k
UIT 11
Reprise 'Beste Meneer Halsema'
Viviane Sassen speelt met schaduw
Deed Marijn Brouwers aan het begin
van zijn tournee met Beste Meneer
Halsema al Middelburg aan met een
try-outvoorstelling, inmiddels toert hij
met veel succes nog tot eind juni door het
land met deze hommage aan zanger/klein
kunstenaar Frans Halsema, die in 1984 op
45-jarige leeftijd overleed. Bovendien
krijgt de als eenmalig bedoelde speciale
voorstelling begin deze maand in het Ko
ninklijk Concertgebouw in Amsterdam
een reprise op maandag 14 juli.
Brouwers treedt in deze speciale editie op
met zangeres/actrice Anne-Marie Jung. Zij
zingen onder meer het bekende duet
'Vluchten kan niet meer' dat Halsema des
tijds zong met Jenny Arean in de musical
'En nu naar bed' van Annie M. G. Schmidt.
Naast bekende liedjes als 'Zondagmiddag
Buitenveldert', 'Voor haar' en 'Kees',
brengt Brouwers ook minder bekend werk
dat Frans Halsema tijdens zijn carrière
schreef en/of zong. „Het werk van Halse
ma is wat filosofisch, zonder echt zwaar te
worden en het is voor veel mensen herken
baar", zegt Brouwers.
In het Nederlands Fotomuseum expo
seert tot en met 1 juni Viviane Sassen
met het fotografieproject Umbra. Sas
sen is een van de toonaangevende fotogra
fen van dit moment. Zij maakte een serie
nieuwe werken, waarin het spel met scha
duw centraal staat. Deze serie vult Sassen
aan met niet eerder naar buiten gebrachte
beelden uit haar archief. Umbra (Latijn
voor schaduw) wordt gepresenteerd als
één grote ruimtelijke installatie.
Viviane Sassen is mode- én autonoom fo
tograaf en bekend geworden met verleide
lijke kleurenfoto's waarin vorm en inhoud*
op de rand van abstractie balanceren.
Uitbundige kleuren spelen daarin een
even grote rol als diepe schaduwen. Voor
Sassen is de schaduw vaak een metafoor
voor de menselijke psyche. Angsten en ver
langens, maar ook fantasie en illusie, zou
de bezoeker moeten intrigeren en prikke
len. Sassen maakt ook gebruik van video
projecties en spiegels. Haar foto's hebben
zowel spectaculaire als poëtische kanten.
Vanaf het moment dat Valentina Lisitsa de
Etudes van Chopin op YouTube plaatste,
kwam haar carrière in een stroomversnelling.
Haar aanpak is nieuw in de klassieke muziek.
Mede dankzij
videokanaal
YouTïibe is
Valentina Li
sitsa uitge
groeid tot een
van de be
kendste pianisten ter wereld. Zij
geeft donderdag 20 maart een reci
tal in Muziekgebouw Frits Philips
in Eindhoven en dinsdag 18 maart
in het Concertgebouw in Amster
dam waar ze haar nieuwe album
presenteert.
„Zij heeft zulke sexy handen",
twitterde één van de miljoenen
fans van Valentina Lisitsa. Die
handen schreven geschiedenis:
geen enkele klassieke meesterver-
tolker heeft ooit zoveel bewonde
raars vergaard als deze pianiste.
Dankzij ruim zestig miljoen kij
kers werd zij de YouTïibe-klavier-
koningin van de wereld.
Het is een voordeel van de heden
daagse communicatie. In de acht
tiende eeuw legde de componist
Johann Sebastian Bach nog zestig
kilometers te voet af om een colle
ga te horen spelen. Nu zijn vele
toonkunstenaars direct op het
(computer)scherm te zien.
Het raadsel van Valentina's succes
formules is een moeilijk te ontra
felen fenomeen. Zij behoort niet
tot de grootsten der aarde die een
diepere gelaagdheid in hun muzi
kaliteit bezitten. Ze heeft wel een
zeer charismatische uitstraling en
is een voortreffelijke en virtuoze
vakvrouw met een rechtstreekse
en goudeerlijke voordracht. Uit
Oekraïne komen veel goede pia
nisten (onder anderen Alexander
Gavrylyuk), die allemaal een beze
ten en dramatische verhaaltrant
hanteren.
Valentina Lisitsa werd in 1971 ge
boren in Kiev. In interviews ver
telde zij over haar jeugd. Ze
mocht niet op paardrijles en liet
haar 'handen als witte en zwarte
paardjes op de pianotoetsen galop
peren'. Toen wilde zij 'een be
roemd schaakster worden en de
wereld veroveren'. Ten slotte ging
zij, door haar moeder aangemoe
digd, muziek studeren en ont
moette op het Oekraïense conser
vatorium haar partner Aleksej
Koeznetsov. Met hem beoefende
zij ook het vierhanden-spel. Sa
men emigreerden zij in 1991 naar
Amerika. Haar carrière kwam in
een crisis.
Zij rebelleerde tegen de zware
concurrentiestrijd. In een video
genaamd I hate Rachmaninov zei
zij: „Ik wil deze componist niet
aanraken met vieze wedstrijdhan
den." Later krabbelde Lisitsa op.
„Ik zat chips etend op de bank en
schold op alles en iedereen, maar
het is niet goed voor een mens
om in z'n ongeluk te blijven han
gen."
Zij zette in 2007 een clipje met
haar pianospel op YouTlibe: een
gouden greep. Lisitsa behoort
sindsdien tot de meest verkochte
sterpianisten, heeft contracten
met Decca en YouHibe en geeft
live-concerten met veel toehoor
ders.
Deze week begint zij aan haar Ne
derlandse tournee en met haar
mee reist een eigen gloednieuwe
vleugel, de gigantische
Bösendorfer Imperial met acht
extra toetsen voor vollere bassen.
Op dit vlaggenschip zal de roman
tiek (vooral de zware orkestrale
Liszt-sonate) het goed doen. Ook
presenteert zij delen uit een
nieuw album Chasing pianos met
filmmuziek uit The piano van de
Britse componist Michael Nyman.
Daarmee zal zij zeker nog meer
jonge mensen het klassieke mu
ziek pad op weten te lokken.
DONDERDAG 13 MAART 2014
Marijn Brouwers foto Jeroen Luiten
Speellijst zie: www.marijnbrouwers.nl
foto Viviane Sassen
Nederlands Fotomuseum, gebouw Las Palmas
Wilhelminakade 332 Rotterdam.
Viviane Sassen, tot 1 juni.
Voorbeeld
voor de
jongeren
door Cornélie Hoendervanger
Valentina Lisitsa begint aan een Nederlands toernee. foto Alexei Kuznetsoff
Donderdag 20 maart geeft zij in Eind
hoven een recital met werken van Lis
zt (onder andere Sonate), Beethoven
(Pathétique), Chopin (Études) en de
len uit Nymans filmmuziek. Het optre
den in het Muziekgebouw begint om
20.15 uur. Op 18 maart in het Con
certgebouw in Amsterdam, aanvang
20.15 uur.
©p pad