effeweg.nl
e
3
.1
Pijnlijk voorbeeld discriminatie: ING
noemt sollicitant 'boef uit Curasao' I
9
66 We hebben iets
ontworpen wat
geheimzinnig is en
ook over veertig
jaar nog modern is
OPENBAAR VERVOER
4 BINNENLAND
Willem-Alexander opent vandaag
het 'geheimzinnige', nieuwe station
van Rotterdam.
FANTASTISCHE AANBIEDINGEN!
Beek om www.effeweg.nlef kei 0529 46 96 67
ROTTERDAM - Waar in Nederland
verzinnen ze zulke mooie bijna
men als in Rotterdam? Niemand
die daar het nieuwbakken Cen
traal Station bij zijn naam noemt.
Nee, in de volksmond heet het ge
bouw met het opvallende punt
dak 'de Haaienbek', 'de Grote
Muil' of'de Frietzak'. Uit een ver
kiezing bleek 'Station Kapsalon',
verwijzend naar het aluminium
bakje van een frietje kapsalon, de
populairste bijnaam.
Jan Benthem, één van de architec
ten van Team CS, vindt de bena
mingen kostelijk. „Dat puntdak
zit er niet zomaar. We wilden van
het station een groots gebouw ma
ken, dat bovendien het hele spoor
moest overkappen. Het is mooi
óm te zien dat het ook is gelukt;
het station verbindt de groene
wijk aan de ene kant met de stad
en zijn grote gebouwen aan de an
dere kant", zegt Benthem, die van
middag toekijkt hoe koning Wil
lem-Alexander de officiële ope
ning verricht.
Het imposante puntdak van
ïo.ooo vierkante meter is over
een fors deel van het stations
plein doorgetrokken. Onder het
dak schieten de roltrappen naar
beneden, het metrostation in.
„Wij wilden graag dat reizigers
droog van trein naar metro kun
nen lopen", zegt de architect.
„Het is trouwens toevallig dat het
puntdak naar het centrum wijst,
daar hebben we vooraf met teke
nen geen rekening mee gehou
den", merkt hij op.
De perronkappen met losse dak
jes en de vaak vervloekte smalle
tunnel onder Rotterdam Centraal
behoren definitief tot het verle
den nu de verbouwing is afge
rond. De huidige tunnel is zes
maal zo breed en geeft met de aan
grenzende winkels het gevoel van
een stadsplein. Precies zoals archi
tect Benthem het tien jaar gele
den voor ogen had, toen hij met
twee andere bij het project betrok
ken architectenbureaus het eerste
ontwerp schetste.
„Het is in feite een stadsplein
waar treinen stoppen. Daarmee
kan Rotterdam zich meten met
wereldsteden als Londen en Pa
rijs. Voor reizigers die met de ho
gesnelheidslijn aankomen, is Rot
terdam de eerste kennismaking
met Nederland. Dan moet je een
grootse entree hebben", zegt de
architect gedecideerd.
Ondanks de lofzang - 90 procent
van de reizigers geeft het station
een rapportcijfer 7 of hoger - was
er ook kritiek gedurende het
ruim tien jaar durende bouwpro
ces. Vooral de roestvrijstalen pla
ten die het gebouw bedekken,
moesten het ontgelden. De con
sternatie was groot, helemaal
toen de platen vol kreukels zaten.
Rotterdam schreeuwde moord en
brand, volgens Benthem, die zelf
rustig bleef. „We zochten materi
aal dat én waterdicht én duur
zaam was. We hebben iets ont
worpen wat geheimzinnig is en
ook over veertig jaar nog modern
oogt", meent hij.
Rotterdam Centraal is het eerste
gerenoveerde station in een reeks
van zes. De komende tijd volgen
de stations in Den Haag en Arn
hem (later dit jaar), Breda (2015)
Dat meldde het Algemeen Dag
blad gisteren. De student aan de
Hogeschool Rotterdam heeft aan
gifte gedaan van discriminatie.
Het moment is extra pijnlijk om
dat het Sociaal en Cultureel Plan
bureau (SCP) dinsdag het Jaarrap
port integratie 2013 presenteerde
waaruit blijkt dat de werkloos
heid onder niet-westerse migran
ten drie keer zo hoog ligt als on
der de autochtone bevolking.
„Er zijn verschillende factoren die
dat verschil verklaren", zegt Wil
lem Huijnk, één van de auteurs
van het rapport. „Opleiding, het
cv, culturele verschillen, het so
ciaal netwerk. Dat kan allemaal
meespelen. Maar zelfs bij gelijke
omstandigheden lukt het allochto
nen minder vaak een baan te vin
den. Discriminatie speelt hierin
een rol."
