Ooit was Rusland een machtig tsarenrijk. Daarna kwam de even gevreesde Sovjet-Unie. Tot de val van het com munisme alle macht wegvaagde. Maar president Poetin wil dat de Russische beer weer opstaat. Een wraakzuch tige adviseur helpt hem daarbij. SPECTRUM buitenland w In de jaren '90 lag Rusland uit geput op haar rug. De Russi sche staat had nagenoeg had opgehouden te functioneren en tientallen miljoenen men sen verloren hun bestaansze kerheid door hyperinflatie. Intussen maakte de maffia de straten van de grote steden onveilig. In die tijd was Aleksandr Doegin nog een ob scure denker. Doegin was verdwaald tussen een Russische vorm van nationaalsocialisme en pogingen het communisme een nieuwe vorm van geloofwaardigheid te verlenen. Maar hoe dan ook was hij uit op wraak. Doegin wilde vergelding voor wat het Westen in zijn ogen Rusland had aan gedaan. Wat in Europa en de Verenig de Staten werd gevierd als een triomf van de liberale democratie en de vrije markt op de dictatuur van de commu nistische eenheidsstaat, was voor Doe gin en tientallen miljoenen andere voormalige Sovjet-burgers niet min der dan een catastrofe. Hun verleden was een leugen gebleken, het heden was een permanente strijd om te over leven en aan de toekomst dachten ze liever niet: in die donkere jaren werd serieus gesproken over de mogelijk heid dat het Russische volk zou uit sterven. De Russische staat intussen stuiterde van de ene crisis naar de an dere onder leiding van een alcoholi sche president - Boris Jeltsin - die Rusland voor het oog van de wereld met zijn bizarre, dronken uitbarstin gen belachelijk maakte. Nu, 25 jaar later, is Aleksandr Doegin de ideoloog van het 'Eurazianisme', hij leidt een denktank in Moskou en hij geldt als consigliere, adviseur, van Vladimir Poetin. Doegin wordt de Ras- poetin van het Kremlin genoemd; naar de monnik die in de tijd van de laatste tsaar steeds meer invloed aan het Russsiche hof wist te vergaren. Doegin beschouwt net als de Russi sche president de ineenstorting van de Sovjet-Unie als de grootste ramp van de 20ste eeuw. En met Poetin is hij erop uit het aanzien en de macht van Rusland te herstellen. Voor Doe gin kan dat niet snel genoeg gaan. Toen Russische troepen in 2008 de Georgische regio Zuid-Ossetië bezet ten en feitelijk annexeerden, riep hij Rusland op door te stoten naar Tbilisi. Maar zo roekeloos is Vladimir Poetin nu ook weer niet. Poetin is een calcu lerende machtspoliticus, die precies weet op welk moment hij zijn kans moet grijpen. Zoals nu, kort nadat de Amerikaanse president Obama het grootste geopolitieke gezichtsverlies leed: door eerst een rode lijn te trek ken in Syrië en vervolgens toch niet in te grijpen. Daarmee verloor Obama in de ogen van de Russische politieke en militaire elite elke geloofwaardig heid. En omdat Europese politici in Brussel door het Kremlin al helemaal niet serieus worden genomen, twijfel de Poetin geen moment toen hij, uit gedaagd door de huidige volksop stand in Kiev, de kans kreeg om de Russische macht over het Oekraïense schiereiland, de Krim, te herstellen. De rest van de wereld reageert verbijs terd. Waarom neemt Poetin dit risico? Waarom plaatst hij zich buiten de in ternationale rechtsorde? De Duitse bondskanselier Angela Merkel, die met Poetin telefoneerde, ontging elke logica in de acties en de uitspraken van de Russische president. „Hij is los geraakt van de werkelijkheid", conclu deerde Merkel onthutst. Aannemelij ker is dat Poetin en zijn coterie leven in hun eigen werkelijkheid. Die is heel anders dan die van hun westerse collega's, maar voor hen niet minder waar. Ze is voor een groot deel ge vormd door de herinneringen aan de Sovjet-Unie, door de pijnlijke en ver nederende ervaringen uit de eerste ja ren van het postcommunisme, maar bovenal door hun opvattingen over de nieuwe rol die Rusland moet spelen. Die denkbeelden vinden hun oor sprong in de teksten van conservatief- nationalistische, Russische filosofen uit het begin van de 20ste eeuw. In het Westen dacht men dat de werken van Vladimir Solovjov, Nikolaj Berdja- jev en, bovenal, de religieus-politieke denker Ivan Iljin liggen te verstoffen in bibliotheken. Maar voor Poetin en ook voor diens huis-ideoloog Aleks andr Doegin, die er deels op voortbor duurt, vormen hun ideeën levende in spiratie. In zijn toespraken citeert Poe tin veelvuldig Iljin, die schreef over het 'zwakke, beschadigde zelfrespect van Rusland'. In 2005 zorgde de Russi sche president er persoonlijk voor dat de overblijfselen van de filosoof, die in 1922 door Lenin de Sovjet-Unie was uitgezet, werden herbegraven in het Donskoj-klooster in Moskou. Poe tin betaalde zelf een mooie grafzerk. Dat evenement wierp een onvermoe de schaduw vooruit naar de huidige gebeurtenissen op de Krim. Destijds zei Poetin 'de gedachte aan een schei ding van Rusland en Oekraïne misda dig' te vinden. Nog deze winter gaf Poetin zijn regionale gouverneurs ex pliciet opdracht de boeken van Iljin, Doegin wil vergelding voor wat het Westen in zijn ogen Rusland heeft aangedaan Een nieuwe in het Kremlin door Wierd Duk Alexandr Doegin. foto Valeriy Levitin/RIA Novosti

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 64