effeweg.nl e 3 .1 Pijnlijk voorbeeld discriminatie: ING noemt sollicitant 'boef uit Curasao' I 9 66 We hebben iets ontworpen wat geheimzinnig is en ook over veertig jaar nog modern is OPENBAAR VERVOER 4 BINNENLAND Willem-Alexander opent vandaag het 'geheimzinnige', nieuwe station van Rotterdam. FANTASTISCHE AANBIEDINGEN! Beek om www.effeweg.nlef kei 0529 46 96 67 ROTTERDAM - Waar in Nederland verzinnen ze zulke mooie bijna men als in Rotterdam? Niemand die daar het nieuwbakken Cen traal Station bij zijn naam noemt. Nee, in de volksmond heet het ge bouw met het opvallende punt dak 'de Haaienbek', 'de Grote Muil' of'de Frietzak'. Uit een ver kiezing bleek 'Station Kapsalon', verwijzend naar het aluminium bakje van een frietje kapsalon, de populairste bijnaam. Jan Benthem, één van de architec ten van Team CS, vindt de bena mingen kostelijk. „Dat puntdak zit er niet zomaar. We wilden van het station een groots gebouw ma ken, dat bovendien het hele spoor moest overkappen. Het is mooi óm te zien dat het ook is gelukt; het station verbindt de groene wijk aan de ene kant met de stad en zijn grote gebouwen aan de an dere kant", zegt Benthem, die van middag toekijkt hoe koning Wil lem-Alexander de officiële ope ning verricht. Het imposante puntdak van ïo.ooo vierkante meter is over een fors deel van het stations plein doorgetrokken. Onder het dak schieten de roltrappen naar beneden, het metrostation in. „Wij wilden graag dat reizigers droog van trein naar metro kun nen lopen", zegt de architect. „Het is trouwens toevallig dat het puntdak naar het centrum wijst, daar hebben we vooraf met teke nen geen rekening mee gehou den", merkt hij op. De perronkappen met losse dak jes en de vaak vervloekte smalle tunnel onder Rotterdam Centraal behoren definitief tot het verle den nu de verbouwing is afge rond. De huidige tunnel is zes maal zo breed en geeft met de aan grenzende winkels het gevoel van een stadsplein. Precies zoals archi tect Benthem het tien jaar gele den voor ogen had, toen hij met twee andere bij het project betrok ken architectenbureaus het eerste ontwerp schetste. „Het is in feite een stadsplein waar treinen stoppen. Daarmee kan Rotterdam zich meten met wereldsteden als Londen en Pa rijs. Voor reizigers die met de ho gesnelheidslijn aankomen, is Rot terdam de eerste kennismaking met Nederland. Dan moet je een grootse entree hebben", zegt de architect gedecideerd. Ondanks de lofzang - 90 procent van de reizigers geeft het station een rapportcijfer 7 of hoger - was er ook kritiek gedurende het ruim tien jaar durende bouwpro ces. Vooral de roestvrijstalen pla ten die het gebouw bedekken, moesten het ontgelden. De con sternatie was groot, helemaal toen de platen vol kreukels zaten. Rotterdam schreeuwde moord en brand, volgens Benthem, die zelf rustig bleef. „We zochten materi aal dat én waterdicht én duur zaam was. We hebben iets ont worpen wat geheimzinnig is en ook over veertig jaar nog modern oogt", meent hij. Rotterdam Centraal is het eerste gerenoveerde station in een reeks van zes. De komende tijd volgen de stations in Den Haag en Arn hem (later dit jaar), Breda (2015) Dat meldde het Algemeen Dag blad gisteren. De student aan de Hogeschool Rotterdam heeft aan gifte gedaan van discriminatie. Het moment is extra pijnlijk om dat het Sociaal en Cultureel Plan bureau (SCP) dinsdag het Jaarrap port integratie 2013 presenteerde waaruit blijkt dat de werkloos heid onder niet-westerse migran ten drie keer zo hoog ligt als on der de autochtone bevolking. „Er zijn verschillende factoren die dat verschil verklaren", zegt Wil lem Huijnk, één van de auteurs van het rapport. „Opleiding, het cv, culturele