Masterclass pianiste Petkova
werkt enorm inspirerend
Tongstrelende steak
Ontroerende
Schubertsonate
18 ZEELAND
zeeland
in de
vorige
eeuw
AIM!
LUk
Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lin-
denbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen?
We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of ver
halen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of
stuur een brief naar de PZC, postbus 91,4330 AB Middelburg. Drie in
zenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon.
Heel veel goede ant
woorden ontvingen
we afgelopen week.
De markante plek aan
de Burgemeester Elenbaasstraat
in Kruiningen riep bij heel wat
mensen mooie herinneringen
op. Aan bruiloften, gezellige eten
tjes en andere partijtjes.
Het is uiteraard met name het ca
fé-restaurant yoor op de foto
waar die herinneringen aan kle
ven. „'De Uitkijk' werd in de ja
ren '30 gebouwd aan de rijksweg
Vlissingen-Bergen op Zoom",
zegt P.C. Snoep uit Goes. „Na de
aanleg van de nieuwe snelweg in
de jaren '70 kwam het uit de rou
te te liggen. Het restaurant veran
derde later van naam en heette
toen 'De Zeeuwse Parel'. De eer
ste eigenaar was de heer Haze-
windus, die ook nog een benzine
pomp exploiteerde naast zijn
zaak. Daarna heeft deze zaak nog
verschillende eigenaren gekend.
Recentelijk is het gesloopt."
P. Hoogland uit Vlissingen zegt:
„In 1968 was het een restaurant
en de eigenaar was de heer Bou-
deling. In April 1968 zijn wij ge
trouwd en hebben daar onze re
ceptie en diner gehouden. Het
was een prima locatie!"
Dat vindt Lida de Jager-Schurin-
ga uit Kapelle ook. „Mijn herinne
ring is goed aan het restaurant.
Mijn man en ik gingen er af en
toe wel eens eten en dan was het
altijd een T-bone steak met toebe
horen. Nergens kon je lekkerder
eten dan daar. Tongstrelend
noemt men dat. Nu ik het schrijf
loopt het water mij weer in de
mond."
bent dus een scheppend kunste
naar en dan voel je de intentie
van de componist beter aan."
Dies van den Berg pakte uit met
een Scherzo van Chopin. Petkova
legde hem het verschil tussen
tempo en klank uit en stelde dat
de muziek moest stromen. „Ik
vond haar heel inspirerend. Ze
stelt geen echte eisen en laat je
vrij in de interpretatie. Ze geeft je
alle mogelijkheden. Muziek is een
eindeloze zoektocht. Haar opmer
kingen sneden hout. Ze liet me
voelen wat de essentie was van de
muziek. Ze vroeg me om de piano
los te laten en gewoon te spelen
vanuit de emotie en te stoppen
met fraseren. Ik speel altijd zon
der partituur, dat geeft me meer
vrijheid om te interpreteren. Ik
heb de hele masterclass gevolgd,
want je leert ook veel van de fou
ten van anderen."
Eline Smit speelde Lebewohl uit
de sonate les Adieux van Beetho
ven. Zij stelde na afloop dat ze
veel geleerd had van het onder
bouwde commentaar. „Het groot
ste probleem ben ikzelf. Zij raad
de me aan meer plezier te hebben
in het spelen en alles los te laten.
Ik ga dit stuk nu thuis zo probe
ren te spelen."
De 16- jarige Zeeuwse pianist/
surfer Martijn Wijsman ontroer
de met zijn Ravel interpretatie.
Petkova roemde de natuurlijkheid
van zijn spel en leerde hem daar
na hoe je een muzikaal verhaal
zonder onderbreking moet vertel
len. Feux d'artifice van Debussy
werd door Henry Molkenboer ge
speeld. Hij was zichtbaar dank
baar voor de technische aanwijzin
gen. Pianist Trevor Maloney heeft
al veel podiumervaring en onder
zijn vaardige vingers vloeide de
barcarolle van Chopin. Het was in
teressant dat na wat kleine verbe
teringen die muziek nog intenser
klonk.
Marietta Petkova liet elke kandi
daat eerst het uitgekozen stuk spe
len en begon na enkele persoonlij
ke vragen, één voor één de losse
draadjes in de interpretatie aan el
kaar te knopen. Ook gaf ze tips
om de techniek te verbeteren.
„Niet te ernstig zijn, je mag nooit
anoniem musiceren. De dialoog
tussen de linker- en rechterhand
mag verder ontwikkeld worden.
Ik vind het bijzonder dat je com
poneert", zei ze tegen Stefan
Knuijt uit Nieuw- en Sint Joos-
land, die een deel uit een pianoso
nate van Sjostakovtisj speelde. „Je
TERNEUZEN - Zondag 9 maart
speelde Marietta Petkova in Porgy
en Bess in Terneuzen. Luisteren
naar Petkova is een speciale erva
ring. Zij creëert de muziek al spe
lende, intens en zeer muzikaal.
De werken van Handel, Leo de
Klerk, Prokofiev en Chopin wer
den smaakvol gebracht, maar het
hoogtepunt van het recital was de
vertolking van de prachtige Sona
te in Bes (D 960) van Schubert.
Gespeeld met respect voor de plot
selinge pauzes en de rijke melo
dielijnen en met een onderstre
ping van de verschillende emo
ties van vrolijkheid via smart tot
berusting.
Marietta Petkova gaf alles en haar
interpretatie drong door tot op
het bot.
Pianist Marcel Worms en violiste Ursula Schoch spelen Baltic Souls, naar het boek Baltische zielen van Jan Brokken.
foto Henri Belize
De winnaars zijn deze week: Albert
Brokken en Jan Lepoeter, Yerseke;
Andien Goense-Bal, Driewegen en
Paul van der Maas, Vogelwaarde.
door Jeanette Vergouwen
VLISSINGEN - In het Speelhuus van
Ter Reede in Vlissingen stonden za
terdag twee grote concertvleugels.
Pianiste Marietta Petkova verzorg
de een masterclass. Zes jonge pia
nisten onderwierpen zich aan haar
oordeel. Het publiek luisterde.
Stefan Knuijt achter de piano. Achter hem zit Rien Balkenende om de mu
ziekbladen om te slaan, foto Ruben Oreel