Op de buren of kinderen kan niet iedereen rekenen als hij oud of ziek is. Ook al wil de overheid dit nog zo graag. Maar geen nood. Bedrijven die buurvrouw of zoon vervangen, schieten als paddenstoelen uit de grond. 4 SPECTRUM actueel Een 93-jarige man eet thuis een bord soep. Na een paar happen blijft de soeplepel in zijn bevende hand bo ven het bord hangen. Hij geeft de moed op. Zijn eetlust zal met sprongen vooruit gaan als hij gezelschap krijgt, voor spelt directeur Bas Steenbergen van Home Instead Thuisservice die het ta fereel schetst. Het bedrijf levert gezel ligheid en ook zorg tegen betaling. Niet iedereen kent immers iemand die uit persoonlijke betrokkenheid aanschuift om mee te eten. Hoe hard staatssecretaris Van Rijn ook roept dat we eerst in eigen kring hulp moeten zoeken omdat de verzorgingsstaat het allemaal niet meer kan betalen. Voor 25 tot 30 euro per uur komt een begeleider van Home Instead Thuis service op bezoek bij de hoogbejaarde man. Steenbergen schildert de werk wijze aan de hand van zijn voorbeeld: „De begeleider bouwt een persoonlij ke relatie met de klant op en soms ma ken ze samen soep. Met verse groen ten, zoals de man het heel zijn leven gewend is geweest." Tijdens het koken, maken ze een praatje over zijn geboortestreek, ze dekken de tafel voor twee en eten sa men. Steenbergen weet het bijna ze ker: die man eet zijn bord niet meer tegen heug en meug leeg. „En het zijn geen wereldschokkende bedragen die daarvoor moeten worden betaald." Bedrijven als Home Instead Thuisser vice schieten op dit moment als pad denstoelen uit de grond. Dit komt doordat de overheid de hand op de knip houdt. Maar wat moet je als de buren helemaal geen zin hebben om ook jouw heg te knippen en de kinde ren ver weg wonen of druk zijn? De bedrijven in particuliere thuiszorg of thuisservice springen in dit gat. Ze sturen mensen puur voor verpleging en verzorging of ze bieden dankzij een breed netwerk van medewerkers alle mogelijke hulp die iemand nodig heeft. Ze doen de administratie, halen boodschappen of komen gewoon op visite. U vraagt, wij draaien. Meestal kost het een paar tientjes per uur. Het zijn kleine bv'tjes die dit aanbie den, bijvoorbeeld opgezet door ex-werknemers van een zorginstel ling die voor zichzelf zijn begonnen. Maar ook multinationals zien er brood in. Zoals het Amerikaanse be drijf Right at Home, in grootte de der de thuiszorgorganisatie in de VS, dat is gespecialiseerd in de hulp aan parti culieren. Juist nu fors op de zorg wordt bezuinigd, wil Right at Home voet op Nederlandse bodem zetten. Want Nederlanders mogen het nog niet gewend zijn voor allerlei thuisser vice te betalen, de Amerikanen weten niet beter. Right at Home kan zijn concept voor particuliere thuiszorg hier zo uitrollen, terwijl de meeste be staande thuiszorgorganisaties er nog niet eens een plan voor hebben. Ook Home Instead Thuisservice, sinds 2011 in Nederland actief, is van oorsprong Amerikaans. „Je kon deze ontwikkeling in Nederland al jaren zien aankomen", zegt directeur Steen bergen. „De bevolkingssamenstelling verandert, dat weten we al lang. Door de vergrijzing wordt het onmogelijk de AWBZ overeind te houden." Op dit moment hebben veel klanten van Home Instead Thuiszorg nog een persoonsgebonden budget, een be drag van de overheid dat ze naar ei gen inzicht aan hun zorg uitgeven. Maar mensen met een gemiddeld of hoog inkomen, betalen nu ook al voor extra's uit eigen zak. Bijvoorbeeld voor meer welzijn. Een bedrijf dat de ze zorg aanbiedt, is Vertroeteljeou- ders.nl. „Verzorging noem ik een noodzakelijk kwaad", aldus directeur Tom Crouse. „We kunnen wel regelen dat iemand het krijgt, maar dat laten we aan andere professionals over. Wij richten ons op meer kwaliteit van le ven." Daarmee bedoelt Crouse bijvoor beeld dat zijn medewerkers met een klant naar een museum of concert gaan of gewoon thuis langskomen voor een goed gesprek. Kinderen of wie de hulp zelf wenst, kunnen Ver- troeteljeouders.nl