AAV Maak het verschil bij de start van vluchtelingen Bescherm de huurders tegen armoede i SPECTRUM 15 GEMEENTERAAD 2014 eeft u wel eens gewor steld met belastingfor mulieren? Zijn de brie ven van de gemeente voor u altijd even be grijpelijk? Kent u de regels voor het aanvragen van een uitkering? Vraagt u zich wel eens af hoe uw leven eruit zou zien als u moest vluchten naar een land waar u niemand kent? Hoe zou u communiceren in een taal waar van u geen woord verstaat? Asielzoekers en vluchtelingen worden dagelijks geconfronteerd met vragen die moeilijk te beantwoorden zijn. Wat voor ons vaak vanzelfsprekend is, wordt al snel een probleem in een vreemd land. De Tweede Kamer heeft besloten dat nieuwkomers, onder wie vluchtelingen, voortaan zelf verant woordelijk zijn voor hun inburgering. Het uitgangspunt is dat iedereen zijn of haar toekomst zelf moet kunnen be palen. Dat is een mooie gedachte, maar voor wie de weg niet kent en niet kan terugvallen op familie of vrienden, is dat vaak een moeilijk be gaanbare route. Daarom is 'maatschappelijke begelei ding', waardoor ze persoonlijk weg wijs worden gemaakt in de Neder landse samenleving, voor vluchtelin gen van groot belang. Zonder deze on dersteuning is het risico groot dat hun talenten niet ontdekt en benut worden. Het is de gemeente die be paalt of er geld wordt uitgetrokken voor die begeleiding. Sommige gemeenten staan open voor vluchtelingen. Zo kan een gevluchte arts in Amsterdam zich bijscholen met behoud van uitkering. En een ta lentvolle vluchteling die vanwege oor log in zijn of haar land van herkomst geen studie heeft kunnen afronden, krijgt in Utrecht de kans om een Ne derlands hoger onderwijsdiploma te halen. Met zo'n kwalificatie wordt de toegang tot een behoorlijke plaats op de arbeidsmarkt een stuk gemakkelij ker. Zo'n gemeentelijk beleid biedt vluchtelingen de kans om te participe ren op hun niveau. Er zijn helaas ook gemeenten waar niet gekeken wordt naar de vooroplei ding of talenten van vluchtelingen. Dat betekent soms dat een ingenieur in de groenvoorziening belandt of een chirurg aan de lopende band moet zien te overleven. Een vorm van kapi taalvernietiging. Deze week maakte het SCP bekend dat werkloosheid vluchtelingen extra hard treft. Hun motivatie is juist heel groot. Asielzoekers en vluchtelingen moeten in Nederland een eerlijke kans krijgen om te tonen wat ze waard zijn. Gemeenten kunnen daar- bij veel doen voor vluchtelingen. Zij kunnen maatschappelijke begeleiding mogelijk maken, taalonderwijs stimu leren en vluchtelingen met een uitke ring laten studeren. Zij kunnen stages en werkervaringsplaatsen aanbieden. Zij kunnen bij grote projecten met be drijven afspraken maken over banen voor vluchtelingen. Die aanpak werkt. Firaz woont in Ven- lo en is een uit Irak afkomstige arts. Het is niet effectief hem in een taai- klasje te zetten met analfabeten. In zijn geval is dat gelukkig niet gebeurd. In korte tijd haalde hij zijn inburge- ringsexamen, daarna mocht hij stude ren met behoud van uitkering en nu loopt hij co-schappen in een zieken huis. Als arts zal hij in Nederland waardevol werk kunnen verrichten. f Zo'n traject kent veel winnaars. Firaz kan zijn talenten tonen en behoudt zijn gevoel van eigenwaarde. De sa menleving profiteert van zijn inzet en zijn capaciteiten. Denkt u dan ook op 19 maart even aan vluchtelingen. Helpt uw stem vluchtelingen in Nederland kansen op een nieuwe start te bieden? Is dege ne die u in uw gemeente gaat verte genwoordigen, ook bereid zich actief in te zetten voor vluchtelingen? 