STEM WIJZER STEM LOKAAL STEM LPM LIJST 3 r pwtuin 'fcWoon&euii Jf. I 1 i Open dag Demontage Werkplaats Albert en Ruth Ducrot zorgen al tien jaar voor gehandicapte kinderen in Guatemala. En nu raakt hun geld op. Berijder van gestolen scooter aangehouden Cursus gps door Fietsersbond en mtC' 22 WALCHEREN HULPORGANISATIE Student scheeps bouw presenteert gedegen notitie voor een betere en ook goedkopere veerverbinding. LOKALE l'AKTIJ (JrlrfiTrl www.lokalepartijmiddelburg.nl OC3 Beleef en proef de lente op de BRESKENS - Voor de veerschepen die nu zo'n tien jaar tussen Bres- kens en Vlissingen varen, is een beter en vooral ook goedkoper al ternatief. Sebastiaan Keijmel uit Breskens, die scheepsbouw en ma ritieme techniek studeert aan de Technische Universiteit in Delft, heeft in een notitie allerlei voor stellen uitgewerkt. Tot nu toe krijgt hij echter nul op het rekest bij de provincie die de veerdienst subsidieert. Gedeputeerde George van Heuke- lom, die verantwoordelijk is voor de veerdienst, heeft het al vaak aangegeven: de fast-ferry tussen Breskens en Vlissingen is relatief duur. De onderhoudskosten zijn hoog en het brandstofverbruik is fors, wat zeker de laatste jaren flink doortikt in de exploitatielas ten. Bovendien laat de inzetbaar heid van de schepen nogal eens te wensen over. „Voor mij was dat alle reden om alternatieven op een rijtje te zet ten", geeft Keijmel aan, „want ik vind het heel belangrijk dat er een goede veerdienst tussen Bres kens en Vlissingen is, één die tot in lengte van jaren kan worden onderhouden. Het is een levens ader voor West-Zeeuws-Vlaande ren." Keijmel heeft met name in Noor wegen gekeken, waar volop veer diensten zijn in de fjorden. Noren zijn volgens hem ver in de ont wikkeling van veerschepen die zeewaardig en milieuvriendelijk zijn. „Zo wordt er gewerkt aan een schip dat op aardgas kan va ren." In totaal elf scheepstypes zijn door Keijmel met elkaar ver geleken. De swath-schepen die momenteel tussen Breskens en Vlissingen varen, kosten in zijn berekening ruim 1,5 miljoen euro aan brandstof per jaar. Een Noors veerschip dat naar zijn oordeel de voorkeur verdient, zit op bijna 1,2 miljoen euro. Dit veerschip kan ook een beperkt aantal auto's ver voeren, wat volgens Keijmel aan het veer Breskens-Vlissingen een meerwaarde zal geven. Kleine aan passingen aan de veerinstallaties zouden slechts nodig zijn om au to's te kunnen laden en lossen. Hiertegenover staat autovervoer meer inkomsten zal opleveren. Ke ijmel schat 200.000 euro per jaar. „Voor de Westerscheldetunnel zal dit geen concurrentie betekenen, zie het eerder als aanvulling", stelt hij. Tot nu toe heeft Keijmel weinig reacties uit de provinciale politiek gehad. „Hopelijk komt dat nog." GOES - De Demontage Werkplaats Zeeland (DWZ), het werkleerbe- drijf van Emergis, houdt morgen open dag van 10.00 tot 16.00 uur op de locatie Scottweg 4 in Goes. Met de medewerkers van DWZ mogen de bezoekers zelf aan de slag met demonteren, sorteren en recyclen van producten. Ook een rondleiding op de werk plaats en een demonstratie van de goederenverwerking staan op het programma. DWZ demonteert en recyclet pro fessionele apparaten, elektronica en andere artikelen. De werk plaats richt zich op de re-integra- tie van mensen die psychiatrische problemen hebben of hebben ge had. VLISSINGEN - Ze hadden nooit het plan om in Guatemala te blijven hangen, maar zo ging het. Ruth en Albert Ducrot waren fanatieke fietsers: ze maakten reizen door Australië, Vietnam en Zuid-Afri ka en op hun laatste reis besloten ze een paar maanden vrijwilligers werk te gaan doen in Guatemala. „En toen zijn we als het ware ge grepen", zegt Albert. Het is nu bijna tien jaar later, en ze wonen er nog. Alleen af en toe zijn ze terug in Vlissingen voor fa miliebezoek of vakantie. „We wil len het nog een paar jaar volhou den", zegt Ruth. „We worden steeds overbodiger, maar we wil len voorkomen dat we een blok aan het been worden. Het belang rijkste is dat we zorgen voor finan ciële vervanging, want we betalen een groot deel