De beste coureur komt
toch wel bovendrijven
STELLING
Het is niet duidelijk
wie de beste coureur is
SPORTFOTO VAN DE WEEK
Biatlon
SPORT 49
Zondag begint het
Formule 1-seizoen.
Met 22 coureurs.
Maar wie van hen is
de beste als het
aankomt op
stuurmanskunst?
Het is een onzalig idee om
alle Formule i-coureurs
in dezelfde wagen te la
ten rijden. Waarom?
Omdat het de doodsteek zou beteke
nen voor die sport. Op die manier
zou er een veredelde Renault
Clio-cup ontstaan.
Een van de sterke punten van de For
mule is juist dat er meerdere belan
gen spelen. Natuurlijk gaat het er
vooral om de kampioen af te leveren.
Maar daarnaast hebben de construc
teurs (teams) er veel belang bij hun
merk sterk neer te zetten.
De constructeurs proberen elkaar
daardoor de loef af te steken met ont
wikkelingen om de auto sneller, lich
ter, zuiniger en veiliger maken. Elk
team komt zo met zijn eigen nieuwig
heden en steekt veel geld en tijd in de
ontwikkeling van de auto. Het is
juist die diversiteit aan teams die ont
werpers stimuleert om creatieve op
lossingen te bedenken waar de gewo
ne automobielindustrie uiteindelijk
ook van profiteert. Veel elementen
van uw Golf of Prius komen voort
uit de Formule
Als de constructeurs niks meer zelf
mogen bepalen, zal voor hen het be
lang wegvallen om in de hoofdklasse
van de autosport actief te zijn. Dien
tengevolge zullen de automobiele
ontwikkelingen veel langzamer
gaan, en loopt de consument een
hoop mooie zaken mis.
Bovendien is er op zich niks mis mee,
dat beginnende coureurs onder aan
de ladder, bij 'mindere' tèams, moe
ten beginnen. Arjen Robben is ook in
Bedum begonnen met voetballen.
Via FC Groningen en PSV stoomde
hij door naar internationale top-
teams als Chelsea, Real Madrid en
Bayèrn München. Met andere woor
den: echt talent komt toch wel boven
drijven. En nu het toch over voetbal
'gaat: alle voetballers hoeven toch
ook niet op dezelfde schoenen te spe
len? En tennissers bepalen toch ook
zelf welk racket zij gebruiken?
Dus laat die eenheidsklasse in de
kast en geef de constructeurs de
ruimte. De beste coureur wordt uit
eindelijk toch kampioen.
Willem Adriaansens
DE STELLING
UW MENING
79%
Wie was de beste For
mule i-coureur van
het vorige seizoen?
Misschien Sebasti
an Vettel wel, omdat hij bijna alle
Grands Prix won en uiteindelijk ook
wereldkampioen werd. Maar een
zekerheidje is het natuurlijk niet.
Want hoeveel was hij eigenlijk in het
voordeel met de pijlsnelle bolide van
Red Buil? Misschien was Nico
Hulkenberg wel de beste bestuurder.
Maar die zat in een minder rappe
Sauber. Hij werd uiteindelijk tiende
in de eindstand.
De Formule wordt veel eerlijker als
het een eenheidsklasse wordt. Geef ie
dereen dezelfde auto. Dan zie je pas
echt wie er het beste over een circuit
kan manoeuvreren. Heel snel wordt
duidelijk wie het beste overweg kan
met het gas- en het rempedaal, wie
het slimst is en de meeste lef toont bij
het inhalen en wie het beste reageert
op de wisselende weersomstandighe
den. Heeft iemand een minder goede
dag, dan komt dat direct in de uit
slag naar voren.
Bij sport (met uitzondering van de
hippische disciplines) moet het gaan
om duels tussen personen. In de For
mule wordt al decennia een oneer
lijke strijd gevoerd door de coureurs.
Óf ze met een goede racewagen de
baan op gaan, hangt namelijk voor
een groot deel af van de hoogte van
het budget van de renstal, de vinding
rijkheid van de ingenieurs en de vak
kundigheid van de monteurs. De één
treft het, de ander totaal niet.
In de GP2, het voorportaal van de
Formule rijdt men al jaren met ge
lijke auto's. Ze hebben een identiek
chassis, identieke motoren en identie
ke banden. Teams kunnen de bolides
wel wat verfijnen, maar de invloed is
veel kleiner. Het komt veel meer aan
op de man achter het stuur.
Nico Hulkenberg - eerder genoemd -
werd vijf jaar geleden kampioen in
de GPi. Een topcoureur dus. In de
Formule zit hij bij het verkeerde
team en maakt hij veel minder klaar.
Als die hoogste klasse ook een een
heidsklasse was, was hij misschien al
boven komen drijven.
Roeland van Vliet
ZATERDAG 15 MAART 2014
SOTSJI - Akzhan Abdikarimova ligt op de
schietbaan tijdens de biatlon op de Paralym
pische Spelen in Sotsji.
De Russische komt uit in de klasse zittend en
behaalde op de 10 kilometer een vijfde
plaats. Door geen enkel schot te missen pas
seerde zij in de eindklassering enkele snelle
re concurrenten.
De Paralympische Biatlon kent drie
categoriën: zittend, staand en de klasse voor
atleten met een visuele beperking. In de laat
ste categorie wordt de atleet bijgestaan door
akoestische signalen die duidelijk maken dat
het geweer goed op het doel gericht is.
foto RIA Novosti/VI Images
T4.DE
Alle coureurs in de Formule 1 moeten
in dezelfde auto rijden
Reageer op pzc.nl/sport
Oranje heeft niets te zoeken op
het WK in Brazilië
EENS
ONEENS
121%