Van de 1400 werkloze piloten zitten er velen letterlijk en figuurlijk aan de grond. Zonder baan, maar met een toren hoge studieschuld. Een aantal bindt de strijd aan met de bank. „Mensen zonder baan konden 150.000 euro lenen. actueel 10 SPECTRUM Stel je voor, zegt advocaat Frank Olberts, dat je bij de bank komt en zegt: ik ben 20 jaar en wil 150.000 euro om een marketingadviesbureau te beginnen. En je voegt eraan toe dat je geen eigen geld hebt. „En oh ja: je moet ook nog de marke- tingopleiding volgen. Hoe groot is de kans dat je die financiering krijgt?" Hij geeft zelf antwoord: „Nul." Toch is dit wat jarenlang is gebeurd bij de opleiding tot piloot. Jonge gas ten, vers van de middelbare school, werden verleid piloot te worden. Een slechte markt? Nee, je moest anticy clisch denken. Op termijn zou het goedkomen. Bij vliegscholen zoals Stella Aviation op vliegveld Teuge wer den ze lekker gemaakt. Inclusief baan garantie en financiering. De problemen bestaan al langer, maar kwamen vorig jaar pas goed naar bui ten door het boek De Vervlogen Droom van publiciste Nienke Groenendijk. In tussen roeren de werkloze piloten zich steeds meer. Zestig van hen heb ben advocaat Olberts in de arm geno men om ABN Amro te dagvaarden. Die bank financierde hun droom. Ook ING en Friesland Bank zagen aanvan kelijk wel brood in de financiering, maar zij stopten daar enkele jaren gele den mee. ABN Amro ging gewoon door. Want piloten waren altijd aan trekkelijke klanten. Die tijden zijn veranderd. De econo mische crisis is daar debet aan, maar ook mondiale ontwikkelingen. Er zijn veel meer piloten dan er vraag is. Bo vendien zijn de salarissen door de con currentie van prijsvechters ernstig on der druk komen te staan. Piloten wor den daarbij gemangeld. Om hun bre vet te behouden, moeten ze vlieguren maken. Dat maakt hen kwetsbaar. Sommigen verkassen naar Azië of Afrika om daar voor weinig geld of zelfs tegen betaling hun verplichte vlieguren te maken. Olberts wil weten hoe het kan dat van de 1400 werkloze piloten er zeker 500 nooit in staat zullen zijn hun le ning af te betalen. Hij dagvaardde ABN Amro voor een getuigenverhoor op 19 maart bij de rechtbank in Am sterdam. ABN Amro-woordvoerder Brigitte Seegers wil niet inhoudelijk ingaan op de kwestie omdat het on der de rechter is. „Maar in zijn alge meenheid zijn wij van mening dat we het zorgvuldig hebben geregeld." Olberts zegt die zorgvuldigheid niet te zijn tegengekomen in de gesprek ken met zijn cliënten. „Ze hebben mensen zonder een baan en met slechts een kans op een baan, 150.000 euro geleend. Het is zelfs voor vliegers die wel een baan hebben, lastig dat be drag terug te betalen." Uit de gesprekken bleek hoe de pilo ten in spe hun hoofd in een financiële strop hebben gestoken. De opleiding zelf kostte een ton. Omdat de oplei ding zo intensief is, was er geen ruim te voor een baantje ernaast. Dat bete kende dat geen geld kon worden ver diend voor huisvesting, levensonder houd en het betalen van rente, laat staan voor aflossing van de lening. In veel gevallen is de schuld daardoor op gelopen tot 150.000 euro per persoon. „Ze hebben dus geld geleend om de rente uit hoofde van een andere le ning te kunnen terugbetalen. In som mige gevallen is het geleende bedrag opgelopen tot twee ton. Zelfs met een baan als piloot is zo'n lening in de hui dige markt moeilijk terug te betalen", aldus Olberts. Volgens de advocaat is er sprake van overkreditering en heeft de bank niet voldaan aan zijn zorgplicht. Hij kent geen enkele cliënt die zelfs maar enig financieel risico vermoedde. Hij heeft geprobeerd de Autoriteit Financiële Markten te verleiden tot een uit spraak hierover, maar die houdt zich afzijdig. De toezichthouder beroept zich op geheimhouding. Nu wil Ol berts inzicht in de afwegingen die de bank heeft gemaakt en hoe de bank omgaat met de problemen die zijn ontstaan voor mensen die de lening niet terug kunnen betalen. „Niet zel den blijken hele families onder de fi nanciële lasten gebukt te gaan, sommi ge cliënten zijn de wanhoop nabij. De meeste mensen zitten totaal aan de grond. Dat is de morele component in het verhaal. Als je de verhalen hoort, lopen de tranen over je wangen." Wat Olberts vooral steekt, is de on wrikbaarheid van de bank om iets voor de gedupeerde klanten te doen, om enige coulance te tonen. De bank is doorgegaan met het verstrekken van financieringen terwijl bekend was dat de markt al jaren slecht was. „Beschamend. Nu de bubbel barst, laat de bank een groep jonge, kwetsba re mensen er voor opdraaien." In een reactie laat directeur Evert-Ian Hilgeman van Stella Aviation Aca demy weten dat hij zich het liefst niet in het conflict wil mengen. Hij is for meel geen partij. Wel ergert hij zich aan de beeldvorming. „We leiden nog steeds mensen met succes op." Welis waar beseft hij dat het vervelend is als piloot geen werk te vinden en een zware schuld te hebben, „maar overal zit een reden achter. Dat kan van alles zijn. De kansen op een baan zijn goed, alleen niet in Nederland." Vol gens Hilgeman trekt de markt vooral in het buitenland aan en gaan de ko mende jaren tekorten ontstaan. door Raymond Korse ©reageren? spectrum@depersdienst.nl foto Getty Images

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 62