Kranen onderdeel erfgoed Antwerpse haven UWV verhuist, maar blijft dichtbij 30 WALCHEREN Oldenhave van 'Mees Kees' in Arsenaaltheater Techniek voor scholieren Goes Tijdens politiek debat blijkt dat politici Strategische Ontwikkelingsroute voor Arnemuiden massaal steunen. ARNEMUIDEN - De weekmarkt te rug op de Markt in Arnemuiden. Liever morgen nog dan volgende week, zo liet gisteravond een in woner van Arnemuiden weten tij dens het politiek debat over de toekomst van het stadje. Ook tal van andere inwoners staken hun hand op toen gespreksleider Mau- rits Sep vroeg wie de weekmarkt terug wil hebben op z'n oude stek. CD A-lijsttrekker en wethouder Jo- han Aalberts merkte echter op dat het niet mogelijk is om die weekmarkt daar terug te laten ke ren omdat de grote vrachtwagens de Markt niet kunnen bereiken in verband met een scherpe bocht. Daarop werd vanuit het publiek om creatieve oplossingen ver zocht. De eerste deel van het debat stond in het teken van de toe komst van Arnemuiden aan de hand van de Strategische Ontwik kelingsroute die is opgesteld door Jimmy Theune. Daarin staat hoe met betrekkelijk eenvoudige in grepen de toeristische aantrek kingskracht vergroot kan worden door het maritieme (vissers)verle- den meer zichtbaar te maken. On der andere door het Havenhoofd aantrekkelijker te maken. De poli tici van links tot rechts lieten we ten dat ze dat plan steunen maar ze stelden wel dat het niet op hun weg ligt om ervoor te zorgen dat een ondernemer op het Haven hoofd daar een restaurant of vis kraam begint. „Dat moet een on dernemer zelf willen", zo zei Wil- lemien Treurniet (CU). Volgens de politici moet het mogelijk zijn om dat plein wat te verfraaien met zaken die verwijzen naar het maritieme heden en verleden van Arnemuiden. Het Schorretje oftewel de Ar- nestraat kan volgens dat plan veel aantrekkelijker worden als de heg, die een scheiding vormt tussen straat en water, deels wordt ge snoeid. De politici kunnen zich daarin vinden. Het zal volgens Ad- ri van 't Westeinde (CU) echter vele jaren en het nodige geld kos ten om de woonboten die daar lig- Het Havenbedrijf Antwerpen heeft er zelf nog tien in bedrijf met elk een hijsvermogen van 100 ton. Plus natuurlijk de trots van de haven: de drijvende bok Brabo met een hefvermogen van 8oo ton. Hij wordt niet alleen in gezet voor werkzaamheden in de haven zelf, maar ook bij de ber gen van gezonken schepen. Het is op de kop af 750 jaar gele den dat het Antwerpse stadsbe stuur de eerste kraan aanschafte, een houten tredkraan, die ter be schikking werd gesteld aan de goe derenhandelaren in het toen nog beperkte havengebied. Het huidi ge stadsbestuur vond die mijlpaal van 750 jaar voldoende reden voor de uitgifte van een naslag werk, samengesteld door conser vator Jef Vrelust van de maritie me collectie van het Museum aan de Stroom (MAS). Logisch, want het museum beheert de grootste en meest gevarieerde collectie ha venkranen ter wereld en biedt de bezoekers een duidelijk beeld van de verschillende technische ont wikkelingen. Het begon ooit met de vermaarde houten tredkranen, voortbewogen door één of twee mannen, die als muizen in hun molentje stevig in hun 'kraanmo len' voortstapten. Ze werden 'craenkinderen' genoemd. Nee, het was bepaald geen kinderar beid; het werk werd gedaan door kleine, pezige havenarbeiders. Om aan de slag te kunnen, moes ten ze eerst hun kracht bewijzen door een parkoers af te leggen met een zware tros om hun mid del. Na de tredkranen kwamen de handkranen - ook op menskracht - hierna werden stoomkranen geïntroduceerd, gevolgd door kra nen op waterdruk om uiteindelijk uit te komen bij de moderne, elek trische