In de Palestijnse gebieden is seks voor het huwelijk taboe, maar de verstedelijking zorgt voor veranderingen. „Achter de schermen doen jongeren net zoveel als in Nederland." ft buitenland 12 SPECTRUM ISRAEL et New York van Palestina. Zo wordt de Pales tijnse stad Ramal lah in de volks mond ook wel grappend ge noemd. Net als de veel grotere Big Apple heeft de stad een magische aan trekkingskracht op Palestijnse jonge ren uit de hele Westelijke Jordaanoe- ver. Zij trekken erheen voor werk én vertier. Ramallah is veruit de meest interna tionale Palestijnse stad. Door de per manente aanwezigheid van buiten landse diplomaten, medewerkers van particuliere hulporganisaties, vrijwilli gers en stagiaires, babbelt bijna ieder een een woordje Engels. De burge meester is een christelijke Palestijn, net als zo'n 23 procent van de bewo ners van de stad. Dit betekent dat alco hol makkelijk en openlijk verkrijgbaar is in winkels en cafés. Rond het chao tische, centrale Lion's Square flaneren hippe, Palestijnse jongens en meisjes - met en zonder hoofddoek - in skin ny jeans, druk bellend en whatsap- pend met hun iPhones. Ze vormen een opvallend contrast met de tradi tioneel geklede mannen uit omliggen de Palestijnse dorpen, die hun fruit en groenten op straat uitstallen. De jongeren treffen telefonisch voor bereidingen voor de uitgaansavond, die een paar uur later begint. De Snow Bar en Café La Vie, kroegen waar veel westerlingen komen, zijn populair maar duur. Moslimjongeren die geen alcohol drinken, gaan naar de Stars Bucks, een variant op de be kende Amerikaanse Starbucks-kofïïe- keten, waarvan zelfs het groenwitte logo is gekopieerd. Wie dat wil, kan in Ramallah prima stappen. Sterker nog, in de mondaine Israëlische kuststad Tel Aviv, dat zich al jaren laat voorstaan op de titel wild ste feeststad van het Midden-Oosten, gonst het gerucht dat de beste feesten in Ramallah zijn. Maar daar mogen joodse Israëliërs volgens hun eigen wet niet zonder toestemming van het leger komen: te gevaarlijk. Toch zijn er genoeg die het soms doen. Meestal door stiekem een afslag naar Ramal lah te nemen op de wegen die zijn be doeld voor Israëlische kolonisten op de Westelijke Jordaanoever. Ramallah ontwikkelde zich sinds 2001 razendsnel van slaperig voorstad je van Jeruzalem tot booming hoofd stad van de Palestijnse Autoriteit, die delen van de Westelijke Jordaanoever bestuurt. De verstedelijking zet de tra ditionele conservatieve omgangsvor men tussen Palestijnse mannen en vrouwen onder druk. „Het traditione le Palestijnse huwelijk, waarbij de moeder voor haar zoon een bruid uitzoekt, verdwijnt", zegt Wissam, de 25-jarige manager van een gloed nieuw hostel. Daar hebben jonge, bui tenlandse toeristen een wijds uitzicht op de grote Jamal Abdel Nasser mos kee. „Tegenwoordig ontmoeten jonge ren elkaar op de universiteit of op het spreken ingewikkeld: „Zolang we niet getrouwd zijn, kan ik haar niet naar mijn moeders huis meenemen en mag ik niet bij haar ouders op bezoek. En ik ken niet veel Palestijnse jonge ren die een eigen flat kunnen beta len." Dus maken ongetrouwde jonge ren met vlinders in hun buik stiekem afspraakjes. Zoals bij jongeren overal ter wereld, kent hun creativiteit daarin geen gren zen. „Jongens rijden op donderdag avond in dure auto's, die ze van ooms of vrienden lenen, heel langzaam door de hoofdstraten van de stad. De ramen laten ze een beetje open staan. Meisjes die geïnteresseerd zijn, gooien dan heel vlug - als je het niet weet, zie je het niet - een briefje met hun telefoonnummer naar binnen. Dan beginnen ze te whatsappen. Als ze elkaar leuk vinden, volgt een ge heim afspraakje", zegt Mahmoud (23), die in een kledingzaak in het centrum werkt. Zelfheeft hij een andere strate gie, want hij vindt Palestijnse meisjes maar ingewikkeld. „Ik ga het liefst naar de plekken waar Europese mei den komen. Om Engels te leren", lacht hij veelbetekenend. Als de truc met het briefje door het autoraam heeft gewerkt, is een af spraakje organiseren nog een hele op gave. Ramallah-stad heeft 35.000 in woners, in de dorpen en voorsteden in het district wonen zo'n 280.000 mensen. Het leven is er anoniemer dan in andere Palestijnse steden en dorpen. Maar er is nog steeds veel so ciale controle en familiebanden en re- Tel Aviv Jeruzalem Traditionele huwelijken, waarbij de moeder voor haar zoon een bruid uitzoekt, verdwijnen werk en dan spreken ze stiekem af. Bijna niemand komt meer oorspronke lijk uit Ramallah." „Doordat mensen hier ver van hun fa milie zitten en omdat hier veel buiten landers wonen, is het een stuk libera ler dan in andere Palestijnse steden, zoals Nablus of Hebron. Daar worden nog wel eens meisjes vermoord door familieleden als ze voor het huwelijk seks met een vriendje hebben." Dat betekent niet dat alles hier zo maar kan. Wissam, die op zijn zesde met zijn familie naar Ramallah kwam, heeft zelf nog geen vriendinne tje. En als hij dat wel zou hebben, is af- MIDDELLANDSE ZEE SYRIË JORDANIË Palestij nse jongeren vrij en stiekem door Jan Franke Ramallah Wissam, manager van een hostel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 68