W-
I
II
II
I
II
I
Explosiegevaar ligt op de loer
II
34 SPORT
Komend weekeinde gaat de Formule 1
weer van start. Hoe staan de teams er voor
en wat zijn de nieuwste snufjes in het
autosportcircus?
Jit
FORMULE 1-REVOLUTIE IN 2014
et gros van de For
mule i-fans is het
zat, dat eigenwijs
priemende vinger
tje van Sebastian
Vettel na overwinning nummer
zoveel; de hegemonie van een
energiedrankenfabrikant die van
oorsprong bitter weinig van doen
heeft met autosport en die quasi
beleefde berichtgeving van de mo
torenleverancier uit Frankrijk.
Vier jaar lang een ijzersterk trio,
daarvan er echter eentje -
Renault - op dit moment het
spoor volledig bijster lijkt te zijn.
Dat maakt de fans nieuwsgierig
en blij, want als de voortekenen
.niet bedriegen wordt 2014 het
meest onvoorspelbare Formule
i-seizoen sinds jaren.
Vóór de eerste testdag gold Red
Bull, met de RB10 als nieuw wa
pen van de geniale ontwerper
Adrian Newey, als topfavoriet
nummer één. Uiteraard, gezien de
geschiedenis. Maar na twaalf test-
dagen in Jerez en Bahrein zit de le
gerleiding van Red Bull met de
handen in het haar. De betrouw
baarheid van de RB10 is ver te zoe
ken en als er al een vliegende ron
de op de klokken verscheen, wa
ren de tijden ondermaats. De be
schuldigende vinger wijst eendui
dig naar Renault. De Franse fabri
kant heeft het geheim van de
nieuwe turbomotoren nog niet
ontrafeld, zoals ook aan het licht
kwam bij de andere teams die ge
bruikmaken van Renault-kracht-
bronnen.
Gezien het beperkt aantal testkilo
meters en de onophoudelijke pro
blemen bij Red Buil, kan het
bijna niet anders of het Oosten
rijkse team ziet komend weekend
in Melbourne bij de ouverture
van het seizoen niet eens de fi
nish. Misschien duurt die malaise
wel tot begin mei, want tot dan bi
vakkeert de Formule 1 in verre
oorden en is er weinig tijd en
ruimte om veranderingen aan te
brengen en te testen. Sebastian
Vettel uit zich begrijpelijkerwijs
mild en wijst op eerdere ervarin
gen. „We zijn wel vaker minder
goed aan een seizoen begonnen",
hoopt de Duitser dat het tij keert.
Uiteraard is door de Renault-ma-
laise niet alleen Red Buil het kind
van de rekening. Ook Lotus, Toro
Rosso en Caterham rijden met
Franse motoren en hadden tij
dens de testritten met problemen
te kampen. Opvallend was dat het
nietige Caterham, waar Robin
Frijns een prominente rol ver
tolkt als test- en reserverijder, de
meest betrouwbare indruk maak
te, al waren ook hier de rondetij
den ver onder de maat.
Wordt het dan toch eindelijk het
jaar van Ferrari en Fernando Alon-
so? Ook dat is hoogst onzeker. Fer
rari reed in Jerez en Bahrein wel
snelle rondjes, maar nooit veel
achter elkaar. Ook bij de Italianen
is de factor betrouwbaarheid het
grootste vraagteken, los nog van
de hele kwestie of het rijderskop
pel Fernando Alonso-Kimi
Raikkönen elkaar niet te veel in
de weg gaat rijden.
Een explosieve combinatie van
twee tegenpolen, die elkaar heel
weinig licht in de ogen gunnen.
Sauber, met Giedo van der Garde
als derde coureur, en Marussia lif
ten vrolijk mee. Zij zijn de klan
tenteams met Ferrari-motoren en
lijken blij te mogen zijn met de
kruimels die overblijven.
Al met al is Mercedes dé kandi
daat voor de wereldtitel. Betrouw
baar en snel, dat was het eigen
team en dat was ook McLaren, dat
al enkele jaren gebruik maakt van
Duitse klantenmotoren. Dat ook
Force India en Williams, beide
met Mercedes-motoren, voorin
waren te vinden tijdens de testrit
ten, onderschrijft de these dat de -
Duitsers de geheimen van het
nieuwe turbotijdperk het best on
der de knie hebben.
Uiteraard doet Mercedes zijn uiter
ste best zich in de underdogposi
tie de manoeuvreren. „Red Bull is
en blijft de maatstaf', roept Toto
Wolff. De teambaas van Mercedes
probeert de druk weg te nemen,
maar Nico Rosberg en Lewis Ha
milton lijken op voorhand de be
langrijkste kandidaten voor de ze
ge in Melbourne. Wolff wijst ech
ter op een aspect dat in Australië
mogelijk belangrijker is dan een
snelle bolide: betrouwbaarheid.
