Uit geldnood verkopen de
Miljoenen Syriërs zijn op de
vlucht geslagen voor de
burgeroorlog in hun land. In
de vele vluchtelingenkam
pen in buurlanden lopen
jonge vrouwen en meisjes
extra risico om als tweede
vrouw te worden gekocht.
Om hun schulden
te betalen, huwelij
ken Syriërs hun
dochters uit. Som
migen komen in
de prostitutie.
12 SPECTRUM
buitenland
e 39-jarige Ibrahim heeft een goede
daad verricht. Hij had per slot van re
kening ook een Tlirks meisje als twee
de vrouw kunnen kiezen. Maar, nee.
Hij vond het als Türk en goede mos
lim zijn taak de arme Syrische vrou
wen te helpen. Om ze te redden van
de bommen, van de verkrachtingen. Syrië is geen land
meer voor meisjes, zegt hij. In mei stak Ibrahim daarom
de TUrks-Syrische grens over en ging naar familie in een
dorp dichtbij Idlib. Daar onderhandelde hij over de prijs
van een bruid, waarna hij'5.000 euro lichter - samen met
Alima - naar huis, naar zijn eerste vrouw Zeynep en zijn
acht kinderen terugging.
Ibrahim, dikke snor en dito buik, doet zijn verhaal zittend
op het tapijt in zijn huiskamer. Hij leunt breed achterover.
Hij is trots op zijn beide vrouwen. Hij behandelt ze goed,
zegt hij. „Een tweede vrouw is heel normaal in onze cul
tuur. Mijn grootvader had er drie." Hij wijst naar zijn eer
ste vrouw, de 42-jarige Zeynep. „Zij is druk met het huis-
houden en de kinderen." Zeynep - met paarse traditionele
hoofddoek - glimlacht. De komst van Alima was voor haar
geen verrassing. „Ik hou heel veel van mijn man. Ik heb er
mee ingestemd." Maar makkelijk is het niet. Haar ogen vul
len zich met tranen. Ze schudt haar hoofd. „Zo is het leven
hier. Ook mijn broers hebben twee vrouwen."
Alima komt schuchter binnen. Ze is volgens haar echtge
noot 21 jaar, maar lijkt jonger. Ze is maar twee jaar ouder
dan Ibrahims oudste dochter en inmiddels zeven maan
den zwanger. Alima zegt dat ze blij is dat ze in Thrkije is.
Weg van de oorlog. Maar de wanhoop in haar ogen spreekt
haar tegen. Het huilen staat ook haar nader dan het lachen.
Ze staart naar de grond. Haar ouders en haar negen broer-
tjes en zusjes zijn nog in Idlib. Ze belt hen bijna wekelijks.
Alima is in deze grensregio geen uitzondering. Ibrahim:
„In onze buurt zijn een stuk of zes Syrische kumalar (twee
de vrouwen, red). De meeste mannen halen hun kuma uit
de vluchtelingenkampen. Daar zijn ze goedkoper." Het is
niet moeilijk om een tweede vrouw te vinden, zegt Ibra
him, „Er zijn contactpersonen die je meenemen naar het
kamp en die je aan de families en meisjes voorstellen.
Voor 1.500 euro heb je een meisje." Hij heeft gehoord dat
nu ook mannen uit andere delen van Tlirkije naar de grens-
provincies komen op zoek naar een vrouw.
Die huwelijken zijn niet altijd een succes, weet Ibrahim.
„Ik behandel mijn vrouwen met respect, maar er zijn ook
mannen die de vrouwen als seksobject zien. Soms vertrek
ken de meisjes na een week alweer. Soms op de huwelijks
nacht al. Met het goud van de bruidsschat."
Naast Ibrahim zit de 52-jarige Ali. Hij was 14 jaar toen hij
trouwde. Zijn vrouw 12. Nu hebben ze tien kinderen en
achttien kleinkinderen. Ook Ali overweegt een tweede
vrouw uit het kamp te halen. Ibrahim lacht. „Ik probeer
hem te overtuigen. Hij is een goede man, maar zijn
vrouw..." Hij schudt zijn hoofd. Ali knikt gelaten. „Zij is al
leen maar bezig met de kinderen."
«Een tweede vrouw
is normaal in onze
cultuur. Mijn
grootvader had er drie
awar is een verlegen
meisje van 17. Zedig ge
kleed met een zwarte
hoofddoek slaat ze haar
ogen neer als ze praat
over wat haar is overkomen. Vier
maanden geleden trouwde de Jordaan
se met een 55-jarige man uit Saoedi-
Arabië. Maar nog geen maand later
vertrok hij, haar achterlatend. „Ik heb
alleen maar spijt, spijt van wat er ge
beurd is", zegt ze. In de hoek van de
kamer speelt haar zusje Souza (16)
met hun kleine broertje. Ook zij stap
te in het huwelijksbootje, met een Sa-
oediër van 45. Ze wil er niet over pra
ten. Hun ouders kregen voor de twee
dochters 5.000 dinar aan bruidsschat,
ongeveer 5.000 euro. Na het huwelijk
zou de hele familie naar Saoedi-Ara-
bië verhuizen. Nauwelijks drie weken
later werden de meisjes echter naar
huis teruggestuurd; hun mannen ver
trokken naar Saoedi-Arabië om papie
ren te regelen. Ze kwamen niet terug
en de telefoonlijn werd afgesloten. Ge
lukkig zijn de meisjes niet zwanger.
Nawar zegt dat ze geen idee had dat
'In het kamp zijn meisjes
door Jessica Maas
D
De namen van de vrouwen in beide artikelen op deze pagina zijn
uit veiligheidsoverwegingen gefingeerd.
Drie Syrische meisjes kijken uit over hun vluchtelingenkamp niet ver van de Turkse grens, foto Corbis
Ibrahim uit Turkije
door Fernande van Tets
N