Huijnks collega, Iris Andriessen,
werkte aan een onderzoek waar
bij acteurs werden ingezet als sol
licitanten bij uitzendbureaus. „Bij
gelijke factoren, werd 28 procent
van de allochtonen aangenomen,
tegenover 46 procent van de au
tochtonen", zegt zij.
De nieuwe cijfers van het SCP
noemt Andriessen dan ook geen
verrassing. Juist in een crisis, wan
neer werkgevers veel keus heb
ben, spelen factoren die normaal
niet mee zouden spelen opeens
een rol, zoals etniciteit. Andries
sen: „Dan worden allochtonen al
gauw harder getroffen."
Toch was de Rotterdamse student
nog niet geweigerd vanwege zijn
afkomst. Is hier dan wel sprake
van discriminatie, of is er sprake
van een smakeloze grap, zoals die
ook gemaakt worden over Limbur
gers, vrouwen en homo's?
Andriessen: „Je moet ook kijken
naar hoe mensen iets ervaren. Als
uit de cijfers blijkt dat allochto
nen minder kansen krijgen, krijgt
zo'n grap al meteen een heel ande
re lading."
De student kreeg alsnog een stage
aangeboden bij ING, maar hij
wees dat aanbod van de hand.
Tf
KORTINGEN TOT WEL €180,- PER 2 PERSONEN
Hamburg en Lübeck
Romantische Strasse
5 daagse busreis
5 daagse busreis
vertrekdata en prijzen
Vertrekdata en prijzen
11 apr Van 319,- vóór slechts 229,
13 okt 319,-
Reis o.b.v. halfpension
14 apr Van 249.- vóór slechts 199
14 jul 259.
22 sep 259.
20 okt 239.
Reis o.b.v. halfpension
14 april vertrekgarantie!
14 april vertrekgarantie!
Dalmatische Kust,
Sibenik en Opatija
Andorra Barcelona
10 daagse busreis
10 daagse busreis
Vertrekdata en prijzen
Vertrekdata en prijzen
11 apr Van 469,- vóór slechts 399,- 11 apr Van 469,- vóór slechts 449
26 apr Van 469,- vóór slechts 429, 2jun 549,
9 mei 469,- 1 16 jun 549,
2 jun 489,-1 22 sep 519,
30 jun 569,- 13 okt Van 489,- vóór slechts 449
22 sep
13 okt Van 439,- vóór slechts 419,-
Reis o.b.v. halfpension
11 april vertrekgarantie! 11 april vertrekgarantie!
Voordeel tot €140.- per 2 personen Voordeel tot €80,- per 2 personen
Sorrento, Napels,
Capri en Vesuvius
15 daagse busreis
15 daagse busreis
Vertrekdata en prijzen
Vertrekdata en prijzen
28 apr Van 899,- vóór slechts scs-aei
29 sep 899,-
20 okt 849,
Reis o.b.v. halfpension
7 apr 699,-
28 apr 799,
8 sep 799,-
20 okt Van 729,- vóór slechts 699,-
Reis o.b.v. halfpension
7 en 28 april vertrekgarantie!
Effeweg reizigers beoordelen
deze reis met een 8.0!
Voordeel tot €60, per 2 personen Voordeel tot €140, per 2 personen
Alle fouten voorbehouden. Prijzen zijn vanaf en per persoon o.b.v. boeking van 2 personen.
Exclusief excursie- en entreegelden en €18,- reserveringskosten per boeking. Deze pakketreizen
zijn inclusief vervoer, overnachtingen en met begeleiding door de chauffeur, tevens reisleider.
Verzorging is per reis verschillend. De twee- tot vijfdaagse reizen worden gereden met Tourist Iw*
Class touringcars. Reizen van 8 dagen en langer worden gereden met Comfort Class touringcars. 2SK»
Jö#ik ontvang graag de nieuwe brochure: o Excursiereizen oFietsreizen o Stedenreizen
Naam
Adres
Postcode
Zonder postzegel opsturen naar: effeweg.nl, antwoordnummer 778,7700 VG Nieuwleusen
-Plaats
Grootse entree
door Chris Ottens
Architect Jan Benthem
door Mathijs Noij
DEN HAAG - Een Rotterdamse stu
dent die stage wilde lopen bij ING,
kreeg per abuis een interne mail
doorgestuurd waarin hij 'die boef
uit Curasao' wordt genoemd.
De werkloosheid
onder niet-westerse
migranten is een
factor drie hoger dan
onder autochtonen.
SB-
tTJ