Op déze manier blijven het leuke vragen in En/Of Nie alleên dunen en strange! CULTUUR 41 En/Of. Vreemde titel (wel een beetje Judith Herzberg-achtig). Er gens ook wel weer te snappen. Want dit to neelstuk gaat over een driehoeks verhouding. Dat betekent meest al: de één EN de ander oftewel de één OF de ander. En/Of wordt normaal gezien ook gebruikt in alle gevallen waarin je niet kunt kiezen. Of waarin je juist mag kiezen. Dat is al zo bij de rolverdeling. Vrouw vrouw 2 en man zijn allemaal 'en/of. Vrouw 2 bijvoorbeeld is de jonge re zuster van vrouw en/of niet. De man (Wil en/of Henry) is on geveer 30 en/of 50 jaar oud. In een interview met Ischa Meijer zei Judith Herzberg in 1984: „Mijn toneelstukken zijn in we zen complexe poststukken: brie ven aan de acteurs en actrices, aan de regisseur, aan het publiek." Dat was één jaar voor ze 'EnOf schreef. Het is het beste om 'En/Of inderdaad maar zó te be naderen: als iets hoogstpersoon lijks, dat om die reden geen verde re uitleg behoeft. Want 'En/Of is op vele manieren te begrijpen, en door de manier van opvoeren ook op meerdere manieren te bekijken. Daarom zou ik het stuk graag een tweede keer zien, en dat alleen al is een aanbeveling. De dialogen in 'En/Of zijn altijd zeer kort. Niet per se hakketakke- rig of astmatisch. Niet zozeer sche matisch. Niet komisch, grotesk of absurd (want dat alles 'verbiedt' de tekst in een regieaanwijzing). Moderne poëzie in het theater? In ieder geval heel apart. De persona- Ligt geluk dan binnen hand bereik, is er dan van schuld besef geen sprake? ges zijn dat ook. Tussen bestaand, mogelijk bestaand, in verbeelding bestaand en onbestaand in. Past daarop het woordje 'illusoir'? Dat zou ik wel willen, want de pro grammafolder noemt een mede werker (Woedy Woet) die zich kennelijk met 'illusionisme' heeft beziggehouden. Ik heb dat ook wel opgemerkt, hoor. Dat de ac teurs plotseling iets eetbaars in de hand hebben, of een ansichtkaart, een stapeltje liefdesbrieven, van uit het niets. Een decorstuk (ovale kast) dat plots uit zichzelf be weegt. Op het moment, dat spra ke is van een jong gestorven zoon, die zo toch nog altijd aanwe zig is. 'En/Of gaat over een driehoeks verhouding waarin de personages afspreken dat ze -anders dan meestal- niet hoeven te kiezen. Ligt geluk dan binnen handbe reik, is er dan van schuldbesef geen sprake? Wat gebeurt er met ons, wanneer we onheil of kwaad niet aan de slechterik toeschrij ven en hardnekkig positief blij ven geloven in de redelijkheid? Redelijkheid van het lot? Of die van de medemens? Bestaande, on bestaande? Waar gaan relaties eigenlijk over en tot hoever kunnen we gaan in het liefhebben en het loslaten? Ik denk dat 'En/Of daar over gaat. Regisseuse Ilmer Rozendaal is er overtuigend in geslaagd om dat vragen te laten zijn, die niets met een bepaalde tijd (eind jaren 70) te maken hebben. En ook niets met de biografie van een schrijf ster (joods kind tijdens WO II). Ze is er in geslaagd om dat vragen te laten zijn, die ondanks hun eeu wigheidskarakter toch niet afge zaagd zijn. Die eigenlijk wel leuk zijn om nog een keer te stellen, op déze manier dan. En waarop de voorstelling meerdere (en/of) antwoorden aanbiedt. 