Dominee: dood van 'engel des
doods' Els Borst was geen toeval
44 Er is echt niemand
die doorrijdt met
een scheur in een
band, mensen
willen niet dood
44 Veel mensen rijden
zonder onderhoud
van APK tot APK;
in die tijd kan een
band kaal zijn
4 BINNENLAND
Veel Nederlanders
rijden met slechte
banden. Als die
vervangen worden,
volstaat vaker een
tweedehandsje.
13 grote feesten
Op de komende Koningsdag
staan in Amsterdam dertien
grote feesten gepland. De eve
nementen zijn, net als vorig
jaar, allemaal buiten de binnen
stad. Wie erbij wil zijn, moet
wel van tevoren een kaartje ko
pen.
Duo beschuldigd
De man en vrouw die maan
dag werden aangehouden na
de vondst van een babylijkje in
Eindhoven, worden beschul
digd van moord of doodslag.
De rechter-commissaris ver
lengde hun voorarrest gisteren
met twee weken.
Link tussen pesten en
zelfmoordgedachten
Kinderen en jongeren die ge
pest worden, denken aan zelf
moord. Dat hebben weten
schappers van de Universiteit
van Leiden aangetoond.
Het vermoeden van een relatie
bestond al langer. De onderzoe
kers hebben nu alle eerdere on
derzoeken naast elkaar gelegd
en een analyse toonde een sig
nificante relatie aan. Ze beke
ken 43 verschillende studies.
Voor deze studies werden in to
taal ongeveer 300.000 jongeren
wereldwijd ondervraagd. Het
is niet bekend in hoeveel geval
len gedachten ook werkelijk
tot zelfmoord leiden.
MONTFOORT - Oud-minister Els
Borst was een 'engel des doods'.
Het is geen toeval dat zij geen na
tuurlijke dood stierf. „Ze moest
haar Rechter ontmoeten, die ze
zo ontzettend met haar goddeloze
uitspraak heeft gekwetst."
Dat schrijft dominee A. van An-
del deze week in het kerkenblad
van de Hersteld Hervormde Kerk
in Montfoort. Hij doelt met zijn
woorden op de verzuchting „Het
is volbracht", die Borst slaakte
toen de euthanasiewet was aange
nomen. Jezus zou dat hebben ge
zegd toen hij aan het kruis hing
en daarom stoorden veel gelovi
gen zich aan die uitlating. Borst
bood er haar excuses voor aan.
Van Andel meent dat God de
oud-minister nu ter verantwoor
ding heeft geroepen. „God laat
niet met zich spotten. Door haar
inbreng zijn destijds veel en de
meest goddeloze wetten in ons
land aangenomen", aldus de do
minee.
De scriba van de generale synode
van de Hersteld Hervormde Kerk,
dominee W. Mulder, reageerde
gisteren geschokt op de woorden
van zijn collega. „Iemand mag
zijn mening hebben over opvattin
gen of wetten, maar een oordeel
over mensen komt ons niet toe.
Dat is aan God."
De Hersteld Hervormde Kerk is
een bevindelijk gereformeerd
kerkgenootschap, dat is ontstaan
toen de Protestantse Kerk in Ne
derland (PKN) in 2004 werd opge
richt
De orthodox-gelovigen wilden
daar niet aan meedoen. De kerk
telt een kleine 60.000 leden in Ne
derland.
De Hersteld Hervormde
Kerk is een bevindelijk gere
formeerd kerkgenootschap,
met bijna 60.000 leden
LEIDEN/NIJMEGEN - Automobilis
ten die rondrijden met barslechte
autobanden. Piet van Raay uit Nij
megen kan er over meepraten. „Ja
ren geleden kwam er één keer per
maand iemand langs met kale
banden waar het ijzer al in te zien
was. Nu komen we dat bijna dage
lijks tegen," vertelt de bandenhan
delaar. „Mensen rijden door tot
het kapot gaat. Je komt door de
APK-keuring als je minimaal 1,6
millimeter profiel hebt. Dat is al
bijna niks. Als de auto eenmaal is
goedgekeurd, kijkt niemand meer
naar die band."