mobiele kranen. In 1263 melden geschreven bron nen voor het eerst een kraan in Antwerpen, ter hoogte van het Steen. Daarmee was Antwerpen één van de eerste Europese ste den die deze dienstverlening in haar haven aanbood. In 1974 onderkende het stadsbe stuur het belang van de kranen als maritiem erfgoed. Toen werd besloten een technologisch ar- chief aan te leggen. Van iedere reeks kranen die uiteindelijk na ja ren buiten bedrijf werden gesteld, werd één representatief exem- plaat opgenomen in de stedelijke museumcollectie. Het zijn er in middels negentien, inclusief één drijvende kraan. Maar ook de ken nis van de oude kraandrijvers moet behouden blijven. Paul Van Schoors, die de restauratie van de MAS-kranen coördineert, pleit voor de oprichting van een vereni ging Levende Kranen, die ervoor zorgt dat 'de kraanmannen van vroeger' hun kennis overdragen aan vrijwilligers. Maar de tijd dringt. Want ze zijn allemaal oud. gen te verhuizen zodat de water kant voor andere doeleinden ge bruikt kan worden. Hij pleitte voor een uitsterfconstructie om zo de boten daar weg te krijgen. „Maar dat gaat dan zeker een twintigtal jaren kosten." Piet Kraan (LPM) stelde op zijn beurt dat in overleg met de bevol king heel veel mogelijk is. „Als er maar draagvlak is." Volgens hem zou het heel mooi zijn als er bij Arnemuiden ook een jachthaven zou komen. Chris Simons (WD) verwacht niet dat dat echt kan lukken om dat plezierjachten die Arnemui den aan willen doen twee brug gen die de Arne overspannen, moeten passeren. Een van die twee is de spoorbrug die maar op bepérkte tijden open kan. „Dat blijft wel een probleem." VLISSINGEN - Mirjam Oldenhave is vandaag (dinsdag) voor HZ Cult met haar theatershow 'Flits' in het Arsenaaltheater in Vlissingen. Zij is bekend van 'Mees Kees'. Na de voorstelling is er een signeer sessie en een vragenronde voor de bezoekers. De middagvoorstel ling begint om 14.30 uur en de avondvoorstelling om 19.00 uur. HZ Cult stelt haar programma sa men aan de hand van een thema. Dit jaar is dat 'De Verleiding'. GOES - Voor havo- en vmbo-scho- lieren houdt Goflex op 20 maart een open dag in het trainingscen trum, Columbusweg 16. Er zijn ac tiviteiten op het vlak van elektro, meet-, regel- en installatietech niek, metaal en werktuigbouw. De open dag is van 14.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur. www.goflex.nl. Werk zoeken en werk vinden doen we steeds vaker via internet. Daarom kunt u bij UWV ook veel zaken zelf online regelen en gaan we vanuit minder vestigingen werken. Via uwv.nl en werk.nl kunt u altijd terecht bij UWV, óók buiten kantooruren. Op vrijdag 21 maart verhuizen de vestigingen van UWV vanuit Werkplein Walcheren in Middelburg en Werkplein Goes naar de locatie van UWV aan de Piet Heinstraat 77,4461GL in Goes. Op uitnodiging van UWV kunt u op deze locatie deelnemen aan netwerkbijeenkomsten, speeddates en workshops. Elke dinsdag van 12.00 uur - 16.30 uur kunt u daar terecht voor alle vragen waarop u via uwv.nl en werk.nl zelf geen antwoord vindt. 'Weekmarkt weer op de Markt' door Emile Calon 9 Negen (kandidaat)politici discussieer den maandagavond in het voormalig stadhuis van Arnemuiden over econo mische en toeristische kansen van het stadje. door Wout Bareman ANTWERPEN - Vroeger waren het er vele honderden. Eigenlijk stonden op alle kaaien van de Antwerpse haven allerlei kranen. Nu zijn het er naar schatting nog zo'n hon derd. i Op de Rijnkaai, vlak bij het Museum aan de Stroom, staan verschillende oude havenkranen te wachten op een opknapbeurt, foto Camile Schelstraete gg UWV UWV werken aan perspectief

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 30