De Starter van weleeranno 2014 22 O www.kampendrinks.com De starter nu... I De starter toen Wie Bedrijf Meevaller Meinderd Kampen zag de produc tie van zijn destilleerderij in tien jaar tijd toenemen tot 100.000 fles sen, maar kan er nog steeds niet volledig van bestaan. De in Hee renveen geboren en op Goe- ree-Overflakkee getogen inwo ner van Bruinisse, had tot 2011 een fulltime baan als verkoper bij een installatiebedrijf. Sinds ruim een jaar heeft hij een parttime baan in het smaakpanel van Zee- landia uit Zierikzee, dat al meer dan een eeuw gespecialiseerd is in het ontwikkelen van bakkerijin grediënten. Tekst: Henk van de Voorde BRUINISSE -„Ik hou me bij Zeelan- dia bezig met het analyseren en testen van broodjes en gebak. Smaak is mijn vak. Ook in mijn destilleerderij draait het om smaak. Luisteren naar de mark blijft heel belangrijk. De consu ment bepaalt. Helaas is er de afgelo penjaren een negatieve verschuiving gaande door stijgende accijnzen, hoge re BTW en een kleinere portemon nee van de klant. Mede door de eco nomische crisis wordt er steeds min der in de slijterij gekocht. Daardoor heb ik ingezet op nieuwe markten, zo als het leveren van betaalbare likeuren met ongeveer tien procent alcohol aan supermarkten. Normaal gespro ken bevatten likeuren zo'n twintig procent alcohol. Vanaf 14,9 procent moeten ze in Nederland in een slijte rij verkocht worden. De consument betaalt in feite per procent alcohol. Ik lever hele mooie producten tegen be taalbare prijzen aan supermarkten", al dus de grondlegger van Kampen Destillateurs. Het bedrijf is recentelijk omgedoopt in Kampen Drinks. Deze naam dekt beter de ruimere lading. Tegelijker tijd is het assortiment danig ververst. Het huidige assortiment bevat onder andere Zeekruidenlikeur (gelagerd op zeekraal en zeewier), Chocoladeli- keur (licht zilt door toevoeging van gezuiverd Oosterscheldewater), Drop likeur, Boluslikeur en Babbelaar Li keur. „Veel producten zijn vervangen om dat ze niet meer van deze tijd zijn. Het aantal smaaklijnen is toegenomen tot in totaal zestig. Die kunnen onder verdeeld worden in likeuren, wodka, jenever, gin en whisky. „De marges zijn helaas erg klein. Omzet is geen winst. Dat is zeker in mijn vakgebied van toepassing. Het merendeel van de opbrengst gaat naar de staat via accijn zen en BTW. Daarnaast ook naar de verpakkingsbedrijven en de tussenhan delaren. De fabrikant verdient het minste op de producten. Ik word niet rijk van mijn destilleerderij, maar wel gelukkig. Naast het maken van eigen producten, geeft het mij ook voldoe ning om rondleidingen en proeve- rijen te verzorgen voor toeristen, par ticulieren en businessclubs. In beoe fen een oud ambacht. Mijn destilleer derij is een meerwaarde voor de sec tor recreatie toerisme in Zeeland. Ik ben onlangs gestart met de cursus Gastheerschap Grevelingen. In de cur sus worden de 27 deelnemers onder wezen in alle mooie Zeeuwse streek producten." In de ambachtelijke destilleerderij wordt van origine gestookt in echte koperen potstillketels, zoals een Ston- Meinderd Kampen: 'Accijnzen maken het destilleerderij lastig.' ner uit 1935. De ketel met een capaci teit van zevenhonderd liter, die tien jaar buiten bedrijf was geweest, is in 2006 gerestaureerd. Sinds een jaar of drie brouwt Meinderd meestal in een houtgestookte ketel van 2100 liter, met handgeschepte moutvloer. „We maken bijvoorbeeld Zeeuwse whisky nadat gerst is gemout, geschept, ge rookt en gelagerd. Na driejaar is de whisky geschikt voor consumptie. Op het Whisky Festival in Vlissingen is ons product als derde Zeeuwse whisky gelanceerd. In heel Nederland zijn er maar drie bedrijven die whisky maken." Shinemark, het hipste mediabu reau van Zeeland, is gespeciali seerd in (online) marketing, (onli ne) reclamecampagnes en strate gieplanning voor zowel grote als middelgrote en kleine bedrijven. Tevens verzorgt Shinemark offli ne reclame-uitingen en websites. Het mediabureau is gevestigd in Ondernemerscentrum DOK 41 in Vlissingen. Christina Elenbaas-Acda (28) Waar Vlissingen Shinemark Begonnen 1 augustus 2012 Tekst: Loes van der Hoeven Foto: Ruben Oreel VLISSINGEN - Gastvrijheid staat centraal bij Christina Elenbaas eri haar team. Voor ondernemers die (online) mediavragen hebben, staat de deur van hun inspirerende kantoor altijd wagenwijd open. Het motto van het mediabureau is niet voor niets 'iedere dag... Shine!' "Bedrijven zijn regelmatig toe aan vernieuwing of verfrissing van hun communicatiemiddelen. Daarvoor ontwerpt Shinemark complete media campagnes en voert die uit in nauw overleg met haar opdrachtgever", licht Christina Elenbaas toe. "Samen bepalen wij de boodschap, doelstellin gen, communicatiekanalen en de be oogde effecten. Op basis daarvan ont werpen wij een multi-channelcampag- ne die wij samen met onze opdracht gever gaan uitvoeren. Als trendwatcher spelen wij voortdu rend in op de veranderingen in de markt en koppelen wij verbeteringen en vernieuwingen aan onze media campagnes. Deze ervaringen en on derzoeken delen wij ook via blogs. Shinemark is hét adres voor: Social Media-abonnementen, Social Media- Benoeming tot professor aan NHTV University in Breda Tegenvaller Iedere fout is een leerschool trainingen en -workshops, Online Personal Assistent-service, Strategie- en Conceptontwikkeling, het opzet ten en bedenken van creatieve marke ting campagnes, design en WordPress websites." Ondernemers die geen tijd of kennis hebben om hun Social Media up to date te houden, kunnen het gehele traject laten uitvoeren door Shine mark. Al naar gelang het communica tie-/ marketingplan van de opdracht gever worden thema's en berichten opgesteld en instrueert Shinemark mediavrouw van Zeeland. hem over het optimaal gebruik ma ken daarvan en het contact leggen met potentiële klanten. Daarbij werkt Shinemark volgens haar eigen model dat een optimale efficiënte inzet gene reert. Christina Elenbaas: "Tijdens deze praktijkgerichte maatwerkbijeenkom sten presenteren wij een overzicht van de bestaande sociale netwerken, zoals Facebook, Twitter, Linkedin en You Tube en leren wij de deelnemers aan de hand van praktijkcases hoe zij deze succesvol kunnen gebruiken om te komen tot een snelle en doeltreffen de interactie met hun eigen doelgroe pen." De jongste service van Shinemark is die van Personal Assistent (PA). Daar bij zorgt het bureau dat haar opdracht gevers op alle sociale media aanwezig- zijn en volgen zij hun 'sales'-momen- ten online op, zoals persoonlijke ont moetingen met mensen die zij aan zich willen binden. Samen sta je sterk en kun je grotere projecten aannemen dan wanneer je alleen opereert. Vandaar dat Shine mark samenwerkt met diverse part ners. "Mobiel internet heeft de afgelo pen jaren een stevige positie verwor ven in de communicatie en met name mobiele applicaties. Daarmee berei ken ondernemers hun doelgroep en kunnen zij de onderlinge relatie ver sterken en uitbreiden. In samenwer king met onze partner NFTY bou wen wij maatwerk mobiele applica ties voor onze opdrachtgevers, ver volgt Christina Elenbaas. zelf aan de slag kunnen." In de zeer nabije toekomst kunnen MKB-ondernemers al hun sales- en marketingactiviteiten uitbesteden aan Shinemark en kunnen zij zich volle dig concentreren op hun eigen specia liteiten. Dit concept is het afstudeer project van de Master of Media Inno vation van Christina Elenbaas. Qf www.shinemark.nl Christina Elenbaas, de hipste

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 118