Masterclass pianiste Petkova werkt enorm inspirerend Tongstrelende steak Ontroerende Schubertsonate 18 ZEELAND zeeland in de vorige eeuw AIM! LUk Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lin- denbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of ver halen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91,4330 AB Middelburg. Drie in zenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. Heel veel goede ant woorden ontvingen we afgelopen week. De markante plek aan de Burgemeester Elenbaasstraat in Kruiningen riep bij heel wat mensen mooie herinneringen op. Aan bruiloften, gezellige eten tjes en andere partijtjes. Het is uiteraard met name het ca fé-restaurant yoor op de foto waar die herinneringen aan kle ven. „'De Uitkijk' werd in de ja ren '30 gebouwd aan de rijksweg Vlissingen-Bergen op Zoom", zegt P.C. Snoep uit Goes. „Na de aanleg van de nieuwe snelweg in de jaren '70 kwam het uit de rou te te liggen. Het restaurant veran derde later van naam en heette toen 'De Zeeuwse Parel'. De eer ste eigenaar was de heer Haze- windus, die ook nog een benzine pomp exploiteerde naast zijn zaak. Daarna heeft deze zaak nog verschillende eigenaren gekend. Recentelijk is het gesloopt." P. Hoogland uit Vlissingen zegt: „In 1968 was het een restaurant en de eigenaar was de heer Bou- deling. In April 1968 zijn wij ge trouwd en hebben daar onze re ceptie en diner gehouden. Het was een prima locatie!" Dat vindt Lida de Jager-Schurin- ga uit Kapelle ook. „Mijn herinne ring is goed aan het restaurant. Mijn man en ik gingen er af en toe wel eens eten en dan was het altijd een T-bone steak met toebe horen. Nergens kon je lekkerder eten dan daar. Tongstrelend noemt men dat. Nu ik het schrijf loopt het water mij weer in de mond." bent dus een scheppend kunste naar en dan voel je de intentie van de componist beter aan." Dies van den Berg pakte uit met een Scherzo van Chopin. Petkova legde hem het verschil tussen tempo en klank uit en stelde dat de muziek moest stromen. „Ik vond haar heel inspirerend. Ze stelt geen echte eisen en laat je vrij in de interpretatie. Ze geeft je alle mogelijkheden. Muziek is een eindeloze zoektocht. Haar opmer kingen sneden hout. Ze liet me voelen wat de essentie was van de muziek. Ze vroeg me om de piano los te laten en gewoon te spelen vanuit de emotie en te stoppen met fraseren. Ik speel altijd zon der partituur, dat geeft me meer vrijheid om te interpreteren. Ik heb de hele masterclass gevolgd, want je leert ook veel van de fou ten van anderen." Eline Smit speelde Lebewohl uit de sonate les Adieux van Beetho ven. Zij stelde na afloop dat ze veel geleerd had van het onder bouwde commentaar. „Het groot ste probleem ben ikzelf. Zij raad de me aan meer plezier te hebben in het spelen en alles los te laten. Ik ga dit stuk nu thuis zo probe ren te spelen." De 16- jarige Zeeuwse pianist/ surfer Martijn Wijsman ontroer de met zijn Ravel interpretatie. Petkova roemde de natuurlijkheid van zijn spel en leerde hem daar na hoe je een muzikaal verhaal zonder onderbreking moet vertel len. Feux d'artifice van Debussy werd door Henry Molkenboer ge speeld. Hij was zichtbaar dank baar voor de technische aanwijzin gen. Pianist Trevor Maloney heeft al veel podiumervaring en onder zijn vaardige vingers vloeide de barcarolle van Chopin. Het was in teressant dat na wat kleine verbe teringen die muziek nog intenser klonk. Marietta Petkova liet elke kandi daat eerst het uitgekozen stuk spe len en begon na enkele persoonlij ke vragen, één voor één de losse draadjes in de interpretatie aan el kaar te knopen. Ook gaf ze tips om de techniek te verbeteren. „Niet te ernstig zijn, je mag nooit anoniem musiceren. De dialoog tussen de linker- en rechterhand mag verder ontwikkeld worden. Ik vind het bijzonder dat je com poneert", zei ze tegen Stefan Knuijt uit Nieuw- en Sint Joos- land, die een deel uit een pianoso nate van Sjostakovtisj speelde. „Je TERNEUZEN - Zondag 9 maart speelde Marietta Petkova in Porgy en Bess in Terneuzen. Luisteren naar Petkova is een speciale erva ring. Zij creëert de muziek al spe lende, intens en zeer muzikaal. De werken van Handel, Leo de Klerk, Prokofiev en Chopin wer den smaakvol gebracht, maar het hoogtepunt van het recital was de vertolking van de prachtige Sona te in Bes (D 960) van Schubert. Gespeeld met respect voor de plot selinge pauzes en de rijke melo dielijnen en met een onderstre ping van de verschillende emo ties van vrolijkheid via smart tot berusting. Marietta Petkova gaf alles en haar interpretatie drong door tot op het bot. Pianist Marcel Worms en violiste Ursula Schoch spelen Baltic Souls, naar het boek Baltische zielen van Jan Brokken. foto Henri Belize De winnaars zijn deze week: Albert Brokken en Jan Lepoeter, Yerseke; Andien Goense-Bal, Driewegen en Paul van der Maas, Vogelwaarde. door Jeanette Vergouwen VLISSINGEN - In het Speelhuus van Ter Reede in Vlissingen stonden za terdag twee grote concertvleugels. Pianiste Marietta Petkova verzorg de een masterclass. Zes jonge pia nisten onderwierpen zich aan haar oordeel. Het publiek luisterde. Stefan Knuijt achter de piano. Achter hem zit Rien Balkenende om de mu ziekbladen om te slaan, foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 62