Special: 'Jill «:S 15 1 Ondernemer 'j m Horeca Jong bloed Behagen - mm 1 m. Mn f r' m 0 j. f t m ZATERDAG 15 MAART 2014 Een van de juweeltjes: La Bonne Foi in Oud- Terneuzen. Oud-Terneuzen lijkt wel beetje op Patersho Ondanks de economische dip is de lokale horeca in Terneuzen in rap tempo ververst. Een snelle op telsom van de laatste twee, drie jaar: tien nieuwe eethuisjes nog eens bijna tien etablissementen onder nieuwe leiding of eigenaar. Achter de kachel staat een nieu we en enthousiaste generatie on dernemers. Het gaat om innova tie en kwaliteit, maar vooral om goed gastheerschap en ambiance. Tekst: Peter Oggel Foto's: Mark Neelemans TERNEUZEN - Net Patershol. Mooier compliment kun je de hore- ca-ondernemers in Oud-Terneuzen niet geven dan met een vergelijking met het historische Patershol, het culi naire hart van de stad Gent. Oud-Terneuzen, dat is: negentien- de-eeuwse, doorgaans petieterige pandjes1 in een handvol smalle straatjes en steegjes met beeldende namen. Vis- steeg, Kandeelstraat, Tuinpad. Nog niet zo heel lang geleden een haast vergeten buurtje in het winkelcen trum van Terneuzen, ingeklemd tus sen Markt en Noordstraat. Maar in een paar jaar gepromoveerd tot uit- gaanscentrumpje-met-stip. Alles in verhouding natuurlijk, maar de gelijkenis met Patershol gaat om meer dan een reden op. De Gentse wijk kreeg enkele decennia terug een fikse opwaardering dankzij de vesti ging van kleine specialiteitenrestau rantjes. Datzelfde geldt voor Oud-Terneuzen. 'Een kleine revolu tie', duidden de regionale kranten in december vorig jaar bij de opening van La Bonne Foi. De bistro telde op dat moment de vierde horecagelegen heid in Oud-Terneuzen. Inmiddels zijn dat er met de start van hapjes- en tapasbar Culineuze eind februari al weer vijf. En een intieme Bed Breakfast staat op punt van beginnen. Nummer zes. Sinds de familie Harte er enkele jaren geleden het vestzaktheater en café De Paerdestal begon, heeft het gros van de historische pandjes in Oud-Ter neuzen een nieuwe bestemming ge kregen: horeca. De buurt is inmiddels spreekwoordelijk place to be -overi gens mede dankzij een reeks evene menten waarop appetijtelijke etiket ten kleven als Kersjesommetje en Aontjesfeesten. Dat trekt volk. Betaalbaar Oud-Terneuzen illustreert de bloeipe riode van de Terneuzense horeca, de restaurants in het bijzonder. "Laag drempelig vermaak, betaalbaar, een goede prijs-kwaliteitverhouding", ver klapt Jan Harte het succes. Verande ring van spijs doet blijkbaar eten, want niet alleen in Oud-Terneuzen floreren de restaurantjes, maar in de hele binnenstad. Tel maar op: tussen restaurant West- beer aan de voormalige Veerhaven en wokrestaurant Marco Polo aan de Axelsestraat biedt de menukaart maar liefst tien nieuwe (eet)gelegenheden en bijna twee handenvol etablissemen ten onder een nieuwe eigenaar/uitbater. De groei past in het landelijke beeld. Volgens het Cen traal Bureau voor de Statistiek (CBS) leveren cafés onder het huidige kabi netsbeleid omzet in, het restaurantaan bod stijgt. In 2012 gaven Martijn de Groot en Karlijn Niewets met hun grand café De Graanbeurs de aanzet voor de vernieuwing en verjonging in de Terneuzense horeca. Hun for mule 'Leef, lach, geniet' slaat direct aan bij een groot publiek. "We zijn in het diepe gesprongen", kijkt Mar tijn terug. "Het feit dat er daarna veel zijn gevolgd is het succes van nu. Jon ge ondernemers hebben elkaar ver sterkt." Inmiddels hebben Martijn en Karlijn een tweede restaurant, Da Vin ei, gevestigd in het historische Arse naal. Havenstad Terneuzen rest maar wei nig overblijfselen uit het verleden. Oud-Terneuzen aan de ene kant van het centrum, aan de andere kant in stapstraat Nieuwstraat het Arsenaal uit 1833 -daarmee is de erfenis van