m m 16 Gezond Ook vrouwen moeten horeca aantrekkelijk vinden Hoge accijnzen, een crisis die nog steeds niet voorbij is, de wetgever die de horeca beslist niet links laat liggen, is er nog een toekomst voor de cafés, restaurants en andere horecagelegenheden in Zeeland? Jaze ker wel. Volgens de allerlaatste cijfers is in den lande het aantal horeca zaken weer gestegen. "Mits je maar een verhaal te vertellen hebt, een goed thema kan presenteren en niet meer angstvallig vasthoudt aan die vastgeroeste mannencultuur. Feminalisering in de horeca, top item voor de komende jaren", zegt Ralf Flemm, voorzitter van de re gio Zeeland van Koninklijke Horeca Nederland. Een interview met hem en regioadviseur Peter Arkenbout. Tekst: Ron Gregoor Foto's: Mark Neelemans en VVV GOES - De horeca is een van die be drijfstakken, die het de laatste jaren be hoorlijk voor haar kiezen heeft ge had. Steeds maar weer weet de over heid de sector te vinden als het gaat om accijnsverhogingen. Het rookver bod is nog maar amper gemeengoed in het café, of de nieuwe Drankwet, waarbij het aan jongeren van onder de achttien jaar verboden is alcohol te kopen, wordt erdoor gejaagd. En als we dan een zomer hebben, waarbij het vier van de vijf maanden regent, dan heeft de horeca in Zeeland geen prettige tijd. Drankwet Laten we eens met de nieuwe Drank wet beginnen. Vanaf 1 januari krijgen jeugdigen onder de achttien geen al cohol meer. Voorheen was dat zes tienjaar. Als ze betrapt worden, krij gen ze een bekeuring en de boete van degene die de drank verkoopt, is vele malen hoger. Zorgt die nieuwe wet voor problemen? Peter Arkenbout, regioadviseur van Koninklijke Horeca Nederland, is daar heel genuanceerd over. "Laten we voorop stellen, de wet is de wet, daar heeft iedereen zich aan te hou- Het Wcpen ver Rxei www. hetwapenvanaxel. nl Kanaalkade 3 4571 CD Axel 0115561396 den. Dus ook de horeca. De vraag is alleen of de naleving daarvan wel goed gecontroleerd wordt. Voor 1 juni moeten gemeenten een handha- vings- en preventiebeleid hebben. Zo ver is het nog niet. Wij zijn van me ning dat als je iets niet kan handha ven, kun je er geen wet van maken. De controle van de gemeenten, ik vraag me af of het allemaal wel goed geregeld is." Want het is niet eenvoudig. Probeer maar eens in een kroeg waar een paar honderd jongeren binnen zijn, de con trole te houden. Ralf Flemm, voorzit ter van de regio Zeeland van KHN: "Het is bijna niet te doen. Zelfs als een horecaondernemer voor honderd procent zijn maatregelen heeft geno men, dan nog zullen er jongeren door heen glippen. Iemand anders die voor hem een biertje haalt, iemand met een vals identificatiebewijs. Moetje daar altijd de horecaondernemer op aanspreken? Leg de prioriteit bij de jongere zelf. Die weet dat hij in over treding is, verbaliseer de gebruiker." Dat wil niet zeggen dat Flemm de ver antwoordelijkheid van zijn mensen wil verdoezelen. "Als een horecaon dernemer willens en wetens drank verstrekt aan jongeren, dan moet hij aangepakt worden. Maar geef hem dan eerst een officiële waarschuwing, en verbaliseer hem dan bij de tweede keer dat hij gepakt wordt. We heb ben het hier om gigantisch hoge boe tes." Controle En dan nog iets. "Het zal wel dat er gecontroleerd wordt op de naleving van de drankwet, daar zullen wij ons niet tegen verzetten. Maar laat ge meenten dan ook goed controleren Vrouwen moeten zich thuisvoelen in de horeca. naar de naleving bij kantines en dorps huizen, de semi- commerciële bedrij ven. Wij hebben het idee dat dit soort controles in veel gevallen een wassen neus is. Als ze bij ons controle ren, dan daar ook." Maar verder gaat het goed met de ho reca in Zeeland, verzekeren Flemm en Arkenbout. De Nederlandse dran kensector heeft voor het eerst sinds 2007 weer tekenen van herstel laten zien. In 2013 bedroeg de stijging van het totale aanbod 0,8 procent, een toe name van 145 bedrijven. Landelijk, dat wel. Nederland telde in 2013 ruim 17.200 bedrijven in de natte ho reca, dus cafés, bars, zalen- en party centra, coffeecomers, strandpavil joens, horeca bij sport- en recreatiebe- drijven, discotheken en kiosken. De toename in de recreatiesector, dus on der andere strandpaviljoens, nam zelfs toe met 2,9 procent. "Wij merken dat in Zeeland. We hebben er op di verse plaatsen heel moderne, goede nieuwe strandpaviljoens bij. Dat is een goed teken", zegt Flemm. Hij en Arkenbout hebben er trou wens veel vertrouwen in dat de hore ca een gezonde sector blijft. Mits de branche met haar tijd mee gaat. Er zijn een paar dingen heel belangrijk, vinden de horecamannen. "Feminari- seer", zeggen ze in koor. Arkenbout legt uit: "De tijd is voorbij dat alleen mannen in de cafés komen. Zorg voor een goed aanbod, dat de vrouw aanspreekt. Zorg voor een zogeheten she corner. Zorg datje goede kwali teit koffie hebt, heel belangrijk. Doe daar iets leuks mee. Zorg voor high- tea arrangementen, schenk speciale biertjes die vrouwen lekker vinden. Rosébier, om maar eens iets te noe men. En zorg datje als horecabedrijf iets te eten hebt. Voor vrouwen klei ne salades bijvoorbeeld. Je zult zien dat de kans datje bedrijf een succes wordt, vergroot." Een tweede tip voor de horecaondernemer: Doe aan duurzaamheid. "Zorg datje streekproducten hebt. Verbreed je sa menwerking met diegenen die de pro ducten kunnen leveren. Maar ook op het gebied van duurzaamheid is nog veel te winnen. Energiezuinige appa-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 112