Nog geen tank te zien aan de Russische grens
6 BUITENLAND
VLIEGRAMP
Mysterie rond
vermist toestel
van Malaysia
Airways. Piloot
keerde zonder
reden om.
Vrouw zat zes jaar
dood in haar auto
Pia Farrenkopf uit Pontiac in
de Amerikaanse staat Michi
gan was alleenstaand, op
zichzelf en ze reisde veel.
Daarom was het de buren
niet opgevallen dat ze de
vrouw al jarenlang niet
meer hadden gezien. Haar
gemummificeerde lichaam
werd afgelopen week gevon
den in de auto in haar gara
ge. De politie vermoedt dat
ze zes jaar geleden is overle
den. Afgelopen week stuur
de de bank een aannemer
naar haar huis om een gat in
het dak te repareren. Die
vond de dode vrouw in haar
auto. De sleutel stak nog
halfin het contact.
Forse sterfte
in dierentuin
Een ernstig vermagerde Ben
gaalse tijger stierf er afgelo
pen week aan een longont
steking. Een maand eerder
overleed een leeuw toen hij
stikte in zijn kooi. In de die
rentuin van de Indonesische
stad Surabaya zijn sinds afge
lopen zomer meer dan hon
derd dieren gestorven, meld
den Indonesische media za
terdag. De attractie, door In
donesische media inmiddels
'dierentuin des doods' ge
doopt, is met ruim 3400 die
ren een van de grootste in
Indonesië. Online petities
om de zaak te sluiten zijn
wereldwijd honderdduizen
den keren ondertekend.
Syrische leger wint
belangrijke slag
Het Syrische leger heeft de
strategisch gelegen plaats
al-Zara aan de grens met Li
banon op opstandelingen
veroverd. Het leger liet in
een verklaring weten dat
het bij de strijd 'een groot
aantal terroristen en huurlin
gen' heeft gedood. Over het
aantal slachtoffers hebben
de autoriteiten en de rebel
len geen mededelingen ge
daan. Dertig opstandelingen
zouden zich hebben overge
geven. Door de verovering
controleert het leger nu de
belangrijke weg die mid-
den-Syrië met Damascus
en met de kust verbindt.
Toch weer zoeken
naar Nederlander
Nadat eerder deze week de
Ierse kustwacht het defini
tief had opgegeven, wordt er
dit weekend toch weer ge
zocht naar een vermiste Ne
derlander langs de kust van
het land. Volgens de Ierse
krant The Southern Star.
gaat het om een kleinschali
ge zoektocht Er gaan dui
kers op zoek naar de 31-jari-
ge man die begin februari sa
men met een vriend ver
mist raakte tijdens een
storm. Het lichaam van de
vriend werd kort na de ver
missing gevonden in het wa
ter bij schiereiland Sheep's
Head in graafschap Cork.
KUALA LUMPUR - Onderzoekers
proberen duidelijk te krijgen wat
er gebeurde met vlucht MH370
van Malaysia Airlines die zaterdag
van de radar verdween. Het vlieg
tuig was op weg van de Maleisi
sche hoofdstad Kuala Lumpur
naar de Chinese hoofdstad Pe
king. De Boeing 777, met aan
boord 227 passagiers en 12 beman
ningsleden, bevond zich op het
moment van verdwijnen op 10 ki
lometer hoogte. Het mysterie
groeide nadat de Maleisische
luchtmacht bekendmaakte dat de
piloot ongeveer twee uur na ver
trek, zonder opgaaf van redenen,
ter hoogte van Vietnam rechtsom
keert zou hebben gemaakt.
Behalve een fout van de piloot
wordt gekeken naar nog twee fac
toren die kunnen meespelen bij
een crash: de weersomstandighe
den en een technisch manke
ment. Het weer was goed toen
het vliegtuig verdween. En de
Boeing had kortgeleden nog een
technische inspectie gehad.
Twee inzittenden van het vlieg
tuig zijn waarschijnlijk aan boord
gëkomen met een gestolen pas
poort. De paspoorten van Luigi
Maraldi (37) uit Italië en Christi
an Kozel (30) uit Oostenrijk wa
ren respectievelijk in 2013 en 2012
Het onderzoek spitst zich
inmiddels toe op op het
uiteenvallen van het vlieg
tuig midden in de lucht
gestolen. Beiden hadden daarvan
aangifte gedaan. De identiteitsbe
wijzen stonden in de database
met gestolen paspoorten van In
terpol, maar die is niet geraad
pleegd. Of de gebruikers van de
gestolen paspoorten iets te maken
hebben met het verdwijnen van
de Boeing, is onduidelijk. Aanne
melijker is dat de paspoorten wer
den gebruikt voor mensensmok
kel of het vervoeren van drugs, zo
vermoeden veiligheidsexperts.
Niettemin heeft de Amerikaanse
FBI-agenten en -specialisten naar
Maleisië gestuurd om te assiste
ren bij het onderzoek.
