II Gehandicapte kan li in'gewone'bus Een site voor hem en een site voor haar li I Gif en smeer www.dejongintra.nl Jp- BINNENLAND 5 - £a 1972 ef Proeven met dergelijke combina ties lopen echter vaak vast door dat diverse ambtelijke afdelingen niet met elkaar communiceren en doordat gemeenten en provincies vast blijven houden aan hun ei gen taken. Dat bleek gisteren tij dens een symposium over bevol- kingskrimp van reizigersorganisa tie Rover in Den Haag. In het Nederlandse openbaar ver voer gaat ongeveer net zoveel geld om als in het speciaal vervoer voor doelgroepen als gehandicap ten en zieken. Beide systemen werken echter compleet langs el kaar heen. Het ov wordt geregeld door provincies, het speciaal ver voer door gemeenten. Beide over heden willen kosten besparen. Doordat het speciaal vervoer ech ter vooral vanuit sociale afdelin gen wordt geregeld, en het open baar vervoer vaak bij zakelijke mo biliteitsafdelingen, loopt de com municatie stroef. TOMMY WIERINCA In Limburg is nu een deel van het speciaal vervoer in één concessie met bus en trein ondergebracht bij Veolia. In de nieuwe concessie, die eind 2016 ingaat, wordt dat echter weer losgekoppeld, zegt Ve- olia-directeur Manu Lageirse. „De provincie is het zat om steeds met tientallen gemeenten te moeten overleggen. Als er één afhaakt, ligt alles stil", legt hij uit. In Gel derland wordt nu juist gewerkt aan invoering van de combinatie. Uit onderzoek blijkt dat 30 pro cent van de mensen die recht heb ben op speciaal vervoer, toch re gelmatig in het gewone openbaar vervoer stapt. Het gaat niet alleen om rolstoelers, maar ook om oude ren of mensen met een beper king. Door iets flexibeler om te gaan met de punctualiteit van de bus, kunnen echter ook rolstoe lers vaak gewoon met het regulie re ov mee, denkt professor Henk Meurs van de Radboud Universi teit in Nijmegen. De wens om vervoer te combine ren is er al jaren, maar nu gemeen ten meer verantwoordelijkheid gaan dragen voor het speciaal ver voer, begint de tijd te dringen, stelt hij. Combineren kan er vol gens Meurs, zeker in kleine ker nen, voor zorgen dat zowel men sen met een handicap als de gewo ne ov-reizigers in ieder geval een busverbinding behouden. Voor de ingang van het verpleeghuis waren twee donke re mannen bezig pa tiënten in een bus je te laden. De een was chauf feur, de ander medewerker van het huis. Hun wieg had mis schien gestaan in Oujda of Aga- dir, of anders in Hoofddorp of Gorinchem, het is altijd anders dan je denkt. Over de Plantage Middenlaan, de mooiste straat van Amsterdam, reed wat ver keer, niet veel, het was een kal me dag. De zon scheen, het voorjaar straalde tot in de kamers van de bewoners. Uit Artis stegen gelui den op waar ik geen dier bij wist. Apen, gokte ik, maar al leen vanwege de uitspraak van Emil Cioran die ik me van lang geleden herinnerde (maar nooit heb kunnen terugvinden): 'In de dierentuin. Alle dieren hou den hun gemak, behalve de apen. Je voelt dat de mens niet ver is.' De patiënten zaten in de bus, de mannen namen mompelend af scheid. Ik dacht aan Geert Wil- ders die ik de avond tevoren op televisie had gezien. Aan de jui chende menigte aan zijn voet had hij gevraagd of ze meer of minder Marokkanen wilden in hun land. 'Minder, minder', scandeerden zijn volgelingen. Je kon nauwelijks geloven waar je naar keek; telkens als je dacht dat zijn rancuneleer een natuur lijk einde had bereikt, wist hij zichzelf opnieuw te overtreffen - hij had toegang tot onuitputte lijke bronnen van gif en smeer. Ook daar schreef Cioran over: 'Op het toppunt van onze wal ging schijnt er een rat te zijn binnengeslopen in onze herse nen om er te dromen.' Wilders onderging zichtbaar de roes van het extremisme. Ge woonlijk is zoiets voorbehou den aan jonge mensen, die later We keken naar een onvolgroeid mens, die verkleefd was met de verlokkingen van infantiel extremisme veelal een beetje gegeneerd te rugkijken op