Provocatie SPECTRUM 13 standplaats Polen Michiel van Blommestein De crisis in buurland Oekraïne grijpt de Polen bij de keel. Al sinds het be gin worden hulpmiddelen naar het buurland gestuurd. De Poolse actua liteitenprogramma's hebben het nergens anders over en politici die elkaar niet kun nen luchten, staan opeens zij aan zij. Een vriendin van mij heeft uit solidariteit zelfs haar nagels blauw-geel geverfd, de kleuren van Oekraïne. Van alle Europese landen zijn het Polen en de Baltische landen die het hardst roepen om actie tegen de Rus sische provocatie. Dat woord valt hier heel vaak: provocatie. Als corres pondent heb ik lang moeite gehad om goed uit te leggen wat die term nou eigenlijk betekent. In Ne derland betekent het zoiets als uitdagen. Een gluren de tuinkabouter zo aan je schutting hangen waardoor het lijkt dat hij de tuin van je buren bespiedt. Dat is pro vocatie. Of een Ajax-voetballer die uitbundig juicht voor het supporters vak van Feyenoord. Veel verder gaan we in Nederland niet. Maar in Polen (en in andere ex-com munistische landen) heeft provocatie nóg een betekenis. Anne Appelbaum, een Amerikaanse journaliste die is ge trouwd met de Poolse minister van Buitenlandse Zaken, beschreef het vo rige week in de Washington Post als geniepige acties van geheime diensten om gebeurte nissen te creëren die in het voordeel uitvallen van hun overheid. Stilletjes dankte ik mevrouw Appel baum voor die zinsnede, want tot nu toe kon ik er maar slecht mijn vinger op leggen. Oekraïne staat bol van verhalen over provocatie. Zo als berichten over betaalde bandieten die tijdens de demonstraties in Kiev extra rotzooi trapten, zodat de regering een excuus had om in te grijpen. Maar het kan ook subtieler; de beste propaganda heeft im mers een kern van waarheid. En dat maakt het zo lastig, want vaak is iets niet wat het lijkt. Toen er fo to's opdoken van met hakenkruizen bekladde syna gogen, was de vraag of ze afkomstig waren van neo-nazi's die zich gesterkt voelden door de nieuwe regering (zoals Rusland wilde doen geloven) of was het provocatie? Je weet het vaak niet. Sinds de overname van de Krim door de Russen is de subtiliteit helemaal weg. Zo toonde het Russi sche journaal een item over honderdduizenden Oek- raïners die naar Rusland vluchtten, 'uit angst voor de fascisten'. Daarbij beelden van lange files bij een grensovergang. Maar de Poolse media hadden het vrij snel door: het waren archiefbeelden van een Pools-Oekraïense grensovergang waar het altijd druk is. Terecht of niet, het provoceren roept bij de Polen woede en angst op. De geschiedenis wordt hier snel aangehaald. Hitier maakte immers ook aan spraak op het Poolse Gdansk om de Duitsers in die stad zogenaamd te beschermen tegen Poolse bandie ten. Recenter zagen de Polen de inval in Georgië, en nu Oekraïne. Met zo'n timide NAVO, wie zegt dat Li touwen niet de volgende is? En daarna Polen? „Wes ten, word wakker!", aldus de vriendin met blauw gele nagels op Facebook. En met een verwijzing naar de nazi-overval op Polen: „We mogen niet het zelfde laten gebeuren als op 1 september 1939!" Berdjajev en Solovjov te bestuderen tijdens hun vakantie. Centraal in het werk van de conservatieve, slavofïele denkers staat de vermeende messianis tische opdracht van Rusland. Rusland speelt, in hun opvatting, een speciale, cultureel-superieure rol in de wereld. Om de zuiverheid van de volkeren van het Russische Rijk te bewaren moet, onder spirituele leiding van de Russisch-Orthodoxe kerk, een sterke, autocratische staatsmacht zijn bur gers behoeden voor ondermijnende, decadente en materialistische, buiten landse invloeden. Met deze kennis in het achterhoofd is de Russische verontwaardiging over de ontheiliging van de Christus Ver losser-kathedraal