Een heel paard half 44 Mensen CONSUMENT 23 KOOPWAAR Wouter Klootwijk Een koe en een kalf en een heel paard half. Maar kijk uit met je vingers. Op mijn Maxima waarschuwt een sticker voor ongelukken. Een handje met een rode streep er door. Weg vingers. Het lijkt on mogelijk zelfs maar een halve vin ger te verspelen in het ding, maar toch goed om te weten dat het menens is, stille kracht. Maxima is het merk. Zo heet de vleesmolen. Zelf gehakt draaien, heeft voorde len. Geen economische, denk dat niet. Maar je weet wat je maalt en je bepaalt helemaal zelf hoeveel paard je door het rundergehakt draait. Of schaap. Het gaat uitste kend met een door de mens zelf aangedreven molen met een slin ger, maar langzaam. Ik heb er een van het Tsjechische merk Por- kert, gietijzer. Wordt niet meer gemaakt, nog veel op rommel markten. Er zijn er nog van de merken Westmark en Tre Spade. Goed voor de ontwikkeling van de linkerarmspieren als men rechts is. Men draait links de slin ger en propt met rechts het vlees de molen in. Om daarbij de onvol komenheid te ontdekken aan het ontwerp van de mens. Met drie handen was beter geweest. En het verlangen naar een motor groeit ook, naarmate er meer be richten verschijnen over gehan nes met vlees. Je doet het liever zelf. Ik kan dan ongestraft een paar zoute ansjovisfïletjes door het gehakt draaien. Nee, dan gaan de ballen niet naar vis smaken, maar geheimzinnig extra lekker. Er zijn elektrische vleesmolen tjes te koop voor vijf tientjes. Op- zetstukken voor op een keuken machine die ook ander werk doet, moeten al bijna 100 euro kosten en ik vind in een kookwin kel een vleesmolentje dat profes sioneel wordt genoemd. Hij kost 170 euro. Laten we kijken waarmee de pro fessionelen incourante delen van vlees vee klein krijgen. Gehakt molens zijn er, zo groot als een stacaravan, maar in restaurantkeu kens kom ik handzame machines tegen die opvallen om hun ge bruiksgemak en bescheiden vorm. Het schoonmaken vraagt een minuutje en een emmertje heet water. De kunstacademie is er niet aan te pas gekomen; ze zien er niet interessanter uit dan wat ze willen zijn. En juist daar om zo mooi. Maar duur voor een particulier huishouden. Toch vond ik er een. Voor niet zo heel veel meer dan amateurmachines van de kookwinkel. Een klein for maat beul van het merk Maxima, het huismerk van Spangenberg International Kitchen Professio nals in Mijdrecht. Verzendhuis van keukenmachines voor horeca en industrie (zie de website Span- r genberg.nl). Mijn Maxima kostte 195 euro met nog wat btw er bij. En dan te bedenken dat een roest vrijstalen vleesmolen met een slinger eraan in een Rotterdamse kookwinkel al 113 euro kost. Voor een iets grotere investering kan ik nu voor de hele straat ge hakt maken van alle dieren waar de buren een balletje van willen. En uitlenen kan ik hem (of haar?) ook, er kan niks aan kapot. Tenzij men er bakstenen in vermorzelt. Marks Spencer lijkt back to stay na de opening van de 4.800 vierkante meter tellende flagshipstore in Den Haag. r mmn his feels like home to us", meldt een Britse dame glunderend aan de caissière in de eind februa ri geopende flagshipstore van Marks Spencer (M&S) in Den Haag. Haar blijdschap lijkt geen uitzondering. In het warenhuis krioelt het van het zichtbaar op getogen, Engelssprekend publiek. Op zoek naar hun geliefde scones of een made- in-England trui. Hier en daar galmen opge wekte kreten na de aanblik van crumpets - een soort sponzige pannenkoekjes - of shortcrust pastry: pasteien op basis van kruimelig deeg. Ook niet-Engelse Marks Sparks-fans hebben het klassieke, Britse as sortiment (her)ontdekt, terwijl hier en daar een minder geroutineerde klant de schappen onderzoekend scant. M&S zag het levenslicht in het Engelse Leeds en bestaat inmiddels 129 jaar. Het wa renhuis is uitgegroeid tot een instituut in moederland Engeland. Te vergelijken met de Hema op Nederlandse bodem, maar zo als het de Britten betaamt chiquer, ietwat stijf en - dan met name de kledingcollec ties - prijziger. In 1991 probeerde het wa