Kranen onderdeel erfgoed Antwerpse haven ^Kuwe
UWV verhuist, maar blijft dichtbij
30 BEVELANDEN en THOLEN
voorzitter De Pit
Goese stichtingen voelen wel wat voor
samenwerking om cultureel erfgoed beter
tot zijn recht te laten komen.
GOES - Stichtingen die zich in
Goes bezighouden met cultureel
erfgoed, zien brood in de oprich
ting van een 'erfgoedplatform'
om elkaar te versterken.
Zoveel werd gisteren duidelijk tij
dens de bijeenkomst 'Erfgoed
naar de toekomst' in Historisch
Museum De Bevelanden in Goes.
Een klein jaar geleden heeft de ge
meente de beleidsnota Cultureel
Erfgoed vastgesteld. Eén van de
speerpunten daarin is om te ko
men tot een Erfgoedplatform. In
een dergelijk platform kunnen
nieuwe ideeën ontstaan en kun
nen aanwezige subsidieregelin
gen optimaal gebruikt worden.
De gemeente vindt het belangrijk
dat de identiteit van Goes geres
pecteerd en waar nodig versterkt
wordt. Waardevolle overblijfselen
van het verleden moeten hier
voor, aldus het gemeentebestuur,
'zichtbaar, leesbaar en beleefbaar
blijven of gemaakt worden'. Vol
gens de gemeente zijn ze 'onmis
baar voor de identiteit, de ruimte
lijke kwaliteit, de beleving en het
imago van Goes'. Daarbij is het
cultureel erfgoed één van de dra
gers van de sterk gegroeide en
nog steeds groeiende vrijetijdseco-
nomie. Maar de hulp van Goese
stichtingen die zich op wat voor
manier dan ook bezighouden met
erfgoed is onontbeerlijk. Centraal
stond gisteren de vraag hoe de
verenigingen staan tegenover die
'oproep' vanuit de gemeente om
een platform op te richten. Rond
uit positief, zo bleek. Er ontston
den zelfs al ter plekke ideeën. Zo
stelde een vertegenwoordiger van
de Vrienden van het Historisch
Museum dat lezingen en excur
sies die zij organiseren nu te wei
nig worden afgestemd met de van
de Heemkundige Kring de Beve
landen en andersom. „Laat ons bij
voorbeeld een lezing organiseren
en vervolgens een uitstapje naar
bijvoorbeeld de museumhaven
aan de Houtkade, en de mensen
van die stichting over de schepen
vertellen." Zo'n vorm van kruisbe
stuiving kon op instemming reke
nen.
Ter sprake kwam ook of de ge-
meente en 'het veld' eigenlijk wel
voldoende zicht hebben op de
doelgroep, ofwel de bezoekers
van Goes. Volgens wethouder
Jo-Annes de Bat is dat niet uitput
tend onderzocht, maar is er vol
gens hem wel draagvlak. Dat
wordt, zo zei hij, mede gecreëerd
door scholen ook te betrekken bij
het lokale cultureel erfgoed.
Leo Adriaanse van de Stichting
Cultureel Erfgoed Zeeland
(SCEZ) deed de suggestie om het
aanbod van erfgoed letterlijk in
de etalage te zetten. „Gebruik er
leegstaande winkelpanden voor."
Gespreksleider Paul Favier, zelf
betrokken bij de Heemkundige
Kring de Bevelanden, suggereerde
om wellicht ook naar andere ge
meenten te kijken als het Goese
erfgoedplatform in oprichting
blijkt aan te slaan.
Het Havenbedrijf Antwerpen
heeft er zelf nog tien in bedrijf
met elk een hijsvermogen van
100 ton. Plus natuurlijk de trots
van de haven: de drijvende bok
Brabo met een hefvermogen van
8oo ton. Hij wordt niet alleen in
gezet voor werkzaamheden in de
haven zelf, maar ook bij de ber
gen van gezonken schepen.
Het is op de kop af 750 jaar gele
den dat het Antwerpse stadsbe
stuur de eerste kraan aanschafte,
een houten tredkraan, die ter be
schikking werd gesteld aan de goe
derenhandelaren in het toen nog
beperkte havengebied. Het huidi
ge stadsbestuur vond die mijlpaal
van 750 jaar voldoende reden
voor de uitgifte van een naslag
werk, samengesteld door conser
vator lef Vrelust van de maritie
me collectie van het Museum aan
de Stroom (MAS). Logisch, want
het museum beheert de grootste
en meest gevarieerde collectie ha
venkranen ter wereld en biedt de
bezoekers een duidelijk beeld van
de verschillende technische ont
wikkelingen. Het begon ooit met
de vermaarde houten tredkranen,
voortbewogen door één of twee
mannen, die als muizen in hun
molentje stevig in hun 'kraanmo
len' voortstapten. Ze werden
'craenkinderen' genoemd. Nee,
het was bepaald geen kinderar
beid; het werk werd gedaan door
kleine, pezige havenarbeiders.
