Kranen onderdeel erfgoed Antwerpse haven ^Kuwe UWV verhuist, maar blijft dichtbij 30 BEVELANDEN en THOLEN voorzitter De Pit Goese stichtingen voelen wel wat voor samenwerking om cultureel erfgoed beter tot zijn recht te laten komen. GOES - Stichtingen die zich in Goes bezighouden met cultureel erfgoed, zien brood in de oprich ting van een 'erfgoedplatform' om elkaar te versterken. Zoveel werd gisteren duidelijk tij dens de bijeenkomst 'Erfgoed naar de toekomst' in Historisch Museum De Bevelanden in Goes. Een klein jaar geleden heeft de ge meente de beleidsnota Cultureel Erfgoed vastgesteld. Eén van de speerpunten daarin is om te ko men tot een Erfgoedplatform. In een dergelijk platform kunnen nieuwe ideeën ontstaan en kun nen aanwezige subsidieregelin gen optimaal gebruikt worden. De gemeente vindt het belangrijk dat de identiteit van Goes geres pecteerd en waar nodig versterkt wordt. Waardevolle overblijfselen van het verleden moeten hier voor, aldus het gemeentebestuur, 'zichtbaar, leesbaar en beleefbaar blijven of gemaakt worden'. Vol gens de gemeente zijn ze 'onmis baar voor de identiteit, de ruimte lijke kwaliteit, de beleving en het imago van Goes'. Daarbij is het cultureel erfgoed één van de dra gers van de sterk gegroeide en nog steeds groeiende vrijetijdseco- nomie. Maar de hulp van Goese stichtingen die zich op wat voor manier dan ook bezighouden met erfgoed is onontbeerlijk. Centraal stond gisteren de vraag hoe de verenigingen staan tegenover die 'oproep' vanuit de gemeente om een platform op te richten. Rond uit positief, zo bleek. Er ontston den zelfs al ter plekke ideeën. Zo stelde een vertegenwoordiger van de Vrienden van het Historisch Museum dat lezingen en excur sies die zij organiseren nu te wei nig worden afgestemd met de van de Heemkundige Kring de Beve landen en andersom. „Laat ons bij voorbeeld een lezing organiseren en vervolgens een uitstapje naar bijvoorbeeld de museumhaven aan de Houtkade, en de mensen van die stichting over de schepen vertellen." Zo'n vorm van kruisbe stuiving kon op instemming reke nen. Ter sprake kwam ook of de ge- meente en 'het veld' eigenlijk wel voldoende zicht hebben op de doelgroep, ofwel de bezoekers van Goes. Volgens wethouder Jo-Annes de Bat is dat niet uitput tend onderzocht, maar is er vol gens hem wel draagvlak. Dat wordt, zo zei hij, mede gecreëerd door scholen ook te betrekken bij het lokale cultureel erfgoed. Leo Adriaanse van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ) deed de suggestie om het aanbod van erfgoed letterlijk in de etalage te zetten. „Gebruik er leegstaande winkelpanden voor." Gespreksleider Paul Favier, zelf betrokken bij de Heemkundige Kring de Bevelanden, suggereerde om wellicht ook naar andere ge meenten te kijken als het Goese erfgoedplatform in oprichting blijkt aan te slaan. Het Havenbedrijf Antwerpen heeft er zelf nog tien in bedrijf met elk een hijsvermogen van 100 ton. Plus natuurlijk de trots van de haven: de drijvende bok Brabo met een hefvermogen van 8oo ton. Hij wordt niet alleen in gezet voor werkzaamheden in de haven zelf, maar ook bij de ber gen van gezonken schepen. Het is op de kop af 750 jaar gele den dat het Antwerpse stadsbe stuur de eerste kraan aanschafte, een houten tredkraan, die ter be schikking werd gesteld aan de goe derenhandelaren in het toen nog beperkte havengebied. Het huidi ge stadsbestuur vond die mijlpaal van 750 jaar voldoende reden voor de uitgifte van een naslag werk, samengesteld door conser vator lef Vrelust van de maritie me collectie van het Museum aan de Stroom (MAS). Logisch, want het museum beheert de grootste en meest gevarieerde collectie ha venkranen ter wereld en biedt de bezoekers een duidelijk beeld van de verschillende technische ont wikkelingen. Het begon ooit met de vermaarde