TO©S FZC 'Voorbips mag blijkbaar niet van Apple, maar de achterbips wel' PZC 2 IN HET NIEUWS INC COLOFON Commerciële aanbiedingen dankzij mijn bankrekening? 'Over mijn lijk' zeggen boze klanten van ING Bank. Maak iemand abonnee! PAUL KUSTERS D 55-RLUSSERS SOLLICITEREN STEE&S MINDER WE HEEEEN HET AL 6EZIEN, EANK T: 088-0139995 DEN HAAG - „De dag dat jullie je betaalgegevens verkopen, ben ik weg." Met die reactie en veel va rianten daarop hebben klanten van ING gisteren het plan van de bank begroet om betaalgegevens te gaan gebruiken voor commer ciële aanbiedingen van derden. De opwinding over het plan be perkt zich niet alleen tot sociale media als Twitter en Facebook, ook in politiek Den Haag klinkt de afkeuring door. Het voornemen van ING is voor Arie Slob van de Christenunie voldoende aanleiding zijn reke ning bij die bank op te zeggen. „Veel klanten denken dat wij hun gegevens aan anderen gaan verko pen. Daar schrikken ze van. En dat is dus precies wat we niet gaan doen," zegt Reinier StefFen van ING Bank. ING wil vanaf het vierde kwartaal de rekeninggegevens van enkele duizenden klanten - die zichzelf kunnen aanmelden - gebruiken om hen aantrekkelijke aanbiedin gen te doen. Steffens: „Wij kun nen zien of klanten bij tuincen trum A spullen hebben gekocht en kunnen tuincentrum B vragen een concurrerende aanbieding te doen. De aanbieder krijgt onze klantgegevens niet. Wij geven die Klantgegevens moeten niet worden verpatst aan commerciële bedrijven aanbieding aan onze klanten door. De privacy van onze klan ten is volledig gewaarborgd." ING zegt met dit initiatief de eer ste bank in West-Europa te zijn. ING, aldus de woordvoerder, wil klanten vooral het gevoel geven dat ze van hun bank 'iets extra's krijgen'. Zo wordt dat in politieke kringen niet opgevat. Minister Dijssel- bloem van Financiën is gemaand opheldering te verschaffen over het plan van ING. Dijsselbloem waagt zich niet aan een inhoude lijke beoordeling, maar zegt wel dat 'voorzichtigheid nodig is met persoonsgegevens'. Zijn partijge noot, Kamerlid Henk Nijboer vindt: „Klantgegevens van de ban ken zijn van de klant. De gege vens moeten niet worden ingezet voor commerciële doeleinden, laat staan verpatst aan bedrijven." CDA-Kamerlid Eddy van Hijum vindt dat ING 'een grens over schrijdt'. Ook D66 en SP hebben hun bedenkingen. Andere grote banken als Rabo bank, ABN Amro en SNS zeggen geen plannen te hebben voor ver gelijkbare diensten. SNS spreekt wel van 'een interessante ontwik keling die je niet op voorhand moet uitsluiten'. Dat ING nieuwe wegen inslaat, is niet verwonderlijk. Het aantal bankcliënten groeit nauwelijks, kredietverlening verschuift naar andere partijen als Qredits en kre dietunies en internetgiganten als Facebook, Google en Twitter rich ten zich ook op betaaldiensten. Ook deze partijen beschikken over over massa's gegevens van hun klanten, die commercieel uit gebuit worden. Wereldwijd zijn steeds meer ban ken geïnteresseerd in big data een enorme digitale berg gege vens over het gedrag van hun klanten. Banken in de Verenigde Staten en Australië maken daar al commercieel gebruik van. Dat de bank daarvoor het betaalge drag van klanten gebruikt, is niet vanzelfsprekend, zegt Lysette Rut gers van het College voor Bescher ming van Persoonsgegevens in Den Haag. „Dat mag niet zomaar van de wet, want dat zijn heel ge voelige gegevens. Er is bijna niets wat zo'n compleet beeld geeft van wie je bent. En dan bedoel ik niet alleen of je viooltjes bij een tuin centrum koopt. Het gaat ook om zaken als van welke verenigingen je lid bent, van welke politieke partij. Dat zijn gegevens die je als klant in vertrouwen aan de bank geeft. Je wilt niet dat die zomaar bij anderen terechtkomen." dit. „Het is zowel hypocriet als nergens op gebaseerd." De uitgeverij eiste per ommegaan de dat het boek uiterlijk afgelo pen weekend alsnog verkrijgbaar zou zijn. Apple antwoordde op dit ultimatum dat naar een oplos sing wordt gezocht. „We geven ze nog even, maar het moet wel deze week worden opgelost, anders duurt het ons te lang", reageert Van Gelderen. Lebowski had vorig jaar een verge lijkbaar akkefietje met Apple. De hartsvriendin van Heieen van Royen werd geweigerd vanwege verwijzingen in het boek naar een pornografische website. AMSTERDAM - Ter gelegenheid van de twintigste sterfdag van Char les Bukowski heeft uitgeverij Le bowski vijfhoeken van de schrij ver opnieuw uitgegeven. Vier zijn als e-book te koop in de Neder landse Apple Store, eentje niet: Fuck machine en andere verhalen kwam niet door de censuur. Apple vindt het wel een 'belang rijk werk' en zoekt een oplossing. Of het boek is geweigerd vanwege de titel, of vanwege de foto van een vagina op de omslag, weet Os car Van Gelderen van Lebowski niet. De uitgeverij kreeg een mail van Apple waarin stond dat de omslag 'om verschillende rede nen' ongepast was. Het be vreemdt Van Gelderen dat Apple met de foto van de blote billen op de voorkant van Vrouwen kenne lijk geen probleem heeft. „De voorbips mag blijkbaar niet van Apple, maar de achterbips weer wel." Puriteins gedoe, noemt hij Of het boek is geweigerd vanwege de titel of vanwe ge de foto van een vagina op de omslag, is onbekend Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 www.pzc.nl Uitgever Erik van Gruijthuijsen Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland T: 0111- 45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel directeur Ivo van der Velde Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Onze excuses. Meld het via www.pzc.nl/service. De krant wordt niet nabezorgd. U ont vangt restitutie en u kunt de krant van vandaag lezen via E-paper. Vragen? Bel: 088-0139910 Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Abonneren, wijziging vakantie service? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: 088-0139910. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitge verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer informatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg ener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereen komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor den om u op de hoogte te houden van inte ressante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese lecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva cy statement op www.pzc.nl Bank loert mee door Chris van Alem illustratie Mark Reijntjens Henk Nijboer, Kamerlid PvdA door Saskia Wassenaar En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* De nieuwe abonnee leest de krant 24/7 digitaal nieuws 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee "Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven. www.pzc.nl/abonneewerftabonnee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 2