66 Er is een groot verschil tussen 1839 en 2014: toen hadden we zeilschepen, nu praten we over containerreuzen 32 ZEELAND WESTERSCHELDEPOORT Westerscheldepoort is een waterkering met sluizen en opgespoten platen met natuur, recreatie, jachthaven, industrie, tolweg en een buitengaatse containerkade. GOES - Een waterkering in de Westerschelde: een luchtkasteel of een pracht plan? Voor on dernemer Rein van Vliet uit Goes is het dé oplossing voor het 'continu verdiepen van de zeearm, het aanpassen van havens en het on der water zetten van polders'. Op 2 oktober is er een congres en vakbeurs op Neeltje Jans waar wetenschappers, techneuten, bedrijven en instanties over het plan discussiëren. De Westerscheldepoort moet de veilige af sluiting worden van de monding van de Wes terschelde. De waterkering tussen Vlissingen en Breskens zou sluizen van 600 meter lang en 65 meter breed moeten krijgen. Op opge spoten platen is plek voor natuur, wind- en getijde-energie, recreatie, zee jachthaven, in dustrie en een buitengaatse containerkade. Over de kering komt een tolweg die Zeeuws- Vlaanderen en Walcheren met elkaar ver bindt. Met recht een megastructure die een slordige 9 miljard euro kost. „Maar als je kijkt naar de commerciële mogelijkheden en de besparin gen die je elders kunt halen, dan betaalt het project zichzelf', zegt de oud-eigenaar en -di recteur van de Zeelandhallen. Het wordt volgens Van Vliet tijd voor extra aandacht voor de voortdurende dreiging van het water. „Dat is het primaire doel van de aanleg van de kering. Eigenlijk is het een vol tooiing van de Deltawerken." Van Vliet heeft out of the box nagedacht over hoe waterveiligheid, toegankelijkheid van de Westerschelde, economie en bescherming van flora en fauna met elkaar kunnen samen gaan. „Een duurzame oplossing die 100 pro cent bescherming biedt aan het achterland kan alleen met een stormvloedkering", denkt Van Vliet. Bij extreme weersomstan digheden loopt de kade in Antwerpen nu al onder. „De kans op overstromingen wordt door professor Han Vrijling van de TU Delft ingeschat op eens in de 74 jaar." Vlaanderen zal altijd verwijzen naar het scheidingsverdrag van 1839 waarin de toegan kelijkheid van de Westerschelde en de haven van Antwerpen is geregeld. Van Vliet: „Er is een groot verschil tussen 1839 en 2014: toen hadden we zeilschepen, nu praten we over mammoet-containerreuzen. De Evelyn Maersk is 390 meter lang en 55 meter breed. Er passen 11.000 containers op. De haven van Antwerpen moet zich realiseren dat er een ommekeer is op scheepvaartgebied. Het is een utopische gedachte om je te blijven fo cussen op het ontvangst van grote schepen. Dat zal blijven leiden tot verdieping van de Westerschelde, aanpassen van havens en het eventueel onder water zetten van polders. Het is nu tijd voor een duurzame oplossing." Westerscheldepoort garandeert de vrije door vaart met vier enorme zeesluizen. Verdere sluispassages naar andere havens zijn niet meer nodig. Er zijn geen wachttijden bij slecht tij en het redelijk constante waterpeil bevordert de nautische veiligheid, aldus Van Vliet. „De Westerschelde is de moeilijkste be vaarbare verbinding. Als men op de kade in Antwerpen applaudisseert als een joekel van een containerschip afmeert, geef je toe dat dat mooi gelukt is. Met andere woorden: het had ook niet kunnen lukken. Een rederij zal niet graag een haven van Antwerpen met dit formaat schepen in zijn programma opne men. Een schip dat moet omkeren of uitwij ken kost handenvol geld. De Westerschelde voldoet niet meer als vaarweg voor grote schepen zoals de Evelyn Maersk." Nu wordt tegenwoordig bijna alles in contai ners over de wereld verscheept. Daarom is in het plan plaats voor een buitengaatse contai- nerterminal. „Verbrugge is al kwaad weggelo pen van Vlissingen naar Zeebrugge om een terminal te bouwen." Volgens Van Vliet zal het aantal grote havens die rederijen aandoen op termijn worden be perkt. „Ook zal de toekomstige generatie con tainerschepen de bocht in het Nauw van Bath niet meer kunnen maken." Door een buitengaatse kade - eigenlijk een kopie van de Tweede Maasvlakte - zijn aan passingen van de havens en de vaargeul niet meer nodig. De terminal heeft een overslag capaciteit van 10 tot 15 miljoen TEU (stan daard zeecontainers). De lading wordt op de terminal overgezet op kleinere en snellere schepen. Ook is plek voor (zware) industrie. De Westerschelde is Europees beschermd na tuurgebied. Van Vliet: „De Tweede Maasvlak te is gebouwd op een natuurgebied: de Grote Beer en de Waterman. Dat waren de natuur gebieden voor de Randstad. Die heeft men geofferd voor de economische ontwikkelin gen van Rotterdam Europoort. Elders is nieu we natuur aangelegd. Dat moeten we hier ook doen. Daarom hebben we er in het plan rekening mee gehouden. Verder kan deze wa terkering de noodzaak wegnemen om de Hedwigepolder onder water te zetten. Ook kun je de baggerwerkzaamheden sterk redu ceren en hoeven dijken - nu primaire water keringen - niet aan zulke strenge eisen te vol doen als nu." De aanleg van het megaproject kost ruim 9 miljard euro. De grootste kostenposten zijn de aanleg van eilanden en havens (1,5 mil jard), stormvloedkering (1,5 miljard) en slui zen (3 miljard). De hoogste inkomsten zijn energiewinning (1,9 miljard over 25 jaar) en tolgeld (1,2 miljard over 25 jaar). Ook hoeft Antwerpen door dit plan geen stormvloedke ring te bouwen. De kosten daarvan (1,7 mil jard) zijn geboekt als inkomsten. Van Vliet realiseert zich dat spreekwoorde lijk nog veel water door de Westerschelde moet stromen voordat het plan werkelijk heid wordt. „Ik zal het waarschijnlijk niet meer meemaken. Na de eerste presentatie eind 2012 kreeg ik 400 e-mails. Die varieer den van 'knotsgek plan' tot 'goed voor veilig heid en werkgelegenheid'." Het plan is zeker niet in beton gegoten. Op een congres en vakbeurs op Neeltje Jans zal op 2 oktober uitgebreid worden gediscussi eerd. „Het heeft nu deze vorm, maar het kan ook heel anders zijn." Op het congres wordt gesproken over de technische mogelijkheden en de wetenschap pelijke onderbouwing van Westerschelde poort. Tijd om na te denken over waterveiligheid door Jeffrey Kutterink Rein van Vliet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 68