Zelfs zuinig levend bijstandsgezin zit op zwart zaad ECONOMIE 13 Kaartje kopen met creditcard kan bij wijze van proef, maar is prijzig Ruim vierhonderd NS-dubbeldekkers worden volledig gemoderniseerd. Bovenin werken, onder loungen. UTRECHT - Ze zijn nu een jaartje of twintig oud, dus is het hoog tijd voor een grote 'midterm-revi- sie', zoals NS-woordvoerder Edwin van Scherrenburg het om schrijft. Vanaf de komende zomer laten de spoorwegen 418 dubbel- dekkertreinen volledig onder han den nemen. „Eigenlijk worden ze volledig gestript en opnieuw opge bouwd," legt Van Scherrenburg uit. Als de treinen tussen 2016 en 2020 weer terug op de rails ko men, zal de gemiddelde reiziger ze amper meer herkennen. De bo venverdieping van de dubbeldek ker wordt de werk- en leesafde- ling. Er komen stilteruimtes, de stoelen zijn zodanig opgesteld dat mensen niet tegenover elkaar ko men te zitten. Beneden moet het juist een stuk gezelliger worden. Een lounche- bank en zitplaatsen die tegenover elkaar staan, moeten de reiziger uitnodigen vooral gezellig te klet sen. Verder moet er overal in de trein een werkende wifi-verbin- ding zijn voor computer en smart- phone, en zorgen beeldschermen voor actuele informatie over de si tuatie op het spoor. De eerste reacties van reizigers op de modernisering lijken positief. Op de sociale media klinkt vooral de roep om voldoende hoofdruim te in de bovenverdieping van de dubbeldekkers. Die ruimte blijft echter gelijk. Helemaal nieuw is het ontwerp overigens niet. Eerder werd de nog oudere dubbeldeks-stoptrein gemoderniseerd om vervolgens vooral in de Randstad als interci ty ingezet te worden. Die oude stoptreinen zijn sinds de opknap beurt de meest gewaardeerde treinstellen, aldus Van Scherren burg. Deze treinen staan nu model voor de modernisering van de zogehe ten eerste-generatie VIRM-dub- beldekkers. Al zal de nieuwe mo derniseringsronde weer tot nieu we snufjes leiden. Zo komen er aan de kopse kanten van de trein stellen speciale bagagerekken. Door daar grote koffers te verza melen, wordt ruimte in het zitge deelte bespaard. Het aantal zit plaatsen blijft gelijk. De hele operatie kost de NS enke le honderden miljoenen euro's. Een forse investering, die echter ook tot de nodige besparingen moet leiden. Zo worden de dub beldekkers aan de buitenkant iets aangepast waardoor ze gestroom- lijnder worden, dus zuiniger. Ook komt er led-verlichting in de trei nen. Dat bespaart niet alleen, het moet er ook voor zorgen dat de reiziger op elk moment van de dag dezelfde lichtsterkte krijgt. De klimaatinstallatie wordt ver vangen door een zuiniger variant. „Het moet leiden tot ongeveer 20 procent minder energiekosten", meldt Van Scherrenburg. Waar de eerste vernieuwde dub beldekker straks zal rijden, is nog niet bekend. Na de facelift wor den de treinen overal in het land als intercity ingezet. Twaalf Nederlandse stations heb ben sinds gisteren kaartjesauto maten die ook creditcards accepte ren. Daarmee gaat een grote wens van zowel de NS als van de reizi gersorganisaties in vervulling. Vooral buitenlandse reizigers en zakenlui willen graag met de cre ditcard afrekenen. Tot nu toe kon dat alleen aan de internationale balies en bij de internationale sta tions bij uitstek: Amsterdam CS en Schiphol. Sinds gisteren zijn daar twaalf sta tions met veel buitenlandse reizi gers aan toegevoegd: Roosendaal, Hengelo, Groningen, Maastricht, Arnhem, Eindhoven, Utrecht, Den Haag CS, Rotterdam en de Amsterdamse stations Bijlmer, Sloterdijk en Zuid. Toch zijn de consumentenorgani saties nog niet helemaal tevreden. Ze vinden de prijs die de NS re kent voor het betalen met de cre ditcard te hoog. De spoorwegen rekenen 50 cent extra bij de kaart jesautomaat en 1 euro extra aan de balie. Wie bij de internationale balie met de creditcard afrekent, betaalt 2,50 euro extra. Volgens de consumentenorganisaties is er geen goed argument voor die ho ge extra kosten. Zij vinden een toeslag van een paar cent meer dan voldoende. GEMODERNISEERD Voor een gezin met twee kinde ren bedraagt het tekort maande lijks 50 euro, bij drie kinderen loopt dat al op tot 150 euro. Het gaat om fictieve huishoudens, waarvoor het Nibud becijfert wat ze ten minste kwijt zijn aan za ken als vaste lasten, voedsel, kle ding en onderwijs. Uitgaven aan 'extraatjes' zijn niet meeberekend. Daarbij gaat het om eenvoudige zaken als huisdieren, cadeautjes en contributie voor sportclubs. Zelfs zonder deze uitgaven of inci dentele tegenvallers slaagt het ge middelde bijstandsgezin er dus niet meer in om de begroting slui tend te krijgen. 