van de kosten zelf." Ruth (65) en Albert (74), die oud-loods is, hebben het beschei den hulpproject dat ze tien jaar ge leden aantroffen, uitgebouwd tot een centrum voor dagverpleging voor gehandicapte kinderen. Bo vendien beheren ze een studie fonds voor kinderen die hun op leiding zelf niet kunnen betalen en hebben ze een sociaal fonds, bijvoorbeeld om reiskosten van en naar het ziekenhuis te vergoe den voor kinderen die dringend medische hulp nodig hebben. „Vooral het dagcentrum is uitge groeid tot iets wat belangrijk is voor de gemeenschap", vertelt Al- bert. „Er komen 140 kinderen, bij voorbeeld voor fysiotherapie of spraaktherapie, voor de psycho loog. En ongeveer vijftien kinde ren komen dagelijks." „We heb ben naamsbekendheid gekregen", vertelt Ruth. „Moeders komen nu Eén van onze kinderen is nu bijna klaar met zijn opleiding tot onderwijzer langs met hun pasgeboren baby's. Vroeger zagen we kinderen soms pas als ze zes of acht jaar oud wa ren." De kinderen krijgen hulp bij hun fysieke beperking, maar ze leren er ook vaardigheden om in de toe komst een zelfstandig leven te lei den. In het centrum werken nu vijftien mensen, van kindermeis je tot directeur. Albert en Ruth zijn vrijwilligers en krijgen dus geen salaris. „Ik heb ervaring in het onderwijs, dus ik doe het schoolgedeelte", zegt Ruth. „En ik doe klusjes", zegt Albert. „Ik haal de kinderen op met een busje, re pareer rolstoelen en zorg dat alles geschilderd is." Het echtpaar Du crot heeft altijd pleegkinderen ge had toen ze nog in Nederland woonden. Ze hebben een werkproject waar bij de ouderen, vanaf zestien jaar, proberen zelf hun geld te verdie nen. „Met het maken van siera den die in Italië worden verkocht, het bakken van brood en het ma ken van textiel. We leiden Guate malteekse mensen op om de bege leiding te doen", vertelt Ruth. „Daarnaast hebben we sinds kort een project om de moeders van de gehandicapte kinderen uit hun isolement te halen. We leren ze een eigen bedrijfje, een eetstalle tje of zo, op te zetten en geven ze een startkapitaal. Met het geld dat ze verdienen, kunnen ze de reis kosten voor hun kinderen beta len." Hun hulp is nog hard nodig, ook al is er de afgelopen jaren wel wat verbeterd in het land: er zijn we gen aangelegd, steeds meer kinde ren gaan naar school. „Maar als ik 's morgens naar het centrum rijd, komen er mensen met takkenbos sen op hun hoofd de bergen uit. Dat hout is nodig om te kunnen koken", vertelt Albert. Mensen wonen soms in hutjes, zonder vloer. Ze verbazen zich altijd weer over hoe goed alles geregeld is in Nederland. „We verheugen ons altijd op ons jaarlijkse fiets-kampeerreisje hier", zegt Al bert. „Door het keurig geregelde Nederland, waar elke vierkante meter gepland is en alles strak in de verf." vlissingen - Agenten hielden maandag op het Westerzichtpad in Vlissingen een jongen (16) aan voor het rijden op een gestolen snorscooter. Ze zagen hem rijden op een snorscooter zonder kente ken. Toen de jongen de agenten zag, probeerde hij te ontkomen. Na een korte achtervolging werd hij gevonden tussen de struiken bij woningen en werd vervolgens aangehouden, aldus de politie. Op het bureau werd duidelijk dat de snorscooter op 16 maart is gesto len in de Amstelstraat in Oost-Souburg. Of de verdachte de ze ook daadwerkelijk gestolen heeft, wordt nog uitgezocht. GOES - De Fietsersbond Zeeland geeft zaterdagmiddag in Goes een beginnerscursus voor het gebruik van de gps tijdens het fietsen en wandelen. De cursus is bestemd voor gebrui kers van een Garmin-gps. De cur sisten dienen zelf in het bezit te zijn van een Garmin. De cursus is in Hotel Terminus. Kosten: leden 25 euro, niet-leden 35 euro. Voor aanmelden en informatie: Flip Nieuwenhuize, brigdamme@ gmail.com of 0118 - 614848. www.lentetuinwoonbeurs.nl 21 t/m 23 maart 2014 I Zeelandhallen Goes 3s Veer kan goedkoper Toekomst voor door Harmen van der Werf door Nadia Berkelder Ruth Ducrot i I Ruth en Albert Ducrot zijn een paar weken terug in Vlissingen. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 22