De bandensector heeft het niet
makkelijk. Door de populariteit
van de winterhand in de voorbije
jaren, worden er nu minder nieu
we banden verkocht. Met twee
sets duurt het immers langer tot
de banden zijn versleten. Tel daar
de kwakkelwinter nog eens bij
op, en je hebt een verklaring voor
het sectorbrede omzetverlies van
17 procent in de winterperiode.
En nu blijkt de automobilist de
aanschaf van banden ook nog uit
te stellen tot het écht niet langer
kan. Branche-organisatie Vaco liet
een onafhankelijk bureau een
steekproef uitvoeren onder ruim
1500 auto's. Conclusie: bijna een
half miljoen auto's in Nederland
rijdt rond met minstens één band
die zo slecht is dat het een gevaar
voor de verkeersveiligheid ople
vert. De banden zijn kaal of inge
scheurd. Een klapband ligt op de
loer. „Mensen investeren in dure
veiligheidssystemen als abs en
esp (anti-blokkeersysteem en sta-
biliteitssysteem, red.) maar de
band is een ondergeschoven kind
je. Ze lopen zelden een rondje om
de auto om eens even naar de
staat van de banden te kijken,"
stelt Edwin Brinksma van Vaco.
Is er nu reden voor paniek? Nee,
zegt woordvoerder Ad Vonk van
de ANWB. Banden zijn niet het
meest sexy onderdeel van de au
to, maar automobilisten hebben
terdege oog voor hun eigen veilig
heid, denkt hij. „Als er echt een
half miljoen auto's rondrijden
met gevaarlijke banden, zouden
er veel meer ongelukken gebeu
ren. De meeste kwalen zullen bij
de APK-keuring naar boven ko-
men. En er is echt niemand die
doorrijdt als hij een scheur in een
band vindt. Mensen willen echt
niet dood", aldus Vonk.
Dat laatste kan wel kloppen, maar
in het gedrag van mensen is dat
niet altijd te merken, zien ze bij
garage-branchevereniging Bovag.
„De meeste mensen rijden van
APK-keuring tot APK-keuring en
slaan de tussentijdse onder-
houdsbeurten over. Bij benzine
wagens zit daar vaak twee jaar tus
sen. In die tijd kan een band flink
kaal worden. Wat ons betreft zou
er vaker gekeurd moeten worden,
maar die discussie hebben we ver
loren. De verantwoordelijkheid
voor onderhoud ligt daardoor na
drukkelijker bij de automobilist",
stelt woordvoerder Paul de Waal.
Onderhoudsbeurten mogen ech
ter vooral niet te veel geld kosten,
merkt niet alleen Bovag maar ook
de bandenbranche. Daar rukt de
gebruikte autoband op. Zelfs gro
te ketens als Profile Tyrecenter
handelen momenteel in tweede
handsjes. „Dat aandeel is enorm
toegenomen", meldt Brinksma
van Vaco. „Het gaat economisch
slecht, maar mensen willen blij
ven rijden en kiezen daarom voor
de goedkopere oplossing."
Harde cijfers over deze ontwikke
ling heeft Vaco nog niet. „Het is
zo nieuw voor ons, dat we nu aan
het kijken zijn hoe we hier meer
inzicht in kunnen krijgen."
Nijmegenaar Van Raay verkoopt
al sinds 1983 tweedehands ban
den maar ziet de vraag het laatste
jaar enorm toenemen. „Toen was
het ook crisis, maar nu is het er
ger", is zijn verklaring. Mensen ko
pen vooral gebruikte banden als
tijdens de APK blijkt dat de oude
exemplaren te slecht zijn. Met
een gebruikte band komen ze zon
der grote investeringen alsnog
door de APK. Het scheelt vaak de
helft van de kosten. Vaco ziet het
met lede ogen aan. Maar het is al
tijd beter dan doorrijden op kale
banden, of tweedehandsjes kopen
via Marktplaats, erkent Brinksma.
AMSTERDAM
El NDHOVEN N
LEIDEN
Band mag vooral niks kosten
door Paul Bots
Ad Vonk, ANWB
Paul de Waal, Bovag
Bandenhandelaar Piet van Raay uit
Nijmegen verkoopt al sinds 1983
gebruikte banden. Hij ziet steeds
vaker klanten komen die hun oude
banden tot op het ijzer hebben op
gereden. foto Flip Franssen/HH