STEM WIJZER
STEM LOKAAL
STEM LPM LIJST 3
r
pwtuin
'fcWoon&euii
Jf.
I
1
i
Open dag Demontage Werkplaats
Albert en Ruth Ducrot zorgen al tien
jaar voor gehandicapte kinderen in
Guatemala. En nu raakt hun geld op.
Berijder van
gestolen scooter
aangehouden
Cursus gps door Fietsersbond
en mtC'
22 WALCHEREN
HULPORGANISATIE
Student scheeps
bouw presenteert
gedegen notitie
voor een betere en
ook goedkopere
veerverbinding.
LOKALE
l'AKTIJ
(JrlrfiTrl
www.lokalepartijmiddelburg.nl
OC3 Beleef en proef de lente op de
BRESKENS - Voor de veerschepen
die nu zo'n tien jaar tussen Bres-
kens en Vlissingen varen, is een
beter en vooral ook goedkoper al
ternatief. Sebastiaan Keijmel uit
Breskens, die scheepsbouw en ma
ritieme techniek studeert aan de
Technische Universiteit in Delft,
heeft in een notitie allerlei voor
stellen uitgewerkt. Tot nu toe
krijgt hij echter nul op het rekest
bij de provincie die de veerdienst
subsidieert.
Gedeputeerde George van Heuke-
lom, die verantwoordelijk is voor
de veerdienst, heeft het al vaak
aangegeven: de fast-ferry tussen
Breskens en Vlissingen is relatief
duur. De onderhoudskosten zijn
hoog en het brandstofverbruik is
fors, wat zeker de laatste jaren
flink doortikt in de exploitatielas
ten. Bovendien laat de inzetbaar
heid van de schepen nogal eens te
wensen over.
„Voor mij was dat alle reden om
alternatieven op een rijtje te zet
ten", geeft Keijmel aan, „want ik
vind het heel belangrijk dat er
een goede veerdienst tussen Bres
kens en Vlissingen is, één die tot
in lengte van jaren kan worden
onderhouden. Het is een levens
ader voor West-Zeeuws-Vlaande
ren."
Keijmel heeft met name in Noor
wegen gekeken, waar volop veer
diensten zijn in de fjorden. Noren
zijn volgens hem ver in de ont
wikkeling van veerschepen die
zeewaardig en milieuvriendelijk
zijn. „Zo wordt er gewerkt aan
een schip dat op aardgas kan va
ren." In totaal elf scheepstypes
zijn door Keijmel met elkaar ver
geleken. De swath-schepen die
momenteel tussen Breskens en
Vlissingen varen, kosten in zijn
berekening ruim 1,5 miljoen euro
aan brandstof per jaar. Een Noors
veerschip dat naar zijn oordeel de
voorkeur verdient, zit op bijna 1,2
miljoen euro. Dit veerschip kan
ook een beperkt aantal auto's ver
voeren, wat volgens Keijmel aan
het veer Breskens-Vlissingen een
meerwaarde zal geven. Kleine aan
passingen aan de veerinstallaties
zouden slechts nodig zijn om au
to's te kunnen laden en lossen.
Hiertegenover staat autovervoer
meer inkomsten zal opleveren. Ke
ijmel schat 200.000 euro per jaar.
„Voor de Westerscheldetunnel zal
dit geen concurrentie betekenen,
zie het eerder als aanvulling",
stelt hij.
Tot nu toe heeft Keijmel weinig
reacties uit de provinciale politiek
gehad. „Hopelijk komt dat nog."
GOES - De Demontage Werkplaats
Zeeland (DWZ), het werkleerbe-
drijf van Emergis, houdt morgen
open dag van 10.00 tot 16.00 uur
op de locatie Scottweg 4 in Goes.
Met de medewerkers van DWZ
mogen de bezoekers zelf aan de
slag met demonteren, sorteren en
recyclen van producten.
Ook een rondleiding op de werk
plaats en een demonstratie van
de goederenverwerking staan op
het programma.
DWZ demonteert en recyclet pro
fessionele apparaten, elektronica
en andere artikelen. De werk
plaats richt zich op de re-integra-
tie van mensen die psychiatrische
problemen hebben of hebben ge
had.
VLISSINGEN - Ze hadden nooit het
plan om in Guatemala te blijven
hangen, maar zo ging het. Ruth
en Albert Ducrot waren fanatieke
fietsers: ze maakten reizen door
Australië, Vietnam en Zuid-Afri
ka en op hun laatste reis besloten
ze een paar maanden vrijwilligers
werk te gaan doen in Guatemala.
„En toen zijn we als het ware ge
grepen", zegt Albert.
Het is nu bijna tien jaar later, en
ze wonen er nog. Alleen af en toe
zijn ze terug in Vlissingen voor fa
miliebezoek of vakantie. „We wil
len het nog een paar jaar volhou
den", zegt Ruth. „We worden
steeds overbodiger, maar we wil
len voorkomen dat we een blok
aan het been worden. Het belang
rijkste is dat we zorgen voor finan
ciële vervanging, want we betalen
een groot deel van de kosten
zelf."