houten tredkranen, voortbewogen door één of twee mannen, die als muizen in hun molentje stevig in hun 'kraanmo len' voortstapten. Ze werden 'craenkinderen' genoemd. Nee, het was bepaald geen kinderar beid; het werk werd gedaan door kleine, pezige havenarbeiders. Om aan de slag te kunnen, moes ten ze eerst hun kracht bewijzen door een parkoers af te leggen met een zware tros om hun mid del. Na de tredkranen kwamen de handkranen - ook op menskracht - hierna werden stoomkranen geïntroduceerd, gevolgd door kra nen op waterdruk om uiteindelijk uit te komen bij de moderne, elek trische mobiele kranen. In 1263 melden geschreven bron nen voor het eerst een kraan in Antwerpen, ter hoogte van het Steen. Daarmee was Antwerpen één van de eerste Europese ste den die deze dienstverlening in haar haven aanbood. In 1974 onderkende het stadsbe stuur het belang van de kranen als maritiem erfgoed. Toen werd besloten een technologisch ar- GOES - Ellemijn van Waveren is per 1 maart de nieuwe voorzitter van Stichting Buurtwerk Goes-Zuid. Ze volgt Frank Traas op, die begin dit jaar met enkele andere be stuursleden opstapte na verschil lend inzicht over verbeteringen en veranderingen in de gang van zaken in het buurtwerk en het buurthuis De Pit. Van Waveren introduceert zich zelf in de nieuwe uitgave van het wijkblad. Ze is voor de functie ge vraagd. „Ik had het zelf niet be dacht, maar ik vind het heel erg leuk", zegt ze. Van Waveren is tot 19 maart nog raadslid voor het CDA, ze keert na de gemeente raadsverkiezingen niet terug. „Er komt dus tijd vrij, bovendien woon ik in de wijk en kom ik graag met mijn kinderen in De Pit." In het verleden is ze ook ac tief geweest als vrijwilliger bij de Kindervakantieweek. De vrijwilligers van het buurt huis vormen een hechte groep, maar Van Waveren heeft alle ver trouwen in een goede samenwer king. Er zijn overigens nog meer nieuwe bestuursleden welkom. chief aan te leggen. Van iedere reeks kranen die uiteindelijk na ja ren buiten bedrijf werden gesteld, werd één representatief exem- plaat opgenomen in de stedelijke museumcollectie. Het zijn er in middels negentien, inclusief één drijvende kraan. Maar ook de ken nis van de oude kraandrijvers moet behouden blijven. Paul Van Schoors, die de restauratie van de MAS-kranen coördineert, pleit voor de oprichting van een vereni ging Levende Kranen, die ervoor zorgt dat 'de kraanmannen van vroeger' hun kennis overdragen aan vrijwilligers. Maar de tijd dringt. Want ze zijn allemaal oud. Werk zoeken en werk vinden doen we steeds vaker via internet. Daarom kunt u bij UWV ook veel zaken zelf online regelen en gaan we vanuit minder vestigingen werken. Via uwv.nl en werk.nl kunt u altijd terecht bij UWV, óók buiten kantooruren. Op vrijdag 21 maart verhuizen de vestigingen van UWV vanuit Werkplein Walcheren in Middelburg en Werkplein Goes naar de locatie van UWV aan de Piet Heinstraat 77,4461GL in Goes. Op uitnodiging van UWV kunt u op deze locatie deelnemen aan netwerkbijeenkomsten, speeddates en workshops. Elke dinsdag van 12.00 uur -16.30 uur kunt u daar terecht voor alle vragen waarop u via uwv.nl en werk.nl zelf geen antwoord vindt. Ifuwv Animo voor 'erfgoedplatform' door Luc Oggel 9 In de Goese beleidsnota Cultureel Erf goed zijn negen actiepunten opgeno men. Eén van de speerpunten is het streven naar de oprichting van een Erfgoedplatform in de gemeente. door Wout Bareman ANTWERPEN - Vroeger waren het er vele honderden. Eigenlijk stonden op alle kaaien van de Antwerpse haven allerlei kranen. Nu zijn het er naar schatting nog zo'n hon derd. Op de Rijnkaai, vlak bij het Museum aan de Stroom, staan verschillende oude havenkranen te wachten op een opknapbeurt, foto Camile Schelstraete werken aan perspectief

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 52