inhuren. Volgens Crouse zijn de meeste klanten hoog opgeleid - niet per se rijk - en in een isolement geraakt. „Ze hebben begin nende dementie, zijn halfzijdig ver lamd, blind of doof of, dat zien we vaak, ze hebben een angststoornis." Vertroeteljeouders.nl koppelt een per soonlijk begeleider aan de klant. Vaak zijn dit freelancers uit de wereld van kunst en cultuur met kennis van be paalde ziektes of aandoeningen. Er moet wel een klik zijn. „Bijvoorbeeld omdat de begeleider óók alles weet van vogels of klassieke muziek of om dat hij óók vaak in Azië heeft ge reisd." Uitgangspunt is dat er een band en vertrouwen wordt opge bouwd. Crouse: „Je doet met de bege leider wat je normaal met een vriend zou doen." Hij kwam op het idee van Vertroeteljeouders.nl door zijn moe der. Hij ging geregeld met haar naar een concert. Maar toen ze begon te de menteren en meer begeleiding nodig had, viel hem dit steeds zwaarder. Hij regelde twee begeleiders die hij betaal de en voelde een last van zijn schou ders vallen. „Ik dacht: dit moet voor meer mensen een uitkomst zijn." In het begin was hij 'strontjaloers', zegt hij. „Als begeleider Paul binnen kwam, werd mijn moeder helemaal vrolijk. Vervolgens zag ze mij erachter aankomen en zei ze: 'O, hallo Tom'." Het is lang niet altijd zo, meent Crou se, dat mensen het liefst door hun kin deren of buren worden geholpen. Sterker nog: géén familie is vaak een pre. „Als een vader tegen zijn zoon zegt: 'Het leven heeft nu wel lang ge noeg geduurd', zal die zeggen: 'Kom pa, nu niet zo somber'. De begeleider zal juist uitnodigen er meer over te vertellen. Het zijn mensen die tussen de regels door kunnen lezen en niet bang zijn voor zo'n gesprek. Tegen je zoon of dochter kun je ook moeilijk zeggen: 'Hoor eens, ik wil nu wel eens een ander gezicht zien'." Een bio logische band garandeert dus geen leuk contact. Crouse: „Familie is een borrelende en bruisende massa met tegengestelde krachten. Die biologi sche band is niet altijd een feest." Ook bij De Buren, een ander bedrijf in thuisservice, merken ze dat klan ten de voorkeur geven aan een 'zakelij ke verhouding'. „Ze willen niet afhan kelijk zijn van hun kinderen en beta len liever een factuur", heeft direc teur Joost Vellinga ervaren. De Buren, dat een netwerk aan onderaannemers heeft, levert in principe alles. Iemand verplegen, meegaan naar de dokter, de kledingkast of garage uitmesten, een kraanleertje vervangen. Ook voor Het contact met familie is niet altijd leuk. De biologische band is niet altijd een feest een avondje voetbal kijken op tv ko men ze langs. Vellinga heeft een hard hoofd in de participatiemaatschappij. „Als ik soms zie wat door familie on ze kant op wordt geschoven; daar zit ten schrijnende voorbeelden bij. Kin deren vragen bijvoorbeeld om bij hun ouders op verjaardagsvisite te gaan. Soms denk ik wel eens: dat je dat niet voor je ouders over hebt." Corrie (wil geen achternaam geven) heeft voor een 86-jarige vriendin en oud-collega bij Home Instead Thuis service hulp ingekocht. „Ze is onge huwd en alleenstaand en belandde in het verpleeghuis met een gebroken heup. Ze zei: 'Haal me uit dit ge sticht'. Nu komt er iedere morgen en middag iemand twee uur langs." De vriendin betaalt het grootste deel van de kosten uit haar pgb-budget. Corrie helpt haar met de financiën: „Het is een klein groepje dat bij haar komt, vertrouwde gezichten dus. Ze helpen haar met wassen, aankleden, het ont bijt en 's avonds maken ze een warm hapje en blijven mee eten." Is het erg om te betalen voor gezellig heid of een klusje? Nee, niet per se, vindt Kitty van den Hoek, onder- zoeksmedewerkster van kennisinsti tuut Movisie. Commerciële buren hulp is van alle tijden, stelt ze. Het noaberschap - boeren die collega's hiel pen met dorsen of een kapotte trek ker - kwam ook voort uit een econo- door Wilma de Cort illustratie Mark Reijntjens Tom Crouse, Vertroeteljeouders.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 60