Ruth (65) en Albert (74), die
oud-loods is, hebben het beschei
den hulpproject dat ze tien jaar ge
leden aantroffen, uitgebouwd tot
een centrum voor dagverpleging
voor gehandicapte kinderen. Bo
vendien beheren ze een studie
fonds voor kinderen die hun op
leiding zelf niet kunnen betalen
en hebben ze een sociaal fonds,
bijvoorbeeld om reiskosten van
en naar het ziekenhuis te vergoe
den voor kinderen die dringend
medische hulp nodig hebben.
„Vooral het dagcentrum is uitge
groeid tot iets wat belangrijk is
voor de gemeenschap", vertelt Al-
bert. „Er komen 140 kinderen, bij
voorbeeld voor fysiotherapie of
spraaktherapie, voor de psycho
loog. En ongeveer vijftien kinde
ren komen dagelijks." „We heb
ben naamsbekendheid gekregen",
vertelt Ruth. „Moeders komen nu
Eén van onze kinderen is
nu bijna klaar met zijn
opleiding tot onderwijzer
langs met hun pasgeboren baby's.
Vroeger zagen we kinderen soms
pas als ze zes of acht jaar oud wa
ren."
De kinderen krijgen hulp bij hun
fysieke beperking, maar ze leren
er ook vaardigheden om in de toe
komst een zelfstandig leven te lei
den. In het centrum werken nu
vijftien mensen, van kindermeis
je tot directeur. Albert en Ruth
zijn vrijwilligers en krijgen dus
geen salaris. „Ik heb ervaring in
het onderwijs, dus ik doe het
schoolgedeelte", zegt Ruth. „En ik
doe klusjes", zegt Albert. „Ik haal
de kinderen op met een busje, re
pareer rolstoelen en zorg dat alles
geschilderd is." Het echtpaar Du
crot heeft altijd pleegkinderen ge
had toen ze nog in Nederland
woonden.
Ze hebben een werkproject waar
bij de ouderen, vanaf zestien jaar,
proberen zelf hun geld te verdie
nen. „Met het maken van siera
den die in Italië worden verkocht,
het bakken van brood en het ma
ken van textiel. We leiden Guate
malteekse mensen op om de bege
leiding te doen", vertelt Ruth.
„Daarnaast hebben we sinds kort
een project om de moeders van
de gehandicapte kinderen uit hun
isolement te halen. We leren ze
een eigen bedrijfje, een eetstalle
tje of zo, op te zetten en geven ze
een startkapitaal. Met het geld dat
ze verdienen, kunnen ze de reis
kosten voor hun kinderen beta
len."
Hun hulp is nog hard nodig, ook
al is er de afgelopen jaren wel wat
verbeterd in het land: er zijn we
gen aangelegd, steeds meer kinde
ren gaan naar school. „Maar als ik
's morgens naar het centrum rijd,
komen er mensen met takkenbos
sen op hun hoofd de bergen uit.
Dat hout is nodig om te kunnen
koken", vertelt Albert. Mensen
wonen soms in hutjes, zonder
vloer. Ze verbazen zich altijd
weer over hoe goed alles geregeld
is in Nederland. „We verheugen
ons altijd op ons jaarlijkse
fiets-kampeerreisje hier", zegt Al
bert. „Door het keurig geregelde
Nederland, waar elke vierkante
meter gepland is en alles strak in
de verf."
vlissingen - Agenten hielden
maandag op het Westerzichtpad
in Vlissingen een jongen (16) aan
voor het rijden op een gestolen
snorscooter. Ze zagen hem rijden
op een snorscooter zonder kente
ken. Toen de jongen de agenten
zag, probeerde hij te ontkomen.
Na een korte achtervolging werd
hij gevonden tussen de struiken
bij woningen en werd vervolgens
aangehouden, aldus de politie. Op
het bureau werd duidelijk dat de
snorscooter op 16 maart is gesto
len in de Amstelstraat in
Oost-Souburg. Of de verdachte de
ze ook daadwerkelijk gestolen
heeft, wordt nog uitgezocht.
GOES - De Fietsersbond Zeeland
geeft zaterdagmiddag in Goes een
beginnerscursus voor het gebruik
van de gps tijdens het fietsen en
wandelen.
De cursus is bestemd voor gebrui
kers van een Garmin-gps. De cur
sisten dienen zelf in het bezit te
zijn van een Garmin. De cursus is
in Hotel Terminus. Kosten: leden
25 euro, niet-leden 35 euro. Voor
aanmelden en informatie: Flip
Nieuwenhuize, brigdamme@
gmail.com of 0118 - 614848.
www.lentetuinwoonbeurs.nl
21 t/m 23 maart 2014 I Zeelandhallen Goes
3s
Veer kan
goedkoper Toekomst voor
door Harmen van der Werf
door Nadia Berkelder
Ruth Ducrot
i
I Ruth en Albert Ducrot zijn een paar weken terug in Vlissingen.
foto Lex de Meester