Zelfs zuinig levend bijstandsgezin zit op zwart zaad
ECONOMIE 13
Kaartje kopen met creditcard kan
bij wijze van proef, maar is prijzig
Ruim vierhonderd
NS-dubbeldekkers
worden volledig
gemoderniseerd.
Bovenin werken,
onder loungen.
UTRECHT - Ze zijn nu een jaartje
of twintig oud, dus is het hoog
tijd voor een grote 'midterm-revi-
sie', zoals NS-woordvoerder
Edwin van Scherrenburg het om
schrijft. Vanaf de komende zomer
laten de spoorwegen 418 dubbel-
dekkertreinen volledig onder han
den nemen. „Eigenlijk worden ze
volledig gestript en opnieuw opge
bouwd," legt Van Scherrenburg
uit.
Als de treinen tussen 2016 en
2020 weer terug op de rails ko
men, zal de gemiddelde reiziger
ze amper meer herkennen. De bo
venverdieping van de dubbeldek
ker wordt de werk- en leesafde-
ling. Er komen stilteruimtes, de
stoelen zijn zodanig opgesteld dat
mensen niet tegenover elkaar ko
men te zitten.
Beneden moet het juist een stuk
gezelliger worden. Een lounche-
bank en zitplaatsen die tegenover
elkaar staan, moeten de reiziger
uitnodigen vooral gezellig te klet
sen. Verder moet er overal in de
trein een werkende wifi-verbin-
ding zijn voor computer en smart-
phone, en zorgen beeldschermen
voor actuele informatie over de si
tuatie op het spoor.
De eerste reacties van reizigers op
de modernisering lijken positief.
Op de sociale media klinkt vooral
de roep om voldoende hoofdruim
te in de bovenverdieping van de
dubbeldekkers. Die ruimte blijft
echter gelijk.
Helemaal nieuw is het ontwerp
overigens niet. Eerder werd de
nog oudere dubbeldeks-stoptrein
gemoderniseerd om vervolgens
vooral in de Randstad als interci
ty ingezet te worden. Die oude
stoptreinen zijn sinds de opknap
beurt de meest gewaardeerde
treinstellen, aldus Van Scherren
burg.
Deze treinen staan nu model voor
de modernisering van de zogehe
ten eerste-generatie VIRM-dub-
beldekkers. Al zal de nieuwe mo
derniseringsronde weer tot nieu
we snufjes leiden. Zo komen er
aan de kopse kanten van de trein
stellen speciale bagagerekken.
Door daar grote koffers te verza
melen, wordt ruimte in het zitge
deelte bespaard. Het aantal zit
plaatsen blijft gelijk.
De hele operatie kost de NS enke
le honderden miljoenen euro's.
Een forse investering, die echter
ook tot de nodige besparingen
moet leiden. Zo worden de dub
beldekkers aan de buitenkant iets
aangepast waardoor ze gestroom-
lijnder worden, dus zuiniger. Ook
komt er led-verlichting in de trei
nen. Dat bespaart niet alleen, het
moet er ook voor zorgen dat de
reiziger op elk moment van de
dag dezelfde lichtsterkte krijgt.
De klimaatinstallatie wordt ver
vangen door een zuiniger variant.
„Het moet leiden tot ongeveer 20
procent minder energiekosten",
meldt Van Scherrenburg.
Waar de eerste vernieuwde dub
beldekker straks zal rijden, is nog
niet bekend. Na de facelift wor
den de treinen overal in het land
als intercity ingezet.
Twaalf Nederlandse stations heb
ben sinds gisteren kaartjesauto
maten die ook creditcards accepte
ren. Daarmee gaat een grote wens
van zowel de NS als van de reizi
gersorganisaties in vervulling.
Vooral buitenlandse reizigers en
zakenlui willen graag met de cre
ditcard afrekenen. Tot nu toe kon
dat alleen aan de internationale
balies en bij de internationale sta
tions bij uitstek: Amsterdam CS
en Schiphol.
Sinds gisteren zijn daar twaalf sta
tions met veel buitenlandse reizi
gers aan toegevoegd: Roosendaal,
Hengelo, Groningen, Maastricht,
Arnhem, Eindhoven, Utrecht,
Den Haag CS, Rotterdam en de
Amsterdamse stations Bijlmer,
Sloterdijk en Zuid.
Toch zijn de consumentenorgani
saties nog niet helemaal tevreden.
Ze vinden de prijs die de NS re
kent voor het betalen met de cre
ditcard te hoog. De spoorwegen
rekenen 50 cent extra bij de kaart
jesautomaat en 1 euro extra aan
de balie. Wie bij de internationale
balie met de creditcard afrekent,
betaalt 2,50 euro extra. Volgens de
consumentenorganisaties is er
geen goed argument voor die ho
ge extra kosten. Zij vinden een
toeslag van een paar cent meer
dan voldoende.
