Butendiekers Kaas, kunst, koeien bij Schellach 18 ZEELAND zeeland in de vorige eeuw Cellist Floris Mijnders soleert bij het Zeeuws Concert in voorjaarsconcertserie die donderdag in Terneuzen begint. Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lin- denbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie eri lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. e raadkaart van de vorige week toont Schore rond 1915. Peter de Rooij uit Kloeting herkende niet alleen Schore maar wist ook de kaart vrij nauwkeurig te date ren. Hij is van de weinige inzen ders die juiste plaats op de raad kaart herkende. Het moet haast wel een lastige opgave geweest zijn „Óp de foto, genomen omstreeks 1915-1920, zien we een gezicht op de kerk en school aan de Haai meet te Schore. Schore is een Kerkringdorp van bescheiden om vang, waarvan de oude dorps kern in 1940 werd verwoest. Bij de wederopbouw werd J. Rooden- burgh aangetrokken als supervi sor voor het stedenbouwkundig plan." De Rooij weet alles van De Her vormde kerk (Nieuwe Kerkplein 4) is een recht gesloten zaalkerk met een aangebouwde consisto rie en een ongelede slanke toren met borstwering en smalle naald- spits. Deze kerk kwam in 1942 tot stand naar een ontwerp in tra ditionalistische vormen van J. Roodenburgh. Overigens deze kerk staat momenteehte koop. Vaste inzender Kees Stevense uit Middelburg vertelt ons waar de we de term 'butendiekers' aan te danken hebben. „Gedurende de jaren 1702-1712 was dominee Gosuïnus van Buy- tendijck predikant te Schore. Doordat hij afweek van de 'rech te leer' werd hij in 1711 geschorst als predikant. Hij trok zich echter niets van deze schorsing aan en bleef een tegendraads persoon, die anders was dan anderen. Zijn volgelingen noemde men 'buten diekers'. Wanneer in Zeeland iemand uit eigen kring wat anders is dan an deren en afwijkt van de gangbare zeden en gewoonten zegt men te gen die persoon 'jie bin 'n buten- dieker'. MIDDELBURG - Floris Mijnders heeft geen fotografisch geheugen zoals cellist Mstislav Rostropo- vitsj aan wie Sjostakovitsj zijn Cel loconcert Nr. 1 in 1959 opdroeg. „Hij had het stuk in vier dagen uit z'n hoofd geleerd. Ik had er wat langer voor nodig", zegt Mijn ders. Hij voert het werk echter wel met evenveel passie uit. Belangstellenden bij de openbare repetitie van het Zeeuws Orkest kregen gisteren in de Zeeuwse Concertzaal al een voorproefje. Mijnders soleerde eerder bij het Zeeuws Orkest de afgelopen vijf tien jaar. Dit maal betreft het een extra mooie uitdaging. „In dit Eerste Celloconcert zit een gigantische cadens, een heel stuk waarin je alleen speelt als cellist. Ook fysiek moet je een heel lange adem hebben. Bovendien wordt de cello op alle fronten aangespro ken, dus laag en donker,maar ook heel hoog. Je kunt je helemaal uit leven als solist." Volgens Mijnders maakt de mooie opbouw dit celloconcert ook extra boeiend voor het pu bliek. „Het begint met een krach tig, ritmisch deel, heel aards met een stoer thema. Dan komt er een langzamer deel met een prachtige hoornpartij (bij het Zeeuwse Or kest uitgevoerd door Jana Suilen, red.). Dat tweede deel gaat over in een soort volksmuziek, waarin de pauken een belangrijke rol spelen en waarin cello en orkest samen een krachttoer leveren met vuur werk en dansen. Echt volksmu ziek. Het thema in het eerste deel komt het einde dan weer terug." Mijnders en cello zijn onlosmake lijk aan elkaar verbonden. Op 8-ja- rige leeftijd kreeg hij al les van zijn vader. „Heel spelenderwijs hoor op een klein cellootje. Mijn vader was fysiotherapeut, maar ook bevlogen amateurmusicus. Mijn ouders hebben het nooit echt gepushed. Ze zeiden 'als je het leuk vindt dan doe je het'. Ik heb het altijd leuk gevonden. Tij dens mijn schooltijd speelde ik al in een Haags Jeugdorkest. Ik heb nooit getwijfeld. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik cello altijd heel natuurlijk om me heen heb gehad. Ik houd ook van andere instrumenten, maar cello is in veel opzichten mooi. Fysiek: het is bijna net zo groot als een mens en in klank heeft het een heel breed scala. Als ik weer zou moeten kiezen zou ik of zanger worden of weer cello gaan spe len." Het feit dat de Cello Biënnale in Amsterdam in één week tiendui zend bezoekers trekt, zegt vol gens Mijnders ook wel hoe popu- Als ik weer moest kiezen zou ik toch weer cello gaan spelen Een groep cursisten Tekenen en Schilderen van docent Johan Adriaanse van Kunsteducatie Wal cheren zal enkele maanden op de boerderij hun werk exposeren. Dit jaar kreeg een groep cursisten van Kunsteducatie Walcheren de opdracht om 'Koeien in land schap' te maken. Voor studiemate riaal trok een van de cursisten, Dick Schotte, er met zijn camera op uit. Hij fotografeerde zijn mo dellen in de stal bij Kaasboerderij Schellach-Kwekkeboom. Dit voorjaar rondde hij zijn schil derij af en bood het aan mevrouw Kwekkeboom, de eigenares van Schellach aan. Op dat moment ontstond het idee om meer schil deren op locatie een plaats te gun- I>«a withfirfea ah tin irb'i A ffeaoL. Dat is nu gelukt. Vanaf 29 maart is een serie koeienschilderijen te bewonderen in de omgeving waar ze thuishoren; op de boerde rij. gehore, Kerk en School f III1 Cellist Floris Mijnders als solist in het celloconcert nr. 1 van Dmitri Sjostakovitsj gistermiddag tijden de openbare repetitie van het Zeeuws Orkest in de Zeeuws Concertzaal in Middelburg, foto Izaak Verkeste Mijnders één met De winnaars van deze week zijn: A.J. Stevense, Schore; J. Verhaagen, Goes; C. Nortier, Cadzand. door Ali Pankow cellist Floris Mijnders MIDDELBURG - De tentoonstelling Kaas, kunst, koeien is vanaf zater dag 29 maart te zien bij Kaasboer derij Kwekkeboom in Middelburg. De tentoonstelling Kaas, kunst, koeien: Cursisten Kunsteducatie Wal cheren onder leiding van Johan Adriaanse. Opdracht 'Koeien in land schap'. Locatie: Kaasboerderij Schel lach - Kwekkeboom, Prooijenseweg 26, Middelburg. Maart tot juli.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 58