RIDE R#SES RIDE FOR THE ROSES SCHRIJF IN ALS EEN BEDRIJFSTEAM rc <c U FIETST TOCH OOK MEE MET UW RELATIES? Transport record Passie 100 KM CYCLETOUR 25 50 KM TOERTOCHTEN STEUN DE STRIJD TEGEN KANKER. LAAT JE SPONSOREN DOOR JE SOCIALE NETWERK EN FIETS MEE IN HET GROOTSTE PELOTON VAN DE WERELD! WWW.RIDEFORTHEROSES.N et ZATERDAG 15 MAART 2014 De kilometerteller liegt niet. Tekst: Henk van de Voorde Foto's: Peter Nicolai Chauffeur Pascal Apers uit Hulst heeft een record van ruim twee miljoen kilometer op dezelfde vrachtwagen afgelegd. Zijn baas Roland de Block kocht de bewuste Euro 3 in november 2005. Acht jaar rijden op Zuid- Europa leveren uiteindelijk een receord op. HULST - „Ik heb de eerste zes jaar (destijds dubbel bemand) wekelijks op Spanje gereden tot aan Malaga toe. Vandaar de hoge kilometerstand. Tegenwoordig rij ik door heel Frank rijk, nog steeds voor dezelfde op drachtgever: Breewel Transport. De ze op Frankrijk gespecialiseerde ver voerder verzorgt met zo'n 200 vracht wagens de geconditioneerde distribu tie van bloemen en planten. Wij ko men overal waar bloemenwinkeltjes, kwekerijen en tuincentra zijn. Wij rij den zelf met zes auto's voor Breewel", aldus Pascal (51) die inmid dels 33 jaar internationaal vrachtwa genchauffeur is. Het geheim van het unieke aantal ki lometers? „De liefde voor het vak. Daarom probeer ik zo goed mogelijk met de auto om te gaan. Ik doe mijn werk nog altijd graag. Voor mij is het veel meer dan werken en geld verdie nen. De marges in de transportsector zijn steeds kleiner geworden. Ik pro beer dan ook zo zorgvuldig en zuinig mogelijk met het materiaal om te springen. Dat zie je bijvoorbeeld te rug in het dieselverbruik en de levens duur van de banden. In het belang+ van de zaak probeer ik bij te dragen aan de kostenbesparingen. Dat heeft ook met de persoon te maken. Van huis uit ben ik aardig gedisciplineerd. Ik ben trots op mijn vakmanschap en op het feit dat ik de huidige kilome terstand heb bereikt. Ik ben echt ver weven met deze vrachtwagen. Als er al een keer ook maar een kleinigheid niet in orde is, merk ik dat meteen. 'Een dikke' twee miljoen op de teller Het minste of geringste voel of hoor ik. Het geeft mij een tevreden gevoel als ik een bijdrage kan leveren aan het welzijn van het bedrijf. Ik heb in feite al een vrachtwagen uitgespaard. Veel transportbedrijven ruilen tenslotte hun auto's in als deze ongeveer een miljoen kilometer hebben gedraaid." De van oorsprong Koewachtenaar wist al van jongs af aan dat hij vracht wagenchauffeur zou worden. „Ik had maar één passie en dat was chauffeur worden. Wij woonden vlakbij Trans portbedrijf Vermeire, dat toen nog midden in het dorp was gevestigd. Als jongen van een jaar of tien was ik al op het erf te vinden. Toen ik am per 14 jaar was reed ik op een vracht wagen door het dorp. Daar keek nie mand van op. In die tijd ging dat nog. Toen heb ik het vak geleerd. Op mijn achttiende ging ik vanwege mili taire dienst naar Libanon. Korte tijd nadat ik was afgezwaaid, ben ik bij on ze oude buren gaan werken. Daar heb ik 22 jaar met plezier gewerkt. Ik vervoerde veelal ertsen voor staalfa brieken in Frankrijk, Italië en Spanje. Daarnaast ook allerlei bulkgoederen zoals agrarische producten voor de grote veevoederbedrijven in Europa. Inmiddels werk ik tien jaar voor mijn huidige baas. Ook hier heb ik het goed naar mijn zin. In mijn beroep gaat het om het hele plaatje. Je moet zo functioneren dat er voor de werk gever nog iets te verdienen valt, oök al zijn de marges nog zo klein. Het is niet moeilijk om een auto kapot te rij den. Een goede chauffeur moet de la ding goed beheren, schadevrij rijden en zo zuinig mogelijk met het materi aal omgaan." Romantiek Tegelijkertijd met de lofzang op het beroep van chauffeur plaatst Pascal Apers enkele kanttekeningen bij de sector transport. „Het rijden met de auto, het omgaan met techniek, het avontuurlijke en de vrijheid spreken me geweldig aan. Anderzijds maken de wetten en de regeltjes het minder leuk. Daardoor is ook de collegialiteit over de weg veel minder geworden. Vroeger zag je regelmatig collega chauffeurs bij de routiers, maar die tijd is voorbij omdat je zo gebonden bent aan de digitale tachograaf De re gels zijn bedoeld om de verkeersveilig heid te bevorderen, maar in mijn ogen slaat de overheid hierin door. Dat gaat ten koste van de romantiek en de vrijheid van het beroep." Pascal Apers heeft inmiddels al ruim 2,2 miljoen kilometer afgelegd op een en dezelfde vrachtwagen, een Volvo Truck Euro 3.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 117