Belgen weigerden deal
Fyra om NS te ontzien
dwars
-IGGER
Duizenden chauffeurs
taxifirma's op straat
4 BINNENLAND
NUCLEAIRE VEILIGHEIDSTOP
reportace De 'gewone Hagenaar'
vindt dat de nucleaire top alleen
maar overlast veroorzaakt.
G7 praat tijdens
NSS over Krim
Toenmalig directeur Mare De-
scheemaecker weigerde in te gaan
op het aanbod, omdat hij dan
moest verklaren dat de treinen
technisch in orde waren. Daar
mee zou hij zijn Nederlandse col
lega's van de NS, die ook in rechts
zaken verwikkeld waren over de
falende hogesnelheidstrein, voor
de voeten lopen.
Descheemaecker schrijft dat in
het boek Dwarsligger, Achter de
schermen van de NMBS, dat giste
ren werd gepresenteerd. De ti
ming is pijnlijk. Maandag sloot de
NSr buiten de NMBS om, een ak
koord met AnsaldoBreda over het
terugleveren van de Fyra-treinstel-
len. De NS krijgt 125 miljoen euro
terug. Tot verbazing van betrokke
nen stelde de NS in een verkla
ring dat de treinen 'op termijn te
herstellen zijn voor commerciële
inzet'. Die zin lijkt op de verkla
ring die AnsaldoBreda eerder ver
geefs van de NMBS eiste. De NS
wil niet zeggen of de zin op last
van de Italiaanse treinbouwer is
opgenomen in de verklaring. „We
hebben onderling afgesproken dat
we geen mededelingen doen over
de details van het akkoord."
De NMBS vorderde meteen na
het afketsen van het Fyra-project,
met succes 37 miljoen euro terug
van AnsaldoBreda. Er loopt echter
nog een rechtszaak over een scha
declaim van 40 miljoen die de Bel
gen bij de treinbouwer hebben
neergelegd. NMBS-woordvoerder
Bart Crols wil niet zeggen of die
zaak nu bemoeilijkt wordt door
de deal die de NS heeft gesloten.
Of de NMBS ook een akkoord
met AnsaldoBreda gaat sluiten,
houdt de zegsman in het midden.
Descheemaecker schetst in zijn
boek een beeld van arrogante en
onkundige Nederlanders, die
treinstellen kopen bij een twijfel-
achtige Italiaanse fabriek. Zowel
de fabrikant als de NS hadden
weinig ervaring met hogesnel
heidstreinen, stelt hij. „Het zat
niet meteen in de Nederlandse ge
nen om te luisteren naar hun klei
ne Belgische, technische collega's
die echter wel al wat Thalys- en
Eurostar-ervaring hadden."
De aanschaf van de Fyra-treinstel-
len leidde tot een debacle. Nadat
een bodemplaat van een trein
brak, een deur niet goed bleek te
sluiten en nader onderzoek een
waslijst aan technische gebreken
opleverde, bliezen NMBS en NS
de aanschaf van de treinstellen af.
Descheemaecker hekelt in zijn
boek het 'bijna naïeve enthousias
me' van de Nederlanders, die ble
ven denken dat alle technische
problemen oplosbaar waren. Zelfs
toen hij wilde stoppen met de
'trein uit de hel', zou de NS nog
hebben gevraagd of ze de drie Bel
gische Fyra-treinstellen kon over
nemen. Het verzoek werd snel
weer ingetrokken.
Descheemaecker nam in novem
ber afscheid als NMBS-directeur.
In zijn boek beschrijft hij hoe hij,
soms met psychologische spelle
tjes, de druk zodanig opvoerde
dat ook Nederland van de Fyra af
wilde. Zo liet hij vermoeide Ne
derlandse onderhandelaars tot
laat in de avond honger lijden om
hen te breken. Hij klopt zichzelf
op de borst voor het vinden van
een alternatieve treinverbinding,
waarvan de rekening bijna hele
maal bij Nederland is neergelegd.
NMBS en NS willen niet inhoude
lijk reageren op het 'persoonlijke
boek' van Descheemaecker.
Wilt u weten welke bril en glazen het beste bij u passen?
Loop dan eens binnen bij Eye Wish Opticiens bij u in de
buurt of maak online een afspraak via www.eyewish.nl
eye wish opticiens
DEN haag - „Welkom in de best
beveiligde koffietent van Den
Haag. Nee, van de wereld." Louis
van Breukelen (62) zegt het met
een breed armgebaar en een glim
lach op het gezicht. „Bakkie?"
Van Breukelen lacht, maar hij is
niet blij. En met hem vele honder
den Hagenaars.
Een deel van de stad is al com
pleet op de schop gegaan voor de
Nuclear Security Summit (NSS),
die 24 en 25 maart in Den Haag
wordt gehouden. Afsluitingen
zijn aan de orde van de dag.
