OPEN DAG
A
Hulp voor pabostudent Park voor
die te slecht rekent
Zweethandjes
aan het stuur
en toch slagen
MARCEL VAN SILFHOUT
6 BINNENLAND
Zorg Welzijn in beeld
kijkoperatie, .cheren en steunkousen a.nd oen
Ga aart
@ett1
Bussemaker zei dat gisteren in
een debat in de Tweede Kamer.
Ze kondigde aan het maximale te
zullen doen om afgestudeerden
in het mbo te steunen. Ze waar
schuwt wel dat die studenten het
dan ook in het eerste jaar pabo
waar moeten maken, anders is
het alsnog einde verhaal.
Eerder stelde de Vereniging Hoge
scholen dat mbo-studenten moe
ten worden gescreend voor toela
ting op de pabo. Nu is hun niveau
vaak zo laag en kost het bijspijke
ren zoveel tijd, dat het ten koste
gaat van de onderwijskwaliteit.
Bussemaker erkent de problemen
maar wil voorkomen dat het hbo
vaker mbo-studenten af gaat wij
zen en het mbo vervolgens vm-
bo-studenten. Het niveau over de
hele linie moet omhoog, vindt ze.
Dat geldt in elk geval voor taal en
rekenen, maar ook voor aardrijks
kunde, geschiedenis en natuur en
techniek. Dat moet er voor zorgen
dat studenten beter voorbereid
aan hun hbo-opleiding beginnen.
Het idee achter de aanleg van het
park was om minder bedeelde
Amsterdammers een plek te bie
den vol groen en frisse lucht.
„Om ze met een ander soort we
reld in contact te brengen dan de
vochtige huizen waarin ze woon
den", vertelt voormalig opzichter
Daan Aeijelts. „En om te ontspan
nen, een woord dat in die tijd nog
9=0
Het Centraal Bureau Rijvaardig
heidsbewijzen (CBR) kwam giste
ren met de cijfers naar buiten.
Van de automobilisten-in-spe die
het faalangstexamen deden, slaag
de ruim 6o procent bij de eerste
poging. Van de 'gewone' afrijders
was dat 50 procent.
Een echte verklaring voor het ho
gere slagingspercentage is niet te
geven, anders dan dat bange kan
didaten bij dit examen gewoon be
ter uit de verf komen, zegt Wim
ten Buren van het CBR. Want
ook al zijn de exameneisen pre
cies hetzelfde, het faalangstexa
men ziet er anders uit dan het ge
wone afrijden. Zo duurt het 25 mi
nuten langer. Ook zijn de exami
natoren speciaal opgeleid om ex
treem zenuwachtige kandidaten
op hun gemak te stellen. En
breekt halverwege het examen
het zweet je ineens uit, dan kun
je een time-out aanvragen. De au
to wordt dan even aan de kant ge
zet.
Op die manier afrijden heeft dus
succes, maar het is wel bijna 47 eu
ro duurder dan het reguliere exa
men. Gewoon afrijden kost 94,25
euro, het faalangstexamen komt
op 141 euro. Ondanks de kosten
wordt de methode steeds popu
lairder. Deden in 2012 nog onge
veer 8.500 mensen het faalangst
examen, in 2013 was dat al verdub
beld naar 17.000.
De stijging komt vooral doordat
rijscholen steeds beter op de hoog
te zijn van de mogelijkheid om
het speciale examen te doen. In
structeurs stellen het vaker aan
hun extreem zenuwachtige leer-
lingen voor, en daar wordt dus
dankbaar gebruik van gemaakt.
Dat roept de vraag op: als de me
thode zo succesvol is, waarom
gaat die dan niet gelden voor alle
kandidaten? „Het faalangstexa
men heeft voor normale afrijders
geen toegevoegde waarde", meent
Nathalie Dingeldein van het CBR.
Volgens haar slagen de meeste
mensen zonder faalangst in twee
keer. Ze zijn daarbij wel zenuw
achtig, maar hun rij prestaties lij
den daar niet onder. Maar wie ex
treme zenuwen heeft en faalangst
voelt, gaat onderpresteren tijdens
een normaal examen.
Dingeldein krijgt bijval van Rob
van Dijk van de Amsterdamse rij
school DenK, die behalve rij-in-
structeur ook hypnotherapeut is
en veel angstige kandidaten bege
leidt. „Het faalangstexamen de
standaard maken is niet nodig.
Wel zou het gewone examen erop
vooruit gaan als alle examinato
ren een bijscholing zouden krij
gen in hoe ze prettig met mensen
omgaan. Dat zou veel zenuwen
wegnemen", aldus Van Dijk.
In zijn eigen rijschoolpraktijk ziet
hij dat mensen de laatste jaren
steeds stressvoller zijn geworden
voor het rijexamen. De Amster
dammer ziet een verband met de
sociale media. „Als je vijfhonderd
vrienden hebt op Facebook, kij
ken er ook vijfhonderd mensen
mee als je examen doet. De kans
dat je voor die hele vrienden
groep voor paal staat als je zakt,
zorgt voor veel stress. Dat zag je
tien, vijftien jaar geleden niet."
Overigens doen meer vrouwen
dan mannen het faalangstexa
men. Maar dat is niet omdat on
der mannen minder faalangst
voorkomt. „Mannen houden zich
stoer, vrouwen geven eerder toe
dat ze extreem zenuwachtig zijn",
denkt Wim ten Buren van het
CBR.
zaterdag 15 maart 2014 10;0016,00 uur
^BioBase in Terneuzen
Vlaamse zorg- en welzijnsorganisaties brengen
Zeeuws-V.aams«r9orgenweizi.ninbeeIdl
V'5S>cu-iöFrrc,~.' 20U4
Zwj Ik WeUij" i« izeeltl
Er is vee» te beleven, zoals... «Ml
mSSLn de slag met handelingen uit de zorg:
alle info op www.zorgenwelzijnlnbeeld.nl
DEN HAAG - Mbo-studenten die
naar de lerarenopleiding pabo wil
len maar onvoldoende scoren op
taal en rekenen, krijgen hulp van
minister Jet Bussemaker (PvdA, On
derwijs). Zij wil hen onder meer
een zomerschool bieden.
door Judith Katstra
AMSTERDAM - Het bekendste park
van Nederland jubileert. Het Von
delpark is 150 jaar geleden opge
richt door een groep vooraanstaan
de Amsterdammers. Met twaalf
miljoen bezoekers is het park het
drukst bezochte stadspark van ons
land. In juni is het feest.
door Suzanne van Dedem
RIJSWIJK - Mensen die afrijden met
het zogenoemde faalangstexamen,
hebben een grotere kans van sla
gen dan kandidaten die het gewo
ne rijexamen doen.
Het faalangstexamen
kost 141 euro en is
daarmee bijna 47 euro
duurder dan het
normale rijexamen.
Ruim 60 procent van
de kandidaten die
het faalangstexamen
deden, slaagde de
eerste keer.
Landbouw heeft de strijd gewonnen van de volksgezondheid, concludeert Marcel van Silfhout.