Op weg naar herstel in bouw 12 tKEN Zorg coöperaties zijn terug Trend Menselijke aspect Slow business adviseert en ac Jmi nistree rt www. or 0) deopzakenvof.nl 13 -23 79 00 Presentatie over ondernemen in de zorg in Middelburg Renaissance van de coöperatie De coöperatie is terug. De weder geboorte van de coöperatie is vooral te zien in de zorgsector. Leden die een gezamenlijk doel nastreven. Geen winstbejag maar de menselijke maat in het onder nemerschap. Niet het kapitaal, maar de behoeften van gewone mensen staan centraal. Coöpera ties blijken een baken van rust in tijden van economische instabili teit. Tekst: Henk van de Voorde Foto's: Ruben Oreel MIDDELBURG -, Je doet het werk alleen, solitair. Allemaal zelfstandigen zonder personeel. Coöperatieve ZZP' ers hebben minder budget nodig, be steden het doelmatiger en de klant is minstens net zo tevreden als bij zorg verlening in loondienst. Waarom zou den zorgvragers en zorgverleners af hankelijk moeten zijn van een derde partij", aldus directeur Peter Geilen tijdens de presentatie van Zorg Co in Middelburg. De bijeenkomst was bedoeld voor (aankomende) zzp'ers in de zorg. De zorgcoöperatie heeft vanuit Limburg de horizon verruimd naar Brabant en Zeeland. De koepel ontzorgt haar leden met alle (admini stratieve) facetten die bij het onderne merschap komen kijken. De zelfstan dige zonder personeel wordt door de organisatie met raad en daad bijge staan en heeft nu ook collega's om Peter Geilen: 'Maatschappelijke trend met positieve gevolgen' mee te klankborden. Inmiddels zijn er ongeveer driehonderd leden werk zaam via de coöperatie. Er wordt van uit een gezamenlijk belang samenge werkt. Doelstelling is namelijk meer zorg van hoge kwaliteit leveren voor minder geld. De Limburger richtte samen met en kele gelijkgestemden in 2006 de coöperatie op. De marktwerking in de zorg leidde tot een verdringings- markt. Het was de tijd van diverse fail lissementen in de zorg. „Bij een faillis sement ging het bestuur met een dik gevulde portefeuille naar huis, moest het personeel naar het uitzendbureau en zat de cliënt zonder zorg. Wij von den dat de zorgverlening anders geor ganiseerd diende te worden." De zorgverleners zijn zelfstandig en maken zelf afspraken met hun cliën ten. Aangesloten zorgverleners zijn onder andere thuishulp werkers, ver pleegkundigen, psychiaters en gehan dicaptenverzorgers. Ondernemende mensen kiezen in toe nemende mate voor een coöperatie, een rechtsvorm waarbij de leden van uit een gemeenschappelijk belang sa menwerken. Niet alleen in de zorg, maar bijvoor beeld ook in de financiële dienstverle ning, de agrarische sector en de kunst cultuur. „De coöperatieve vorm van ondernemen is een maatschappe lijke trend met positieve gevolgen voor economie en samenleving. Zorg Co is een coöperatie waar ZZP'ers in de zorg zich bij aan kunnen sluiten en draagt zorg voor alle facetten die bij het zelfstandig ondernemerschap komen kijken. De voortdurende cri sis laat zien dat het ondernemingsmo del dat uitgaat van maximale winst, niet langer de stabiele basis is van on ze samenleving en economie. Er is een 'stille revolutie' gaande van men sen die zaken anders willen organise ren. Een voorstander van de coöpera tieve onderneming kiest voor conti nuïteit en niet voor winstmaximalisa tie op korte termijn. Het kapitaal staat niet langer centraal en de menselijke maat wordt teruggebracht in de sa menleving. „De coöperatie is ook in de zorgsec tor een succes. Zorgvragers en zorg verleners zijn niet afhankelijk van een ander, maar maken met elkaar afspra ken op maat. Door zich bij een coöpe ratie aan te sluiten zijn zzp'ers in de zorg zelfstandig, maar staan ze er nooit alleen voor", vertelt Peter