W- I II II I II I Explosiegevaar ligt op de loer II 34 SPORT Komend weekeinde gaat de Formule 1 weer van start. Hoe staan de teams er voor en wat zijn de nieuwste snufjes in het autosportcircus? Jit FORMULE 1-REVOLUTIE IN 2014 et gros van de For mule i-fans is het zat, dat eigenwijs priemende vinger tje van Sebastian Vettel na overwinning nummer zoveel; de hegemonie van een energiedrankenfabrikant die van oorsprong bitter weinig van doen heeft met autosport en die quasi beleefde berichtgeving van de mo torenleverancier uit Frankrijk. Vier jaar lang een ijzersterk trio, daarvan er echter eentje - Renault - op dit moment het spoor volledig bijster lijkt te zijn. Dat maakt de fans nieuwsgierig en blij, want als de voortekenen .niet bedriegen wordt 2014 het meest onvoorspelbare Formule i-seizoen sinds jaren. Vóór de eerste testdag gold Red Bull, met de RB10 als nieuw wa pen van de geniale ontwerper Adrian Newey, als topfavoriet nummer één. Uiteraard, gezien de geschiedenis. Maar na twaalf test- dagen in Jerez en Bahrein zit de le gerleiding van Red Bull met de handen in het haar. De betrouw baarheid van de RB10 is ver te zoe ken en als er al een vliegende ron de op de klokken verscheen, wa ren de tijden ondermaats. De be schuldigende vinger wijst eendui dig naar Renault. De Franse fabri kant heeft het geheim van de nieuwe turbomotoren nog niet ontrafeld, zoals ook aan het licht kwam bij de andere teams die ge bruikmaken van Renault-kracht- bronnen. Gezien het beperkt aantal testkilo meters en de onophoudelijke pro blemen bij Red Buil, kan het bijna niet anders of het Oosten rijkse team ziet komend weekend in Melbourne bij de ouverture van het seizoen niet eens de fi nish. Misschien duurt die malaise wel tot begin mei, want tot dan bi vakkeert de Formule 1 in verre oorden en is er weinig tijd en ruimte om veranderingen aan te brengen en te testen. Sebastian Vettel uit zich begrijpelijkerwijs mild en wijst op eerdere ervarin gen. „We zijn wel vaker minder goed aan een seizoen begonnen", hoopt de Duitser dat het tij keert. Uiteraard is door de Renault-ma- laise niet alleen Red Buil het kind van de rekening. Ook Lotus, Toro Rosso en Caterham rijden met Franse motoren en hadden tij dens de testritten met problemen te kampen. Opvallend was dat het nietige Caterham, waar Robin Frijns een prominente rol ver tolkt als test- en reserverijder, de meest betrouwbare indruk maak te, al waren ook hier de rondetij den ver onder de maat. Wordt het dan toch eindelijk het jaar van Ferrari en Fernando Alon- so? Ook dat is hoogst onzeker. Fer rari reed in Jerez en Bahrein wel snelle rondjes, maar nooit veel achter elkaar. Ook bij de Italianen is de factor betrouwbaarheid het grootste vraagteken, los nog van de hele kwestie of het rijderskop pel Fernando Alonso-Kimi Raikkönen elkaar niet te veel in de weg gaat rijden. Een explosieve combinatie van twee tegenpolen, die elkaar heel weinig licht in de ogen gunnen. Sauber, met Giedo van der Garde als derde coureur, en Marussia lif ten vrolijk mee. Zij zijn de klan tenteams met Ferrari-motoren en lijken blij te mogen zijn met de kruimels die overblijven. Al met al is Mercedes dé kandi daat voor de wereldtitel. Betrouw baar en snel, dat was het eigen team en dat was ook McLaren, dat al enkele jaren gebruik maakt van Duitse klantenmotoren. Dat ook Force India en Williams, beide met Mercedes-motoren, voorin waren te vinden tijdens de testrit ten, onderschrijft de these dat de - Duitsers de geheimen van het nieuwe turbotijdperk het best on der de knie hebben. Uiteraard doet Mercedes zijn uiter ste best zich in de underdogposi tie de manoeuvreren. „Red Bull is en blijft de maatstaf', roept Toto Wolff. De teambaas van Mercedes probeert de druk weg te nemen, maar Nico Rosberg en Lewis Ha milton lijken op voorhand de be langrijkste kandidaten voor de ze ge in Melbourne. Wolff wijst ech ter op een aspect dat in Australië mogelijk belangrijker is dan een snelle bolide: betrouwbaarheid. 