Werkloze piloot:
'ABN Amro
misleidt'
SPECTRUM 11
Roel van den Sigtenhorst
is piloot. Althans; hij
heeft zijn diploma ge
haald en mag dus een
toestel vliegen. Maar de
25-jarige Zutphenaar weet nu al dat
hij nooit zal vliegen. Geen baan, geen
financiële middelen om zijn brevet te
verlengen, geen geld om één keer per
maand de simulatoroefeningen te
doen of de jaarlijkse medische keu
ring te ondergaan. Van den Sigten
horst heeft alleen een dikke schuld bij
de bank.
Hij is een van de vele piloten die na
een door ABN Amro gefinancierde
opleiding bij Stella Aviation in Teuge
werkloos moet toezien hoe zijn
droom vervliegt. En die moet leven
met een schuld van 150.000 euro, die
hij met geen mogelijkheid kan aflos
sen en die door de rentelasten alleen
maar toeneemt.
Sinds hij 2,5 jaar geleden zijn diploma
haalde, sleept hij zich door het leven.
Hij woonde antikraak, belandde in
een depressie en kon behalve wat ho-
recawerk geen baan vinden. In elk ge
val geen baan die hem voldoende geld
oplevert om een begin te maken met
het aflossen van zijn schuld.
„Ik sta er wat nuchterder in, vliegen
was voor mij geen droom van jongs af
aan. Daarom denk ik dat er genoeg an
dere banen zijn die me gelukkig kun
nen maken", zegt hij. De Zutphenaar
begon in 2008 aan de opleiding tot pi
loot. Op dat moment was nog niet
zichtbaar voor het publiek wat de uit
werking van de crisis zou zijn op de
luchtvaart. In het plaatje dat tijdens
een voorlichtingsavond in Teuge werd
geschetst, werd nog uitgegaan van
een toename van het aantal piloten. Ie
dereen zou aan het werk kunnen in
Nederland.
Hij was 19, net klaar met een mbo-op-
leiding. Financieel inzicht had hij nau
welijks, de consequenties van het zet
ten van een handtekening onder het
contract met ABN Amro werden
hem amper duidelijk.
Ook zijn ouders dachten dat het veilig
was, aan de hand van het verhaal dat
verteld werd. Roels moeder Caroline:
„Ik heb nog heel expliciet gevraagd
naar de schuld die werd opgebouwd.
Die 100.000 tot 150.000 euro vond ik
een enorm bedrag. Ik vroeg hoe lang
je erover deed om dat af te betalen."
Ze kan zich de positieve grafieken van
die informatiedag nog helder voor de
geest halen. „Er werd gezegd dat als je
vijfjaar flink de broekriem zou aanha
len en sober zou leven op kamers, het
met vijfjaar afgelost zou zijn. Dat stel
de me gerust."
Het liep anders. Gaandeweg werden
de perspectieven steeds slechter. Over
stoppen met de studie werd niet ge
sproken, de kansen werden verlegd.
Van de Nederlandse markt naar de
Duitse, daarna kwamen maatschappij
en in Azië in beeld. Van den Sigten
horst: „En je gelooft het, hè..Ik sprak
recent nog een studiegenoot. Die
vliegt nu in Indonesië, bij een maat
schappij die op de Europese zwarte
lijst staat. Hij vliegt 50 uur per maand
en krijgt daarvoor 1500 euro, maar be
taalt alleen al 800 euro aan maande
lijkse rente. De bank zegt dat ze be
reid is de rente stil te zetten, maar dat
betekent niet dat je niet hoeft te beta
len. De teller loopt door, het komt bij
je schuld op."
De houding van ABN Amro steekt
hem. Hij voelt zich rechtstreeks mis
leid. Bijvoorbeeld als het gaat over het
garantiefonds waarmee op de school
werd geschermd. Dat stelt ogenschijn
lijk gerust maar biedt in de praktijk
Sommige werkloze
piloten gaan in Afrika
vliegen met slecht
onderhouden kisten
geen soelaas. „Mocht het zo zijn dat je
niet aan de renteverplichting kunt vol
doen, dan kun je een beroep doen op
het garantiefonds. Maar de schuld
blijft bestaan. De school betaalt korte
tijd de rente en als je nooit vliegt,
wordt de rente kwijtgescholden. Maar
de schuld blijft bestaan."
Van den Sigtenhorst stevent nu af op
een schuldsanering. Drie jaar op een
houtje bijten en dan is hij verlost van
de loden last om zijn nek. Een flinke
strop voor ABN Amro, zeker als alle
werkloze piloten hiertoe besluiten.
Om die reden gaat de bank met indivi
duele piloten nog weieens een rege
ling aan, maar aan het fundamentele
probleem wordt volgens Van den Sig
tenhorst niets gedaan. Namelijk dat
Nederland zo ongeveer het enige land
is waar de pilotenopleiding is gepriva
tiseerd en de financiering ervan volle
dig op het bordje van de studenten
wordt gelegd.
„Vliegen is ongelooflijk mooi", zegt
hij. „Ik begrijp heel goed dat piloten
er lang over doen om die droom op te
geven. Maar het is wel zorgelijk. Op
dit moment overwegen sommigen
zelfs om op airlines in Afrika te gaan
vliegen, met slecht onderhouden kis
ten van maatschappijen die op de Eu
ropese zwarte lijst staan. Dan vraag je
je af hoe het zit met het belang van
veiligheid waarop al tijdens dé eerste
les wordt gehamerd. Kennelijk wordt
een hele beroepsgroep zó onder finan
ciële druk gezet, dat ze zelfs voor dat
soort maatschappijen kiezen."
ZATERDAG 8 MAART 2014
nachtmerrie
Roel van den Sigtenhorst.
foto Patrick van Gemert
,,'A' v