UIT 11 Tefaf, indrukwekkende kunstbeurs Aangrijpende beelden in Foam JOSHA ZWAAN Waar moet je beginnen op de Tefaf in Maastricht, waar uit 7000 jaar duizenden voorwerpen zijn gese lecteerd? Beloof dat u niet voorbij stand 165» 145, 270, 402 en 437 loopt. Want an- ders mist u een aantal kroonjuwelen. Bij stand 165 van Tomasso Brothers Fine Art uit Londen en Leeds zijn drie werken te zien van Damien Hirst. We zien Black Sheep with Golden Horns (uit 2009 en deel van zijn serie Natural History), The Dance en Styx. Het schaap is even fascine- rend als het zelfportret van de Japanse kun stenaar Takahiro Kondo. We zien een zit tende man in turkoois uitgevoerd met over zijn hele lijf glimmende druppels. Het Ja panse aanbod op de beurs is opvallend groot. Zo is nog een bijzonder werk te vin den bij Yufuku Gallery (270). Ku-18 trekt je aandacht, een glaswerk van Niyoko Iku- ta. Bij de Britse kunsthandel Dickinson (stand 402) zien we Moulin de la Galette (olieverf op doek) van Vincent van Gogh. Het Fotomuseum Foam in Amster dam presenteert vanaf morgen de monumentale multimedia-installa- tie van de Ierse fotograaf Richard Mosse (1980). 'The Enclave' bestaat uit zes projec tieschermen waarop beeldmateriaal wordt getoond van de conflictsituatie in Congo en was voor het eerst te zien tijdens de Biënnale van Venetië in 2013. De beelden zijn opgenomen met een voor camouflage- detectie ontwikkelde infraroodfilm, die het strijdtoneel in een psychedelisch palet van magenta kleurt. Mosse reisde in 2012 en 2013 met filmmaker Trevor Tweeten en"* geluidskunstenaar Ben Frost in het gezel schap van gewapende rebellengroepen door het oosten van Congo, een oorlogsge bied geteisterd door hinderlagen, massa moord en systematisch seksueel geweld. Het project is een zoektocht naar een effec tieve methode om deze vergeten Afrikaan se tragedie te verbeelden, die volgens het International Rescue Committee sinds 1998 aan tenminste 5,4 miljoen mensen^ het leven kostte. Het resultaat is 'The En clave', een confronterende wereld. Het boek 'Zeevonk' van Josha Zwaan zit barstenvol klanken en muziek. Deze roman staat centraal in het literair-muzikaal programma zondagmiddag in Podium Zaamslag. jaar was, verhuisde het gezin terug naar Ne derland. Haar vader werd predikant in Zaamslag. Het gezin voer terug vanuit Nieuw-Zee- land met het passagiersschip Achille Lauro, de voormalige Willem Ruis die lange tijd voor de Rotterdamse Lloyd voer maar later aan de Italiaanse rederij Flotta Lauro werd verkocht. Het schip speelt een belangrijke rol in het boek Zeevonk. Zwaan maakt de Willem Ruis daarin tot een personage die in de ik-persoon over zijn eigen weder waardigheden vertelt. Zij verweeft het lot van het schip met dat van de tweede hoofd persoon in deze roman: Freya, een ambiti euze amateur-pianiste en toegewijde zorg- verleenster. Zeevonk is vorig jaar uitgekomen bij Arte- mis Co als opvolger van Zwaans succes volle debuutroman Parnassia. „Het idee een poëtisch muzikaal programma rond Zeevonk te maken leefde bij mij al enige tijd. Eerder al trad ik tijdens presentaties van mijn eerste boek soms samen op met sopraan Ellen Pieterse. Zij zong daar dan Jiddische liederen bij", vertelt Zwaan. De schrijfster had goede ervaringen met die af wisseling van woord en zang. „Voor het pu bliek biedt het ook een mooie variatie. Drie kwartier achtereen luisteren naar ie mand die vertelt, vergt nogal wat concen tratie. Zang en muziek kunnen dan een meerwaarde bieden." In feite lag het voor de hand dat ook de pre sentatie van Zeevonk, een roman waarin (piano)muziek zo'n prominente rol speelt, een muzikale omlijsting kreeg. Zwaan zocht samen met Pieterse naar passende lie deren en vond onder meer The Sea Pictures van Edward Elgar. Ze blijken naadloos te passen in de sfeer van havens, reizen per schip, rituelen van vertrek en weerzien. Verder componeerde Eric van Grootel -echtgenoot van de zangeres - twee liede ren voor dit programma: 'Ik wil met jou in zee' en 'De Nacht'. „Voor die laatste ge bruikte hij een letterlijke tekst van mij uit het boek. Dat is best bijzonder om te erva ren dat het zo poëtisch kan klinken"., zegt Zwaan. Pianist Jurrien Zaagman speelt verder in dit programma onder meer fragmenten uit composities van Chopin (Nocturne opus 9), Debussy (Arabesque L66) en Satie (Gno- ssienne nr. 3). Sommige passages worden specifiek genoemd in Zeevonk, andere zijn gekozen omdat ze de sfeer van het verhaal versterken. Dat laatste geldt ook voor het lied 'Starend over zee', een vrije bewerking van het nummer 19 april' van Gerard van Maasakkers. „Het is absoluut geen voorwaarde het boek vooraf te hebben gelezen om plezier aan dit programma te kunnen beleven. Wel licht is het aardig voor degenen die dat wel hebben gedaan om de verhaallijn wat beter te kunnen volgen. Zoniet, dan krijg je in elk geval beslist wel de sfeer van het ver haal mee", zegt Zwaan. Dat laatste vindt ze trouwens belangrijker dan dat de 'belezen' toehoorders intensief naar parallellen gaan zoeken. „We volgen in het programma wel in grote lijnen de chronologische volgorde van het boek, maar maken daar af en toe ook inbreuk op. Zo eindigen we met het lied Terang Bulan di kali. De tekst staat afge-^ drukt in het begin van het boek. Het past bij het thema van Nederlands Indië dat een belangrijke rol speelt in mijn werk. Zo'n lied opent dan wellicht voor het pu bliek de mogelijkheid vragen te stellen. Die gelegenheid bied ik altijd graag aan het einde van ons programma." Josha Zwaan houdt van woorden én van muziek. Schrijven doet ze het lief ste zelf. De uitvoering van zang en mu ziek laat ze liever aan anderen over, maar ze is daar dan wel graag zelf bij betrokken als haar eigen boek daarbij het vertrekpunt biedt. Zwaan treedt zondag samen met zangeres Ellen Pieterse en pianist Jurrien Zaagman op in Zaamslag, het dorp waar ze zelf jaren geleden is opgegroeid. Zij is in 1963 gebo ren in Nieuw-Zeeland, maar toen ze drie DONDERDAG 20 MAART 2014 door Ruud Maas I Black Sheep with Golden Horns. foto Loraine Bodewes. Tefaf Maastricht, Kunstbeurs, alle info op www.tefaf.com. nog tot 23 maart. I 'Safe from harm' (2012) van Richard Mosse. Jack Shainman Gallery, New York. The Enclave' tot en met 1 juni. www.foam.org Zeevonk in woorden en muziek door Ali Pankow Pianist Jurrien Zaagman, schrijfster Josha Zwaan en sopraan Ellen Pieterse. Zondag 23 maart, Podium van Zaamslag, Zaam slag, 15.00 uur. op pad Cover van tweede roman van Josha Zwaan. Van de schrijfster van Parnassia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 51