W 11 1 6. John Anthonise Rabobank Ronald Reunis Philips Résy van Loon Adviesbureau. BOZ Ronald van der Hart Totaalbouw Zeeland Marjolein van de Vijver First Choice Chris Scheerder Essent Dick Schipper Techno Centrum Nicky Broos Skidome Arie de Bode Heros Sluiskil Corina Schooner* Schoonen Elektro Arnd Thomas BZW Judith Koole Het uitzendbureau.nl Ruud de Baar Marsaki _J I ZATERDAG 15 MAART 2014 De binnenlandse vraag moet om hoog willen we de economie weer laten groeien. Ook in Zee land zien we de bestedingen nog steeds stagneren. Het vertrou wen in de arbeidsmarkt, over heid en woningmarkt is nog al tijd broos. Zeeland heeft wel vol doende kapitaal en potentie voor de toekomst. Er ontstaan nieuwe rendabele verdienmodellen door bijvoorbeeld innovaties in de ho reca en de ontwikkeling van web shops. De overheid zal hier haar bijdrage moeten leveren door verder te investeren in de digita le infrastructuur. Er groeit lang zaamaan meer optimisme en dat is goed. Toch zal in 2014 nog economische pijn moeten wor den geïncasseerd ten gevolge van waardeverlies en werkloosheid. De onderliggende trend is geluk kig positief en het vertrouwen in de toekomst groeit! Het jaar is goed begonnen. De targets zijn bekend en overeenge komen, nu de realisatie nog. Als het net zo gaat als in Sotsji met al die medailles, dan komt het zeker voor elkaar. We zien licht economisch herstel en de woningmarkt is in beweging. Te- vens toch ook gevaren en onrust in de Oekraïne en in de Krim. Behoorlijke dreiging. Zelfkri tisch blijven en weten wat de klant echt wil ontvangen (Voice of Customer - VOC) en dan de ze specificaties correct vertalen naar je eigen productie proces, dat is cruciaal (critical to Quality - CtQ). Iets anders vermeldens waardig is dat we de 12.500ste deelnemer aan het Werkgelegen heidsplan hebben verwelkomd. Sinds de start van het Werkgele genheidsplan biedt Philips jaar lijks vele tientallen mensen, met een aanzienlijke afstand tot de ar beidsmarkt, de mogelijkheid om werkervaring op te doen. Vanuit mijn branche gezien en het project waar ik nu mee bezig ben, de Zeeuwse Huiskamer, zie ik dat er steeds meer een andere manier van denken ontstaat: men realiseert zich dat de knelpunten die er op het gebied van wonen, zorg en welzijn aangepakt moe ten worden op een innovatieve- re manier en door samen te wer ken. Er worden stapjes gemaakt, waardoor ik weer wat optimisti scher ben, dus een 7,2! Het is prachtig weer. Is dit een voorbode voor een groeiende economie Een vroeg vooijaar is positief. Deze periode bete kend voor velen vernieuwing. Positieve media-aandacht over een aantrekkende markt en groeiend consumentenvertrou wen. Als je dit leest met het licht van een voorjaarszon op je krant je dan geloofje toch direct wat er geschreven staat Er worden meer huizen verkocht en dat is wat wij bouwers nodig hebben. Meer verhuisbewegingen zijn goed voor onze sector. Waarom ik dan toch voorzichtig ben met het geven van een cijfer We moeten wel realistisch blijven. Veel bedrijven in de bouwsector hebben het zwaar doordat er minder volume is en door de prij zen die onder druk staan. Gezien de kansen die de huidige markt biedt en de lichte groei die de economie laat zien geef ik toch een ruime voldoende. Het vooijaar komt er aan en dat geeft de mens weer nieuwe ener gie. Het succes van je onderne ming wordt mede bepaald door je eigen tevreden klanten. Betere reclame kan je niet hebben. Ser vice gericht zijn en klantvriende lijkheid maakt het verschil met je concurrent ondanks het feit dat er nauwelijks prijsverschil is. Dat moet ook het verschil zijn tussen een aankoop in een winkel of een website. Als klanten een pro bleem hebben en ze kunnen dan bij jou terecht met hun verhaal en het probleem wordt keurig opgelost dan komen ze zeker te rug en dan heb je de beste recla me. Dat heeft ook met je eigen ondernemerschap te maken. Ver plaatsje in de situatie van de klant en denk dan als onderne mer hoe zou ik behandeld willen worden. Leer ook van je colle ga's wantje hoeft ze niet als con current te zien je kan ook van hun leren. Er is veel aandacht in de media voor ontwikkelingen binnen de energiesector. Zo schrijven ze over de gespannen situatie in Oekraïne die leidt tot stijgende prijzen op de internationale olie- markt, maar ook over de aardbe vingen in Groningen die ervoor zorgen dat de gaswinning op een lager pitje gaat. Daarnaast is er ook aandacht voor geplande windturbines voor de Hollandse kust die toeristen én banen zou den wegblazen, en een onder zoek van maatschappelijke orga nisaties waaruit zou blijken dat al leen zon en wind écht groen zijn. Soms donkergroen, soms lichtgroen. We zijn de grootste groene stroom producent van Nederland en spelen ook een be langrijke rol in de energietransi tie. We houden rekening met le veringszekerheid en betaalbaar heid van energie en doen dat door in te zetten op een brede mix van energieproductie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 107