renhuis door te breken in Nederland, wat jammerlijk mislukte. Na tien jaar sloten in december 2001 de deuren van de vestigin gen in Amsterdam en Den Haag. Niet ge heel onverwachts, op de liefhebber of de expat met heimwee na leek het Nederland se publiek niet klaar voor de tuttige dame smode en relatief onbekende etenswaren als Christmas pudding of double cream. „Niets van waar", vertelt Fran^oise Smeyers, regiodirecteur Europa van M&S. „De winkels waren winstgevend. De keuze om de winkel te sluiten, had te maken met onze strategie. Er waren problemen met de winkels in het Verenigd Koninkrijk en we wilden ons daarop focussen." Aan de Kalverstraat, dezelfde straat waar M&S 13 jaar geleden de deuren sloot, werd in april vorig jaar het eerste testfiliaal van 500 vierkante meter geopend. In ronde nummer twee probeert het bedrijf het door middel van de clicks bricks-strate- gie, die in 2011 succesvol in Frankrijk werd gelanceerd. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de combinatie e-commerce en fysieke winkels. Door QR-codes op kledingstuk- ken in de e-boutique te scannen, word je verbonden met de webshop. Hier is het mo gelijk een bestelling te plaatsen die vervol gens thuis of in de winkel wordt afgele verd. Of je koopt de kleding via virtual rails in de winkel. Deze digitale kledingrek ken op enorme beeldschermen tonen items uit de nieuwste collecties. Smeyers: „Amsterdam was een teaser, we wilden een betere kijk op de Nederlandse consu ment om de flagshipstore in Den Haag op timaal in te richten." Trendwatcher Farid Tabarki vermoedt dat M&S ditmaal meer succes zal hebben. „Er zijn grofweg drie ontwikkelingen gaande herinneren zich de producten van twaalf jaar geleden in retail. Of het moet zo goedkoop moge lijk a la modeketen Primark of kwaliteit speelt een grote rol. De derde ontwikke- ling draait om niche: winkels die een speci fieke doelgroep aanspreken. M&S verkoopt producten van relatief goede kwaliteit én spreekt een groep consumenten aan met een voorkeur voor Britse producten." Het jaartje proefdraaien in de hoofdstad re sulteert in een licht en ruim hoekpand aan de Haagse Wagenstraat. Hoewel het groot ste deel van deze flagshipstore is gewijd aan de kledingcollecties, lijkt de food hall veruit favoriet. Behalve een herkenbaar su permarktassortiment blinkt de afdeling uit in voorheen onvindbare Britse producten. Is in Amsterdam een miezerig hoekje ge wijd aan mode, in Den Haag pronken de frisse en up-to-date ontwerpen op elke ver dieping. Suffe ruitjes hebben plaatsge maakt voor moderne ontwerpen en pastel tinten en prints, zoals je die op internatio nale catwalks ziet. Zelfs de kindermode speelt in op trends met onesies. Tot nog toe lijkt M&S' wedergeboorte een succes. Behalve de opening van de twee winkels is het bedrijf een samenwerking aangegaan met zes BP-tankstations. En on danks het slechte weer namen 20.000 klan- ten de eerste dag een kijkje in Den Haag. Het Amsterdamse filiaal verkoopt wereld wijd de meeste crumpets, zelfs meer dan Engelse filialen. Smeyers snapt waar het succes vandaan komt: „Mensen herinneren zich de producten van twaalf jaar geleden. Het is een kwestie van nostalgie." Buiten Amsterdam en Den Haag is er nog even geen sprake van een Britse invasie. In 2016 opent een tweede flagshipstore aanr het Amsterdamse Rokin. Met de verwachte 6.100 vierkante meters vol British finest lijkt dat het wachten waard. Farid Tabarki: „Of ze het nu wel redden? M&S heeft de za ken op orde, zeker wat betreft de on- en off line strategie. De vraag is alleen hoe we over vijftien jaar winkelen. Mensen zijn so ciale dieren en willen een winkel ervaren. Als M&S daaraan voldoet, zie ik wel een toekomst op Nederlandse bodem." MAANDAG 10 MAART 2014 door Cintha Rood Britse wedergeboorte Vers en lekker eten is belangrijk in het Marks I Het Marks Spencer-pand in Den Haag. foto Philip Panting Fran^oise Smeyers (M&S) www.marksandspencer.nl www.studiozeitgeist.eu ©reageren? y. consument@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 23