Om aan de slag te kunnen, moes
ten ze eerst hun kracht bewijzen
door een parkoers af te leggen
met een zware tros om hun mid
del. Na de tredkranen kwamen de
handkranen - ook op menskracht
- hierna werden stoomkranen
geïntroduceerd, gevolgd door kra
nen op waterdruk om uiteindelijk
uit te komen bij de moderne, elek
trische mobiele kranen.
In 1263 melden geschreven bron
nen voor het eerst een kraan in
Antwerpen, ter hoogte van het
Steen. Daarmee was Antwerpen
één van de eerste Europese ste
den die deze dienstverlening in
haar haven aanbood.
In 1974 onderkende het stadsbe
stuur het belang van de kranen
als maritiem erfgoed. Toen werd
besloten een technologisch ar-
GOES - Ellemijn van Waveren is
per 1 maart de nieuwe voorzitter
van Stichting Buurtwerk
Goes-Zuid.
Ze volgt Frank Traas op, die begin
dit jaar met enkele andere be
stuursleden opstapte na verschil
lend inzicht over verbeteringen
en veranderingen in de gang van
zaken in het buurtwerk en het
buurthuis De Pit.
Van Waveren introduceert zich
zelf in de nieuwe uitgave van het
wijkblad. Ze is voor de functie ge
vraagd. „Ik had het zelf niet be
dacht, maar ik vind het heel erg
leuk", zegt ze. Van Waveren is tot
19 maart nog raadslid voor het
CDA, ze keert na de gemeente
raadsverkiezingen niet terug. „Er
komt dus tijd vrij, bovendien
woon ik in de wijk en kom ik
graag met mijn kinderen in De
Pit." In het verleden is ze ook ac
tief geweest als vrijwilliger bij de
Kindervakantieweek.
De vrijwilligers van het buurt
huis vormen een hechte groep,
maar Van Waveren heeft alle ver
trouwen in een goede samenwer
king. Er zijn overigens nog meer
nieuwe bestuursleden welkom.
chief aan te leggen. Van iedere
reeks kranen die uiteindelijk na ja
ren buiten bedrijf werden gesteld,
werd één representatief exem-
plaat opgenomen in de stedelijke
museumcollectie. Het zijn er in
middels negentien, inclusief één
drijvende kraan. Maar ook de ken
nis van de oude kraandrijvers
moet behouden blijven. Paul Van
Schoors, die de restauratie van de
MAS-kranen coördineert, pleit
voor de oprichting van een vereni
ging Levende Kranen, die ervoor
zorgt dat 'de kraanmannen van
vroeger' hun kennis overdragen
aan vrijwilligers. Maar de tijd
dringt. Want ze zijn allemaal oud.
Werk zoeken en werk vinden doen we steeds vaker via internet. Daarom kunt u bij UWV ook veel zaken zelf online regelen en gaan we
vanuit minder vestigingen werken.
Via uwv.nl en werk.nl kunt u altijd terecht bij UWV, óók buiten kantooruren.
Op vrijdag 21 maart verhuizen de vestigingen van UWV vanuit Werkplein Walcheren in Middelburg en Werkplein Goes naar de locatie
van UWV aan de Piet Heinstraat 77,4461GL in Goes.
Op uitnodiging van UWV kunt u op deze locatie deelnemen aan netwerkbijeenkomsten, speeddates en workshops.
Elke dinsdag van 12.00 uur -16.30 uur kunt u daar terecht voor alle vragen waarop u via uwv.nl en werk.nl zelf geen antwoord vindt.
Ifuwv
Animo voor 'erfgoedplatform'
door Luc Oggel
9
In de Goese beleidsnota Cultureel Erf
goed zijn negen actiepunten opgeno
men. Eén van de speerpunten is het
streven naar de oprichting van een
Erfgoedplatform in de gemeente.
door Wout Bareman
ANTWERPEN - Vroeger waren het er
vele honderden. Eigenlijk stonden
op alle kaaien van de Antwerpse
haven allerlei kranen. Nu zijn het
er naar schatting nog zo'n hon
derd.
Op de Rijnkaai, vlak bij het Museum aan de Stroom, staan verschillende
oude havenkranen te wachten op een opknapbeurt, foto Camile Schelstraete
werken aan perspectief