Nieuwe F1-wagen wint
geen schoonheidsprijs
bij raceteam van Ferrari
SPORT 35
FORMULE 1-KAMPIOENSCHAP 2014
L_
m Jenson Button GBR ƒ- Ê3 Kevin Magnussen DEN
m Sergio Perez MEX
m Daniil Kvyat RUS
m Adrian Sutil DLD
es
EJ Lewis Hamilton GBR Q Nico Rosberg DLD CE Fernando Alonso ESP O Kimi Raikkonen FIN
De overstap naar steeds kleinere
motoren moet dan alsnog een
slag slaan. De Vio werd in 2006 in
geruild voor de V8. Bij de aan
staande Grand Prix van Australië
in Melbourne verschijnen de
teams echter met een V6-turbo
aan de start. Nog altijd levert die
600 pk, vijf keer meer dan een ge
middelde personenauto. Het ge
luid is inmiddels ver losgezongen
van de snerpende Vio van weleer.
Mede dankzij de turbo zoemen
de motoren anno 2014, met een
knetterend uitlaatgeluid. Niet ie
dereen is er over te spreken, al
sprak de Nederlandse testcoureur
van Sauber Giedo van der Garde
van een 'toch wel vet' geluid.
Een nieuw elektrisch energie-op-
slagsysteem (Energy Recovery
System, ERS) hoort ook bij de
nieuwe motor. Het ERS is be
doeld om energie op te slaan. De
overtollige hitte van de motor en
turbo wordt daarin opgeslagen.
Het systeem moet 160 pk extra lej^
veren voor een periode van een
halve minuut per ronde. Met een
knop op het stuur kan de rijder
die extra paardenkrachten inzet
ten, bijvoorbeeld om een inhaal-
poging te wagen. De voorganger
KERS leverde slechts de helft van
de kracht voor een paar seconden.
Dan de neuzen. Die zorgen voor
heel wat meer controverse. Wa
ren de Fi-wagens vorig jaar nog*
voorzien van een haai-achtige
snuit, nu zijn die verleden tijd.
De FIA eist van bouwers in 2014
dat de neus maximaal 18,5 cm bo
ven de grond uit komt, ten opzich
te van een halve meter voorheen.
Veel teams, waaronder McLaren
en Williams, hebben ervoor geko
zen om de neus vóór de voorvleu
gel te verlengen met een aanhang
sel. Afhankelijk van wie je het
vraagt heet dat aanhangsel een
'alien', 'piemelneus' of 'mierene-,
ter'. De Lotus heeft overigens een
gespleten neus die dan weer mooi
rond de McLaren-neus past... Bij
Ferrari en Mercedes kiest men
voor de optie-stofzuiger.
Maar zijn deze gekke, raar klinken
de wagens ook snel? Door de tur
bo hebben ze in elk geval een bak
meer vermogen. De vleugels zijn
kleiner waardoor tegelijkertijd de
neerwaartse druk afneemt. De
coureurs zullen dus vaker gaaiv-
glibberen en glijden om hun au
to's onder bedwang te houden.
EE Nico Hulkenberg DLD
blij met de kruimels die Schuma
cher achterliet. En als hij al eens
aan de vette worst mocht ruiken,
floot de teamleiding hem terug.
Wie herinnert zich niet de genan
te vertoning bij de GP Oostenrijk
2002, toen Barrichello in leidende
positie de opdracht kreeg Schuma
cher voorbij te laten en dat zeer
opzichtig in de laatste bocht
deed? Ferrari won titel na titel en
Di Montezemolo dacht met Fe
lipe Massa in 2006 een nieuwe va
zal binnen te hebben gehaald.
Eén titel leverde het nog op (in
2007 van Raikkonen), maar daar
na kwam de klad er in. Massa
werd als een onkundige leerling
bevolen in het spoor van - vanaf
2010 - Fernando Alonso te racen,
maar Sebastian Vettel in de Red
Bull was al die jaren iedereen te
snel af.
Toen de Spanjaard, barstensvol
frustratie en ergernis, kritiek op
Ferrari begon te uiten en openlijk
lonkte met een vertrek naar Red
Bull, was de maat voor Di Monte
zemolo vol. Hij contracteerde Ki
mi Raikkonen als compagnon van
Alonso; de Fin die door diezelfde
Ferrari-president in 2009 on
danks een nog doorlopend con
tract zijn congé kreeg.
