
betekent minder gewicht, CO2-
uitstoot, brandstof en bpm.
Peugeot/Citroën komt met een
1.2 liter driecilinder (e-THP),
met een coating die Ferrari ook
toepast bij de California T. Die
zorgt voor zo'n 30 procent min
der wrijving, met een soepele
loop en 25 procent lager brand
stofverbruik als gevolg. De ben
zinemotor vindt in het Citroën-
gamma zijn weg naar de C4
Cactus (110 pk) en C4 (130 pk).
Die C4 e-THP heeft een CO2-
uitstoot van 110 gram per kilo
meter, goed voor 20 procent bij
telling. De 110 pk-versie van de
compacte turbo komt ook in
de C3 en DS3. Bij Peugeot
krijgt de 308 SW de primeur:
110 pk vooralsnog. Die 308 SW
krijgt in de loop van het jaar
een 130 pk-versie in combina
tie met een zestraps automaat.
Die vindt daarna zijn weg in
de gehele modellijn.
Als Fiat ruimtewagens
in de markt zet, lopen
de reacties uiteen van
'functioneel' tot weinig
flatteuze opmerkingen
over het uiterlijk. Ook
voor de 500L Living?
Al enige tijd levert
Fiat de 500L, een
compacte ruimte
wagen die alleen
in naam een link
met de kleine 500
heeft. Van deze
500L bestaat er ook een langere
versie, de 500L Living.
Het merk kiest voor verlenging
achter de achteras met maar
liefst 20,5 centimeter. Dat komt
de uitstraling niet ten goede.
Wie voor een forser volume
gaat, wordt wel volledig op zijn
wenken bediend. Fiat biedt zijn
klanten de mogelijkheid het dak
in een contrastkleur te laten
spuiten, in dit geval zwart. Daar
mee wordt de uitstraling zicht
baar anders.
De 500 is niet zomaar meer een
typenaam, maar een serie bin
nen het Fiat-programma. Het
mag duidelijk zijn dat er met
meer dan een schuin oog is geke
ken naar Mini. Daarbij passen
vrolijke kleuren, die ook in het
interieur worden voortgezet. Zo
voert Fiat het dashboard deels in
de carrosseriekleur uit. Binnen
in worden veelvuldig harde
kunststoffen toegepast en daar
mee mist Fiat juist de aanslui
ting met Mini. Terwijl de prijs
stelling van de Fiat niet veel gun
stiger is dan het Engels-Duitse
merk. Loerend in de prijslijst is
de 500L Living geen koopje. Ze
ker niet in deze krachtigste die
selversie, die op 29.345 euro uit
komt.
In het vooronder ligt in dat ge
val de recente 1.6 liter, die zowel
met 105 als 120 pk kan worden
geleverd. Qua koppel begeven
beide versies zich op hetzelfde
hoge niveau van 320 Nm. Het
verschil in prestaties blijkt erg
bescheiden. De 120 pk haalt een
top van 189 kilometer per uur en
in 10,4 seconden staat de 100 op
de teller. Dat is andere koffie
dan de zwaar onderbemeten 1.3
liter diesel die we eerder reden.
De 500L Living kan ook worden
geleverd met de tweecilinder tur
bo (21.395 euro) en de 120 pk 1.4
liter, die duidelijk wat meer in
zijn mars heeft.
Het rijgedrag van de 500L Li
ving is in deze dieselversie dik
in orde. De hoge zit geeft een uit
stekend uitzicht, de versnellings
pook is binnen handbereik. Met
minimaal 560 liter bagageruim
te biedt de Living 95 Titer meer
dan de korte variant, terwijl na
het neerklappen van de achter
bank in twee delen het volume
1.584 liter bedraagt. Vergelijk
baar met middenklasse station
wagons. Wie echter voor opti
maal volume gaat, heeft meer be
taalbare alternatieven. Het ge
middelde brandstofverbruik van
1 op 17,7 blijkt meer dan keurig.
VRIJDAG 4 APRIL 2014
Fiat 500L Living
Bagage 560-1584 liter,
gewicht 1370 kg. Die
sel, 1.6 liter, 120 pk.
Vanaf 21.395 euro, 1.6
MJ 120 29.345.
Dacia Lodgy
Bagage 827-2617 liter,
gewicht 1180 kg. Die
sel, 1.5 liter, 110 pk.
Vanaf 15.990 euro, dCi
110 Prestige 21.990.
Kia Carens
Bagage 492-1650 liter,
gewicht 1491 kg. Die
sel, 1.7 liter, 136 pk.
Vanaf 24.495 euro,
1.7 CRDi 136 27.995.
Renault Grand Kangoo
Bagage 750-3700 liter,
gewicht 1405 kg. Die
sel, 1.5 liter, 90 pk. Van
af 27.490 euro.
Barbour For Land Rover is een nieu
we kledinglijn voor vrouwen en
mannen. Het Britse platteland en
de modellen van Land Rover zijn
de inspiratiebronnen. De collectie
onderscheidt zich door afwerking,
pasvorm, bijzondere accenten en
draagcomfort. De herfst/winter
collectie 2014 biedt jacks, wax-
coats, vesten en truien. Vanaf au
gustus via Nederlandse LR-dealers.
Beleving reikt voor Citroën verder
dan de showroom en de werk
plaats. De gerenommeerde Franse
banketbakker Philippe Conticini
ontwierp twee nieuwe soesjes
voor DS Wereld Parijs: de chou DS
en de chou-Colat croustillant. Hij
liet zich inspireren door de traditie
en moderne inslag van de show
room en het DS-gamma. Proeven?
Ga naar 33 Rue Francois in Parijs.
Functie gaat
voor de vorm
Traditie, foto Land Rover
Ducati komt met techniek die mo
torfietsen en motorjassen met
daarin verwerkte airbags draad
loos met elkaar verbindt. Het veilig
heidssysteem wordt bij een onge
val in 45 milliseconden actief en
vermindert het letselrisico. Ducati
ontwikkelde de techniek met Dai-
nese. Het systeem (Multistrada
D-Air) wordt vanaf mei in Europa
geleverd. Prijs nog niet bekend.
Airbags in motorjas. foto Ducati
Het DS-soesje. foto Citroën
Otto Models is een producent van
miniatuurauto's, vooral in schaal
1:18. Verbluffend is het detail dat
het merk weet aan te brengen, aan
de buitenkant en in het interieur.
Het merk begon met Franse klas
siekers, maar legt zich tegenwoor
dig ook toe op actuele types en
merken buiten de eigen landsgren
zen. Het volledige programma is te
vinden op www.otto-models.com.
Otto: perfectie, foto Automedia
Nieuwe 1.2 liter driecilinder turbo ook in Citroën DS3. foto Automedia
door Tony Vos
De uitstraling van de verlengde Fiat 500L vraagt gewenning. De extra
lengte ligt achter de achteras, foto's Automedia