Nieuwe F1-wagen wint geen schoonheidsprijs bij raceteam van Ferrari SPORT 35 FORMULE 1-KAMPIOENSCHAP 2014 L_ m Jenson Button GBR ƒ- Ê3 Kevin Magnussen DEN m Sergio Perez MEX m Daniil Kvyat RUS m Adrian Sutil DLD es EJ Lewis Hamilton GBR Q Nico Rosberg DLD CE Fernando Alonso ESP O Kimi Raikkonen FIN De overstap naar steeds kleinere motoren moet dan alsnog een slag slaan. De Vio werd in 2006 in geruild voor de V8. Bij de aan staande Grand Prix van Australië in Melbourne verschijnen de teams echter met een V6-turbo aan de start. Nog altijd levert die 600 pk, vijf keer meer dan een ge middelde personenauto. Het ge luid is inmiddels ver losgezongen van de snerpende Vio van weleer. Mede dankzij de turbo zoemen de motoren anno 2014, met een knetterend uitlaatgeluid. Niet ie dereen is er over te spreken, al sprak de Nederlandse testcoureur van Sauber Giedo van der Garde van een 'toch wel vet' geluid. Een nieuw elektrisch energie-op- slagsysteem (Energy Recovery System, ERS) hoort ook bij de nieuwe motor. Het ERS is be doeld om energie op te slaan. De overtollige hitte van de motor en turbo wordt daarin opgeslagen. Het systeem moet 160 pk extra lej^ veren voor een periode van een halve minuut per ronde. Met een knop op het stuur kan de rijder die extra paardenkrachten inzet ten, bijvoorbeeld om een inhaal- poging te wagen. De voorganger KERS leverde slechts de helft van de kracht voor een paar seconden. Dan de neuzen. Die zorgen voor heel wat meer controverse. Wa ren de Fi-wagens vorig jaar nog* voorzien van een haai-achtige snuit, nu zijn die verleden tijd. De FIA eist van bouwers in 2014 dat de neus maximaal 18,5 cm bo ven de grond uit komt, ten opzich te van een halve meter voorheen. Veel teams, waaronder McLaren en Williams, hebben ervoor geko zen om de neus vóór de voorvleu gel te verlengen met een aanhang sel. Afhankelijk van wie je het vraagt heet dat aanhangsel een 'alien', 'piemelneus' of 'mierene-, ter'. De Lotus heeft overigens een gespleten neus die dan weer mooi rond de McLaren-neus past... Bij Ferrari en Mercedes kiest men voor de optie-stofzuiger. Maar zijn deze gekke, raar klinken de wagens ook snel? Door de tur bo hebben ze in elk geval een bak meer vermogen. De vleugels zijn kleiner waardoor tegelijkertijd de neerwaartse druk afneemt. De coureurs zullen dus vaker gaaiv- glibberen en glijden om hun au to's onder bedwang te houden. EE Nico Hulkenberg DLD blij met de kruimels die Schuma cher achterliet. En als hij al eens aan de vette worst mocht ruiken, floot de teamleiding hem terug. Wie herinnert zich niet de genan te vertoning bij de GP Oostenrijk 2002, toen Barrichello in leidende positie de opdracht kreeg Schuma cher voorbij te laten en dat zeer opzichtig in de laatste bocht deed? Ferrari won titel na titel en Di Montezemolo dacht met Fe lipe Massa in 2006 een nieuwe va zal binnen te hebben gehaald. Eén titel leverde het nog op (in 2007 van Raikkonen), maar daar na kwam de klad er in. Massa werd als een onkundige leerling bevolen in het spoor van - vanaf 2010 - Fernando Alonso te racen, maar Sebastian Vettel in de Red Bull was al die jaren iedereen te snel af. Toen de Spanjaard, barstensvol frustratie en ergernis, kritiek op Ferrari begon te uiten en openlijk lonkte met een vertrek naar Red Bull, was de maat voor Di Monte zemolo vol. Hij contracteerde Ki mi Raikkonen als compagnon