'Om rond te ko men staan deze gezinnen dage lijks voor de moeilijke keuze tus sen bijvoorbeeld een warme maal tijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste' aldus het Nibud. Volgens het instituut waren er eind 2013 413.000 mensen met een bijstandsuitkering, waarvan 9 procent gezinnen met kinderen. Alleenstaanden in de bijstand gaan er in 2014 ook op achteruit, maar kunnen gemiddeld geno men nog wel rondkomen. Staatssecretaris Jetta Klijnsma (PvdA), verantwoordelijk voor ar moedebeleid en de bijstand, laat via een woordvoerster weten dat armoede 'een onderwerp is dat al langere tijd de aandacht heeft'. „De cijfers komen niet helemaal als een verrassing. We weten na tuurlijk dat er een crisis is." Uit de berekening van het Nibud Het is niet de bedoeling dat mensen permanent in de bijstand zitten blijkt dat de inkomsten van bij standsgezinnen (inclusief toesla gen) dit jaar niet hoger zijn dan in 2013. De kosten van levensonderhoud stijgen ondertussen. Vaste lasten stijgen met 9 euro per maand, re serveringsuitgaven (bijvoorbeeld voor kleding, ziektekosten en huis- en tuinonderhoud) met 17 euro en huishoudelijke uitgaven met 27 euro. Moet de conclusie niet zijn dat de bijstandsuitkering te laag is? Het ministerie wil zo ver niet gaan. „Bijstand is in principe ook een tijdelijke situatie. Het is niet de bedoeling dat mensen daar heel lang in blijven zitten." Structurele maatregelen om het door Nibud gesignaleerde pro bleem op te lossen, komen er in ieder geval niet. Wel krijgen bij standsgerechtigden dit jaar een malig een extra uitkering van 70 tot 100 euro. Het extraatje werd al aangekondigd op Prinsjesdag. Gis teren maakte Klijnsma ook de be dragen bekend. Dit voorjaar praat de Tweede Ka mer over een wetsvoorstel om de kindregelingen (kinderbijslag, kin- deropvangtoeslag e.d.) vanaf 2015 te versoberen en te vereenvoudi gen. Het aantal gaat terug van tien naar vier en er wordt en pas sant 500 miljoen euro op de rege lingen bezuinigd. Het Nibud roept de politiek op in deze discussie rekening te hou den met de positie van bijstands gezinnen. DINSDAG 18 MAART 2014 Dubbeldekker krijgt facelift door Paul Bots 418 In totaal worden 418 rijtuigen opge knapt De eerste dubbeldekkers gaan deze zomer naar de werkplaats en zullen in 2016 klaar zijn. In 2020 moet het project afgerond zijn. Boven: Werken en lezen Er staan minder stoelen tegenover elkaar, zodat mensen minder de neiging hebben om met elkaar te praten. Boven komen ook de stilteruimtes. infographic DPd bron NS, Puur|Ruimte Energiebesparing: De buitenkant van de dubbeldekker wordt iets gestroomlijnder om energie te besparen. Ledverlichtingen zuinige klimaatinstallaties moeten tot nog meer besparingen leiden. t Beneden: Ontmoeten De benedenverdieping is zodanig ingericht dat reizigers makkelijk met elkaar kunnen praten. Stoelen staan vaker tegenover elkaar. Ook komen er loungebanken. Opbergruimte: Dubbeldekkers hebben vaak weinig ruimte voor bagage. Na de facelift zijn er aan de kopse kanten van de trein speciale vakken waar de reiziger grote koffers achter kan laten. door Sander van Mersbergen UTRECHT - Bijstandsgezinnen met kinderen zakken dit jaar voor het eerst onder de nulgrens. Ook als ze hun uitgaven beperkt houden tot een minimum, komen ze struc tureel geld tekort. Dat concludeert budgetvoorlichter Nibud op basis van jaarlijks onderzoek. In 2013 was er - gemiddeld - nog een mi niem overschot. Woordvoerster Sociale Zaken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 13