II
Gehandicapte kan
li in'gewone'bus
Een site voor hem en een site voor haar
li
I
Gif en smeer
www.dejongintra.nl
Jp-
BINNENLAND 5
- £a
1972
ef
Proeven met dergelijke combina
ties lopen echter vaak vast door
dat diverse ambtelijke afdelingen
niet met elkaar communiceren en
doordat gemeenten en provincies
vast blijven houden aan hun ei
gen taken. Dat bleek gisteren tij
dens een symposium over bevol-
kingskrimp van reizigersorganisa
tie Rover in Den Haag.
In het Nederlandse openbaar ver
voer gaat ongeveer net zoveel geld
om als in het speciaal vervoer
voor doelgroepen als gehandicap
ten en zieken. Beide systemen
werken echter compleet langs el
kaar heen. Het ov wordt geregeld
door provincies, het speciaal ver
voer door gemeenten. Beide over
heden willen kosten besparen.
Doordat het speciaal vervoer ech
ter vooral vanuit sociale afdelin
gen wordt geregeld, en het open
baar vervoer vaak bij zakelijke mo
biliteitsafdelingen, loopt de com
municatie stroef.
TOMMY WIERINCA
In Limburg is nu een deel van het
speciaal vervoer in één concessie
met bus en trein ondergebracht
bij Veolia. In de nieuwe concessie,
die eind 2016 ingaat, wordt dat
echter weer losgekoppeld, zegt Ve-
olia-directeur Manu Lageirse. „De
provincie is het zat om steeds met
tientallen gemeenten te moeten
overleggen. Als er één afhaakt,
ligt alles stil", legt hij uit. In Gel
derland wordt nu juist gewerkt
aan invoering van de combinatie.
Uit onderzoek blijkt dat 30 pro
cent van de mensen die recht heb
ben op speciaal vervoer, toch re
gelmatig in het gewone openbaar
vervoer stapt. Het gaat niet alleen
om rolstoelers, maar ook om oude
ren of mensen met een beper
king. Door iets flexibeler om te
gaan met de punctualiteit van de
bus, kunnen echter ook rolstoe
lers vaak gewoon met het regulie
re ov mee, denkt professor Henk
Meurs van de Radboud Universi
teit in Nijmegen.
De wens om vervoer te combine
ren is er al jaren, maar nu gemeen
ten meer verantwoordelijkheid
gaan dragen voor het speciaal ver
voer, begint de tijd te dringen,
stelt hij. Combineren kan er vol
gens Meurs, zeker in kleine ker
nen, voor zorgen dat zowel men
sen met een handicap als de gewo
ne ov-reizigers in ieder geval een
busverbinding behouden.
Voor de ingang van
het verpleeghuis
waren twee donke
re mannen bezig pa
tiënten in een bus
je te laden. De een was chauf
feur, de ander medewerker van
het huis. Hun wieg had mis
schien gestaan in Oujda of Aga-
dir, of anders in Hoofddorp of
Gorinchem, het is altijd anders
dan je denkt. Over de Plantage
Middenlaan, de mooiste straat
van Amsterdam, reed wat ver
keer, niet veel, het was een kal
me dag.
De zon scheen, het voorjaar
straalde tot in de kamers van de
bewoners. Uit Artis stegen gelui
den op waar ik geen dier bij
wist. Apen, gokte ik, maar al
leen vanwege de uitspraak van
Emil Cioran die ik me van lang
geleden herinnerde (maar nooit
heb kunnen terugvinden): 'In
de dierentuin. Alle dieren hou
den hun gemak, behalve de
apen. Je voelt dat de mens niet
ver is.'
De patiënten zaten in de bus, de
mannen namen mompelend af
scheid. Ik dacht aan Geert Wil-
ders die ik de avond tevoren op
televisie had gezien. Aan de jui
chende menigte aan zijn voet
had hij gevraagd of ze meer of
minder Marokkanen wilden in
hun land. 'Minder, minder',
scandeerden zijn volgelingen. Je
kon nauwelijks geloven waar je
naar keek; telkens als je dacht
dat zijn rancuneleer een natuur
lijk einde had bereikt, wist hij
zichzelf opnieuw te overtreffen
- hij had toegang tot onuitputte
lijke bronnen van gif en smeer.
Ook daar schreef Cioran over:
'Op het toppunt van onze wal
ging schijnt er een rat te zijn
binnengeslopen in onze herse
nen om er te dromen.'