in Moskou door de punkband Pussy Riot beter te begrij pen. In de woorden van Aleksandr Doegin - die Amerika beschouwt als een 'rijk van het kwaad' - was die ac tie een 'rechtstreekse, door vijandige krachten geplande aanval op het hart van ons systeem'. Dat de actievoeren de muzikanten van Pussy Riot in het Westen als helden van de vrije me ningsuiting worden gevierd, bewijst voor de Russische machtselite de wes terse, morele inferioriteit; net als de westerse protesten tegen de officiële Russische kijk op homoseksualiteit. Ook Poetins ingrijpen op de Krim past naadloos in zijn conservatieve programma, waarin het herstel en het behoud van de grenzen van het 'histo rische Rusland' centraal staan. Illustra tief is dat Poetin in zijn eerste perscon ferentie over de crisis rond de Krim sprak over het Oekraïense 'Slavische broedervolk' dat het slachtoffer dreigt te worden van westers gezinde 'extre misten'. Met die laatsten worden de nieuwe machthebbers in Kiev be doeld, onder wie zich behalve westers gezinde democraten ook ultranationa- listische neo-nazi's bevinden, die be horen tot de paramilitairen van de an ti-Russische beweging Pravy Sektor (Rechtse Sector). Naar het idee van de huidige Russische politieke en militai re elite is de onafhankelijkheid van Oekraïne, volgens de overlevering de bakermat yan het Russische Rijk, een tijdelijke afwijking. Poetin heeft pas de laatste jaren zijn ideologie uitgewerkt, die hij nu om zet in de praktijk. Doegins neo-Eur- azianisme is hiervan de kern. Poetin stelde in 2011 aan voormalige Sovjet republieken voor om een Euraziati- sche Unie op te richten, als tegen wicht voor de Europese Unie, de Vere nigde Staten en China. Een nieuw machtsblok, onder Russische leiding, binnen de geopolitieke ruimte van de oude Sovjet-Unie. Liberaal in z'n eco nomische principes, conservatief in z'n moreel-politieke opvattingen. Kazachstan, Wit-Rusland en Armenïe moeten tot deze Unie beho ren. Maar het grote, strategisch belang rijke Oekraïne, met een deels etnisch Russische bevolking, grenzend aan de Europese Unie en met de Krim, waar Rusland al militaire bases heeft, is voor het slagen van Poetins paradepro ject van vitaal belang. De revolutionai ren van de Majdan in Kiev gooiden roet in het eten. Zij willen zo min mo gelijk met Rusland te maken hebben. Maar in de wereld van Vladimir Poe tin trekt niet een groep opstandelin gen op een plein in Kiev de grenzen van het Russische Rijk. Dat doet dege ne aan de top van de macht: de heer ser van het Kremlin. Het Westen staat erbij, kijkt ernaar en heeft geen idee hoe met dit assertieve Rusland om te gaan. Merkel: „Poetin leeft in een andere wereld." Maar Poe tin leeft in een voor hem reële wereld en hij heeft in het Westen ook bewon deraars, van de Franse conservatief na tionalistische Martine Le Pen tot de aartsconservatieve Amerikaanse politi cus Pat Buchanan. Zij zien in de Russi sche leider de aanvoerder van een nieuwe, internationale conservatieve beweging, een machtige hoeder van traditionele waarden, die zich verzet tegen 'decadente westerse uitspattin gen', als homohuwelijk, abortus, femi- nistisch-extremisme, secularisme en ondermijning van het traditionele ge zin. Langzaam maar zeker bouwt het Euraziatische Kremlin met het 'Poeti- nisme' aan een alternatieve ideologie voor het westerse liberalisme. De eer ste clash tussen die verschillende be- schavings-concepten vindt nu plaats, op de Krim. En niets duidt erop dat Vladimir Poetin gaat verliezen. Nationalistische deelnemers in Moskou tijdens de jaarlijkse Russische Mars waar onder meer de tsarentijd wordt herdacht, foto Alexander Vilf/RIA Novosti ©reageren? spectrum@depersdienst.nl ZATERDAG 8 MAART 2014

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 65