GEMODERNISEERD
Voor een gezin met twee kinde
ren bedraagt het tekort maande
lijks 50 euro, bij drie kinderen
loopt dat al op tot 150 euro. Het
gaat om fictieve huishoudens,
waarvoor het Nibud becijfert wat
ze ten minste kwijt zijn aan za
ken als vaste lasten, voedsel, kle
ding en onderwijs. Uitgaven aan
'extraatjes' zijn niet meeberekend.
Daarbij gaat het om eenvoudige
zaken als huisdieren, cadeautjes
en contributie voor sportclubs.
Zelfs zonder deze uitgaven of inci
dentele tegenvallers slaagt het ge
middelde bijstandsgezin er dus
niet meer in om de begroting slui
tend te krijgen. 'Om rond te ko
men staan deze gezinnen dage
lijks voor de moeilijke keuze tus
sen bijvoorbeeld een warme maal
tijd of toch eindelijk nieuwe
schoenen voor de jongste' aldus
het Nibud.
Volgens het instituut waren er
eind 2013 413.000 mensen met
een bijstandsuitkering, waarvan 9
procent gezinnen met kinderen.
Alleenstaanden in de bijstand
gaan er in 2014 ook op achteruit,
maar kunnen gemiddeld geno
men nog wel rondkomen.
Staatssecretaris Jetta Klijnsma
(PvdA), verantwoordelijk voor ar
moedebeleid en de bijstand, laat
via een woordvoerster weten dat
armoede 'een onderwerp is dat al
langere tijd de aandacht heeft'.
„De cijfers komen niet helemaal
als een verrassing. We weten na
tuurlijk dat er een crisis is."
Uit de berekening van het Nibud
Het is niet de bedoeling
dat mensen permanent
in de bijstand zitten
blijkt dat de inkomsten van bij
standsgezinnen (inclusief toesla
gen) dit jaar niet hoger zijn dan
in 2013.
De kosten van levensonderhoud
stijgen ondertussen. Vaste lasten
stijgen met 9 euro per maand, re
serveringsuitgaven (bijvoorbeeld
voor kleding, ziektekosten en
huis- en tuinonderhoud) met 17
euro en huishoudelijke uitgaven
met 27 euro.
Moet de conclusie niet zijn dat de
bijstandsuitkering te laag is? Het
ministerie wil zo ver niet gaan.
„Bijstand is in principe ook een
tijdelijke situatie. Het is niet de
bedoeling dat mensen daar heel
lang in blijven zitten."
Structurele maatregelen om het
door Nibud gesignaleerde pro
bleem op te lossen, komen er in
ieder geval niet. Wel krijgen bij
standsgerechtigden dit jaar een
malig een extra uitkering van 70
tot 100 euro. Het extraatje werd al
aangekondigd op Prinsjesdag. Gis
teren maakte Klijnsma ook de be
dragen bekend.
Dit voorjaar praat de Tweede Ka
mer over een wetsvoorstel om de
kindregelingen (kinderbijslag, kin-
deropvangtoeslag e.d.) vanaf 2015
te versoberen en te vereenvoudi
gen. Het aantal gaat terug van
tien naar vier en er wordt en pas
sant 500 miljoen euro op de rege
lingen bezuinigd.
Het Nibud roept de politiek op in
deze discussie rekening te hou
den met de positie van bijstands
gezinnen.
DINSDAG 18 MAART 2014
Dubbeldekker krijgt facelift
door Paul Bots
418
In totaal worden 418 rijtuigen opge
knapt De eerste dubbeldekkers gaan
deze zomer naar de werkplaats en
zullen in 2016 klaar zijn. In 2020
moet het project afgerond zijn.
Boven: Werken en lezen
Er staan minder stoelen
tegenover elkaar, zodat mensen
minder de neiging hebben om
met elkaar te praten. Boven
komen ook de stilteruimtes.
infographic DPd bron NS, Puur|Ruimte
Energiebesparing:
De buitenkant van de
dubbeldekker wordt iets
gestroomlijnder om
energie te besparen.
Ledverlichtingen zuinige
klimaatinstallaties moeten
tot nog meer besparingen
leiden.
t
Beneden: Ontmoeten
De benedenverdieping is zodanig
ingericht dat reizigers makkelijk
met elkaar kunnen praten. Stoelen
staan vaker tegenover elkaar. Ook
komen er loungebanken.
Opbergruimte:
Dubbeldekkers hebben vaak weinig
ruimte voor bagage. Na de facelift
zijn er aan de kopse kanten van de
trein speciale vakken waar de
reiziger grote koffers achter kan
laten.
door Sander van Mersbergen
UTRECHT - Bijstandsgezinnen met
kinderen zakken dit jaar voor het
eerst onder de nulgrens. Ook als
ze hun uitgaven beperkt houden
tot een minimum, komen ze struc
tureel geld tekort. Dat concludeert
budgetvoorlichter Nibud op basis
van jaarlijks onderzoek. In 2013
was er - gemiddeld - nog een mi
niem overschot.
Woordvoerster Sociale Zaken