RIDE
R#SES
RIDE FOR THE ROSES
SCHRIJF IN ALS EEN BEDRIJFSTEAM
rc <c
U FIETST TOCH OOK MEE
MET UW RELATIES?
Transport record
Passie
100 KM CYCLETOUR 25 50 KM TOERTOCHTEN
STEUN DE STRIJD TEGEN KANKER. LAAT JE SPONSOREN DOOR JE SOCIALE
NETWERK EN FIETS MEE IN HET GROOTSTE PELOTON VAN DE WERELD!
WWW.RIDEFORTHEROSES.N
et ZATERDAG 15 MAART 2014
De kilometerteller liegt niet.
Tekst: Henk van de Voorde
Foto's: Peter Nicolai
Chauffeur Pascal Apers uit Hulst
heeft een record van ruim twee
miljoen kilometer op dezelfde
vrachtwagen afgelegd. Zijn baas
Roland de Block kocht de
bewuste Euro 3 in november
2005. Acht jaar rijden op Zuid-
Europa leveren uiteindelijk een
receord op.
HULST - „Ik heb de eerste zes jaar
(destijds dubbel bemand) wekelijks
op Spanje gereden tot aan Malaga
toe. Vandaar de hoge kilometerstand.
Tegenwoordig rij ik door heel Frank
rijk, nog steeds voor dezelfde op
drachtgever: Breewel Transport. De
ze op Frankrijk gespecialiseerde ver
voerder verzorgt met zo'n 200 vracht
wagens de geconditioneerde distribu
tie van bloemen en planten. Wij ko
men overal waar bloemenwinkeltjes,
kwekerijen en tuincentra zijn. Wij rij
den zelf met zes auto's voor
Breewel", aldus Pascal (51) die inmid
dels 33 jaar internationaal vrachtwa
genchauffeur is.
Het geheim van het unieke aantal ki
lometers? „De liefde voor het vak.
Daarom probeer ik zo goed mogelijk
met de auto om te gaan. Ik doe mijn
werk nog altijd graag. Voor mij is het
veel meer dan werken en geld verdie
nen. De marges in de transportsector
zijn steeds kleiner geworden. Ik pro
beer dan ook zo zorgvuldig en zuinig
mogelijk met het materiaal om te
springen. Dat zie je bijvoorbeeld te
rug in het dieselverbruik en de levens
duur van de banden. In het belang+
van de zaak probeer ik bij te dragen
aan de kostenbesparingen. Dat heeft
ook met de persoon te maken. Van
huis uit ben ik aardig gedisciplineerd.
Ik ben trots op mijn vakmanschap en
op het feit dat ik de huidige kilome
terstand heb bereikt. Ik ben echt ver
weven met deze vrachtwagen. Als er
al een keer ook maar een kleinigheid
niet in orde is, merk ik dat meteen.
'Een dikke' twee
miljoen op de teller
Het minste of geringste voel of hoor
ik. Het geeft mij een tevreden gevoel
als ik een bijdrage kan leveren aan het
welzijn van het bedrijf. Ik heb in feite
al een vrachtwagen uitgespaard. Veel
transportbedrijven ruilen tenslotte
hun auto's in als deze ongeveer een
miljoen kilometer hebben gedraaid."
De van oorsprong Koewachtenaar
wist al van jongs af aan dat hij vracht
wagenchauffeur zou worden. „Ik had
maar één passie en dat was chauffeur
worden. Wij woonden vlakbij Trans
portbedrijf Vermeire, dat toen nog
midden in het dorp was gevestigd.
Als jongen van een jaar of tien was ik
al op het erf te vinden. Toen ik am
per 14 jaar was reed ik op een vracht
wagen door het dorp. Daar keek nie
mand van op. In die tijd ging dat nog.
Toen heb ik het vak geleerd. Op
mijn achttiende ging ik vanwege mili
taire dienst naar Libanon. Korte tijd
nadat ik was afgezwaaid, ben ik bij on
ze oude buren gaan werken. Daar
heb ik 22 jaar met plezier gewerkt. Ik
vervoerde veelal ertsen voor staalfa
brieken in Frankrijk, Italië en Spanje.
Daarnaast ook allerlei bulkgoederen
zoals agrarische producten voor de
grote veevoederbedrijven in Europa.
Inmiddels werk ik tien jaar voor mijn
huidige baas. Ook hier heb ik het
goed naar mijn zin. In mijn beroep
gaat het om het hele plaatje. Je moet
zo functioneren dat er voor de werk
gever nog iets te verdienen valt, oök
al zijn de marges nog zo klein. Het is
niet moeilijk om een auto kapot te rij
den. Een goede chauffeur moet de la
ding goed beheren, schadevrij rijden
en zo zuinig mogelijk met het materi
aal omgaan."
Romantiek
Tegelijkertijd met de lofzang op het
beroep van chauffeur plaatst Pascal
Apers enkele kanttekeningen bij de
sector transport. „Het rijden met de
auto, het omgaan met techniek, het
avontuurlijke en de vrijheid spreken
me geweldig aan. Anderzijds maken
de wetten en de regeltjes het minder
leuk. Daardoor is ook de collegialiteit
over de weg veel minder geworden.
Vroeger zag je regelmatig collega
chauffeurs bij de routiers, maar die
tijd is voorbij omdat je zo gebonden
bent aan de digitale tachograaf De re
gels zijn bedoeld om de verkeersveilig
heid te bevorderen, maar in mijn
ogen slaat de overheid hierin door.
Dat gaat ten koste van de romantiek
en de vrijheid van het beroep."
Pascal Apers heeft inmiddels al ruim 2,2 miljoen kilometer afgelegd op een en dezelfde vrachtwagen, een Volvo Truck Euro 3.