Sterrenrestaurants Boekingsites Ergernissen klanten Ergernissen horecapersoneel Horeca wil transparante huurcontracten Koninklijke Horeca Nederland wil af van de vaak ondoorzichtige contracten tussen horecaonderne mers en eigenaren van panden en bierbrouwerijen. Zaken als (ver)huur, financiering en drank- afname moeten losgekoppeld worden, zodat de ondernemer vrijer is in zijn keuze. Tekst: Ron Gregoor Foto's: Hollandse Hoogte en Mark Neelemans stelten zetten. Een tip van Koninklijke Horeca Nederland aan al die horecamen- sen die daarmee te maken krijgen: 'Stop niet 80 procent van uw ener gie in die ene klant die klaagt, maar heb ook voor het geheel. En blijf altijd vriendelijk. Als je ziet dat iemand een hand opsteekt, ter wijl je met een vol dienblad loopt, laat merken datje hem gezien hebt en knik even. En zeg nooit: Mijn collega komt zo bij u.' Toch vindt de hotelsector dat er met goede afspraken prima valt samen te werken. Een gelijk speelveld waarbij het belang van de gasten, hoteliers en bookingsagenten het uitgangspunt is. Uiteindelijk betaalt de gast deze com missieopslag. Volle bak in sterrenrestaurtant De Kromme Watergang. Zeeland heeft zeven sterrenres taurants. Dat zijn: De Kromme Watergang in Hoofdplaat (2 sterren) Restaurant Inter Scaldis in Kruisingen (2 sterren) Restaurant 't Vlasbloemeken in Koewacht (1 ster) RestaurantXa Trinité in Sluis (1 ster) Bistro Spetters in Breskens (1 ster) Restaurant Katseveer (Wilhel- minadorp (1 ster) Resto-bar Lounge Pure C in Cadzand (1 ster). Typisch Zeeuws hoogstandje. GOES - Onder leiding van het minis terie van Economische Zaken vinden gesprekken plaats tussen Koninklijke Horeca Nederland en de brouwerijen over de situatie op de horecabier- markt. Koninklijke Horeca Nederland wil dat de contracten tussen horecaonder nemers en de bierbrouwers veel trans paranter worden. Nu is het vaak zo dat de kastelein die in een pand van een brouwerij zijn zaak exploiteert, verplicht is dat ene biermerk te verko pen. "Er moet een knip komen in de con tracten, die moeten veel transparanter worden," zegt Peter Arkenbout, re gioadviseur van KHN Zeeland. "Dat wil zeggen: splits de financiering, de bierafname en de huur van het pand. Die zaken moeten losgekoppeld wor den. Dat zijn aparte zaken, handel die dan ook als zodanig af." In de praktijk is het nu zo dat de meeste cafés die in een pand van een brouwerij zitten, voornamelijk bier van dat merk tappen. "Ze hebben meestal geen vrije tap." En dan nog iets, zegt Arkenbout. „Be langrijk is dat de verhuurder een realis tische huur vraagt. Zodat de hore- ca-exploitant mede daardoor zijn ren dement kan behalen en continuïteit in zijn onderneming kan waarborgen. Dat is ook in het belang van de ver huurder. Koninklijke Horeca Nederland maakt zich ook al jaren zorgen over de toe nemende invloed van de boeking si- Toppunt van genieten in Zeeland: in een strandpaviljoen in het zonnetje wat eten en drinken. Het bedrijfschap Horeca en Cate ring heeft onlangs onderzoek ge daan naar de grootste ergernissen van klanten in de horeca. En dan vooral in restaurants. De top 5: 1Kwaliteit van bediening. Het per soneel moet alert zijn, kennis van de kaart hebben en gastvrij zijn. 2: Lang wachten. Iedereen heeft een hekel aan wachten. Het perso neel moet rondkijken en contact zoeken met de klanten. 3: Kwaliteit van het eten en de pre- tes van de grote OTA's (Online Tra vel Agents) op het reserverings gedrag van de consument. De hotels worden contractueel verplicht om de kamer- prijzen op hun eigen site hetzelfde te laten zijn als op de sites van de online agenten. De hoteliers kunnen de po- sentatie daarvan. Een mooi opge maakt bord met kwalitatief goede, verse ingrediënten doet wonde ren. 4:Toiletten die niet schoon zijn. De gast hecht grote waarde aan de toegankelijkheid van toiletten en de hygiëne daar. 5: Overlast van andere gasten. De klant wil tijdens het diner geen last hebben van luidruchtige groepen, asociale types en andere onruststo kers. tentiële gast dus geen voordeel bieden op hun eigen reserveringssites.. De contracten van de diverse OTA's wijken onderling nagenoeg niet af. De hoogte van de commissie kan af wijken, maar voor de basisvoorwaar- De top 4 van klachten over klanten, waaraan het horecapersoneel zich stoort, volgens Horeca Nederland: 1Ongeduldig. Klanten die het personeel opjagen. 2. Onbeschoft. Personeel heeft er een hekel aan dat klanten onbe schoft zijn, personeel wordt niet zelden uitgescholden. 3. Veeleisend. U kent dat wel, het is nooit goed. 4. Kinderen, die van alles mogen van hun ouders en de hele zaak op den zijn deze verschillen minimaal. Commissies worden niet verlaagd om dat de bookingsagenten zich zeer be wust zijn dat de hoteliers niet om hen heen kunnen. De gast boekt nu een maal steeds vaker online, hetgeen na tuurlijk van deze tijd is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 114