De driecilinder turbo wordt breed ingezet AUTO 15 Land Rover werkt met Barbour Citroen DS-soesjes in de showroom Airbag zit in een motorjas verwerkt Oog voor detail bij miniatuurauto's RIJTEST FIAT 500L LIVING GADGETS r'm'-] NIEUW MOTOREN CITROEN EN PEUGEOT FIAT 500L LIVING EN DE CONCURRENTEN door Willem de Volder Autofabrikanten geven hun modellen steeds vaker kleinere moto ren. Minder cilinders betekent minder gewicht, CO2- uitstoot, brandstof en bpm. Peugeot/Citroën komt met een 1.2 liter driecilinder (e-THP), met een coating die Ferrari ook toepast bij de California T. Die zorgt voor zo'n 30 procent min der wrijving, met een soepele loop en 25 procent lager brand stofverbruik als gevolg. De ben zinemotor vindt in het Citroën- gamma zijn weg naar de C4 Cactus (110 pk) en C4 (130 pk). Die C4 e-THP heeft een CO2- uitstoot van 110 gram per kilo meter, goed voor 20 procent bij telling. De 110 pk-versie van de compacte turbo komt ook in de C3 en DS3. Bij Peugeot krijgt de 308 SW de primeur: 110 pk vooralsnog. Die 308 SW krijgt in de loop van het jaar een 130 pk-versie in combina tie met een zestraps automaat. Die vindt daarna zijn weg in de gehele modellijn. Als Fiat ruimtewagens in de markt zet, lopen de reacties uiteen van 'functioneel' tot weinig flatteuze opmerkingen over het uiterlijk. Ook voor de 500L Living? Al enige tijd levert Fiat de 500L, een compacte ruimte wagen die alleen in naam een link met de kleine 500 heeft. Van deze 500L bestaat er ook een langere versie, de 500L Living. Het merk kiest voor verlenging achter de achteras met maar liefst 20,5 centimeter. Dat komt de uitstraling niet ten goede. Wie voor een forser volume gaat, wordt wel volledig op zijn wenken bediend. Fiat biedt zijn klanten de mogelijkheid het dak in een contrastkleur te laten spuiten, in dit geval zwart. Daar mee wordt de uitstraling zicht baar anders. De 500 is niet zomaar meer een typenaam, maar een serie bin nen het Fiat-programma. Het mag duidelijk zijn dat er met meer dan een schuin oog is geke ken naar Mini. Daarbij passen vrolijke kleuren, die ook in het interieur worden voortgezet. Zo voert Fiat het dashboard deels in de carrosseriekleur uit. Binnen in worden veelvuldig harde kunststoffen toegepast en daar mee mist Fiat juist de aanslui ting met Mini. Terwijl de prijs stelling van de Fiat niet veel gun stiger is dan het Engels-Duitse merk. Loerend in de prijslijst is de 500L Living geen koopje. Ze ker niet in deze krachtigste die selversie, die op 29.345 euro uit komt. In het vooronder ligt in dat ge val de recente 1.6 liter, die zowel met 105 als 120 pk kan worden geleverd. Qua koppel begeven beide versies zich op hetzelfde hoge niveau van 320 Nm. Het verschil in prestaties blijkt erg bescheiden. De 120 pk haalt een top van 189 kilometer per uur en in 10,4 seconden staat de 100 op de teller. Dat is andere koffie dan de zwaar onderbemeten 1.3 liter diesel die we eerder reden. De 500L Living kan ook worden geleverd met de tweecilinder tur bo (21.395 euro) en de 120 pk 1.4 liter, die duidelijk wat meer in zijn mars heeft. Het rijgedrag van de 500L Li ving is in deze dieselversie dik in orde. De hoge zit geeft een uit stekend uitzicht, de versnellings pook is binnen handbereik. Met minimaal 560 liter bagageruim te biedt de Living 95 Titer meer dan de korte variant, terwijl na het neerklappen van de achter bank in twee delen het volume 1.584 liter bedraagt. Vergelijk baar met middenklasse station wagons. Wie echter voor opti maal volume gaat, heeft meer be taalbare alternatieven. Het ge middelde brandstofverbruik van 1 op 17,7 blijkt meer dan keurig. VRIJDAG 4 APRIL 2014 Fiat 500L Living Bagage 560-1584 liter, gewicht 1370 kg. Die sel, 1.6 liter, 120 pk. Vanaf 21.395 euro, 1.6 MJ 120 29.345. Dacia Lodgy Bagage 827-2617 liter, gewicht 1180 kg. Die sel, 1.5 liter, 110 pk. Vanaf 15.990 euro, dCi 110 Prestige 21.990. Kia Carens Bagage 492-1650 liter, gewicht 1491 kg. Die sel, 1.7 liter, 136 pk. Vanaf 24.495 euro, 1.7 CRDi 136 27.995. Renault Grand Kangoo Bagage 750-3700 liter, gewicht 1405 kg. Die sel, 1.5 liter, 90 pk. Van af 27.490 euro. Barbour For Land Rover is een nieu we kledinglijn voor vrouwen en mannen. Het Britse platteland en de modellen van Land Rover zijn de inspiratiebronnen. De collectie onderscheidt zich door afwerking, pasvorm, bijzondere accenten en draagcomfort. De herfst/winter collectie 2014 biedt jacks, wax- coats, vesten en truien. Vanaf au gustus via Nederlandse LR-dealers. Beleving reikt voor Citroën verder dan de showroom en de werk plaats. De gerenommeerde Franse banketbakker Philippe Conticini ontwierp twee nieuwe soesjes voor DS Wereld Parijs: de chou DS en de chou-Colat croustillant. Hij liet zich inspireren door de traditie en moderne inslag van de show room en het DS-gamma. Proeven? Ga naar 33 Rue Francois in Parijs. Functie gaat voor de vorm Traditie, foto Land Rover Ducati komt met techniek die mo torfietsen en motorjassen met daarin verwerkte airbags draad loos met elkaar verbindt. Het veilig heidssysteem wordt bij een onge val in 45 milliseconden actief en vermindert het letselrisico. Ducati ontwikkelde de techniek met Dai- nese. Het systeem (Multistrada D-Air) wordt vanaf mei in Europa geleverd. Prijs nog niet bekend. Airbags in motorjas. foto Ducati Het DS-soesje. foto Citroën Otto Models is een producent van miniatuurauto's, vooral in schaal 1:18. Verbluffend is het detail dat het merk weet aan te brengen, aan de buitenkant en in het interieur. Het merk begon met Franse klas siekers, maar legt zich tegenwoor dig ook toe op actuele types en merken buiten de eigen landsgren zen. Het volledige programma is te vinden op www.otto-models.com. Otto: perfectie, foto Automedia Nieuwe 1.2 liter driecilinder turbo ook in Citroën DS3. foto Automedia door Tony Vos De uitstraling van de verlengde Fiat 500L vraagt gewenning. De extra lengte ligt achter de achteras, foto's Automedia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15