'Spionnen vaak fout in'
Publiek adoreert Van Duin
4 BINNENLAND
Het weren van auto's uit de binnenstad
is zodanig gelukt, dat er nu parkeerruimte
over is. De tarieven stijgen amper meer.
Dood aangetroffen
baby is een meisje
De dode baby die maandag in
een brandgang in Eindhoven
werd gevonden, is een meisje.
Of ze heeft geleefd of hoe ze is
overleden, is nog onbekend. De
politie gaat ervan uit dat de
26-jarige vrouw die maandag
werd aangehouden de moeder
is. Het meisje werd gevonden
in een plastic tas in een brand
gang. Maandagavond werden
de 26-jarige vrouw en ook een
27-jarige man aangehouden.
Eén jongen maakt
Citotoets foutloos
Eén jongen heeft dit jaar alle
tweehonderd opgaven van de
Citotoets goed beantwoord.
Vier leerlingen maakten één
fout. Cito heeft dat gisteren be
kendgemaakt Basisscholen ont
vangen deze week de scores
die hun leerlingen hebben ge
haald. Meisjes scoren hoger in
taal, jongens in rekenen en wis
kunde. De gemiddelde score
dit jaar is 535,0 (vorig jaar 535,1)
op een totaal van 550.
André van Duin is onder het
Nederlandse publiek de meest
gewaardeerde artiest, blijkt uit
het tweejaarlijkse Cultuursec
tor Merkenonderzoek. De ko
miek geniet de voorkeur van
de 3000 ondervraagden en is
vijftig jaar na zijn debuut zelfs
populairder dan Marco Borsato,
Guus Meeuwis en Ilse de Lan
ge. In 2012 werd Meeuwis nog
uitgeroepen tot populairste cul-
Dat is één van de opvallendste aan
bevelingen uit het gisteren ver
schenen rapport van de CTIVD, de
commissie die toezicht houdt op
de geheime diensten AIVD en MI-
VD. De ministers Plasterk en Hen
nis 'moeten na alle onthullingen
van de afgelopen periode nagaan
of het vertrouwen in buitenlandse
diensten' nog steeds terecht is. De
commissie lijkt daarmee te doelen
op de in opspraak zijnde Ameri
kaanse geheime dienst NSA.
De CTIVD concludeert in het rap
port ook dat de Nederlandse gehei
me diensten zichzelf niet bedie
nen van NSA-achtige praktijken.
Ze verzamelen niet stelselmatig in
formatie buiten de wet om. Wel
tuurmaker; de top is al jaren re
delijk stabiel. Opvallend is dat
Herman van Veen uit de top 10
is gekelderd.
Het Anne Frank Huis behoudt
de koppositie onder de cultuur
organisaties, Monique van de
Ven heeft de sterkste reputatie
in de Nederlandse filmwereld.
Van de Ven wordt op de voet
gevolgd door Chantal Janzen
en Jeroen Krabbé.
gaan ze incidenteel nog steeds te
vaak de fout in. Zo was het hacken
van webfora door de dienst niet
volledig volgens de wet. Ook deel
de de MIVD (militaire inlichtin
gendienst) metadata met de Ame
rikanen zonder dat daar de beno
digde toestemming van de minis
ter voor was.
CTIVD-voorzitter Harm Brouwer
noemt die inbreuken 'geen katten-
pis'. Tweede Kamerlid Gerard
Schouw (D66): „Het gaat niet al
tijd volgens de wet, terwijl conti
nu anders is beweerd. En buiten
landse diensten verzamelen in Ne
derland kabelgebonden data, om
dat Nederland dit niet mag. Met
een omweg verkrijgen de diensten
die data toch door een ruilhandel
met partners."
Minister Plasterk wil het toezicht
op de AIVD versterken. Ook zei
hij dat het kabinet nog geen beslis
sing heeft genomen over de verrui
ming van de wet zodat de dien
sten wel kabelgebonden data (bij
voorbeeld internetverkeer via glas
vezel) mag aftappen. „Daar wil je
brede steun voor."
