REIZEN 25
Hoewel de cruisemarkt in ons land elk jaar groeit, is een vakantietrip
aan boord van een luxe 'oceaanstomer' voor velen nog altijd
III ri een onbekend avontuur. Zo'n 110.000 Nederlanders
schepen zich inmiddels regelmatig in. De rederijen
rn 'ICÖC denken dat er daar tot 2015 nog eens
OOill I U jC J minimaal 50.000 bij kunnen komen.
R3
kleinschalig en heel erg toegespitst op
één onderdeel van het totale vakantieaan
bod: cruises en zeilvakanties. Bezoekers
komen heel gericht en vinden dus ook
precies datgene wat ze willen. In totaal
worden honderden bestemmingen aange
boden. In een-op-eengesprekken krijg je
alle informatie die je zoekt en als je wilt,
kun je direct boeken."
Voor de beurs hebben zich veertig expo
santen gemeld, zoals rederijen, touropera
tors en reisbureaus. Er zijn stands, er wor
den filmpjes vertoond en er is muziek.
Ook zijn er diverse seminars, waar uitleg
en informatie wordt gegeven over crui
ses, rederijen en schepen. Kon in Amster
dam een cruiseschip worden bezocht, in
Rotterdam ligt de historische zeesleper
Holland voor anker, waarmee bezoekers
aan het event tegen betaling een rond
vaart kunnen maken. „Samen met
www.ticketmaster.nl bieden wij ook di
verse arrangementen aan, zodat bezoe
kers er een dagje uit met eventueel een
overnachting van kunnen maken", zegt
Kok. „Dat de cruisemarkt in maart wordt
gehouden, komt vooral doordat er steeds
later geboekt wordt. Mensen doen dat
niet meer maanden voor hun vakantie."
Een van de initiatiefnemers van het Crui
se en Zeil Event is de wereldwijde
brancheorganisatie CLLA, dat voor Cruise
Lines International Association staat. De
ze mondiale belangenbehartiger, waar
van meer dan 55 rederijen uit alle delen
van de wereld lid zijn, kent een Europese
tak. Daarbij heeft ook het vroegere Dutch
Cruise Council zich aangesloten. CLIA-
Nederland voorzitter Nico Bleichrodt (di
recteur Holland America Line en
Seabourn) is erg blij met deze nieuwe
structuur. „Wij hebben nu een enorme
slag gemaakt wat betreft professionalise
ring en slagvaardigheid van onze
branchevereniging. Bij CLIA Nederland
zelf zijn zo'n 25 rederijen aangesloten, via
het wereldwijde netwerk hebben wij nu
toegang tot al die 55 rederijen. In ons
land werken wij alleen met vrijwillige be
stuursleden, maar in Europa, denk bij
voorbeeld aan Brussel, werkt CLIA met
professionals. Als het gaat over nieuwe
wetgeving, belastingmaatregelen of zoals
recent de weigering van Venetië om gro
te schepen toe te laten, dan komt CLIA in
actie."
Maar wat heeft de consument aan CLIA?
„Indirect veel, omdat wij trainingen ge
ven aan reisagenten die cruisereizen ver
kopen en onder studenten van toerisme-
en hotelopleidingen het werken in de
cruisebranche bevorderen. Maar wij doen
ook veel aan consumentenmarketing, zo
als de cruisemaand, een webmagazine
over cruises en het beschikbaar maken en
verstrekken van informatie. Wij willen
langzaam uitgroeien tot een platform
waar je terechtkunt voor alles wat cruises
betreft."
Dus ook voor klachten of met vragen
over dat merkwaardige fooiensysteem?
„Nee, voor klachten moet ik toch echt
doorverwijzen naar de rederijen zelf. En
die fooien, ja, dat is een gevoelig punt. Ik
begrijp dat het niet altijd even helder is.
Inclusief of exclusief, verplicht of
niet-verplicht. Maar ik ben bang dat
CLLA Nederland daar weinig aan kan
doen. Wij zijn natuurlijk erg blij met
110.000 Nederlandse cruisepassagiers.
Maar op bijna 22 miljoen passagiers we
reldwijd stellen wij weinig voor."
Uit een blik op de statistieken van het
CLIA blijkt inderdaad dat ons land daar
in het geheel niet in voorkomt. Wel blijkt
uit de cijfers dat de branche de komende
jaren wereldwijd op een forse groei re
kent: dit jaar komen er 16 schepen bij,
met plek voor in totaal 19.500 passagiers.
In 2015 volgen 8 schepen voor 18.000 pas
sagiers en tussen 2016 en 2018 komen nog
eens 12 schepen met plek voor 33.100 gas
ten. De totale investeringen is fors: 16 mil
jard dollar.
WAAR EN WAT
Wie meer potentiële
cruisegangers wil
bereiken, zal de
boer op moeten.
Met die boodschap
in het achterhoofd
wordt al enige ja
ren in oktober een cruisemaand georgani
seerd, met tal van activiteiten. Sinds vo
rig jaar is daar het Cruise en Zeil Event
bijgekomen. Toen was het in Amsterdam,
nu strijken de organisatoren van 21 tot en
met 23 maart neer in Rotterdam. „Vorig
jaar trokken we ruim 3.500 bezoekers",
zegt organisator René Kok van Annonu.
„Ik verwacht dat we daar in Rotterdam
ook zo'n beetje op uitkomen."
In oktober van dit jaar staat - wederom
in de hoofdstad - het derde event ge
pland, tussendoor wordt een dergelijke
cruisemarkt ook in Brussel neergezet.
Kok: „Cruisen wordt steeds populairder
en wij constateren dat er behoefte bestaat
aan de juiste informatie. Daar is de cruise
markt voor bedoeld. Het evenement is
ZATERDAG 15 MAART 2014
reageren?
reizen@depersdienst.nl
door Gerard Chel
Het tweede Cruise en Zeil Event wordt op 21, 22 en 23 maart georganiseerd in de
cruise terminal in Rotterdam aan de Wilhelminakade. Bij online bestellen kosten de
kaarten 7,50 euro, aan de kassa 10 euro. Combinatietickets voor de beurs en een
rondvaart op de Holland kosten 25 euro. Openingstijden: vrijdag 21 maart van
13.00 tot 17.00 uur, op zaterdag 22 en zondag 23 maart van 10.00 uur tot 17.00 uur.
Meer informatie op www.cruise-event.nl