'To finish first, you first have to fi
nish' zei de legendarische Jackie
Stewart al in de jaren zeventig
van de vorige eeuw. „Dat zal in
Melbourne prioriteit hebben: pro
beren de finish te halen", voor
spelt Wolff En precies dat is een
aspect dat de Formule 1 ook
boeiend maakt voor achterhoede
teams als Marussia en Caterham,
die ondanks dat de eerste tien rij
ders WK-punten pakken al jaren
aanhikken tegen de hatelijke o.
FORMULE 1
-KALENDER 2014
^SantauJ
ttgP»
De boodschap is duidelijk: Di
Montezemolo is geen tegenspraak
gewend, vertelt zijn eigen waar
heid en moeilijke vragen omzeilt
hij vakkundig.
Of Ferrari niet erg veel risico
neemt met het rijderskoppel Fer
nando Alonso/Kimi Raikkönen,
die bekend staan als twee super
ego's met compleet tegenstrijdige
karakters? „Ja", erkent hij volmon
dig, „maar in de Formule 1 is nu
eenmaal veel gevaarlijk." Wat Di
Montezemolo wil zeggen: hij ver
wacht de explosieve situatie waar
Ferrari zelf voor gekozen heeft in
de grip te houden; denkt eventue
le brandjes te kunnen blussen
nog voordat de hele tent in de fik
staat. Kortom: veel bravoure van
de trotse Di Montezemolo, die
zich de laatste jaren tot in zijn
ziel gekrenkt heeft gevoeld door
een Oostenrijkse producent van
blikjes energiedrank.
Om het tij te keren heeft Ferrari
anno 2014 gekozen voor een cul
tuurbreuk. De renstal handelt te
gen zijn eigen filosofie. Decennia
lang zette Ferrari al zijn troeven
op één coureur. Regelmatig met
succes. Michael Schumacher reeg
de titels als kralen aaneen, met
dank aan Rubens Barrichello. De
Braziliaan, met de uitstraling van
een brave kantoorklerk, was dol-
cB F
Betrouwbaarheid
sleutel tot succes
in de Formule 1
Voorvleugel: Breedte beperkt met 15 cm
tot 1 m 65. Verandert luchtstroom aanzienlijk
aan beide zijden van de voorwielen
Neuspunt:
Hoogte beperkt
tot 185 mm
(365 mm lager
dan in 2013)
- Luchtinlaat
O Motor: Turbocharged 1600 cc
90-graden V6, afgeknepen
op 15.000 toeren (3.000
toeren minder dan 2,4-liter
V8 van vorig jaar)
Brandstof: Beperkt tot max.
100 kg (liter) per race, was
gemiddeld 150 kg in 2013
door Ivo Op den Camp
H
Enkele uitlaat
Turbo
compressor:
voor extra
vermogen
O Energie
opslag (ES):
Bepaalt
brandstofverbruik.
Bedient MGU-H MGU-K
Energy Recovery System
ERS*:
160 pk
per ronde
Uitlaat
systeem
O MGU-K: Motor-
generatoreenheid-
kinetisch oogst energie
tijdens remmen
infographic CN foto McLaren bron Autosport, FIA, Renault
O MGU-H:
Motorgenerator-
eenheid-warmte
D Australië
Melbourne
16 mrt
B Maleisië
Kuala Lumpur
30 mrt
EK Bahrein
Sakhir
6 april
Q China
Shanghai
20 april
B Spanje
Barcelona
11 mei
B Monaco
Monte Carlo
25 mei
Q Canada
Montreal
8 juni
Q Oostenrijk
Spielberg
22 juni
B Gr.-Brittannië Silverstone
6 juli
CE Duitsland
Hockenheim
20 juli
CD Hongarije
Budapest
27 juli
CF1 België
Spa
24 aug
EE Italië
Monza
7 sep
Sotsji
International
Circuit maakt
-- F1 -debuut in
2014
QË Singapore
CE Japan
EE Rusland
Marina Bay
Suzuka
Sotsji
21 sep
5 okt
12 okt
EË Ver. Staten
EE Brazilië
CE Abu Dhabi
Austin 2 nov
Sao Paulo 9 nov
Yas Marina 23 nov
infographic CN bron FIA
door Ivo Op den Camp
I Fernando Alonso ziet het seizoen met vertrouwen tegemoet, foto HH
NIJMEGEN - Het introductiefilmpje
spreekt boekdelen. Bij de presenta
tie in januari in Maranello van de
nieuwe bolide komt een glimmen
de personenwagen van Italiaanse
edelmakelij aanrijden. Het portier
zwaait open en Luca Cordero di
Montezemolo, de almachtige Ferra
ri-president, stapt uit. De fabrieks
arbeiders stappen opzij, vormen
een erehaag en verschaffen de
66-jarige oppergod vrije doorgang
tot het non plus ultra van de For
mule 1: de Ferrari F14T, de racewa
gen waarmee Alonso en Raikkönen
de titel terug moeten bezorgen.