Dominee: dood van 'engel des doods' Els Borst was geen toeval 44 Er is echt niemand die doorrijdt met een scheur in een band, mensen willen niet dood 44 Veel mensen rijden zonder onderhoud van APK tot APK; in die tijd kan een band kaal zijn 4 BINNENLAND Veel Nederlanders rijden met slechte banden. Als die vervangen worden, volstaat vaker een tweedehandsje. 13 grote feesten Op de komende Koningsdag staan in Amsterdam dertien grote feesten gepland. De eve nementen zijn, net als vorig jaar, allemaal buiten de binnen stad. Wie erbij wil zijn, moet wel van tevoren een kaartje ko pen. Duo beschuldigd De man en vrouw die maan dag werden aangehouden na de vondst van een babylijkje in Eindhoven, worden beschul digd van moord of doodslag. De rechter-commissaris ver lengde hun voorarrest gisteren met twee weken. Link tussen pesten en zelfmoordgedachten Kinderen en jongeren die ge pest worden, denken aan zelf moord. Dat hebben weten schappers van de Universiteit van Leiden aangetoond. Het vermoeden van een relatie bestond al langer. De onderzoe kers hebben nu alle eerdere on derzoeken naast elkaar gelegd en een analyse toonde een sig nificante relatie aan. Ze beke ken 43 verschillende studies. Voor deze studies werden in to taal ongeveer 300.000 jongeren wereldwijd ondervraagd. Het is niet bekend in hoeveel geval len gedachten ook werkelijk tot zelfmoord leiden. MONTFOORT - Oud-minister Els Borst was een 'engel des doods'. Het is geen toeval dat zij geen na tuurlijke dood stierf. „Ze moest haar Rechter ontmoeten, die ze zo ontzettend met haar goddeloze uitspraak heeft gekwetst." Dat schrijft dominee A. van An- del deze week in het kerkenblad van de Hersteld Hervormde Kerk in Montfoort. Hij doelt met zijn woorden op de verzuchting „Het is volbracht", die Borst slaakte toen de euthanasiewet was aange nomen. Jezus zou dat hebben ge zegd toen hij aan het kruis hing en daarom stoorden veel gelovi gen zich aan die uitlating. Borst bood er haar excuses voor aan. Van Andel meent dat God de oud-minister nu ter verantwoor ding heeft geroepen. „God laat niet met zich spotten. Door haar inbreng zijn destijds veel en de meest goddeloze wetten in ons land aangenomen", aldus de do minee. De scriba van de generale synode van de Hersteld Hervormde Kerk, dominee W. Mulder, reageerde gisteren geschokt op de woorden van zijn collega. „Iemand mag zijn mening hebben over opvattin gen of wetten, maar een oordeel over mensen komt ons niet toe. Dat is aan God." De Hersteld Hervormde Kerk is een bevindelijk gereformeerd kerkgenootschap, dat is ontstaan toen de Protestantse Kerk in Ne derland (PKN) in 2004 werd opge richt De orthodox-gelovigen wilden daar niet aan meedoen. De kerk telt een kleine 60.000 leden in Ne derland. De Hersteld Hervormde Kerk is een bevindelijk gere formeerd kerkgenootschap, met bijna 60.000 leden LEIDEN/NIJMEGEN - Automobilis ten die rondrijden met barslechte autobanden. Piet van Raay uit Nij megen kan er over meepraten. „Ja ren geleden kwam er één keer per maand iemand langs met kale banden waar het ijzer al in te zien was. Nu komen we dat bijna dage lijks tegen," vertelt de bandenhan delaar. „Mensen rijden door tot het kapot gaat. Je komt door de APK-keuring als je minimaal 1,6 millimeter profiel hebt. Dat is al bijna niks. Als de auto eenmaal is goedgekeurd, kijkt niemand meer naar die band." De bandensector heeft het niet makkelijk. Door de populariteit van de winterhand in de voorbije jaren, worden er nu minder nieu we