Werkloze piloot: 'ABN Amro misleidt' SPECTRUM 11 Roel van den Sigtenhorst is piloot. Althans; hij heeft zijn diploma ge haald en mag dus een toestel vliegen. Maar de 25-jarige Zutphenaar weet nu al dat hij nooit zal vliegen. Geen baan, geen financiële middelen om zijn brevet te verlengen, geen geld om één keer per maand de simulatoroefeningen te doen of de jaarlijkse medische keu ring te ondergaan. Van den Sigten horst heeft alleen een dikke schuld bij de bank. Hij is een van de vele piloten die na een door ABN Amro gefinancierde opleiding bij Stella Aviation in Teuge werkloos moet toezien hoe zijn droom vervliegt. En die moet leven met een schuld van 150.000 euro, die hij met geen mogelijkheid kan aflos sen en die door de rentelasten alleen maar toeneemt. Sinds hij 2,5 jaar geleden zijn diploma haalde, sleept hij zich door het leven. Hij woonde antikraak, belandde in een depressie en kon behalve wat ho- recawerk geen baan vinden. In elk ge val geen baan die hem voldoende geld oplevert om een begin te maken met het aflossen van zijn schuld. „Ik sta er wat nuchterder in, vliegen was voor mij geen droom van jongs af aan. Daarom denk ik dat er genoeg an dere banen zijn die me gelukkig kun nen maken", zegt hij. De Zutphenaar begon in 2008 aan de opleiding tot pi loot. Op dat moment was nog niet zichtbaar voor het publiek wat de uit werking van de crisis zou zijn op de luchtvaart. In het plaatje dat tijdens een voorlichtingsavond in Teuge werd geschetst, werd nog uitgegaan van een toename van het aantal piloten. Ie dereen zou aan het werk kunnen in Nederland. Hij was 19, net klaar met een mbo-op- leiding. Financieel inzicht had hij nau welijks, de consequenties van het zet ten van een handtekening onder het contract met ABN Amro werden hem amper duidelijk. Ook zijn ouders dachten dat het veilig was, aan de hand van het verhaal dat verteld werd. Roels moeder Caroline: „Ik heb nog heel expliciet gevraagd naar de schuld die werd opgebouwd. Die 100.000 tot 150.000 euro vond ik een enorm bedrag. Ik vroeg hoe lang je erover deed om dat af te betalen." Ze kan zich de positieve grafieken van die informatiedag nog helder voor de geest halen. „Er werd gezegd dat als je vijfjaar flink de broekriem zou aanha len en sober zou leven op kamers, het met vijfjaar afgelost zou zijn. Dat stel de me gerust." Het liep anders. Gaandeweg werden de perspectieven steeds slechter. Over stoppen met de studie werd niet ge sproken, de kansen werden verlegd. Van de Nederlandse markt naar de Duitse, daarna kwamen maatschappij en in Azië in beeld. Van den Sigten horst: „En je gelooft het, hè..Ik sprak recent nog een studiegenoot. Die vliegt nu in Indonesië, bij een maat schappij die op de Europese zwarte lijst staat. Hij vliegt 50 uur per maand en krijgt daarvoor 1500 euro, maar be taalt alleen al 800 euro aan maande lijkse rente. De bank zegt dat ze be reid is de rente stil te zetten, maar dat betekent niet dat je niet hoeft te beta len. De teller loopt door, het komt bij je schuld op." De houding van ABN Amro steekt hem. Hij voelt zich rechtstreeks mis leid. Bijvoorbeeld als het gaat over het garantiefonds waarmee op de school werd geschermd. Dat stelt ogenschijn lijk gerust maar biedt in de praktijk Sommige werkloze piloten gaan in Afrika vliegen met slecht onderhouden kisten geen soelaas. „Mocht het zo zijn dat je niet aan de renteverplichting kunt vol doen, dan kun je een beroep doen op het garantiefonds. Maar de schuld blijft bestaan. De school betaalt korte tijd de rente en als je nooit vliegt, wordt de rente kwijtgescholden. Maar de schuld blijft bestaan." Van den Sigtenhorst stevent nu af op een schuldsanering. Drie jaar op een houtje bijten en dan is hij verlost van de loden last om zijn nek. Een flinke strop voor ABN Amro, zeker als alle werkloze piloten hiertoe besluiten. Om die reden gaat de bank met indivi duele piloten nog weieens een rege ling aan, maar aan het fundamentele probleem wordt volgens Van den Sig tenhorst niets gedaan. Namelijk dat Nederland zo ongeveer het enige land is waar de pilotenopleiding is gepriva tiseerd en de financiering ervan volle dig op het bordje van de studenten wordt gelegd. „Vliegen is ongelooflijk mooi", zegt hij. „Ik begrijp heel goed dat piloten er lang over doen om die droom op te geven. Maar het is wel zorgelijk. Op dit moment overwegen sommigen zelfs om op airlines in Afrika te gaan vliegen, met slecht onderhouden kis ten van maatschappijen die op de Eu ropese zwarte lijst staan. Dan vraag je je af hoe het zit met het belang van veiligheid waarop al tijdens dé eerste les wordt gehamerd. Kennelijk wordt een hele beroepsgroep zó onder finan ciële druk gezet, dat ze zelfs voor dat soort maatschappijen kiezen." ZATERDAG 8 MAART 2014 nachtmerrie Roel van den Sigtenhorst. foto Patrick van Gemert ,,'A' v

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 63