UIT 45 Nan Groot Antink toont werk van de 'Wilhelmina- park Serie'. Zij verbleef daar in een atelier tot ze het in 2006 moest verla ten. De naam verwijst naar de planten die zij er verzamelde en die haar verfstoffen gaven. Als ik de ruime, lichte zaal van Galerie van den Berge binnenkom, zie ik op de wand tegenover mij een se rie rechthoekige bruine schilderijen hangen. Het zijn er dertien. Ze hebben al lemaal dezelfde maat. Ik schat zo'n ander half keer A-3. Sommige schilderijen han gen met z'n tweeën naast elkaar, andere met 'n drieën, een enkeling alleen. Een rus tig ritme. De tinten variëren. Als ik dichter bij kom, zie ik dat de doekjes op een dik spieraam zijn gespannen en van fijn ka toen zijn. Zo sijpelt er wat licht door het oppervlak. Dat licht wordt door de wand weerkaatst. De schaduw van het spieraam speelt ook mee. Er verschijnen nuances in het bruin. Ik lees de toelichting. Het werk is van Nan Groot Antink. De reeks kreeg de naam 'Wilhelminapark Serie', naar haar atelier dat ze in 2006 moest verlaten om dat het een andere bestemming kreeg. Bast, bladeren of zaden van een plant, struik of boom, zorgen voor de bruine tin ten van het katoen. Nan Groot Antink werkt met plantaardige verfstoffen. Het tex tiel krijgt kleur door het langdurig in water met plantenresten te weken. Sommige planten leveren meer tinten, terwijl van an dere alleen het blad geschikt is om verfstof aan te maken. Dat verklaart waarom er één of meer schilderijen worden gepresen teerd. Het zijn manifestaties van de verbor gen kleurkracht van wat groeit en bloeit. Ik denk na over de relatie tussen dit werk en de natuur. Aan een blad, een schors, een tak, aan een stengel of bloem is van alles te zien: kleur, vorm en textuur. Dat maakt de natuur zo boeiend om naar te kijken. Ga ik uit van die ervaring, dan geeft het werk van Nan Groot Antink mij niets, het is im mers puur kleur. Laat ik die kleurmodula- ties op me inwerken, dan heb ik een ande re ervaring: een van verstilde schoonheid en van subtiel licht. De veelvormigheid en de schakeringen van de natuur zijn in haar werk teruggebracht tot een essentie. Die is onlosmakelijk verbonden met de eigen schappen van de plant zelf. Ik loop verder de ruimte in en zie dat er ook andere, lich tere tinten in haar werk voorkomen. Zo heeft 'Onder de Sneeuw' blauwe, groene, roze en witte tinten. Het bestaat uit zes ho rizontale "balkjes", bedekt met katoen. Kijk ik beter, dan zie ik dat ook hier sprake is van spieramen. Nan Groot Antink ge bruikte verfstoffen uit Japan. De kleuren zijn bepaald door de lagen van over elkaar gedragen kimono's. De breedtemaat is afge leid van de kast waarin kimono's worden bewaard. Het werk van Nan Groot Antink verbindt natuur en cultuur. De natuur le vert de grondstoffen, de cultuur het kader. Het vloeiende, ongrijpbare van de natuur, komt samen met het geometrisch streng geordende van de cultuur. Haar werk is uit gebalanceerd en van tijdloze verstilling. Het zet de tijd stil en verbindt het nu met het eeuwige van de natuur en de lange tra ditie van de cultuur. Er zijn nog twee andere onderdelen op de ze tentoonstelling. Het alchemistische pro ces dat tot de gekleurde stoffen leidt van haar schilderijen, vindt in potten plaats. Zij maakte er in twee kastjes een mooi stille ven van, aangevuld met bakjes. Daarnaast heeft ze enkele werken waar ze een soort compositie laat ontstaan