k UIT 11 Reprise 'Beste Meneer Halsema' Viviane Sassen speelt met schaduw Deed Marijn Brouwers aan het begin van zijn tournee met Beste Meneer Halsema al Middelburg aan met een try-outvoorstelling, inmiddels toert hij met veel succes nog tot eind juni door het land met deze hommage aan zanger/klein kunstenaar Frans Halsema, die in 1984 op 45-jarige leeftijd overleed. Bovendien krijgt de als eenmalig bedoelde speciale voorstelling begin deze maand in het Ko ninklijk Concertgebouw in Amsterdam een reprise op maandag 14 juli. Brouwers treedt in deze speciale editie op met zangeres/actrice Anne-Marie Jung. Zij zingen onder meer het bekende duet 'Vluchten kan niet meer' dat Halsema des tijds zong met Jenny Arean in de musical 'En nu naar bed' van Annie M. G. Schmidt. Naast bekende liedjes als 'Zondagmiddag Buitenveldert', 'Voor haar' en 'Kees', brengt Brouwers ook minder bekend werk dat Frans Halsema tijdens zijn carrière schreef en/of zong. „Het werk van Halse ma is wat filosofisch, zonder echt zwaar te worden en het is voor veel mensen herken baar", zegt Brouwers. In het Nederlands Fotomuseum expo seert tot en met 1 juni Viviane Sassen met het fotografieproject Umbra. Sas sen is een van de toonaangevende fotogra fen van dit moment. Zij maakte een serie nieuwe werken, waarin het spel met scha duw centraal staat. Deze serie vult Sassen aan met niet eerder naar buiten gebrachte beelden uit haar archief. Umbra (Latijn voor schaduw) wordt gepresenteerd als één grote ruimtelijke installatie. Viviane Sassen is mode- én autonoom fo tograaf en bekend geworden met verleide lijke kleurenfoto's waarin vorm en inhoud* op de rand van abstractie balanceren. Uitbundige kleuren spelen daarin een even grote rol als diepe schaduwen. Voor Sassen is de schaduw vaak een metafoor voor de menselijke psyche. Angsten en ver langens, maar ook fantasie en illusie, zou de bezoeker moeten intrigeren en prikke len. Sassen maakt ook gebruik van video projecties en spiegels. Haar foto's hebben zowel spectaculaire als poëtische kanten. Vanaf het moment dat Valentina Lisitsa de Etudes van Chopin op YouTube plaatste, kwam haar carrière in een stroomversnelling. Haar aanpak is nieuw in de klassieke muziek. Mede dankzij videokanaal YouTïibe is Valentina Li sitsa uitge groeid tot een van de be kendste pianisten ter wereld. Zij geeft donderdag 20 maart een reci tal in Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven en dinsdag 18 maart in het Concertgebouw in Amster dam waar ze haar nieuwe album presenteert. „Zij heeft zulke sexy handen", twitterde één van de miljoenen fans van Valentina Lisitsa. Die handen schreven geschiedenis: geen enkele klassieke meesterver- tolker heeft ooit zoveel bewonde raars vergaard als deze pianiste. Dankzij ruim zestig miljoen kij kers werd zij de YouTïibe-klavier- koningin van de wereld. Het is een voordeel van de heden daagse communicatie. In de acht tiende eeuw legde de componist Johann Sebastian Bach nog zestig kilometers te voet af om een colle ga te horen spelen. Nu zijn vele toonkunstenaars direct op het (computer)scherm te zien. Het raadsel van Valentina's succes formules is een moeilijk te ontra felen fenomeen. Zij behoort niet tot de grootsten der aarde die een diepere gelaagdheid in hun muzi kaliteit bezitten. Ze heeft wel een zeer charismatische uitstraling en is een voortreffelijke en virtuoze vakvrouw met een rechtstreekse en goudeerlijke voordracht. Uit Oekraïne komen veel goede pia nisten (onder anderen Alexander Gavrylyuk), die allemaal een beze ten en dramatische verhaaltrant hanteren. Valentina Lisitsa werd in 1971 ge boren in Kiev. In interviews ver telde zij over haar jeugd. Ze mocht niet op paardrijles en liet haar 'handen als witte en zwarte paardjes op de pianotoetsen galop peren'. Toen wilde zij 'een be roemd schaakster worden en de wereld veroveren'. Ten slotte ging zij, door haar moeder aangemoe digd, muziek studeren en ont moette op het Oekraïense conser vatorium haar partner Aleksej Koeznetsov. Met hem beoefende zij ook het vierhanden-spel. Sa men emigreerden zij in 1991 naar Amerika. Haar carrière kwam in een crisis. Zij rebelleerde tegen de zware concurrentiestrijd. In een video genaamd I hate Rachmaninov zei zij: „Ik wil deze componist niet aanraken met vieze wedstrijdhan den." Later krabbelde Lisitsa op. „Ik zat chips etend op de bank en schold op alles en iedereen, maar het is niet goed voor een mens om in z'n ongeluk te blijven han gen." Zij zette in 2007 een clipje met haar pianospel op YouTlibe: een gouden greep. Lisitsa behoort sindsdien tot de meest verkochte sterpianisten, heeft contracten met Decca en YouHibe en geeft live-concerten met veel toehoor ders. Deze week begint zij aan haar Ne derlandse tournee en met haar mee reist een eigen gloednieuwe vleugel, de gigantische Bösendorfer Imperial met acht extra toetsen voor vollere bassen. Op dit vlaggenschip zal de roman tiek (vooral de zware orkestrale Liszt-sonate) het goed doen. Ook presenteert zij delen uit een nieuw album Chasing pianos met filmmuziek uit The piano van de Britse componist Michael Nyman. Daarmee zal zij zeker nog meer jonge mensen het klassieke mu ziek pad op weten te lokken. DONDERDAG 13 MAART 2014 Marijn Brouwers foto Jeroen Luiten Speellijst zie: www.marijnbrouwers.nl foto Viviane Sassen Nederlands Fotomuseum, gebouw Las Palmas Wilhelminakade 332 Rotterdam. Viviane Sassen, tot 1 juni. Voorbeeld voor de jongeren door Cornélie Hoendervanger Valentina Lisitsa begint aan een Nederlands toernee. foto Alexei Kuznetsoff Donderdag 20 maart geeft zij in Eind hoven een recital met werken van Lis zt (onder andere Sonate), Beethoven (Pathétique), Chopin (Études) en de len uit Nymans filmmuziek. Het optre den in het Muziekgebouw begint om 20.15 uur. Op 18 maart in het Con certgebouw in Amsterdam, aanvang 20.15 uur. ©p pad

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 51