de stad ongeveer wel geduid. Met de Markt als centraal ontmoetingsplein zijn dat precies de locaties waar de ho reca gedijt. De Arsenaalkazerne -Bom vrije in de volksmond- herbergt drie restaurants. Horeca-ondernemer Rein van Glans beek is sinds 2007 eigenaar van het ge bouw. Als zoon van 'Lange Frans' -haast legendarische naam in Terneu zen- is hij een kind van de horeca. "Jong bloed, eigentijds", beant woordt hij de vraag naar de groei van het aantal restaurants. "Jonge onderne mers die van aanpakken weten, in ver schillende branches. De horeca zit in een positieve flow. Dat komt ook doordat Terneuzen zich de laatste ja ren meer en beter profileert, regio naal maar ook in Belgisch-Vlaande ren. Er zijn veel evenementen in de stad. Terneuzen is in beeld als gezelli ge stad aan het water, de Westerschel- de. De Belgen komen graag." Volgens Van Glansbeek is er nog een bepalende factor voor succes: samen werking. "De horeca in Terneuzen heeft de laatste jaren een kwaliteits slag gemaakt. Mooie en aparte bedrij ven, met goede keukens. Alle neuzen wijzen in dezelfde richting, de horeca is met elkaar verbonden, organiseert gezamenlijk evenementen die een groot publiek trekken. Terneuzena- ren Zijn van oudsher helaas niet erg trots op hun stad, maar je merkt dat een groeiend aantal mensen ineens de mogelijkheden ontdekt. Alles zit vol en daar wordt over gepraat. Jan Harte gebruikt een term die daar bij aansluit: eensgezindheid. "Horeca en detailhandel samen, als in een kruis bestuiving. Terneuzen heeft potentie. Stad aan het water, altijd wel wat te doen. De Belgen hebben dat ook ont dekt, die komen in toenemende ma te. Er zitten nu jonge ondernemers die stuk voor stuk hun vak verstaan. Maar je moet scherp blijven. Als mijn bezoek 's morgens wakker wordt met een rotgevoel, dan heb ik het slécht gedaan. Een tevreden gast is je beste ambassadeur." Harte heeft deze maand zijn baan als centrummanager ingeruild voor de horeca. Naast De Paerdestal runt hij met schoonzus Monique ook eetcafé De Vliegende Hollander. Als cen trummanager had hij de opdracht Ter neuzen bovenregionaal op de kaart te zetten. "Toegankelijk en gastvrij, met op z'n tijd een leuk evenement, daar gaat het om. Je moet mensen beha gen", doceert hij. Niettemin zijn er ook wat zorgelijke geluiden. Te veel van hetzelfde, vin den criticasters, de nieuwkomers bege ven zich in hetzelfde segment. En is Terneuzen als verzorgingsgebied wel groot genoeg voor zoveel gelegenhe den; Zeeland is toch al de provincie met de meeste restaurants per inwo ner. Martijn de Groot maakt zich geen zorgen. "Terneuzen heeft een regiofunctie. En is het huidige aan bod niet precies wat mensen zoe ken?" Van Glansbeek valt hem bij. "Kijk eens naar Philippine. Acht mosselres taurants, ze zitten allemaal vol. In Ter neuzen heeft elk bedrijf toch een ei gen karakter en identiteit. Er is boven dien een trend om vaker betaalbaar uit eten te gaan. Een hapje eten, dat gaat ook om het gemak. Een actieve en serieuze ondernemer redt het echt wel." Harte beaamt dat. "Horeca moetje in de genen zitten. Niettemin moeten we zorgen dat we ons verzor gingsgebied vergroten, in Vlaanderen met name. Ik hoor steeds vaker: we wisten niet dat het in Terneuzen zo gezellig is. Dat moeten we hebben." "Het gaat om ambiance", zegt Mar tijn de Groot. In dat ene woord komt alles samen, duidt hij. "Een goed stuk je vlees of vis tegen een prettige prijs. Gezelligheid, sfeer, beleving. Vroeger gingen mensen naar Gent of Antwer pen. Het is nu niet meer nodig de stad uit te gaan. Daar gaat het mij vooral om, dat mensen in Terneuzen blijven." i M' I t - i "«self!» Volop te stappen in de Nieuwstraat met links het Arsenaal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 111