1700-1850 1850-2000 1747: Inval van de Fransen in Staats-Vlaanderen, Zeeland stelt een Oranje prins aan tot stadhouder en verbindt zich daarmee (opnieuw) aan het Huis van Oranje, begin van de economische en demografische neergang van Zierikzee als eerste van de drie grote Zeeuwse steden. De Zeeuwse landbouw begint aan een opbloei. 1795: Totstandkoming Bataafse Repu bliek. Deze heeft grote gevolgen voor de stedelijke handelseconomie en het politiek bestuur van Zeeland. Aan de scheepvaart over de Schelde worden geen beperkingen meer gesteld, Zee land verliest de daarmee verbonden economische voordelen. Bovendien wordt de VOC - welvaartsbron voor Middelburg - genationaliseerd en la ter opgeheven. Onder meer als ge volg daarvan treedt economisch ver val van Middelburg en Vlissingen in en vertrekt een groot deel van de be volking uit die steden. Het politiek bestuur wordt een volksvertegen woordiging. Het platteland is voor het eerst (voor korte tijd) in het provinciaal bestuur vertegenwoordigd. Katholieken krij gen meer rechten en vrijheden. In de daaropvolgende periode wor den belangrijke maatschappelijke her vormingen doorgezet, onder meer wat betreft onderwijs en belasting stelsel. 1798: Zeeland verliest zijn soevereini teit; de intrede in de eenheidsstaat, waarin alle provincies zijn onderwor pen aan het centrale landelijk gezag, is een feit. 1809/1810: Invasie van de Engelsen op Walcheren in 1809 zou leiden tot ingrijpen Napoleon en inlijving van de Zeeuwse eilanden bij het Franse keizerrijk. Staats-Vlaanderen was dat al sinds 1796. De bevolking komt onder grote druk te staan, maar er worden ook belang rijke hervormingen op het terrein van administratie, bestuur en recht spraak doorgevoerd, die ook na de Franse tijd hun betekenis hebben ge houden. 1814: Zeeland gaat deel uitmaken van het Koninkrijk der (Verenigde) Ne derlanden, Zeeuws-Vlaanderen wordt aan het grondgebied van Zee land toegevoegd, daarmee krijgt de provincie zijn huidige vorm. 1868-1873: Aanleg spoorlijn Bergen op Zoom - Vlissingen en kanalen door Zuid-Beveland en Walcheren, afdamming Kreekrak en Sloe. Mid den-Zeeland krijgt behoorlijke ver bindingen met Duitsland, wat ook de handel met Engeland stimuleert en de koixist van vroege 'badgasten' en kunstenaars naar de kust. 1911: Franse industriëlen besluiten in Sluiskil een cokesfabriek te vestigen, een belangrijke stap in de opbouw van het industriële complex in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone. Deze ontwikkeling werd mogelijk gemaakt door de aanleg van het Kanaal van Gent naar Terneuzen in de vroege ne gentiende eeuw. 1944: Zeeland wordt zwaar getroffen als oorlogsgebied. De wederopbouw die volgt, maakt dat de werkloosheid door mechanisatie in de landbouw niet zo hoog is als in andere platte landsregio's met weinig industrie. Te gelijkertijd betekent de nieuwbouw een vorm van modernisering voor de getroffen regio's. 1953: De Watersnoodramp leidt tot een herbouwimpuls en tot het Deltaplan. De noord-zuid verbindin gen worden door de dammen sterk verbeterd, wat aan alle sectoren ten goede komt. Noord-Zeeland is niet meer geïsoleerd. Ook de Zeelandbrug (1965), een initiatief van het provin ciebestuur, draagt daaraan bij. 1959: De regering wijst Terneuzen, Goes, Zierikzee en Sint-Maartensdijk aan als ontwikkelingskernen waar in dustrievestiging op premies kan reke nen. Vooral Terneuzen wordt met de komst van DOW (1965) een succes. Tegelijk ontwikkelt het Sloe zich tot een zeehaven- en industriegebied. De in 2003 in gebruik genomen Wes- terschelderunnel verbindt de Kanaal zone en het Sloegebied. Tegelijk met de ingebruikname van de tunnel wor den de autoveerdiensten over de Wes- terschelde opgeheven. Met een leng te van 6,6 kilometer is de Wester- scheldetunnel in Nederland de lang ste voor wegverkeer. WOENSDAG 26 MAART 2014 ZICHT OP ZEELAND 5 in twintig jaartallen Delfspade gebruikt bij de meekrapteelt. Stemkastje uit Goes, eind achttiende eeuw. Porseleinen bord met kaart van Zeeland, 1822. Hierop is goed te zien dat het voormalige Staats-Vlaanderen nu deel uitmaakt van de provincie. De cokesfabriek in Sluiskil begon in 1913 op initiatief van Lotharingse ij zer- en staalfabrikanten. In 2000 werd de fabriek gesloten. De foto is gemaakt in 2013, toen de laatste res tanten van de fabriek werden ge sloopt. Affiche van de Stichting Hulpactie Scheldemonden die in 1946 geld inzamelde voor het herstel van West-Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren. Evacuatie tijdens de watersnood van 1953 in de omgeving van Stavenisse. Foto Ed van Wijk/Nederlands Fotomuseum

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 49