Belgen weigerden deal Fyra om NS te ontzien dwars -IGGER Duizenden chauffeurs taxifirma's op straat 4 BINNENLAND NUCLEAIRE VEILIGHEIDSTOP reportace De 'gewone Hagenaar' vindt dat de nucleaire top alleen maar overlast veroorzaakt. G7 praat tijdens NSS over Krim Toenmalig directeur Mare De- scheemaecker weigerde in te gaan op het aanbod, omdat hij dan moest verklaren dat de treinen technisch in orde waren. Daar mee zou hij zijn Nederlandse col lega's van de NS, die ook in rechts zaken verwikkeld waren over de falende hogesnelheidstrein, voor de voeten lopen. Descheemaecker schrijft dat in het boek Dwarsligger, Achter de schermen van de NMBS, dat giste ren werd gepresenteerd. De ti ming is pijnlijk. Maandag sloot de NSr buiten de NMBS om, een ak koord met AnsaldoBreda over het terugleveren van de Fyra-treinstel- len. De NS krijgt 125 miljoen euro terug. Tot verbazing van betrokke nen stelde de NS in een verkla ring dat de treinen 'op termijn te herstellen zijn voor commerciële inzet'. Die zin lijkt op de verkla ring die AnsaldoBreda eerder ver geefs van de NMBS eiste. De NS wil niet zeggen of de zin op last van de Italiaanse treinbouwer is opgenomen in de verklaring. „We hebben onderling afgesproken dat we geen mededelingen doen over de details van het akkoord." De NMBS vorderde meteen na het afketsen van het Fyra-project, met succes 37 miljoen euro terug van AnsaldoBreda. Er loopt echter nog een rechtszaak over een scha declaim van 40 miljoen die de Bel gen bij de treinbouwer hebben neergelegd. NMBS-woordvoerder Bart Crols wil niet zeggen of die zaak nu bemoeilijkt wordt door de deal die de NS heeft gesloten. Of de NMBS ook een akkoord met AnsaldoBreda gaat sluiten, houdt de zegsman in het midden. Descheemaecker schetst in zijn boek een beeld van arrogante en onkundige Nederlanders, die treinstellen kopen bij een twijfel- achtige Italiaanse fabriek. Zowel de fabrikant als de NS hadden weinig ervaring met hogesnel heidstreinen, stelt hij. „Het zat niet meteen in de Nederlandse ge nen om te luisteren naar hun klei ne Belgische, technische collega's die echter wel al wat Thalys- en Eurostar-ervaring hadden." De aanschaf van de Fyra-treinstel- len leidde tot een debacle. Nadat een bodemplaat van een trein brak, een deur niet goed bleek te sluiten en nader onderzoek een waslijst aan technische gebreken opleverde, bliezen NMBS en NS de aanschaf van de treinstellen af. Descheemaecker hekelt in zijn boek het 'bijna naïeve enthousias me' van de Nederlanders, die ble ven denken dat alle technische problemen oplosbaar waren. Zelfs toen hij wilde stoppen met de 'trein uit de hel', zou de NS nog hebben gevraagd of ze de drie Bel gische Fyra-treinstellen kon over nemen. Het verzoek werd snel weer ingetrokken. Descheemaecker nam in novem ber afscheid als NMBS-directeur. In zijn boek beschrijft hij hoe hij, soms met psychologische spelle tjes, de druk zodanig opvoerde dat ook Nederland van de Fyra af wilde. Zo liet hij vermoeide Ne derlandse onderhandelaars tot laat in de avond honger lijden om hen te breken. Hij klopt zichzelf op de borst voor het vinden van een alternatieve treinverbinding, waarvan de rekening bijna hele maal bij Nederland is neergelegd. NMBS en NS willen niet inhoude lijk reageren op het 'persoonlijke boek' van Descheemaecker. Wilt u weten welke bril en glazen het beste bij u passen? Loop dan eens binnen bij Eye Wish Opticiens bij u in de buurt of maak online een afspraak via www.eyewish.nl eye wish opticiens DEN haag - „Welkom in de best beveiligde koffietent van Den Haag. Nee, van de wereld." Louis van Breukelen (62) zegt het met een breed armgebaar en een glim lach op het gezicht. „Bakkie?" Van Breukelen lacht, maar hij is niet blij. En met hem vele honder den Hagenaars. Een deel van de stad is al com pleet op de schop gegaan voor de Nuclear Security Summit (NSS), die 24 en 25 maart in Den Haag wordt gehouden. Afsluitingen zijn aan de orde van de dag. Al drie weken lang is