Kranen onderdeel erfgoed Antwerpse haven
UWV verhuist, maar blijft dichtbij
30 WALCHEREN
Oldenhave van
'Mees Kees' in
Arsenaaltheater
Techniek voor
scholieren Goes
Tijdens politiek debat blijkt dat politici
Strategische Ontwikkelingsroute voor
Arnemuiden massaal steunen.
ARNEMUIDEN - De weekmarkt te
rug op de Markt in Arnemuiden.
Liever morgen nog dan volgende
week, zo liet gisteravond een in
woner van Arnemuiden weten tij
dens het politiek debat over de
toekomst van het stadje. Ook tal
van andere inwoners staken hun
hand op toen gespreksleider Mau-
rits Sep vroeg wie de weekmarkt
terug wil hebben op z'n oude
stek.
CD A-lijsttrekker en wethouder Jo-
han Aalberts merkte echter op
dat het niet mogelijk is om die
weekmarkt daar terug te laten ke
ren omdat de grote vrachtwagens
de Markt niet kunnen bereiken in
verband met een scherpe bocht.
Daarop werd vanuit het publiek
om creatieve oplossingen ver
zocht.
De eerste deel van het debat
stond in het teken van de toe
komst van Arnemuiden aan de
hand van de Strategische Ontwik
kelingsroute die is opgesteld door
Jimmy Theune. Daarin staat hoe
met betrekkelijk eenvoudige in
grepen de toeristische aantrek
kingskracht vergroot kan worden
door het maritieme (vissers)verle-
den meer zichtbaar te maken. On
der andere door het Havenhoofd
aantrekkelijker te maken. De poli
tici van links tot rechts lieten we
ten dat ze dat plan steunen maar
ze stelden wel dat het niet op hun
weg ligt om ervoor te zorgen dat
een ondernemer op het Haven
hoofd daar een restaurant of vis
kraam begint. „Dat moet een on
dernemer zelf willen", zo zei Wil-
lemien Treurniet (CU). Volgens
de politici moet het mogelijk zijn
om dat plein wat te verfraaien
met zaken die verwijzen naar het
maritieme heden en verleden van
Arnemuiden.
Het Schorretje oftewel de Ar-
nestraat kan volgens dat plan veel
aantrekkelijker worden als de heg,
die een scheiding vormt tussen
straat en water, deels wordt ge
snoeid. De politici kunnen zich
daarin vinden. Het zal volgens Ad-
ri van 't Westeinde (CU) echter
vele jaren en het nodige geld kos
ten om de woonboten die daar lig-
Het Havenbedrijf Antwerpen
heeft er zelf nog tien in bedrijf
met elk een hijsvermogen van
100 ton. Plus natuurlijk de trots
van de haven: de drijvende bok
Brabo met een hefvermogen van
8oo ton. Hij wordt niet alleen in
gezet voor werkzaamheden in de
haven zelf, maar ook bij de ber
gen van gezonken schepen.
Het is op de kop af 750 jaar gele
den dat het Antwerpse stadsbe
stuur de eerste kraan aanschafte,
een houten tredkraan, die ter be
schikking werd gesteld aan de goe
derenhandelaren in het toen nog
beperkte havengebied. Het huidi
ge stadsbestuur vond die mijlpaal
van 750 jaar voldoende reden
voor de uitgifte van een naslag
werk, samengesteld door conser
vator Jef Vrelust van de maritie
me collectie van het Museum aan
de Stroom (MAS). Logisch, want
het museum beheert de grootste
en meest gevarieerde collectie ha
venkranen ter wereld en biedt de
bezoekers een duidelijk beeld van
de verschillende technische ont
wikkelingen. Het begon ooit met
de vermaarde houten tredkranen,
voortbewogen door één of twee
mannen, die als muizen in hun
molentje stevig in hun 'kraanmo
len' voortstapten. Ze werden
'craenkinderen' genoemd. Nee,
het was bepaald geen kinderar
beid; het werk werd gedaan door
kleine, pezige havenarbeiders.
Om aan de slag te kunnen, moes
ten ze eerst hun kracht bewijzen
door een parkoers af te leggen
met een zware tros om hun mid
del. Na de tredkranen kwamen de
handkranen - ook op menskracht
- hierna werden stoomkranen
geïntroduceerd, gevolgd door kra
nen op waterdruk om uiteindelijk
uit te komen bij de moderne, elek
trische mobiele kranen.