'To finish first, you first have to fi nish' zei de legendarische Jackie Stewart al in de jaren zeventig van de vorige eeuw. „Dat zal in Melbourne prioriteit hebben: pro beren de finish te halen", voor spelt Wolff En precies dat is een aspect dat de Formule 1 ook boeiend maakt voor achterhoede teams als Marussia en Caterham, die ondanks dat de eerste tien rij ders WK-punten pakken al jaren aanhikken tegen de hatelijke o. FORMULE 1 -KALENDER 2014 ^SantauJ ttgP» De boodschap is duidelijk: Di Montezemolo is geen tegenspraak gewend, vertelt zijn eigen waar heid en moeilijke vragen omzeilt hij vakkundig. Of Ferrari niet erg veel risico neemt met het rijderskoppel Fer nando Alonso/Kimi Raikkönen, die bekend staan als twee super ego's met compleet tegenstrijdige karakters? „Ja", erkent hij volmon dig, „maar in de Formule 1 is nu eenmaal veel gevaarlijk." Wat Di Montezemolo wil zeggen: hij ver wacht de explosieve situatie waar Ferrari zelf voor gekozen heeft in de grip te houden; denkt eventue le brandjes te kunnen blussen nog voordat de hele tent in de fik staat. Kortom: veel bravoure van de trotse Di Montezemolo, die zich de laatste jaren tot in zijn ziel gekrenkt heeft gevoeld door een Oostenrijkse producent van blikjes energiedrank. Om het tij te keren heeft Ferrari anno 2014 gekozen voor een cul tuurbreuk. De renstal handelt te gen zijn eigen filosofie. Decennia lang zette Ferrari al zijn troeven op één coureur. Regelmatig met succes. Michael Schumacher reeg de titels als kralen aaneen, met dank aan Rubens Barrichello. De Braziliaan, met de uitstraling van een brave kantoorklerk, was dol- cB F Betrouwbaarheid sleutel tot succes in de Formule 1 Voorvleugel: Breedte beperkt met 15 cm tot 1 m 65. Verandert luchtstroom aanzienlijk aan beide zijden van de voorwielen Neuspunt: Hoogte beperkt tot 185 mm (365 mm lager dan in 2013) - Luchtinlaat O Motor: Turbocharged 1600 cc 90-graden V6, afgeknepen op 15.000 toeren (3.000 toeren minder dan 2,4-liter V8 van vorig jaar) Brandstof: Beperkt tot max. 100 kg (liter) per race, was gemiddeld 150 kg in 2013 door Ivo Op den Camp H Enkele uitlaat Turbo compressor: voor extra vermogen O Energie opslag (ES): Bepaalt brandstofverbruik. Bedient MGU-H MGU-K Energy Recovery System ERS*: 160 pk per ronde Uitlaat systeem O MGU-K: Motor- generatoreenheid- kinetisch oogst energie tijdens remmen infographic CN foto McLaren bron Autosport, FIA, Renault O MGU-H: Motorgenerator- eenheid-warmte D Australië Melbourne 16 mrt B Maleisië Kuala Lumpur 30 mrt EK Bahrein Sakhir 6 april Q China Shanghai 20 april B Spanje Barcelona 11 mei B Monaco Monte Carlo 25 mei Q Canada Montreal 8 juni Q Oostenrijk Spielberg 22 juni B Gr.-Brittannië Silverstone 6 juli CE Duitsland Hockenheim 20 juli CD Hongarije Budapest 27 juli CF1 België Spa 24 aug EE Italië Monza 7 sep Sotsji International Circuit maakt -- F1 -debuut in 2014 QË Singapore CE Japan EE Rusland Marina Bay Suzuka Sotsji 21 sep 5 okt 12 okt EË Ver. Staten EE Brazilië CE Abu Dhabi Austin 2 nov Sao Paulo 9 nov Yas Marina 23 nov infographic CN bron FIA door Ivo Op den Camp I Fernando Alonso ziet het seizoen met vertrouwen tegemoet, foto HH NIJMEGEN - Het introductiefilmpje spreekt boekdelen. Bij de presenta tie in januari in Maranello van de nieuwe bolide komt een glimmen de personenwagen van Italiaanse edelmakelij aanrijden. Het portier zwaait open en Luca Cordero di Montezemolo, de almachtige Ferra ri-president, stapt uit. De fabrieks arbeiders stappen opzij, vormen een erehaag en verschaffen de 66-jarige oppergod vrije doorgang tot het non plus ultra van de For mule 1: de Ferrari F14T, de racewa gen waarmee Alonso en Raikkönen de titel terug moeten bezorgen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 34