banden verkocht. Met twee sets duurt het immers langer tot de banden zijn versleten. Tel daar de kwakkelwinter nog eens bij op, en je hebt een verklaring voor het sectorbrede omzetverlies van 17 procent in de winterperiode. En nu blijkt de automobilist de aanschaf van banden ook nog uit te stellen tot het écht niet langer kan. Branche-organisatie Vaco liet een onafhankelijk bureau een steekproef uitvoeren onder ruim 1500 auto's. Conclusie: bijna een half miljoen auto's in Nederland rijdt rond met minstens één band die zo slecht is dat het een gevaar voor de verkeersveiligheid ople vert. De banden zijn kaal of inge scheurd. Een klapband ligt op de loer. „Mensen investeren in dure veiligheidssystemen als abs en esp (anti-blokkeersysteem en sta- biliteitssysteem, red.) maar de band is een ondergeschoven kind je. Ze lopen zelden een rondje om de auto om eens even naar de staat van de banden te kijken," stelt Edwin Brinksma van Vaco. Is er nu reden voor paniek? Nee, zegt woordvoerder Ad Vonk van de ANWB. Banden zijn niet het meest sexy onderdeel van de au to, maar automobilisten hebben terdege oog voor hun eigen veilig heid, denkt hij. „Als er echt een half miljoen auto's rondrijden met gevaarlijke banden, zouden er veel meer ongelukken gebeu ren. De meeste kwalen zullen bij de APK-keuring naar boven ko- men. En er is echt niemand die doorrijdt als hij een scheur in een band vindt. Mensen willen echt niet dood", aldus Vonk. Dat laatste kan wel kloppen, maar in het gedrag van mensen is dat niet altijd te merken, zien ze bij garage-branchevereniging Bovag. „De meeste mensen rijden van APK-keuring tot APK-keuring en slaan de tussentijdse onder- houdsbeurten over. Bij benzine wagens zit daar vaak twee jaar tus sen. In die tijd kan een band flink kaal worden. Wat ons betreft zou er vaker gekeurd moeten worden, maar die discussie hebben we ver loren. De verantwoordelijkheid voor onderhoud ligt daardoor na drukkelijker bij de automobilist", stelt woordvoerder Paul de Waal. Onderhoudsbeurten mogen ech ter vooral niet te veel geld kosten, merkt niet alleen Bovag maar ook de bandenbranche. Daar rukt de gebruikte autoband op. Zelfs gro te ketens als Profile Tyrecenter handelen momenteel in tweede handsjes. „Dat aandeel is enorm toegenomen", meldt Brinksma van Vaco. „Het gaat economisch slecht, maar mensen willen blij ven rijden en kiezen daarom voor de goedkopere oplossing." Harde cijfers over deze ontwikke ling heeft Vaco nog niet. „Het is zo nieuw voor ons, dat we nu aan het kijken zijn hoe we hier meer inzicht in kunnen krijgen." Nijmegenaar Van Raay verkoopt al sinds 1983 tweedehands ban den maar ziet de vraag het laatste jaar enorm toenemen. „Toen was het ook crisis, maar nu is het er ger", is zijn verklaring. Mensen ko pen vooral gebruikte banden als tijdens de APK blijkt dat de oude exemplaren te slecht zijn. Met een gebruikte band komen ze zon der grote investeringen alsnog door de APK. Het scheelt vaak de helft van de kosten. Vaco ziet het met lede ogen aan. Maar het is al tijd beter dan doorrijden op kale banden, of tweedehandsjes kopen via Marktplaats, erkent Brinksma. AMSTERDAM El NDHOVEN N LEIDEN Band mag vooral niks kosten door Paul Bots Ad Vonk, ANWB Paul de Waal, Bovag Bandenhandelaar Piet van Raay uit Nijmegen verkoopt al sinds 1983 gebruikte banden. Hij ziet steeds vaker klanten komen die hun oude banden tot op het ijzer hebben op gereden. foto Flip Franssen/HH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4