Al drie weken lang is Van Breuke
lens koffietent aan het Staten-
plein - een volks plekje in de ver
der zo chique buurt met Gemeen
temuseum, Europol, Joegoslavië-
tribunaal en duizenden expats -
nauwelijks bereikbaar. Het pandje
is vrijwel geheel omringd door
vier meter hoge metalen afzettin
gen. De afgelopen dagen, toen het
zonnetje weldadig scheen, was
het terras, van het koffiehuis naast
het Haags Gemeentemuseum,
halfleeg. „Mijn vaste klantjes kun
nen door al die werkzaamheden
in de buurt niet meer parkeren.
Dit kost me klauwen met geld."
DEN HAAG - Leiders van de G7 spre
ken elkaar komende week in Den
Haag in de marge van de nucleai
re top over de crisis op de Krim.
Dat meldde het Witte Huis giste
ren. De G7 bestaat uit Canada,
Duitsland, Frankrijk, Groot-Brit-
tannië, Italië, Japan en de VS. Pre
sident Obama heeft ook de EU uit
genodigd om mee te praten.
Volgens Van Breukelen was de
sfeer op het terras balorig: „D'r
waren hier mensen die dachten
dat ze in een apenkooi zaten."
Van Breukelen moet vrijdag om
vier uur zijn koffiehuis helemaal
sluiten. Tot woensdagmorgen
26 maart, als de conferentie weer
ten einde is, wordt koffiehuis Sta-
tenplein volledig omringd door
de metalen afzetting en verze
geld. „Ik krijg geen cent vergoe
ding. Maar mijn vaste lasten lo
pen wel door." Met een grijns:
„Had ik die Obama een bakkie
kunnen schenken, moet ik slui
ten. Te gek voor woorden. Ik heb
nog gezegd: laat me open blijven
voor de journalisten. Die willen
toch af en toe koffie of een brood
je? Maar er viel niet over te pra
ten." Hij slaat zich door de hinder
heen. „Dan wordt dit afgesloten,
dan weer dat. De straat heeft hier
drie keer opengelegen. Eerst voor
glasfiberkabels, daarna voor iets
met de elektra, de laatste keer was
voor het water. Ik heb hier een
dag zonder water gezeten, fijn
voor een koffietent. Toen de
stroom werd afgesloten, moest ik
een aggregaat huren. En het erge
is dat het afbreken van al die hek
ken en afzettingen na de top ook
nog eens drie weken gaat duren.
Dus dat kost me ook omzet."
Klant Ad is solidair: „Wat ben je
voor zoutzak van een wereldlei
der, als je je vrijwillig op laat slui
ten tussen vier meter hoog gaas?"
Het is aanpassen geblazen voor de
bewoners in het gebied rond het
World Forum of het Schevening-
se Kurhaus. Want ook daar gaat
CULEMBORG - Dit jaar zullen tus
sen de drie- en vierduizend taxi
chauffeurs in loondienst hun
baan verliezen. Dat is 10 procent
van alle chauffeurs in loondienst.
Dat stelt directeur Henk van Gel
deren van Sociaal Fonds Taxi, toe
zichthouder en kenniscentrum
van de taxibranche.
Oorzaak van de teruggang zijn de
forse bezuinigingen op taxiver
voer voor speciale doelgroepen.
De ongeveer 1200 taxi-onderne
mingen met personeel zijn voor
het grootste deel afhankelijk van
vervoer op contractbasis, zoals re
giotaxi-, leerlingen- en AWBZ-
vervoer. Deze sectoren worden
hard getroffen door bezuinigin
gen van het Rijk, provincies en ge
meenten. Daardoor worden niet
alleen minder mensen vervoerd,
maar ook meer vrijwillige chauf
feurs ingezet.
De bezuinigingen zullen de ko
mende jaren voelbaar blijven, ver
wacht Van Gelderen. „Het per
spectief voor de middellange ter
mijn blijft somber."
Vorig jaar verdwenen door de be
zuinigingen al vijfduizend banen.
61 bedrijven gingen failliet. De
malaise zorgt voor een moorden
de concurrentie.
door Paul Bots
BRUSSEL/UTRECHT - De Belgische
spoorvervoerder NMBS kon eind
2013 al een deal sluiten met de Ita
liaanse Fyra-bouwer AnsaldoBreda.
In ruil voor een schadevergoeding
van 6,5 miljoen euro, zouden de
Belgen afzien van verdere juridi
sche procedures tegen de Italiaan
se treinfabrikant.
•J*JCDESCHEEHAE0(ER
AQHIS K SOU ÜHf tiw ft mis;
Om vermoeide Nederlandse
onderhandelaars te breken,
liet Descheemaecker ze tot
laat in de avond hongeren
GLAS
CADEAU
Tot maximaal €250 korting. Vraag naar de voorwaarden
Koffiehuis
door Wilko Voordouw
door Niek Opten