uit een terugke rende handeling, zoals cirkelvormige bewe gingen maken met een penseel. Naast de tentoonstelling van Groot Antink is er een mooie selectie van een aantal door de gale rie vertegenwoordigde kunstenaars te zien. Het varieert van verfijnde figuratieve pot loodtekeningen van interieurs en stadsge zichten (Marcel van Eeden) tot conceptue le werk van Peter Morrens. DONDERDAG 27 MAART 2014 Eigenzinnige kijk op natuur en fotografie Olga Westrate maakte met de came ra's van diverse mobiele telefoons fo to's in natuurgebied Oranjezon. Zij liet zich leiden door intuïtie en toe val. Met de foto's componeerde zij di gitale collages. De zwart-wit beelden balanceren tussen orde en chaos. Ol ga is er op 30/3 van 15.00-17.00 uur T/m 13/4. Expositieruimte Oranjezon, Kon. Emmaweg 22, tussen Vrouwen polder en Oostkapelle. 10.00 -17.00 uur. zie www.hetzeeuwselandschap.nl. Boeiende ontmoeting tussen naturalisme en abstractie Dick de Bruijn en Frans Laurentius combineerden een kleine, maar schit terende verzameling grafiek uit de 17e t/m de 19e eeuw met werk van vier eigentijdse kunstenaars. De mees ters van weleer zetten in op een natu ralistisch idioom, het eigentijdse kwartet zoekt het in abstractie en weglaten. Nog t/m 30/3. Singelstraat 13, Middel burg. Vr. t/m zo. 12.00 - 17.00 uur. Met oa 8 Rembrandt-etsen Sobere schoonheid in Sluis met terugblik naar 17e eeuw Fotograaf Peete van Spankeren foto grafeerde stillevens die geïnspireerd zijn op 17e eeuwse voorbeelden. Als uitgangspunt nam hij spreekwoorden die betrekking hebben op de actuele economische crisis. Dat levert intrige rende foto's op, die combineren met de (in raku-techniek) schalen en dek- selpotten van Mieke Selleslagh. T/m 1/6. Museum Het Belfort, Grote Markt, Sluis. Wo. t/m zo. 13.00 - 16.30 uur. Reconstructies van een verloren schilderij Marinus van Reymerswale (1490 - 1546) is éen van de grootste kunste naars die Zeeland heeft voortge bracht. Het Zeeuws Museum heeft zes kunstenaars gevraagd het bescha digde schilderij 'De Roeping van Mattheüs' van Van Reymerswale te re construeren. Daarbij kregen ze alle vrijheid: naast schilderijen ook foto's, video's. Opening 29/3,16.00 uur. T/m 1/3 2015. Zeeuws Museum, Mid delburg. Di. t/m zo. 11.00 -17.00 uur. Jeff Wall pakt uit met schijnbaar dagelijkse taferelen De Canadese kunstenaar Jeff Wall (1946) ensceneert schijnbaar dagelijk se taferelen, fotografeert ze en toont ze als groot formaat lichtbakken. Op zijn interieurs en stadsgezichten heeft elk detail betekenis. Zijn werk gaat over relaties tussen mensen, stad en natuur, over geweld en cultu rele miscommunicatie T/m 3/8. Stedelijk Museum, Museum plein 10, Amsterdam. Dagelijks 10.00 -18.00 uur. Do. tot 22.00 uur. Band tussen natuur en cultuur Horizontale balkjes waarvoor de kunstenares verfstoffen uit Japan gebruikte. Nan Groot Antink met werk uitWilhelminaparkserie'. T/m 5/4. Galerie van den Berge. Westwal 45, Goes. Do. 12.30 - 17.00 uur; vr. en za. 12.00 - 17.00 uur. Nan Groot Antink (1954) woont en werkt in Til burg. Zij volgde de lerarenopleiding TeHaTex in haar woonplaats (1979-1983) en studeerde daarna aan de Jan van Eyck Academie in Maas tricht (1983-1984). Zij exposeerde onder ande re in het Institut Néerlandais, Parijs, Fondation Écureuil, Toulouse, Stedelijk Museum, Schiedam en Museum Belvédère, Heerenveen Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 45