In 1263 melden geschreven bron
nen voor het eerst een kraan in
Antwerpen, ter hoogte van het
Steen. Daarmee was Antwerpen
één van de eerste Europese ste
den die deze dienstverlening in
haar haven aanbood.
In 1974 onderkende het stadsbe
stuur het belang van de kranen
als maritiem erfgoed. Toen werd
besloten een technologisch ar-
chief aan te leggen. Van iedere
reeks kranen die uiteindelijk na ja
ren buiten bedrijf werden gesteld,
werd één representatief exem-
plaat opgenomen in de stedelijke
museumcollectie. Het zijn er in
middels negentien, inclusief één
drijvende kraan. Maar ook de ken
nis van de oude kraandrijvers
moet behouden blijven. Paul Van
Schoors, die de restauratie van de
MAS-kranen coördineert, pleit
voor de oprichting van een vereni
ging Levende Kranen, die ervoor
zorgt dat 'de kraanmannen van
vroeger' hun kennis overdragen
aan vrijwilligers. Maar de tijd
dringt. Want ze zijn allemaal oud.
gen te verhuizen zodat de water
kant voor andere doeleinden ge
bruikt kan worden. Hij pleitte
voor een uitsterfconstructie om
zo de boten daar weg te krijgen.
„Maar dat gaat dan zeker een
twintigtal jaren kosten."
Piet Kraan (LPM) stelde op zijn
beurt dat in overleg met de bevol
king heel veel mogelijk is. „Als er
maar draagvlak is." Volgens hem
zou het heel mooi zijn als er bij
Arnemuiden ook een jachthaven
zou komen.
Chris Simons (WD) verwacht
niet dat dat echt kan lukken om
dat plezierjachten die Arnemui
den aan willen doen twee brug
gen die de Arne overspannen,
moeten passeren. Een van die
twee is de spoorbrug die maar op
bepérkte tijden open kan. „Dat
blijft wel een probleem."
VLISSINGEN - Mirjam Oldenhave is
vandaag (dinsdag) voor HZ Cult
met haar theatershow 'Flits' in
het Arsenaaltheater in Vlissingen.
Zij is bekend van 'Mees Kees'. Na
de voorstelling is er een signeer
sessie en een vragenronde voor
de bezoekers. De middagvoorstel
ling begint om 14.30 uur en de
avondvoorstelling om 19.00 uur.
HZ Cult stelt haar programma sa
men aan de hand van een thema.
Dit jaar is dat 'De Verleiding'.
GOES - Voor havo- en vmbo-scho-
lieren houdt Goflex op 20 maart
een open dag in het trainingscen
trum, Columbusweg 16. Er zijn ac
tiviteiten op het vlak van elektro,
meet-, regel- en installatietech
niek, metaal en werktuigbouw.
De open dag is van 14.00 tot 17.00
uur en van 19.00 tot 21.00 uur.
www.goflex.nl.
Werk zoeken en werk vinden doen we steeds vaker via internet. Daarom kunt u bij UWV ook veel zaken zelf online regelen en gaan we
vanuit minder vestigingen werken.
Via uwv.nl en werk.nl kunt u altijd terecht bij UWV, óók buiten kantooruren.
Op vrijdag 21 maart verhuizen de vestigingen van UWV vanuit Werkplein Walcheren in Middelburg en Werkplein Goes naar de locatie
van UWV aan de Piet Heinstraat 77,4461GL in Goes.
Op uitnodiging van UWV kunt u op deze locatie deelnemen aan netwerkbijeenkomsten, speeddates en workshops.
Elke dinsdag van 12.00 uur - 16.30 uur kunt u daar terecht voor alle vragen waarop u via uwv.nl en werk.nl zelf geen antwoord vindt.
'Weekmarkt weer op de Markt'
door Emile Calon
9
Negen (kandidaat)politici discussieer
den maandagavond in het voormalig
stadhuis van Arnemuiden over econo
mische en toeristische kansen van het
stadje.
door Wout Bareman
ANTWERPEN - Vroeger waren het er
vele honderden. Eigenlijk stonden
op alle kaaien van de Antwerpse
haven allerlei kranen. Nu zijn het
er naar schatting nog zo'n hon
derd.
i Op de Rijnkaai, vlak bij het Museum aan de Stroom, staan verschillende
oude havenkranen te wachten op een opknapbeurt, foto Camile Schelstraete
gg UWV
UWV werken aan perspectief