de radicale opvat tingen van hun jonge jaren. Bij Wilders was echter geen verval te bespeuren. We keken naar een onvolgroeid mens, die op zijn vijftigste nog altijd op een ongezonde en onsmakelijke ma nier verkleefd was met de ver lokkingen van infantiel extre misme. De ene man verdween door de automatische deur, de ander reed weg met de patiënten. Minder Marokkanen betekende in dit geval dat een van hen moest verdwijnen. Het leverde een interessant praktisch pro bleem op. Het bleef bij Wilders nog een beetje in het midden hoe er precies geminderd moest worden, maar vast stond dat het een keuze was tussen de rol stoel die niet geduwd zou worden of de bus die niet reed. Ik volgde de ziekenbroeder naar binnen en steeg op naar mijn schoonvader op de tweede ver dieping. In de gemeenschappelij ke ruimte was het nog altijd één seizoen geleden, tot iemand ooit de moeite zou nemen om de kerstversiering op te bergen, de plastic sneeuwman en zijn slee, tegen een achtergrond van witte alpen. Uit recente onderzoeken blijkt an dermaal dat vrouwen qua online koopgedrag een andere benade ring hebben dan mannen. Ook ko pen vrouwen vaker en meer. Toch zijn het veelal mannen die de be treffende sites ontwerpen en on derhouden, althans voorlopig. On der meer internetbedrijf Redkiwi gaat websites en webshops te ma ken waarop de bezoeker kan kie zen voor de mannelijke of vrouwe lijke versie. De verwachting is dat over een paar jaar veel van de web sites en -shops en applicaties een vrouwelijke en mannelijke va riant hebben. „Het principe is heel eenvoudig. Zoals bezoekers op veel websites kunnen kiezen uit verschillende talen, kunnen ze straks ook kiezen tussen de 'stan daard' mannenversie, of de specia le versie voor vrouwen", verklaart directeur Jasper Verbunt de keuze van Redkiwi. Hij beroept zich in zijn aanpak onder meer op onder zoek van de website Female First. Die stelt dat consumenten ge wend zijn aan 'responsive' websi tes. Zo vanzelfsprekend als websi tes zich nu aanpassen aan appara ten, zo vanzelfsprekend moet het worden dat websites zich aanpas sen aan het geslacht van de gebrui ker. „De online wereld moet zich in alle opzichten veel en veel meer op vrouwen richten. Betere bezoeksterervaringen leiden tot meer online verkoop", luidt de conclusie. „Fijnmazigheid wordt steeds be langrijker", erkent ook Siad Aw- wad, directeur van kleertjes.com, winnaar van de webshop-top 50 van Twinkle, een platform dat zich richt op ondernemers en e-commerce. Volgens hem is het een bekend gegeven dat internet bedrijven data verzamelen om zo klanten beter te kunnen bedie nen. Ook kleertjes.com, waar de klandizie naar eigen zeggen voor 95 procent bestaat uit moeders, werkt op die manier aan het ver beteren van de eigen website. „On ze website wordt voortdurend aan gepast aan de wensen van de klant, en dat zijn dus voorname lijk vrouwen", aldus Awwad. sinds ZATERDAG 22 MAART 2014 1 door Paul Bots DEN HAAG - Gemeenten en provin cies kunnen veel kosten besparen door gehandicapten en leerlingen voor speciaal onderwijs vaker met het gewone openbaar vervoer te la ten reizen. Ook zouden 'gewone' reizigers vaker in de busjes voor speciaal vervoer moeten kunnen stappen. door Leon Bogaard NIJMEGEN - Hij wil over het alge meen strakke lijnen, weinig kleur en duidelijke tekstkaders. Zij heeft het liefst een bont palet met ronde vormen. De ideale website van de man versqhilt duidelijk van die van de vrouw. Om meer omzet te gene reren doen webshops er verstandig aan hun sites dynamisch af te stem men op vrouwen of mannen. De verwachting is dat over een paar jaar veel van de websites een vrouwelijke en mannelijke variant hebben M Bus Auto reizen reizen Vlieg reizen Verre Steden Beioi8o-457 803 reizen reizen Of ga naar uw ANVR reisbureau Reissom exclusief 17,50 reserveringskosten, 2,50 calamiteitenfonds en eventuele vluchttoeslagen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 7