Wilders onderging zichtbaar de
roes van het extremisme. Ge
woonlijk is zoiets voorbehou
den aan jonge mensen, die later
We keken naar
een onvolgroeid
mens, die
verkleefd was met
de verlokkingen
van infantiel
extremisme
veelal een beetje gegeneerd te
rugkijken op de radicale opvat
tingen van hun jonge jaren. Bij
Wilders was echter geen verval
te bespeuren. We keken naar
een onvolgroeid mens, die op
zijn vijftigste nog altijd op een
ongezonde en onsmakelijke ma
nier verkleefd was met de ver
lokkingen van infantiel extre
misme.
De ene man verdween door de
automatische deur, de ander
reed weg met de patiënten.
Minder Marokkanen betekende
in dit geval dat een van hen
moest verdwijnen. Het leverde
een interessant praktisch pro
bleem op. Het bleef bij Wilders
nog een beetje in het midden
hoe er precies geminderd moest
worden, maar vast stond dat het
een keuze was tussen de rol
stoel die niet geduwd zou
worden of de bus die niet reed.
Ik volgde de ziekenbroeder naar
binnen en steeg op naar mijn
schoonvader op de tweede ver
dieping. In de gemeenschappelij
ke ruimte was het nog altijd
één seizoen geleden, tot iemand
ooit de moeite zou nemen om
de kerstversiering op te bergen,
de plastic sneeuwman en zijn
slee, tegen een achtergrond van
witte alpen.
Uit recente onderzoeken blijkt an
dermaal dat vrouwen qua online
koopgedrag een andere benade
ring hebben dan mannen. Ook ko
pen vrouwen vaker en meer. Toch
zijn het veelal mannen die de be
treffende sites ontwerpen en on
derhouden, althans voorlopig. On
der meer internetbedrijf Redkiwi
gaat websites en webshops te ma
ken waarop de bezoeker kan kie
zen voor de mannelijke of vrouwe
lijke versie. De verwachting is dat
over een paar jaar veel van de web
sites en -shops en applicaties een
vrouwelijke en mannelijke va
riant hebben. „Het principe is
heel eenvoudig. Zoals bezoekers
op veel websites kunnen kiezen
uit verschillende talen, kunnen ze
straks ook kiezen tussen de 'stan
daard' mannenversie, of de specia
le versie voor vrouwen", verklaart
directeur Jasper Verbunt de keuze
van Redkiwi. Hij beroept zich in
zijn aanpak onder meer op onder
zoek van de website Female First.
Die stelt dat consumenten ge
wend zijn aan 'responsive' websi
tes. Zo vanzelfsprekend als websi
tes zich nu aanpassen aan appara
ten, zo vanzelfsprekend moet het
worden dat websites zich aanpas
sen aan het geslacht van de gebrui
ker. „De online wereld moet zich
in alle opzichten veel en veel
meer op vrouwen richten. Betere
bezoeksterervaringen leiden tot
meer online verkoop", luidt de
conclusie.
„Fijnmazigheid wordt steeds be
langrijker", erkent ook Siad Aw-
wad, directeur van kleertjes.com,
winnaar van de webshop-top 50
van Twinkle, een platform dat
zich richt op ondernemers en
e-commerce. Volgens hem is het
een bekend gegeven dat internet
bedrijven data verzamelen om zo
klanten beter te kunnen bedie
nen. Ook kleertjes.com, waar de
klandizie naar eigen zeggen voor
95 procent bestaat uit moeders,
werkt op die manier aan het ver
beteren van de eigen website. „On
ze website wordt voortdurend aan
gepast aan de wensen van de
klant, en dat zijn dus voorname
lijk vrouwen", aldus Awwad.
sinds
ZATERDAG 22 MAART 2014
1
door Paul Bots
DEN HAAG - Gemeenten en provin
cies kunnen veel kosten besparen
door gehandicapten en leerlingen
voor speciaal onderwijs vaker met
het gewone openbaar vervoer te la
ten reizen. Ook zouden 'gewone'
reizigers vaker in de busjes voor
speciaal vervoer moeten kunnen
stappen.
door Leon Bogaard
NIJMEGEN - Hij wil over het alge
meen strakke lijnen, weinig kleur
en duidelijke tekstkaders. Zij heeft
het liefst een bont palet met ronde
vormen. De ideale website van de
man versqhilt duidelijk van die van
de vrouw. Om meer omzet te gene
reren doen webshops er verstandig
aan hun sites dynamisch af te stem
men op vrouwen of mannen.
De verwachting is dat over
een paar jaar veel van de
websites een vrouwelijke en
mannelijke variant hebben
M
Bus Auto
reizen reizen
Vlieg
reizen
Verre Steden Beioi8o-457 803
reizen reizen Of ga naar uw ANVR reisbureau
Reissom exclusief 17,50 reserveringskosten, 2,50 calamiteitenfonds en eventuele vluchttoeslagen