66 De gemeente bepaalt of geld uitgetrokken wordt voor begeleiding van vluchtelingen De huren in Nederland rijzen de pan uit. Het beleid van de landelijke overheid maakt het mo gelijk huurverhogingen van 6,5 procent te vragen. De huur van vrijkomende woningen gaat met honderden euro's omhoog. De proble men die dat veroorzaakt, komen bij ge meenten op het bordje te liggen, maar die zijn totaal niet voorbereid. Nu de regering betaalbaar huren niet langer als prioriteit ziet, moeten ge meenten in dat gat springen. Doen ze dat niet, dan zullen steeds meer van hun inwoners in armoede vervallen. Minister Blok van Wonen heeft het toezicht op woningbouwcorporaties nadrukkelijk op het bordje van de ge meente gelegd. Woningmarkten zijn regionaal, zo redeneert hij, en daarom dient de sturing regionaal te worden geregeld. De gemeenten worden nóg belangrijker bij het toezicht op de cor poraties en het reguleren van de huur markt. Daarom moet de betaalbaar heid van huurwoningen na de komen de verkiezingen op de lokale agenda komen. In 2013 hebben we de grootste huur verhoging in twintig jaar gezien. Om dat de regering het 'inflatievolgend huurbeleid' heeft losgelaten, was er een gemiddelde huurverhoging van 4,8 procent. Dit jaar zal het nauwe lijks anders zijn. Uit onderzoek van het onafhankelijke RIGO Research en Advies blijkt dat nu al ruim 700.000 hurende huishou dens onder de armoedegrens leven. Die hebben dus onvoldoende geld om de minimale kosten van bestaan te be talen. Bij ongewijzigd beleid kan dit aantal toenemen tot een kleine 900.000 huishoudens in 2017. De om vang van de armoede verschilt per re gio, maar het probleem speelt overal. Het probleem is niet dat gemeenten niet over de instrumenten beschikken om de armoede onder huurders aan te pakken. Het euvel is dat ze zich on voldoende bewust zijn van de om vang van het probleem. Een gemeente kan bijvoorbeeld een woonvisie opstellen en prestatieafspra ken maken. Op die manier is het mo gelijk om, samen met de huurdersor ganisaties, bindende afspraken te ma ken met de corporaties: over het be perken van huurverhogingen (liberali- 66 Gemeenten zijn zich onvoldoende bewust van de armoede onder huurders satie), over de verkoop van sociale huurwoningen, over het energiezui nig maken van huizen, over de woon lasten in het algemeen. Ook kan een gemeente vastleggen welk percentage huizen in de sociale huursector moet liggen, of wat het minimale onder- houdsniveau is. Kortom, ik ben van mening dat bij het vastleggen van coalitieakkoorden na de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart afspraken moeten worden ge maakt over de manier waarop de huur der beschermd gaat worden tegen ar moede. Dit kan concreet worden be reikt door een gematigde woonlasten- ontwikkeling, gegarandeerd aanbod van voldoende sociale huurwoningen met een betaalbare prijs, meetbare af- spraken over het energiezuinig ma ken van woningen en een rem op de verkoop van sociale huurwoningen. Dit alles in het belang van zowel de huurders als de gemeente. V ZATERDAG 15 MAART 2014 Dorine Manson is algemeen di recteur van Vluchtelingen- Werk Neder land. Daarvoor bekleedde zij di verse manage mentfuncties in het bedrijfsle ven en bij de ge meente Amster dam. Mardjan Seigha- li is directeur van de Stich ting voor Vluch- teling-Studen- ten UAF. Zij vluchtte in de jaren '80 uit Iran naar Neder land. Hier stu deerde zij so ciaal-pedagogi sche hulpverle ning. Zij was on der meer mana ger bij de reclas sering en stich ting Erfgoed Ne derland. door Dorine Manson en Mardjan Seighali Ronald Paping is sinds 2007 al gemeen direc teur van de Ne derlandse Woonbond, de landelijke belan genvereniging van huurders. Eerder vervulde hij diverse be stuursfuncties bij de ambtena renvakbond Ab- vakabo. door Ronald Paping

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 71