Van Breuke lens koffietent aan het Staten- plein - een volks plekje in de ver der zo chique buurt met Gemeen temuseum, Europol, Joegoslavië- tribunaal en duizenden expats - nauwelijks bereikbaar. Het pandje is vrijwel geheel omringd door vier meter hoge metalen afzettin gen. De afgelopen dagen, toen het zonnetje weldadig scheen, was het terras, van het koffiehuis naast het Haags Gemeentemuseum, halfleeg. „Mijn vaste klantjes kun nen door al die werkzaamheden in de buurt niet meer parkeren. Dit kost me klauwen met geld." DEN HAAG - Leiders van de G7 spre ken elkaar komende week in Den Haag in de marge van de nucleai re top over de crisis op de Krim. Dat meldde het Witte Huis giste ren. De G7 bestaat uit Canada, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brit- tannië, Italië, Japan en de VS. Pre sident Obama heeft ook de EU uit genodigd om mee te praten. Volgens Van Breukelen was de sfeer op het terras balorig: „D'r waren hier mensen die dachten dat ze in een apenkooi zaten." Van Breukelen moet vrijdag om vier uur zijn koffiehuis helemaal sluiten. Tot woensdagmorgen 26 maart, als de conferentie weer ten einde is, wordt koffiehuis Sta- tenplein volledig omringd door de metalen afzetting en verze geld. „Ik krijg geen cent vergoe ding. Maar mijn vaste lasten lo pen wel door." Met een grijns: „Had ik die Obama een bakkie kunnen schenken, moet ik slui ten. Te gek voor woorden. Ik heb nog gezegd: laat me open blijven voor de journalisten. Die willen toch af en toe koffie of een brood je? Maar er viel niet over te pra ten." Hij slaat zich door de hinder heen. „Dan wordt dit afgesloten, dan weer dat. De straat heeft hier drie keer opengelegen. Eerst voor glasfiberkabels, daarna voor iets met de elektra, de laatste keer was voor het water. Ik heb hier een dag zonder water gezeten, fijn voor een koffietent. Toen de stroom werd afgesloten, moest ik een aggregaat huren. En het erge is dat het afbreken van al die hek ken en afzettingen na de top ook nog eens drie weken gaat duren. Dus dat kost me ook omzet." Klant Ad is solidair: „Wat ben je voor zoutzak van een wereldlei der, als je je vrijwillig op laat slui ten tussen vier meter hoog gaas?" Het is aanpassen geblazen voor de bewoners in het gebied rond het World Forum of het Schevening- se Kurhaus. Want ook daar gaat CULEMBORG - Dit jaar zullen tus sen de drie- en vierduizend taxi chauffeurs in loondienst hun baan verliezen. Dat is 10 procent van alle chauffeurs in loondienst. Dat stelt directeur Henk van Gel deren van Sociaal Fonds Taxi, toe zichthouder en kenniscentrum van de taxibranche. Oorzaak van de teruggang zijn de forse bezuinigingen op taxiver voer voor speciale doelgroepen. De ongeveer 1200 taxi-onderne mingen met personeel zijn voor het grootste deel afhankelijk van vervoer op contractbasis, zoals re giotaxi-, leerlingen- en AWBZ- vervoer. Deze sectoren worden hard getroffen door bezuinigin gen van het Rijk, provincies en ge meenten. Daardoor worden niet alleen minder mensen vervoerd, maar ook meer vrijwillige chauf feurs ingezet. De bezuinigingen zullen de ko mende jaren voelbaar blijven, ver wacht Van Gelderen. „Het per spectief voor de middellange ter mijn blijft somber." Vorig jaar verdwenen door de be zuinigingen al vijfduizend banen. 61 bedrijven gingen failliet. De malaise zorgt voor een moorden de concurrentie. door Paul Bots BRUSSEL/UTRECHT - De Belgische spoorvervoerder NMBS kon eind 2013 al een deal sluiten met de Ita liaanse Fyra-bouwer AnsaldoBreda. In ruil voor een schadevergoeding van 6,5 miljoen euro, zouden de Belgen afzien van verdere juridi sche procedures tegen de Italiaan se treinfabrikant. •J*JCDESCHEEHAE0(ER AQHIS K SOU ÜHf tiw ft mis; Om vermoeide Nederlandse onderhandelaars te breken, liet Descheemaecker ze tot laat in de avond hongeren GLAS CADEAU Tot maximaal €250 korting. Vraag naar de voorwaarden Koffiehuis door Wilko Voordouw door Niek Opten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4