REIZEN 25 Hoewel de cruisemarkt in ons land elk jaar groeit, is een vakantietrip aan boord van een luxe 'oceaanstomer' voor velen nog altijd III ri een onbekend avontuur. Zo'n 110.000 Nederlanders schepen zich inmiddels regelmatig in. De rederijen rn 'ICÖC denken dat er daar tot 2015 nog eens OOill I U jC J minimaal 50.000 bij kunnen komen. R3 kleinschalig en heel erg toegespitst op één onderdeel van het totale vakantieaan bod: cruises en zeilvakanties. Bezoekers komen heel gericht en vinden dus ook precies datgene wat ze willen. In totaal worden honderden bestemmingen aange boden. In een-op-eengesprekken krijg je alle informatie die je zoekt en als je wilt, kun je direct boeken." Voor de beurs hebben zich veertig expo santen gemeld, zoals rederijen, touropera tors en reisbureaus. Er zijn stands, er wor den filmpjes vertoond en er is muziek. Ook zijn er diverse seminars, waar uitleg en informatie wordt gegeven over crui ses, rederijen en schepen. Kon in Amster dam een cruiseschip worden bezocht, in Rotterdam ligt de historische zeesleper Holland voor anker, waarmee bezoekers aan het event tegen betaling een rond vaart kunnen maken. „Samen met www.ticketmaster.nl bieden wij ook di verse arrangementen aan, zodat bezoe kers er een dagje uit met eventueel een overnachting van kunnen maken", zegt Kok. „Dat de cruisemarkt in maart wordt gehouden, komt vooral doordat er steeds later geboekt wordt. Mensen doen dat niet meer maanden voor hun vakantie." Een van de initiatiefnemers van het Crui se en Zeil Event is de wereldwijde brancheorganisatie CLLA, dat voor Cruise Lines International Association staat. De ze mondiale belangenbehartiger, waar van meer dan 55 rederijen uit alle delen van de wereld lid zijn, kent een Europese tak. Daarbij heeft ook het vroegere Dutch Cruise Council zich aangesloten. CLIA- Nederland voorzitter Nico Bleichrodt (di recteur Holland America Line en Seabourn) is erg blij met deze nieuwe structuur. „Wij hebben nu een enorme slag gemaakt wat betreft professionalise ring en slagvaardigheid van onze branchevereniging. Bij CLIA Nederland zelf zijn zo'n 25 rederijen aangesloten, via het wereldwijde netwerk hebben wij nu toegang tot al die 55 rederijen. In ons land werken wij alleen met vrijwillige be stuursleden, maar in Europa, denk bij voorbeeld aan Brussel, werkt CLIA met professionals. Als het gaat over nieuwe wetgeving, belastingmaatregelen of zoals recent de weigering van Venetië om gro te schepen toe te laten, dan komt CLIA in actie." Maar wat heeft de consument aan CLIA? „Indirect veel, omdat wij trainingen ge ven aan reisagenten die cruisereizen ver kopen en onder studenten van toerisme- en hotelopleidingen het werken in de cruisebranche bevorderen. Maar wij doen ook veel aan consumentenmarketing, zo als de cruisemaand, een webmagazine over cruises en het beschikbaar maken en verstrekken van informatie. Wij willen langzaam uitgroeien tot een platform waar je terechtkunt voor alles wat cruises betreft." Dus ook voor klachten of met vragen over dat merkwaardige fooiensysteem? „Nee, voor klachten moet ik toch echt doorverwijzen naar de rederijen zelf. En die fooien, ja, dat is een gevoelig punt. Ik begrijp dat het niet altijd even helder is. Inclusief of exclusief, verplicht of niet-verplicht. Maar ik ben bang dat CLLA Nederland daar weinig aan kan doen. Wij zijn natuurlijk erg blij met 110.000 Nederlandse cruisepassagiers. Maar op bijna 22 miljoen passagiers we reldwijd stellen wij weinig voor." Uit een blik op de statistieken van het CLIA blijkt inderdaad dat ons land daar in het geheel niet in voorkomt. Wel blijkt uit de cijfers dat de branche de komende jaren wereldwijd op een forse groei re kent: dit jaar komen er 16 schepen bij, met plek voor in totaal 19.500 passagiers. In 2015 volgen 8 schepen voor 18.000 pas sagiers en tussen 2016 en 2018 komen nog eens 12 schepen met plek voor 33.100 gas ten. De totale investeringen is fors: 16 mil jard dollar. WAAR EN WAT Wie meer potentiële cruisegangers wil bereiken, zal de boer op moeten. Met die boodschap in het achterhoofd wordt al enige ja ren in oktober een cruisemaand georgani seerd, met tal van activiteiten. Sinds vo rig jaar is daar het Cruise en Zeil Event bijgekomen. Toen was het in Amsterdam, nu strijken de organisatoren van 21 tot en met 23 maart neer in Rotterdam. „Vorig jaar trokken we ruim 3.500 bezoekers", zegt organisator René Kok van Annonu. „Ik verwacht dat we daar in Rotterdam ook zo'n beetje op uitkomen." In oktober van dit jaar staat - wederom in de hoofdstad - het derde event ge pland, tussendoor wordt een dergelijke cruisemarkt ook in Brussel neergezet. Kok: „Cruisen wordt steeds populairder en wij constateren dat er behoefte bestaat aan de juiste informatie. Daar is de cruise markt voor bedoeld. Het evenement is ZATERDAG 15 MAART 2014 reageren? reizen@depersdienst.nl door Gerard Chel Het tweede Cruise en Zeil Event wordt op 21, 22 en 23 maart georganiseerd in de cruise terminal in Rotterdam aan de Wilhelminakade. Bij online bestellen kosten de kaarten 7,50 euro, aan de kassa 10 euro. Combinatietickets voor de beurs en een rondvaart op de Holland kosten 25 euro. Openingstijden: vrijdag 21 maart van 13.00 tot 17.00 uur, op zaterdag 22 en zondag 23 maart van 10.00 uur tot 17.00 uur. Meer informatie op www.cruise-event.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 81