van Alonso; de Fin die door diezelfde Ferrari-president in 2009 on danks een nog doorlopend con tract zijn congé kreeg. En zo heeft Ferrari voor het eerst sinds 1953 (Giuseppe Farina en Al berto Ascari) twee rijders in dienst die al minstens één keer wereldkampioen waren. En be schikt Ferrari over twee coureurs die eikaars complete tegenpolen zijn. Aan de ene kant de egocentri sche Fernando Alonso (32), de Spanjaard die wil dat iedereen naar zijn pijpen danst. Aan de andere kant 'leeman' Kimi Raikkonen (34). Zijn koosnaam zegt genoeg. Dit explosieve kop pel moet Ferrari naar grote hoog ten stuwen. De Italiaanse stal heeft ongetwijfeld het sterkste rij dersduo. Maar al heeft Ferrari ook de beste auto, een garantie voor succes is het niet. Behoefte aan vernieuwing? Ga voor een nieuw kapsel! De Fuente Wellness behandeling bestaat uit wassen, knippenföhnen, haarana- lyse en hoofdhuidmassage. Bij Cosmo Hairstyling vinden ze dat iedere klant recht heeft op mooi, verzorgd en glanzend haar! Schrijf je nu gratis in op www.sweetdeal.nl App Store 38 ©sweetdealzeelnd f facebook.com/sweetdeal.zeeland DONDERDAG 13 MAART 2014 Piemelneusde meeste neuzen van de nieuwe wagens hebben een uitsteeksel om aan de nieuwste regels te voldoen, foto Caterham Red Bull Racing Red Buil RB 10, Renault Energy F1-2014 Niets is bij het oude in het F1-rennerskwartier in 2014 met nieuwe rijders en geheel nieuwe auto's. Zeven coureurs zijn van renstal gewisseld en er zijn drie nieuwe gezichten. aantal wereldtitels Mercedes AMG Petronas debutant D Sebastian Vettel DLD B Daniel Ricciardo AUS 120 starts, 39 zeges, 62 podiums 50 starts, beste finish 7' Scuderia Ferrari Mercedes F1 W0S, Mercedes PU106A (WUB Ferrari F14T, Ferrari 059/3 129 starts, 22 zeges, 54 podiums 147 starts, 3 zeges, 11 podiums 215 starts, 32 zeges, 95 podiums 192 starts, 20 zeges, 77 podiums Lotus Lotus E22, Renault Energy F1 -2014 D Romain Crosjean FRA 45 starts, 9 podiums McLaren Mercedes McLaren MP4-29, Mercedes PU106A CE Pastor Maldonado VEN 58 starts, 1 zege, 1 podium door Koen Verhelst 247 starts, 15 zeges, 49 podiums NIJMEGEN - De klagers laten zich lui der horen dit jaar. De Formule 1-au to's zijn anno 2014 lelijk. Met een extra lage neus schuurt elke wagen bijna over het asfalt. Ook jankt de motor niet zoals een F1-krachtbron tot voor kort deed. Waar ligt dat aan? Je zou kunnen zeggen: aan de internationale autosportbond FIA. Die bepaalde, dat de hoogste race klasse ter wereld goedkoper én vei liger moet. Goedkoper is de F1 niet geworden, ondanks vele pogin gen en welgemeende ideetjes. Sahara Force India Sauber Force India VJM07, Mercedes PU106A 57 starts, beste finish 4e 56 starts, 3 podiums Scuderia Toro Rosso ES Jean-Eric Vergne FRA 39 starts, beste finish 6e MR03, Ferrari 059/3 Marussia EB Jules BianchiFRA 19 starts, beste finish 13' O Max Chilton GBR 19 starts, beste finish 14e Sauber C33, Ferrari 059/3 109 starts, beste finish 4e Esteban Gutiérrez MEX 19 starts, beste finish 7e Williams STR9, Renault Energy F1 -2014 ED Felipe Massa BRA EB Valtteri Bottas FIN 191 starts, 11 zeges, 36 podiums 19 starts, beste finish 8e Caterham Marcus Ericsson ZWE EE Kamui Kobayashi jPN 60 starts, 1 podium Williams FW36, Mercedes PU106A Caterham CT05, Renault Energy F1-2014 www. c os m 0 Verkrijgbaar in de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 35