Modern onderwijs is boven alles digitaal. Maar werkt het ook? Nee, het zou studenten juist op achterstand zetten. opinie 14 SPECTRUM Met kerst was ik op skivakantie. Bij de lift wach tend, zag ik ie mand naar be neden komen in een opval lende stijl. Iets tussen een optreden van een cliniclown uit Davos en een wankele poging tot suïcide in. Toen ik de skiër vroeg hoe hij had leren skiën, antwoordde hij: 'Van YouTube'. Nu iedereen toegang heeft tot inter net, kan iedereen zelf alles leren. Daar zijn geen docenten meer bij nodig. En op den duur zijn er zelfs geen scholen meer bij nodig, althans dat beweren de ideologen van de 'nieuwe media' in de klas. Laatst nog verklaarde minister Jet Bus- semaker van Onderwijs in De wereld draait door dat studenten online colle ges mogen volgen. Ze kunnen dan in teressante colleges bijwonen van 'No belprijswinnaars' en zo hun vorming in eigen handen nemen. Alexander Klopping zat naast haar te stralen. Het gesprek kwam al snel op 'zijn' Universiteit van Nederland waar de knapste koppen hun kennis delen met iedereen die maar de filmpjes aanklikt. Je hoeft er je bed niet meer voor uit. Laptops, iPads, computers zullen zor gen voor een 'digitale revolutie'. Het onderwijs zal over tien jaar niet meer lijken op het onderwijs van nu, al thans dat claimen internetgoeroes en iPadprofeten. En inderdaad, wie nu al een collegezaal inloopt, ziet geen stu denten met boeken en pen en papier, maar mensen achter een opengeklap te laptop. Op middelbare scholen heb ben leerlingen hun smartphone in de hand tijdens de lessen. Uiteraard alle maal om relevante informatie op het internet te zoeken die hun 'leerproces sen stimuleren'. En op een aantal ba sisscholen wordt het hele onderwijs experimenteel geconcentreerd rond de iPad. Modern onderwijs is boven alles digi taal. Opvallend genoeg wordt één vraag erg weinig gesteld: werkt het ook? Is dat onderwijs meer dan ge woon 'leuk'? ?.r Iedereen die weieens een middelbare scholier met rugzak naar school heeft zien gaan, snapt de voordelen van bij voorbeeld digitale schoolboeken. Maar die logistieke voordelen vallen in het niet bij de nadelen. Neem de colleges van de Universiteit van Nederland. Op de site vind je mooie korte 'colleges' van prominen ten uit hun vakgebied. Die bespreken in een kwartiertje een interessante kwestie uit hun vak. Maar wat opvalt, is dat die colleges nauwelijks acade misch niveau hebben. Het zijn goede verhalen om 5 vwo'ers enthousiast te maken voor hun vak. Ze zijn zeer ver makelijk, maar ze kunnen geen colle ges vervangen. Maar interessanter is dit. Als je de Een eerstejaars student beklaagde zich over het leeswerk, zij was 'wel drie uur bezig' voordrachten zou uitschrijven, dan kom je op maximaal drie Aatjes. Het schrijven van die Aatjes kost minder tijd dan het maken van de presenta tie. Het lezen van die tekst kost boven dien de helft minder tijd dan het be kijken van het filmpje. Ten slotte onthouden we geschreven teksten beter dan beluisterde, doordat we ze beter, dieper verwerken. Waar zit de winst van het nieuwe medium? Die is er niet. Neem de laptops in de collegezalen. Studenten lezen artikelen en boeken digitaal en ze maken tijdens colleges aantekeningen op hun computers of iPads. Leidt dat tot betere leerresulta ten? Nee. Studerend lezen op compu ters en iPads is minder effectief. Een krant of een gewoon boek kun je goed lezen op je computer. Die teksten lees je gewoon van begin tot eind en hoef je niet per se te onthouden. Voor studieteksten ligt dat anders. Daarin moet je vaak delen naast el kaar leggen, een tabel aan een grafiek op een andere pagina relateren. Dat gaat niet goed in elektronische docu menten. Ook onthoud je minder uit digitale bronnen. Zelfs hele jonge kin deren onthouden een sprookje dat ze lezen in een gewoon boek al beter dan een sprookje dat ze lezen op een e-reader. Ons brein verkiest papier, al dus schrijver en wetenschapsjourna list Ferris Jabr in Scientific American. En al dat lezen op iPads en laptops lijkt ook de leesvaardigheid van stu denten aan te tasten. Als je gewend bent om alleen tweets, posts op je Facebookpagina en tekstjes van Wiki- pedia te lezen, dan krijg je het zwaar als je aan een studie begint. Beginnen de studenten hebben dan ook grote moeite om zich te verdiepen in lange re teksten. Een eerstejaars student beklaagde zich onlangs bij mij over het leeswerk «Al dat lezen op iPads en laptops tast de leesvaardigheid van studenten aan Studeren lukt niet als je niet kunt lezen Daniël Janssen is universitair hoofddocent communicatie- en informatie wetenschappen aan de Universi teit Utrecht. door Daniel Janssen illustratie Censuur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 66