En zo heeft Ferrari voor het eerst
sinds 1953 (Giuseppe Farina en Al
berto Ascari) twee rijders in
dienst die al minstens één keer
wereldkampioen waren. En be
schikt Ferrari over twee coureurs
die eikaars complete tegenpolen
zijn. Aan de ene kant de egocentri
sche Fernando Alonso (32), de
Spanjaard die wil dat iedereen
naar zijn pijpen danst.
Aan de andere kant 'leeman' Kimi
Raikkonen (34). Zijn koosnaam
zegt genoeg. Dit explosieve kop
pel moet Ferrari naar grote hoog
ten stuwen. De Italiaanse stal
heeft ongetwijfeld het sterkste rij
dersduo. Maar al heeft Ferrari ook
de beste auto, een garantie voor
succes is het niet.
Behoefte aan vernieuwing? Ga voor een
nieuw kapsel! De Fuente Wellness
behandeling bestaat uit wassen,
knippenföhnen, haarana-
lyse en hoofdhuidmassage. Bij
Cosmo Hairstyling vinden ze
dat iedere klant recht heeft op
mooi, verzorgd en glanzend
haar!
Schrijf je nu gratis in op www.sweetdeal.nl
App Store
38 ©sweetdealzeelnd
f facebook.com/sweetdeal.zeeland
DONDERDAG 13 MAART 2014
Piemelneusde meeste neuzen van de nieuwe wagens hebben
een uitsteeksel om aan de nieuwste regels te voldoen, foto Caterham
Red Bull Racing
Red Buil RB 10, Renault Energy F1-2014
Niets is bij het oude in het F1-rennerskwartier in 2014
met nieuwe rijders en geheel nieuwe auto's. Zeven
coureurs zijn van renstal gewisseld en er zijn drie
nieuwe gezichten.
aantal wereldtitels
Mercedes AMG Petronas
debutant
D Sebastian Vettel DLD B Daniel Ricciardo AUS
120 starts, 39 zeges, 62 podiums 50 starts, beste finish 7'
Scuderia Ferrari
Mercedes F1 W0S, Mercedes PU106A (WUB
Ferrari F14T, Ferrari 059/3
129 starts, 22 zeges, 54 podiums 147 starts, 3 zeges, 11 podiums 215 starts, 32 zeges, 95 podiums 192 starts, 20 zeges, 77 podiums
Lotus
Lotus E22, Renault Energy F1 -2014
D Romain Crosjean FRA
45 starts, 9 podiums
McLaren Mercedes
McLaren MP4-29, Mercedes PU106A
CE Pastor Maldonado VEN
58 starts, 1 zege, 1 podium
door Koen Verhelst
247 starts, 15 zeges, 49 podiums
NIJMEGEN - De klagers laten zich lui
der horen dit jaar. De Formule 1-au
to's zijn anno 2014 lelijk. Met een
extra lage neus schuurt elke wagen
bijna over het asfalt. Ook jankt de
motor niet zoals een F1-krachtbron
tot voor kort deed. Waar ligt dat
aan? Je zou kunnen zeggen: aan de
internationale autosportbond FIA.
Die bepaalde, dat de hoogste race
klasse ter wereld goedkoper én vei
liger moet. Goedkoper is de F1
niet geworden, ondanks vele pogin
gen en welgemeende ideetjes.
Sahara Force India
Sauber
Force India VJM07, Mercedes PU106A
57 starts, beste finish 4e
56 starts, 3 podiums
Scuderia Toro Rosso
ES Jean-Eric Vergne FRA
39 starts, beste finish 6e
MR03, Ferrari 059/3
Marussia
EB Jules BianchiFRA
19 starts, beste finish 13'
O Max Chilton GBR
19 starts, beste finish 14e
Sauber C33, Ferrari 059/3
109 starts, beste finish 4e
Esteban Gutiérrez MEX
19 starts, beste finish 7e
Williams
STR9, Renault Energy F1 -2014
ED Felipe Massa BRA EB Valtteri Bottas FIN
191 starts, 11 zeges, 36 podiums 19 starts, beste finish 8e
Caterham
Marcus Ericsson
ZWE EE Kamui Kobayashi jPN
60 starts, 1 podium
Williams FW36, Mercedes PU106A
Caterham CT05, Renault Energy F1-2014
www. c os m 0
Verkrijgbaar in de