Gei len. Zorg Co neemt de onderne merszaken van haar leden over, zodat deze alleen nog hoeven te doen waar ze goed in zijn: zorg verlenen. Naast de administratieve voordelen dienen de zzp'ers aanmerkelijk minder in komstenbelasting te betalen dan werk nemers in loondienst en houden daar door een hoger uurloon over. Tegelij kertijd zijn de cliënten voordeliger uit. De belangrijkste overweging voor jurist Peter Geilen om tot een nieuw zorgmodel te komen, was ech ter het terugbrengen van het menselij ke aspect in de zorg. Een model zon der dure managementlagen of admini stratieve rompslomp. In een tijd waar in met argusogen wordt gekeken naar grote ondernemingen vanwege hun blinde winstbejag en bestuurders met een riante bonus de laan uit worden gestuurd, brengt een coöperatie het menselijke aspect- terug in de econo mie. Niet de belangen van het kapi taal of een kleine groep van topbe stuurders dienen te prevaleren, maar die van de gewone mensen die als consument of producent verbonden zijn aan de éoöperatie. Geld is niet maatgevend voor succes, maar de kwaliteit van de dienstverlening. Hoewel winst uiteraard maatschappe lijke voordelen heeft, leidt het ook tot meer ongelijkheid, minder zorg om het milieu, meer grootschaligheid en minder menselijkheid. Coöpera ties worden juist gedreven door de be hoefte om de kwaliteit van de dien sten aan de leden te maximaliseren, zelfs wanneer dit de winst een halt toe roept. „Wie kiest voor een coöpe ratie, denkt aan de toekomst en kiest niet voor het snelle geld van morgen. Wij opteren voor 'slow business'. Een rustige, aangename manier van onder nemen die geënt is op democratie, au tonomie, kleinschaligheid en aan dacht voor de mens als individu.' De Zeeuwse markt ijlt altijd na op de landelijke trends. De Zeeuwse corporaties zijn nog terughoudend in het maken van nieuwe plannen en de ook de koopwoningenmarkt lijkt wat meer tijd nodig te hebben. (Vervolg van pagina 7) De aangekondigde nieuwe bezuini gingsplannen van de Provincie illustre ren, dat ook in Zeeland de investerin gen in nieuwe infrastructuur de ko mendejaren zwaar onder druk staan. Kortom het herstel voor de bouwsec tor is inzicht, maar kan nog wel een duwtje in de rug gebruiken. I )c weg naar herstel is voor bouwon dernemers grotendeels een nieuwe weg. Veranderende technieken, ande re samenwerkingsvormen en nieuwe financieringsconstructies zijn nodig. Zoals hiervoor aangegeven zijn er veel factoren die de timing en de in tensiteit van het herstel beïnvloeden. De bouwsector kan daarom wel wat 'duwers' gebruiken met name uit de hoeluaü^m^entea^jaaififlr^ics en financiële instellingen. Bouwend Zee land vraagt de gemeenten om hun grondposities af te waarderen en een pro-actieve houding aan te nemen bij nieuwe bouwinitiatieven. Corpora ties kunnen een bijdrage leveren door met marktpartijen na te denken over rendabele investeringen. En het be leid van financiële instellingen zou minder moeten gaan over het onttrek ken en meer over investeringen. Dat zijn alle belangrijke factoren waar we in Zeeland zelf op kunnen sturen om de bouwproductie en de lokale „economiepjuovgfjkgêlegejiheid een duw in de goede richting te geven. De Afdeling Zeeland van Bouwend Nederland is dé gesprekspartner voor lokale overheden en opdrachtgevers en behartigt de belangen van de bouw- en infrasector op provinciaal niveau. Haar leden zijn actief op alle werkter reinen van de bouw en inframarkt en hebben zo in de volle breedte te ma ken met de regionale samenleving; wonen, werken, recreëren, mobiliteit en het milieu. Het zijn kwaliteitsbou wers die zich willen onderscheiden in ,4&iö?rkt. ADV fil5nt|riE^N ADvit|

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 108