De beste coureur komt toch wel bovendrijven STELLING Het is niet duidelijk wie de beste coureur is SPORTFOTO VAN DE WEEK Biatlon SPORT 49 Zondag begint het Formule 1-seizoen. Met 22 coureurs. Maar wie van hen is de beste als het aankomt op stuurmanskunst? Het is een onzalig idee om alle Formule i-coureurs in dezelfde wagen te la ten rijden. Waarom? Omdat het de doodsteek zou beteke nen voor die sport. Op die manier zou er een veredelde Renault Clio-cup ontstaan. Een van de sterke punten van de For mule is juist dat er meerdere belan gen spelen. Natuurlijk gaat het er vooral om de kampioen af te leveren. Maar daarnaast hebben de construc teurs (teams) er veel belang bij hun merk sterk neer te zetten. De constructeurs proberen elkaar daardoor de loef af te steken met ont wikkelingen om de auto sneller, lich ter, zuiniger en veiliger maken. Elk team komt zo met zijn eigen nieuwig heden en steekt veel geld en tijd in de ontwikkeling van de auto. Het is juist die diversiteit aan teams die ont werpers stimuleert om creatieve op lossingen te bedenken waar de gewo ne automobielindustrie uiteindelijk ook van profiteert. Veel elementen van uw Golf of Prius komen voort uit de Formule Als de constructeurs niks meer zelf mogen bepalen, zal voor hen het be lang wegvallen om in de hoofdklasse van de autosport actief te zijn. Dien tengevolge zullen de automobiele ontwikkelingen veel langzamer gaan, en loopt de consument een hoop mooie zaken mis. Bovendien is er op zich niks mis mee, dat beginnende coureurs onder aan de ladder, bij 'mindere' tèams, moe ten beginnen. Arjen Robben is ook in Bedum begonnen met voetballen. Via FC Groningen en PSV stoomde hij door naar internationale top- teams als Chelsea, Real Madrid en Bayèrn München. Met andere woor den: echt talent komt toch wel boven drijven. En nu het toch over voetbal 'gaat: alle voetballers hoeven toch ook niet op dezelfde schoenen te spe len? En tennissers bepalen toch ook zelf welk racket zij gebruiken? Dus laat die eenheidsklasse in de kast en geef de constructeurs de ruimte. De beste coureur wordt uit eindelijk toch kampioen. Willem Adriaansens DE STELLING UW MENING 79% Wie was de beste For mule i-coureur van het vorige seizoen? Misschien Sebasti an Vettel wel, omdat hij bijna alle Grands Prix won en uiteindelijk ook wereldkampioen werd. Maar een zekerheidje is het natuurlijk niet. Want hoeveel was hij eigenlijk in het voordeel met de pijlsnelle bolide van Red Buil? Misschien was Nico Hulkenberg wel de beste bestuurder. Maar die zat in een minder rappe Sauber. Hij werd uiteindelijk tiende in de eindstand. De Formule wordt veel eerlijker als het een eenheidsklasse wordt. Geef ie dereen dezelfde auto. Dan zie je pas echt wie er het beste over een circuit kan manoeuvreren. Heel snel wordt duidelijk wie het beste overweg kan met het gas- en het rempedaal, wie het slimst is en de meeste lef toont bij het inhalen en wie het beste reageert op de wisselende weersomstandighe den. Heeft iemand een minder goede dag, dan komt dat direct in de uit slag naar voren. Bij sport (met uitzondering van de hippische disciplines) moet het gaan om duels tussen personen. In de For mule wordt al decennia een oneer lijke strijd gevoerd door de coureurs. Óf ze met een goede racewagen de baan op gaan, hangt namelijk voor een groot deel af van de hoogte van het budget van de renstal, de vinding rijkheid van de ingenieurs en de vak kundigheid van de monteurs. De één treft het, de ander totaal niet. In de GP2, het voorportaal van de Formule rijdt men al jaren met ge lijke auto's. Ze hebben een identiek chassis, identieke motoren en identie ke banden. Teams kunnen de bolides wel wat verfijnen, maar de invloed is veel kleiner. Het komt veel meer aan op de man achter het stuur. Nico Hulkenberg - eerder genoemd - werd vijf jaar geleden kampioen in de GPi. Een topcoureur dus. In de Formule zit hij bij het verkeerde team en maakt hij veel minder klaar. Als die hoogste klasse ook een een heidsklasse was, was hij misschien al boven komen drijven. Roeland van Vliet ZATERDAG 15 MAART 2014 SOTSJI - Akzhan Abdikarimova ligt op de schietbaan tijdens de biatlon op de Paralym pische Spelen in Sotsji. De Russische komt uit in de klasse zittend en behaalde op de 10 kilometer een vijfde plaats. Door geen enkel schot te missen pas seerde zij in de eindklassering enkele snelle re concurrenten. De Paralympische Biatlon kent drie categoriën: zittend, staand en de klasse voor atleten met een visuele beperking. In de laat ste categorie wordt de atleet bijgestaan door akoestische signalen die duidelijk maken dat het geweer goed op het doel gericht is. foto RIA Novosti/VI Images T4.DE Alle coureurs in de Formule 1 moeten in dezelfde auto rijden Reageer op pzc.nl/sport Oranje heeft niets te zoeken op het WK in Brazilië EENS ONEENS 121%

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 49