1 As mensen de naeme Zoetelande ore, dan dienke ze 't eeste an't strange en de dunen, an de meulen of de kèreke, misschien wè an de kust- marathon of an de Meêuwen. Toch is t'r in Zoetelande ies te zien wi naebie iedereên achteloos an vöbie loopt. Ik vinde't mien taak die kleine bezienswaerdig- heid toch wereldkundig te mae- ken. 't Is een geschiedenis vol drama! Bie de meulen is een klein weitje. Jaeren gelee leefde di twi ganzen op, twi dames-ganzen op leeftied. Waere 't zussen, nichten, vrien dinnen of een lesbisch stel? Ik weet het nie, mè zöas die tweê leefde, oorde een naegeslacht tot de onmogelijkheden. Eêl de buurte oorde ze tegen me- kaore 'kwettere', ze deeë nie on der vó menselijke dames.. Mè.. 'de mens' ei ingegrepe en ze bin, toen ze, ondanks d'r leeftied, wi es broedziek waere, blie ge- maekt mee een echt ganze-ei, klaer om uut te broeën. Saemen ebbe ze die taak verricht en 't resultaat wier een meisjes-gans. Aole drie gekortwiekt heerste ze over 't hosveld en liete dat dude- lijk an iedereên ore! Toen is eên van de ouwe dames 'heen'gehae. De andere ouwe gans, dertig jaer oud onderwiele, ao de zwaere taak d'r dochter, en toch nie d'r dochter ('t was een vreemd ei, eêl modern dus...) hroót te briengen. Ze schreêuwde wat af tegen me- kaore, vó m'n gevoel was de joen- ge dame an't puberen en probeer- de moeder ze toch wat in 't gareêl t'ouwen. Ze kreeg zwemles in 't angrenzen- de duifje, ze probeerde, naebie zonder resultaat, de meêuwen te verdrieven van de voerbak en een ienkele keer krege ze bezoek van 'ome' reiger, zonder da di een hechte vriendschap deu ont- stoeng. Op een aeven of nacht is 't ge beurd. De joenge gans ei 'de bénen' gen ome. Ze was ineêns weg! On danks d'r kortwiek toch weggevlo- he? Deu een joengeman-gans verleid? Vó d'r eihen begonne zonder dat ouwe 'mens'? Me zulle 't nooit wete, wan nie mand ei ze zien vertrekke en ze ei hin sporen achtergelaete, of't zou- we wat veren geweest moete eb be, die de buren de volgende dag in de straete vonde! Di is hin DNA-onderzoek gestart, dus de ouwe mevrouw Gans was een eênzaeme, ouwe vrijster ho- re. Ze liep noe nog arder dan an ders te zeuren en te roepen om d'r naegeslacht. D'r ouwe buuk sleepte naebie over de grond van ellende Mè.meer dan dertig jaeren oud, kreeg ze toch nog nieuw le ven toegeweze. Joeng leven in de vurm van twi joenge loopènden. Die kunne nie vliehe. Die twi én den lope aoltied saemen op, het liekt een bitje op iesdansen vó paeren, zó mooi hliek gaen ze. Vol gens mien vinde ze moeder gans een kollosale beschermvrouwe. Ze brienge wi een bezoek an't duifje, vó d'r zwemdiploma's. Ze jaehe bescheie mee op de meêuwen bie de voerbak en kieke op nè de ouwe tange, die gedurig anwiezingen liekt te geven. Ik ore ze iedere dag, en nacht, a weken lang op dat weitje. Me ebbe eêl de geschiedenis ge volgd, wan me kieke a jaeren op dat weitje. Mè ik ebbe moete wachte totda'k broedziek wier om het op te schrieven. Het is echt de moeite waerd om d'r even langs te haen bie de meu len, as je in Zoetelande op bezoek komt. Ao je bie de meulen bin, oor en zie je ze wè. ni ZATERDAG 15 MAART 2014 RECENSIE door Willem Nijssen I Lorenzo Benedetti. foto Mechteld Jansen En/Of productiehuis Zeelandia. Mid delburg, Hoogstraat 20. Nog te zien tot 23 maart. Regie: Ilmer Rozen- daal.met Daan Dijsseldonk, Julia van de Graaff, Sjaan Duinhoven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 41