Twee werelden SPECTRUM 13 standplaats India Devi Boerema ligie blijven ontzettend belangrijk. Het draait om reputatie en eer. „Ik had eens problemen met mijn compu ter thuis en vroeg aan een jongen van mijn werk - een moslim - of hij langs kon komen om mij te helpen", zegt Elisabeth Koek, een Nederlandse juris te die in Ramallah werkt. „Toen mijn christelijke huisbaas daar lucht van kreeg, werd hij zo razend dat ik bin nen 24 uur moest vertrekken. Hij vond de gedachte van een christelijk meisje met een islamitische jongen onverdraaglijk. Bovendien was hij doodsbenauwd dat de buren zouden zien dat er een auto van een vreemde man voor het huis stond. Die zouden maar gaan roddelen dat hier buiten landse prostituees wonen." Jongeren die een anoniem plekje zoe ken om te vrijen, hebben connecties nodig. Een zwijgzame vriend die wel bereid is het magazijn van zijn winkel na sluitingstijd eens open te laten, bij voorbeeld. Palestij nen met minder goede connecties zoeken hun toe vlucht tot de auto. Dat levert situaties op die door de politieke context bol staan van de ironie. „Ik groeide op in een collectieve landbouwgemeen- schap in het noorden van Israël die in gebed ligt tussen allemaal Palestijnse dorpjes", vertelt Alon, een Israëliër die op jonge leeftijd uit Oezbekistan naar de joodse staat emigreerde. „Als ik 's avonds langs het hek van onze ge meenschap wandelde, was het een ko men en gaan van auto's met Palestijn se koppeltjes. Die parkeerden zo dicht mogelijk bij ons hek. Dan ging de au to een tijdje op en neer, stapten ze uit om een sigaretje te roken en vertrok ken weer. Ik veronderstel dat ze dach ten: zo dicht bij de joden komen we zeker geen bekenden tegen die ons kunnen verklikken", lacht hij. Hostel manager Wissam in Ramallah moet er ook om lachen. Hij kent die verha len en vermoedt dat Palestijnse jonge ren op de Westelijke Jordaanoever de joodse nederzettingen in de omge ving van Ramallah ook als dekmantel gebruiken voor een stiekeme parings dans. Dat de ongetrouwde Palestijnse jeugd in het geheim vrijt, zal niemand ver rassen. „Maar de educatie en kennis over seks in onze maatschappij is heel beperkt", zegt Wissam. „Thuis is het onderwerp taboe. Op school kreeg ik twee lessen. Een van een imam die over de religieuze plichten en verbo den rondom seks sprak. Bij biologie ging het alleen over wat er in het lichaam gebeurt na de seks. Geen woord over voorbehoedsmiddelen, laat staan over plezier." Toch raakt volgens Elisabeth Koek het onderwerp wel langzaam uit de ta boesfeer. „Vrouwen in Ramallah heb ben zeker meer belangstelling voor hun eigen genot tijdens seks. Het is niet de felle seksuele revolutie zoals Nederland in de jaren '70 beleefde. Maar achter de schermen en op socia le media doen jongeren net zoveel als in Nederland" Een joodse nederzetting wordt gebruikt als dekmantel voor een stiekeme paringsdans Twee keer per jaar wordt in Mumbai in één van de meest luxe hotels Fashion Week gehouden. Het is een festival van kleurrijke creaties, gratis cocktails en beroemdheden. Terwijl ik me vergaap aan alles wat er voorbij komt, voltrekt zich, hemels breed een kilometer van de catwalk af, een drama. In de sloppenwijk die achter het hotel ligt, is een flat ingestort. Zeven doden en vier gewonden. In 2007 was het gebouw onbewoonbaar verklaard maar enkele gezinnen weiger den te vertrekken. Waar konden ze an ders heen? Nu hebben ze niks meer, geen huis en geen kleren. Het zijn twee uitersten. Twee werelden die zo dicht bij elkaar bestaan, die niet veel meer over eikaars leven weten dan ze lezen in een bericht in de krant van morgen. De modellen lopen de volgen de dag gewoon weer over de catwalk terwijl de brandweer zoekt naar overle venden tussen het puin. India is altijd een land geweest met ver schillende werelden dicht naast elkaar. Maar de laatste tijd lijkt het verschil alleen maar gro ter te worden. In Madhya Pradesh, de deelstaat die het hart van In dia vormt, kun je tempels bezoeken waar het seks leven van de oude Indiërs levendig is afgebeeld in steen. Niemand maakt zich druk om deze eeuwen oude vorm van pornografie. Het is juist een populai re, toeristische attractie. Maar sinds kort leven we ook in een land waarin seks en hindoeisme niet meer besproken mogen worden in een boek. Het zou te kwetsend zijn voor hindoes en daarom werd De Hindoes. Een alternatieve geschiedenis van schrijfster Wendy Doniger verboden. Pornografie is trouwens al langer verboden in India. Gelukkig is er nog de wereld van het internet waar Donigers boek tegen woordig enthousiast wordt gedownload. Het is nog schrijnender als je in een land woont waar het gerechtshof recentelijk besloot dat je geen seks meer mag hebben met je partner. Voor homo seksuelen in India is dat sinds kort namelijk werke lijkheid. Van de een op de andere dag werd liefde tussen twee mannen illegaal. Homoseksuelen wor den zo gedwongen zich in hun eigen land steeds meer terug te trekken in hun eigen wereld en ach ter gesloten deuren te leven. Eeuwenlang werd in India een bezoek van een Hijra, meestal een tot vrouw omgebouwde man die vaak met een andere transgender samenleeft, be schouwt als een zegen. Maar dat lijkt in India verder weg dan ooit. Soms vraag ik me weieens af of dit nog het India is waar ik trots over kan vertellen tegen Nederlandse vrienden. Sinds ik in India woon, klaag ik in ieder geval een stuk minder over de Nederlandse poli tiek. Vanaf 7 april gaat India, verspreid over verschillen de fases, een maand lang naar de stembus. De 814 miljoen mensen in de grootste democratie ter we reld mogen stemmen over een gezamenlijke toe komst. Helaas heb ik niks te zeggen over welke rege ring gekozen wordt voor de komende vier jaar. Ik mag er alleen over schrijven. ZATERDAG 22 MAART 2014 ©reageren? spectrum@depersdienst.nl Jonge Palestijnse vrouwen ontmoeten elkaar in een Italiaans café in Ramallah. foto Reuters De jonge Israëliër Alon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 69