DEN HAAG - De grenzen van de als
maar oplopende parkeertarieven
lijken bereikt. Daar waar de prijs
voor een parkeerkaartje in het ver
leden soms in stappen van meer
dan 10 procent steeg, blijft de
prijsstijging nu beperkt of hele
maal achterwege.
In vijfentwintig jaar tijd zijn de
parkeerinkomsten van Nederland
se gemeenten gestegen van zo'n
50 miljoen tot een verwachte 660
miljoen euro dit jaar, blijkt uit cij
fers van het Centraal Bureau voor
de Statistiek (CBS). De stijging
van 2,2 procent ten opzichte van
2013 is in vergelijking daarmee
slechts zeer beperkt.
De gegroeide opbrengst komt vol
gens deskundigen vooral doordat
op meer plaatsen betaald parke
ren is ingevoerd. Daar waar in het
verleden alleen de echte stadscen
tra een parkeerautomaat hadden,
is nu ook de verre omtrek van het
centrum voorzien. Amsterdam
verdiende in 2013 mede door dit
effect, en door efficiëntere contro
les, 9 miljoen euro meer dan het
jaar daarvoor: 166 miljoen euro.
Vorige week meldde verkeersmi
nister Melanie Schultz van Hae-
gen (VVD) dat nog maar 47 pro
cent van de stadsbewoners die
zich verplaatsen voor de auto
kiest. Dat was ooit 57 procent.
Mensen kiezen vooral vaker het
openbaar vervoer. Deze trend, ge
combineerd met de economische
crisis, stijgende internetverkoop
en gemeentelijk beleid hebben zó
veel auto's uit de binnensteden ge
weerd, dat er weer meer dan vol
doende parkeerplaatsen zijn.
Parkeer-adviesbureau Spark on
derzocht vorig jaar samen met de
Rotterdamse Erasmusuniversiteit
de bezettingsgraad van parkeer
plaatsen in twintig binnensteden.
Conclusie: het gebruik van par
keerplaatsen is gedaald, gemid
deld met 14 procent. Overigens
niet alleen door dalende bezoe
kersaantallen; er zijn ook parkeer
plaatsen bij gekomen.
Rob Ebbing van Spark wil dat ge
meenten beter naar de effecten
van hun beleid kijken. Winkelstra
ten die het niet van de gezellig
heid moeten hebben, zouden aan
trekkelijker worden als je ér goed
met de auto bij kunt.
Afschaffen van betaald parkeren,
waar steeds openlijker in gemeen
ten over wordt gesproken, gaat
hem echter een stap te ver. „Een
goede parkeerplek is niet waarde
loos. Het levert de klant ook ge-
Afschaffen van
betaald parkeren
gaat te ver. Een
goede parkeerplek
is niet waardeloos
mak op. En de 'winkelier heeft
ook baat bij een goede bereikbaar
heid." Afschaffing van de parkeer
automaat betekent niet dat er
geen parkeerplaatsen nodig zijn.
Vraag is wie dan de rekening be
taalt.
Door de combinatie van lege par
keervakken en groeiend verzet
van winkeliers en automobilisten
is de grens van de prijsverhogin
gen wel bereikt, denkt Ebbing. Ge
meenten zullen dan ook goed op
moeten letten als ze nieuwe dure
parkeergarages bouwen. Zeker als
ze de bouwkosten via het parkeer
kaartje terug willen verdienen.
Iedereen kijkt naar de inkomsten,
maar de kosten worden uit het
oog verloren, stelt ook Aukje van
de Reijt, adviseur Parkeren bij het
bureau Goudappel Coffeng. Een
parkeergarage kost zo'n 30.000 eu
ro per parkeervak. Daar komt nog
eens 1.000 euro per jaar voor on
derhoud, elektriciteit en schoon
maak bij. „Dat duurt jaren voor
dat je dat hebt terugverdiend.