Als er, zoals moet worden ge
vreesd, geen overlevenden wor
den gevonden, is de crash met de
Boeing het grootste vliegtuigonge
luk sinds 2001. Toen stortte een
Airbus A-300 van American Air
ways met 251 passagiers en 9 be
manningsleden neer, vlak na de
start vanaf Kennedy International
Airport in New York.
Volgens de Amerikaanse specia
list in vliegtuigcrashes Arnold Bar-
nett komen de veiligheidsstatistie
ken van Malaysia Airlines overeen
met het gemiddelde van lucht
vaartmaatschappijen uit vergelijk
bare landen. Jaarlijks worden
rond 120.000 vluchten uitgevoerd
door de Maleisische maatschappij
en er waren eerder twee vliegram
pen: in 1977 en 1995. De eerste
crash met een Boeing 737 (ruim
100 doden) gebeurde nadat het
vliegtuig was gekaapt. De reden
van die kaping is nooit achter
haald. Het tweede ongeluk, in
1995, gebeurde met een Fokker-50
na een fout van de piloot. Van de
53 inzittenden kwamen er 34 om
het leven.
48 uur nadat het vliegtuig van de
radar verdween, hebben reddings
werkers nog steeds geen wrak
stukken kunnen lokaliseren. Wel
heeft een Vietnamees marine
vliegtuig gisteren een object in
zee gezien dat mogelijk afkomstig
is van de vermiste Boeing. Het
was te donker om met zekerheid
vast te stellen of het inderdaad
gaat om wrakstukken. Bij daglicht
sturen de autoriteiten meer vlieg
tuigen op onderzoek uit naar het
gebied in de Zuid-Chinese Zee.
Het is niet meer dan een linie
met om de zoveel" meter een
klein, blauw bordje. Een hekwerk
is hier niet. Bewakers evenmin.
Hier zou je zo, zonder in het bezit
te zijn van een visum, Rusland
kunnen binnenwandelen.
„Ja, er zijn Russische troepenbe
wegingen geweest", zegt Neboz
jenko. „Maar dat was allemaal ter
intimidatie. Ik geloof niet dat Rus
land hier echt binnenvalt."
Hij is zo'n beetje het dorpshoofd
van het plaatsje Veterinarne, dat
op de grens met Rusland ligt. Het
gehucht telt ongeveer vijfhonderd
inwoners. Er staan een paar flat
blokjes en wat lage huisjes met da
ken van golfplaat.
Nebozjenko woont in Oost-Oe
kraïne en spreekt hoofdzakelijk
Russisch. Niettemin voelt hij zich
Oekraïner. En eentje als zovelen:
ze voelen zich bedrogen. Door zo
wel het Oosten als het Westen.
„We zitten tussen hamer en aam
beeld", verzucht Nebozjenko.
„Met aan de ene kant de Europese
Unie en de VS en aan de andere
kant Rusland. Oekraïners hebben
nooit geleerd de juiste politici te
kiezen, dan krijg je dit soort din
gen."
Maar is hij bang voor een Russi
sche inval in Oost-Oekraïne, nu
de Krim in het zuiden een beklon
ken zaak lijkt? Opnieuw pareert
de fruitteler de vraag met een
grap. „Als die tanks hier door
mijn boomgaard komen rijden,
vertrek ik naar Nederland."
Maar dan vervolgt hij serieus:
„Nee, dat zou heel slecht zijn.
Wat zouden we moeten beginnen
tegen zo'n overmacht? Zou jij
vechten?"
Roeslan (40) uit het verderop gele
gen Kozatsja Lopan is kwaad op
Rusland. „Oekraïne moet één blij
ven. Ik ben er geboren en het is
mijn land", zegt hij. Maar ook hij
heeft weinig vertrouwen in een
goede afloop van een eventueel
gewapend conflict met Rusland.
„Ik heb grenswachten gesproken.
Die zeiden dat ze in geval van oor
log met Rusland hun wapens zou
den weggooien en het op een lo
pen zetten."
Op straat in het dorpje Strelitsa
loopt de 55-jarige Aleksandr.
Hij hoopt van harte dat alles
goedkomt. „Ik heb daar vrienden
wonen die ik niet graag zou ver
liezen", zegt hij terwijl hij met
zijn hoofd richting Rusland
knikt. Hij oogt wat zenuwachtig,
terneergeslagen.
Op de vraag of het scenario zoals
in de Krim zich ook in Oost-Oek
raïne zou kunnen ontrollen, ver
zucht Aleksandr: „Alles kan ge
beuren."
PONTIAC
SURABAYA
AL-ZARA
CORK
er
met
Wat gebeurde
door onze redactie buitenland
door onze correspondent
Joost Bosman
VETERINARNE - „Ik zie nog geen
tanks", grinnikt appelboer Vladimir
Nebozjenko, terwijl hij naar het
noorden wijst. Op nog geen
200 meter van zijn land loopt de
grens tussen Oost-Oekraïne en Rus
land.