Twee werelden
SPECTRUM 13
standplaats India
Devi Boerema
ligie blijven ontzettend belangrijk.
Het draait om reputatie en eer. „Ik
had eens problemen met mijn compu
ter thuis en vroeg aan een jongen van
mijn werk - een moslim - of hij langs
kon komen om mij te helpen", zegt
Elisabeth Koek, een Nederlandse juris
te die in Ramallah werkt. „Toen mijn
christelijke huisbaas daar lucht van
kreeg, werd hij zo razend dat ik bin
nen 24 uur moest vertrekken. Hij
vond de gedachte van een christelijk
meisje met een islamitische jongen
onverdraaglijk. Bovendien was hij
doodsbenauwd dat de buren zouden
zien dat er een auto van een vreemde
man voor het huis stond. Die zouden
maar gaan roddelen dat hier buiten
landse prostituees wonen."
Jongeren die een anoniem plekje zoe
ken om te vrijen, hebben connecties
nodig. Een zwijgzame vriend die wel
bereid is het magazijn van zijn winkel
na sluitingstijd eens open te laten, bij
voorbeeld. Palestij nen met minder
goede connecties zoeken hun toe
vlucht tot de auto. Dat levert situaties
op die door de politieke context bol
staan van de ironie. „Ik groeide op in
een collectieve landbouwgemeen-
schap in het noorden van Israël die in
gebed ligt tussen allemaal Palestijnse
dorpjes", vertelt Alon, een Israëliër
die op jonge leeftijd uit Oezbekistan
naar de joodse staat emigreerde. „Als
ik 's avonds langs het hek van onze ge
meenschap wandelde, was het een ko
men en gaan van auto's met Palestijn
se koppeltjes. Die parkeerden zo dicht
mogelijk bij ons hek. Dan ging de au
to een tijdje op en neer, stapten ze uit
om een sigaretje te roken en vertrok
ken weer. Ik veronderstel dat ze dach
ten: zo dicht bij de joden komen we
zeker geen bekenden tegen die ons
kunnen verklikken", lacht hij. Hostel
manager Wissam in Ramallah moet
er ook om lachen. Hij kent die verha
len en vermoedt dat Palestijnse jonge
ren op de Westelijke Jordaanoever de
joodse nederzettingen in de omge
ving van Ramallah ook als dekmantel
gebruiken voor een stiekeme parings
dans.
Dat de ongetrouwde Palestijnse jeugd
in het geheim vrijt, zal niemand ver
rassen. „Maar de educatie en kennis
over seks in onze maatschappij is heel
beperkt", zegt Wissam. „Thuis is het
onderwerp taboe. Op school kreeg ik
twee lessen. Een van een imam die
over de religieuze plichten en verbo
den rondom seks sprak. Bij biologie
ging het alleen over wat er in het
lichaam gebeurt na de seks. Geen
woord over voorbehoedsmiddelen,
laat staan over plezier."
Toch raakt volgens Elisabeth Koek het
onderwerp wel langzaam uit de ta
boesfeer. „Vrouwen in Ramallah heb
ben zeker meer belangstelling voor
hun eigen genot tijdens seks. Het is
niet de felle seksuele revolutie zoals
Nederland in de jaren '70 beleefde.
Maar achter de schermen en op socia
le media doen jongeren net zoveel als
in Nederland"
Een joodse
nederzetting
wordt
gebruikt als
dekmantel
voor een
stiekeme
paringsdans
Twee keer per jaar wordt in Mumbai in
één van de meest luxe hotels Fashion
Week gehouden. Het is een festival van
kleurrijke creaties, gratis cocktails en
beroemdheden. Terwijl ik me vergaap
aan alles wat er voorbij komt, voltrekt zich, hemels
breed een kilometer van de catwalk af, een drama.
In de sloppenwijk die achter het hotel ligt, is een
flat ingestort. Zeven doden en vier gewonden.
In 2007 was het gebouw onbewoonbaar
verklaard maar enkele gezinnen weiger
den te vertrekken. Waar konden ze an
ders heen? Nu hebben ze niks meer,
geen huis en geen kleren.
Het zijn twee uitersten. Twee werelden
die zo dicht bij elkaar bestaan, die niet
veel meer over eikaars leven weten dan
ze lezen in een bericht in de krant van
morgen. De modellen lopen de volgen
de dag gewoon weer over de catwalk
terwijl de brandweer zoekt naar overle
venden tussen het puin.
India is altijd een land geweest met ver
schillende werelden dicht naast elkaar.
Maar de laatste tijd lijkt het verschil alleen maar gro
ter te worden.
In Madhya Pradesh, de deelstaat die het hart van In
dia vormt, kun je tempels bezoeken waar het seks
leven van de oude Indiërs levendig is afgebeeld in
steen. Niemand maakt zich druk om deze eeuwen
oude vorm van pornografie. Het is juist een populai
re, toeristische attractie. Maar sinds kort leven we
ook in een land waarin seks en hindoeisme niet
meer besproken mogen worden in een boek. Het
zou te kwetsend zijn voor hindoes en daarom werd
De Hindoes. Een alternatieve geschiedenis van schrijfster
Wendy Doniger verboden. Pornografie is trouwens
al langer verboden in India. Gelukkig is er nog de
wereld van het internet waar Donigers boek tegen
woordig enthousiast wordt gedownload.
Het is nog schrijnender als je in een land woont
waar het gerechtshof recentelijk besloot dat je geen
seks meer mag hebben met je partner. Voor homo
seksuelen in India is dat sinds kort namelijk werke
lijkheid. Van de een op de andere dag werd liefde
tussen twee mannen illegaal. Homoseksuelen wor
den zo gedwongen zich in hun eigen land steeds
meer terug te trekken in hun eigen wereld en ach
ter gesloten deuren te leven.
Eeuwenlang werd in India een bezoek van een
Hijra, meestal een tot vrouw omgebouwde man die
vaak met een andere transgender samenleeft, be
schouwt als een zegen. Maar dat lijkt in India verder
weg dan ooit.
Soms vraag ik me weieens af of dit nog het India is
waar ik trots over kan vertellen tegen Nederlandse
vrienden. Sinds ik in India woon, klaag ik in ieder
geval een stuk minder over de Nederlandse poli
tiek.
Vanaf 7 april gaat India, verspreid over verschillen
de fases, een maand lang naar de stembus. De 814
miljoen mensen in de grootste democratie ter we
reld mogen stemmen over een gezamenlijke toe
komst. Helaas heb ik niks te zeggen over welke rege
ring gekozen wordt voor de komende vier jaar. Ik
mag er alleen over schrijven.
ZATERDAG 22 MAART 2014
©reageren?
spectrum@depersdienst.nl
Jonge Palestijnse
vrouwen
ontmoeten elkaar
in een Italiaans
café in Ramallah.
foto Reuters
De jonge
Israëliër Alon