Mensen denken dat gemeenten
met parkeergeld de kas spekken,
maar ik denk dat dat in nog geen
5 procent van de gevallen zo is."
Volgens Van de Reijt zijn de kos
ten veel moeilijker in beeld te
brengen, omdat ze vaak bij ver
schillende gemeentelijke afdelin
gen worden gemaakt. Dat parkeer
garages zo duur zijn, betekent ove
rigens niet dat er geen meer ge
bouwd worden. Investeerder
Bouwfonds presenteerde eerder
deze maand een onderzoek waar
uit blijkt dat er in Amsterdam,
Den Bosch, Zwolle, Nijmegen en
Leiden nog kansen liggen voor ga
rages. In de meeste van die steden
worden die al gebouwd, stelt Eb
bing. Van de Reijt: „Niet zozeer
voor extra capaciteit, maar door
verschuiving van straatparkeren
naar garages. Dan ontstaat er let
terlijk ruimte om te werken aan
de aantrekkelijkheid van het win
kelcentrum."
3 LEZERREIZEN.
EINDHOVEN
AMSTERDAM
Stijging tarieven
parkeren heeft
grens bereikt
ARNHEM
door Niels Klaassen en Cyril Rosman
DEN HAAG - Nederland moet goed
nadenken of het in de toekomst
nog wel nauw met sommige buiten
landse geheime diensten wil sa
menwerken. Het is namelijk maar
de vraag of die zich veel gelegen la
ten liggen aan hun eigen wetten én
aan de mensenrechten.
door Paul Bots
Rob Ebbing, Spark
8 DAAGSE REIS NAAR NOORWEGEN
Uw rondreis met de auto reis start en eindigt bij
Oslo, de hoofdstad van Noorwegen.
U verblijft twee nachten in een hotel gelegen in de
uitlopers van het Jotunheimgebergte, een nacht
vlakbij het Sogne Fjord en tenslotte twee nachten
aan de voet van het bekende Hardangervidda-
bergplateau. Kortom een prachtige reis voor een
unieke priis!
Data: 15.05.14-30.09.14
Prijs op basis van bezetting in een 2 pers. kamer
399,-
Dagelijks vertrek mogelijk.
Inclusief:
7 overnachtingen in een 3-4 sterren hotel met
uitgebreid ontbijt.
Uitgebreide route beschrijving
Exclusief:
15 euro reserveringskosten
Overtocht dient u zelf te regelen
Prijs Porto:
Bij bezetting op 2 pers. kamer 299,-
Prijs Lissabon:
Bij bezetting op 2 pers. kamer 275,-
Inclusief:
Vlucht Amsterdam-Porto/ Lissabon
2,3 nachten verblijf in een goed 2-3 sterrenhotel
die centraal is gelegen in de steden incl. ontbijt.
hop on hop off ticket (48 uur Porto, 24 uur voor
Lissabon)
Luchthaven en toeristenbelasting
Exclusief:
15 euro reserveringskosten
Transport vanaf t vliegveld naar de stad.
Porto Vertrekdatum 2014 Lissabon
April 1
12,19 Mei 12,20
9 Juni
September 16
06 Oktober 28
10,17 November 10
1,8 December 1,15
3 DAAGSE REIS NAAR LISSABON
De hoofdstad van Portugal ligt verspreid over zeven
heuvels aan de monding van de Taag. Lissabon biedt
vele bezienswaardigheden, musea, paleizen en een
actief cultureel leven. Ontdek het alledaagse leven!
4 DAAGSE REIS NAAR PORTO
Gelegen aan de monding van de Douro biedt Porto
u een rijkdom aan historie en cultuur. In Porto vindt
u de wortels van de Portugese geschiedenis. Het
oude stadscentrum werd door de UNESCO reeds in
1996 uitgeroepen tot "werelderfgoed".
Lezerreizen.nl - Tel: 026-2022012
Openingstijden: ma-vr10.00 -20.00 zo-zo: 10.00-17.00 uui