verschillen, het so ciaal netwerk. Dat kan allemaal meespelen. Maar zelfs bij gelijke omstandigheden lukt het allochto nen minder vaak een baan te vin den. Discriminatie speelt hierin een rol." Huijnks collega, Iris Andriessen, werkte aan een onderzoek waar bij acteurs werden ingezet als sol licitanten bij uitzendbureaus. „Bij gelijke factoren, werd 28 procent van de allochtonen aangenomen, tegenover 46 procent van de au tochtonen", zegt zij. De nieuwe cijfers van het SCP noemt Andriessen dan ook geen verrassing. Juist in een crisis, wan neer werkgevers veel keus heb ben, spelen factoren die normaal niet mee zouden spelen opeens een rol, zoals etniciteit. Andries sen: „Dan worden allochtonen al gauw harder getroffen." Toch was de Rotterdamse student nog niet geweigerd vanwege zijn afkomst. Is hier dan wel sprake van discriminatie, of is er sprake van een smakeloze grap, zoals die ook gemaakt worden over Limbur gers, vrouwen en homo's? Andriessen: „Je moet ook kijken naar hoe mensen iets ervaren. Als uit de cijfers blijkt dat allochto nen minder kansen krijgen, krijgt zo'n grap al meteen een heel ande re lading." De student kreeg alsnog een stage aangeboden bij ING, maar hij wees dat aanbod van de hand. Tf KORTINGEN TOT WEL €180,- PER 2 PERSONEN Hamburg en Lübeck Romantische Strasse 5 daagse busreis 5 daagse busreis vertrekdata en prijzen Vertrekdata en prijzen 11 apr Van 319,- vóór slechts 229, 13 okt 319,- Reis o.b.v. halfpension 14 apr Van 249.- vóór slechts 199 14 jul 259. 22 sep 259. 20 okt 239. Reis o.b.v. halfpension 14 april vertrekgarantie! 14 april vertrekgarantie! Dalmatische Kust, Sibenik en Opatija Andorra Barcelona 10 daagse busreis 10 daagse busreis Vertrekdata en prijzen Vertrekdata en prijzen 11 apr Van 469,- vóór slechts 399,- 11 apr Van 469,- vóór slechts 449 26 apr Van 469,- vóór slechts 429, 2jun 549, 9 mei 469,- 1 16 jun 549, 2 jun 489,-1 22 sep 519, 30 jun 569,- 13 okt Van 489,- vóór slechts 449 22 sep 13 okt Van 439,- vóór slechts 419,- Reis o.b.v. halfpension 11 april vertrekgarantie! 11 april vertrekgarantie! Voordeel tot €140.- per 2 personen Voordeel tot €80,- per 2 personen Sorrento, Napels, Capri en Vesuvius 15 daagse busreis 15 daagse busreis Vertrekdata en prijzen Vertrekdata en prijzen 28 apr Van 899,- vóór slechts scs-aei 29 sep 899,- 20 okt 849, Reis o.b.v. halfpension 7 apr 699,- 28 apr 799, 8 sep 799,- 20 okt Van 729,- vóór slechts 699,- Reis o.b.v. halfpension 7 en 28 april vertrekgarantie! Effeweg reizigers beoordelen deze reis met een 8.0! Voordeel tot €60, per 2 personen Voordeel tot €140, per 2 personen Alle fouten voorbehouden. Prijzen zijn vanaf en per persoon o.b.v. boeking van 2 personen. Exclusief excursie- en entreegelden en €18,- reserveringskosten per boeking. Deze pakketreizen zijn inclusief vervoer, overnachtingen en met begeleiding door de chauffeur, tevens reisleider. Verzorging is per reis verschillend. De twee- tot vijfdaagse reizen worden gereden met Tourist Iw* Class touringcars. Reizen van 8 dagen en langer worden gereden met Comfort Class touringcars. 2SK» Jö#ik ontvang graag de nieuwe brochure: o Excursiereizen oFietsreizen o Stedenreizen Naam Adres Postcode Zonder postzegel opsturen naar: effeweg.nl, antwoordnummer 778,7700 VG Nieuwleusen -Plaats Grootse entree door Chris Ottens Architect Jan Benthem door Mathijs Noij DEN HAAG - Een Rotterdamse stu dent die stage wilde lopen bij ING, kreeg per abuis een interne mail doorgestuurd waarin hij 'die boef uit Curasao' wordt genoemd. De werkloosheid onder niet-westerse migranten is een factor drie hoger dan onder autochtonen. SB- tTJ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4